Historisch Archief 1877-1940
No. 2550
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
WELEER EN NOU
door, en m e f feeken fngen voor ,,d e Groene Amsterdammer van C o r n e l i s V c t h
IV. DE GENERAAL
Aan het hoofd van woeste drommen,
Sabe/zwaaiend tusschen bommen.
Zeg men galoppeeren. draven
Hem, genaamd. ,./<> brave des braves.
En hoe men nu den oorlog ook beoordeelt.
Hij gaf ten minste aan zi/n volk een voorbeeld.
Hij Itcefl <Je jicht, en rijdt niet meer Ie puurt].
Maar fin beheerse/i/ den toestand op de kuurt.
Hij leid! per ieleloon hel ollensiel,
IJe oorlog breng! voor liem ortvi ongencl.
A/s een bankier /// //// op y.i/fi konloor.
I'n \ee/ifen. daar heelt //// yj/n fnense/ien i oor
EEN NIEUW VERNIS:
CELLULOSELAK
DOOR IR. 1. R. U. VAN NOL 111 Vs
TT ET is eigenaars van auto's maar a] te zeer bekend.
?*-* hoe gauw de lak van hun keurigen wagen bescha
digd wordt, maar ook zij, die niet inliet gelukkig bezit
van zoo'n voertuig zijn dat zullen er spoedig niet
velen meer zijn weten hoede deklaag die hun meu
belen het af'fe uiterlijk geeft, gemakkelijk kan
worden beschadigd. Reeds als kind was het ons
immers al streng verboden, vingertasten op de piano
te zetten; in de eeuw van het kind is van verbieden
geen sprake meer en is Moeder de vrouw genoodzaakt
telkens weer haar meubelen te laten boenen, waarvoi r
de steeds schaarscher wordende dienstmeisjes lang
zamerhand ook lekker bedanken ! Gelukkig brengt
de vooruitgang van de techniek uitkomst en de tijd,
dat de huisvrouw zich lam buent op haar meubelen,
evenals de chauffeur op zijn auto, zal wel gauw
voorbij zijn.
Deze grondige ommekeer brengen de
cellulcselakken; de uitvinding ervan is in Frankrijk ge
daan, maar in het onderbewustzijn van den
uitvinder moet de naam Schoop" zeker
rondgespookt hebben. Deze Duitscher kwam op het
prachtige idee om voorwerpen van makkelijk aan
tastbaar metaal te bedekken met een dun laagje van
een duurzaam metaal: dit proces is onder den naam
van Schoopeeren" bekend gewerden en vindt steeds
meer toepassing. Omdat het niet mogelijk is andere
dan metalen voorwerpen met een metaallaagje te be
dekken wij kunnen ons moeilijk een vertind'en steel
voorstellen! werd er allang naar eenandere stof
gezocht om op snelle en doeltreffende wijze allerlei
voorwerpen te beschermen tegen invloeden van
buiten. Het is de cellulose, die de oplossing gebracht
heeft. Ik zal U even iets over cellulose vertellen,
omdat u er zonder het te weten zooveel mee te
maken heeft.
Cellulose is celstof, de celwanden van planten, zijn
er vrijwel geheel uit opgebouwd; het ,,geraamte" van
de plant, als we het zoo even mogen noemen, be
staat dus uit cellulose. Ontdoen we ei n plant.
b.v. een \lasplantje, van alles behalve de cellnli se.
dan honden we een ve/.el over, die gesponnen en
geweven linnen geeft. (),ik papier en katoen bestaan
vrijwel geheel uit cellulose, liet eerste afkomstig van
de boomstammen, die in de papierfabriek zijn ver
werkt, het tweede van den inhoud va.n de
katienvruclit. Men kan genist zeggen, dat drievierde \an
de voorwerpen, die ons omringen, voi r hetgp'otstc
deel uit cclluli se bestaan.
Celluli se wordt behalve als zoodanig, voi ral in
samengestelde!) vorm gebruikt: het product van de
moderne techniek, de kunst/ijde, is celluli se, die in
de kunstzijdefabrieken speciale bewerkingen heeft
ondergaan. Zoo bestaan dus al onze kleereit, voi r
zoover ze niet van wol of echte zijde gemaakt zijn,
uit cellulose.
Wanneer men het woord cellulose hoi rt, denkt men
misschien ook aan nitrocellulose. de sehietkati en:
dit is de zoo ontzettend gevaarlijke springstof, die
behalve in den oorlog, als dynamiet, in de mijnen
toepassing vindt. Deze stof wordt verkregen door
cellulose te behandelen met een andere technische
stof, het salpeterzuur.
De nieuwe cellulose-lak, ducolak is cellulose,
die ook met salpeterzuur is behandeld, maar niet
zóó krachtig, dat explosieve stoffen ontstaan. Men
verkrijgt bij die behandeling een stof, die zeer
goed tegen allerlei invloeden bestand is en die
een schitterend glanzende, doorzichtige'en harde
deklaag kan vormen op allerlei voorwerpen. Laten
we nu eens nagaan, hoe die laag wordt aan
gebracht : men lost de nitrocellulose op in een zeer
vluchtige en brandbare stof en spuit ze nu, zooals
bij het Schoopeerproces, door middel van een soort
van pistool op het voorwerp, dat gelakt moet worden.
Zoo'n pistool lijkt het meeste op een bluemenspnit je
van vroeger, waarbij het water door blazen met den
mond wordt verstoven. Mier is een grootere kracht
noodig en gebruikt men samengeperste lucht uit een
cylinder. De vloeistofdruppeltjes konten op het
oppervlak van het te lakken voorwerp, vloeien lot
een laag ineen, de vluchtige stof \erdampt snel en
de lak blijft achter.
Ik wil u nu nog vertellen, hi e ideaal de/e dekiaag i" :
behalve doorzichtig en hard, is hij voik»mcn bestand
tegen regenen zon, stof. koude en warmte. U ij I3i'gr. C.
treedt week worden in, maar de/e temperatuur
bereiken We in het dagelijkse!] le\e:i nooit. Verder
kan men vele kleurstoffen dm r de opgeloste
niti'"-e mengen, zoodal men behalve
van verven kan spreken l
nog een ander belangrijk punt,
la klaag : de lak heef
lakken oppervlakte i
van hechten geen
;e reiniging van het
odzakeliik < m succes ti
iet eci.len
een aartsvijand \ et. lk
ik maar eenigs/in-. vci
prake meer. Ken zeel
te lakken voorweip ^
hebbeu. Hij iiet
emailieerei). dat is bedekken met een glaslaauie, ir- dat net
zoo IK t geval, llmidt men zich dus strik! aan (K
ui.. ndigc reinig ing.da n kan men vrijwel alles \erlakken.
In den diensl b .den-armen modernen tijd is het zeel
aangenaam t e wet c n, dat alle hout werk in huis bedekt is
met een vernis, dat tegen heet water bestand is. Ook
scheepsbouwers zullen de schepen, die ze bouwen
na het verven laten bedekken met cellnlnse-lak.
De grootste beteekenis zal de cellulose lak krijgen
voor de carrosserie-industrie. Wie ziet niet graag
mooi glimmend gelakte auto's? Maar vraag niet
hoeveel werk ervoor noodig is om dat te bereiken:
het lakken en overlakken van een auto duurt
pim. (i weken en kan slechts goed uitgevoerd wor
den dm r bekwame vaklui.
Door de moderne lakmethode zal dit geheel ver
anderen: bij wijze van spreken kan elk, die daartoe
lust en ambitie voelt, zijn eigen auto als nieuw lakken.
Nog eenvoudiger dan het lakken van een carrosscri
is het herstellen van beschadigde plaatsen. De mees!
kwetsbare plaatsen van een auto zijn de spattiorden.
Hoe dikwijls gebeurt het niet, dat door onvoorzichtig
heid bij in- en uitriidi n van de garage wij onze
spatborden beschadigen, nu het aantal beroepschauffeurs.
op den weg niet stijgt en het aantal auto's bij den dag.
zoodat behalve mijnheer, die zelf rijdt, ook mevrouw
en de kinderen achter het stuur zitten, zijn lichte
beschadigingen aan de orde van den dag, tot niet
geringe ergernis van den eigenaar van de auto. Want
liet netjes herstellen van die krassen is tegenwoordig
nog uitgesloten, het heele onderdeel moet gelakt
uorden, \\aardoir men weer (i weken verstoken K
van het gebruik van zijn auto.
De celluli se lak maakt ook aan de/t- erger
nissen een einde: liet is vold
plaatsen glad te schuren, waaro]
van de plaatsen met het lakpisl
eitde de beschadigde
ir het bespuiten
een on/iclitbare
napl dit karu eit je s avonds
en rijdt men in de keurig
e', reden s. evoe.' mar zijn