Historisch Archief 1877-1940
l
12
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2551
HOLLANDSCHE TULPEN
EN HOLLANDSCHE
SCHILDERS IN PARIJS
DOOR JOHAN LUGER
DE Hollandsche tulpen bloeien in den Jardin des
Tuileries.... ze missen verte en wolken, en
dringen met haar zoete parfum niet door de laag
benzinestank en stof van het vvereldstadverkeer, dat
langs haar bedden gaat. Maar zij vervullen hare
diplomatieke missie, deze kleine paarse en roode en
gele ambassadrices; zij intrigeeten niet, zij dringen
niet om de beste plaats, zij knoeien niet en schrijven
geen ingezonden stukken.... zelfs is Jhr. Loudon
niet komen kijken op haar jour de vernissage en de
eerlijke, door niets en door niemand Ie beïnvloeden
Parijsche criticus heeft een gelegenheid gemist
liet over iets met zijn collega's eens te zijn. Want de
Hollandsche tulpen hebben haren Salon geopend en
opnieuw het Parijsche zieltje geraakt .... de tien
duizenden die op dezen warmen Zondagmiddag het
Musée du Jeu de Pa u me en de Hollandsche expositie
zijn voorbijgeloopen, zijn verderop verrast blijven
stilstaan en hebben gezegd: ah ! les tulipes. ... mais
comme c'est beau, les tulipes. . . . c'est ravissant, les
tulipes.... de Hollande....
* *
*
Frankrijk en het Fransche volk maken een crisis
door.... het is nog te verwonderen dat de
Parijzenaar zoo weinig uiterlijk reageert op dat bijna
?exclusieve Engelsen en Duitsch en Hollandsen en
Zweedsch in zijn beste theaters en restaurants en
magazijnen.... op die tweetalige opschriften in de
?cinema's. Maar zouden naam van Holland verbonden
te zien met wat als schoonheid wordt aangenomen
zelfs docr wie in de morgenvroegte in de scheme
rige métrogangen om een plaats worstelen ....
?en dat alles zonder eerecomité, zonder sous-secrétaire
d'état, en dat ieder voorjaar, hoe de franc er ook
uitziet.... c'est beau, comme les tulipes. Wanneer
nu de Hollanders bij Duval en in de Brasserie
Universelle maar wat minder luid wilden eten en spreken....
* *
*
C'est patant, ce petit tableau de monsieur
Mankès ! II a du talent! Hij had, mevrouw'. ... il
?est mort.?C'est dommage ! Ft monsieur coinmeiil
il s'appelie.. .. ze zijn werkelijk onmogelijk, uw
Hollandsche namen.... wat had Rembran toch een
veel gemakkelijker te onthouden naam.... est-ce
?qu'il est mort aiissi??Qiii, madame. . . . Rembrandt ?
Non. . . . monsieur un tel. Presque, madame !
Ah mais vraiment, vous n'avez pas de chance avec
vos peintres modernes. . . .
Wat zal ik u zeggen, mevrouw. . . . het Hollandsche
leven en de Hollandsche kunst zijn een vertraagde
film. In Holland blijft een schilder modern tot de
dood er op volgt.... zooals een wees jongen een
?wees blijft, ook al heeft hij een kaal hoofd. Daar
hebt u b.v. Schumacher, Comment dites-vous?
Schocmaquèr, c,a vent dire Cordonnier", neen, niet
die schoenmaker die het Vredespalcis gebouwd heeft.
Alors, dat is nog een heel jonge Hollandsche schilder
.... son peau est trop jeune pour ie jeu de paume .. .
peintre moderne quand on a a peine vmgt-six ans !
Dat ze hem hebben toegelaten is een onvergeeflijke
concessie aan de fopspeen geweest, Waar uw député's
zoo aardig over kunnen spreken. Hij hangt dan ook
gedeeltelijk op de gang, maar hij had eigenlijk in den
hoek moeten staan. Waarom kan die jongen zijn beurt
niet afwachten! Al dat gedrang naar den roem....
Rembran heeft óók zijn beurt moeten afwachten en
heeft nu toch maar zijn permanente tentoonstelling
in het Louvre, zonder er een ingezonden stuk aan
vuil gemaakt te hebben. In Holland kennen we een
sens unique, iedereen op zijn beurt, of je nou in
Schoorl of in Zierikzee zit. Wanneer twintig kunste
naars een genoegzaam getal opleveren om een poque
d'art onsterfelijk te maken, dan ziet u dat we in
Holland voor deze eeuw het bordje Complet wel
kunnen neerklappen.... Maar wat zegt u van Toorop?
Tiens, hij is precies het tegenovergestelde van Van
Gogh. Comment? Van ogh was evangelist en
werd toen schilder en Toorop was schilder.... et se
noyait dans Pévangéliste. Maar als ik zoo om me
heen zie.... hoeveel schilders zijn er dan eigenlijk
wel in Holland? ... heeft men dan voor deze tentoon
stelling alle jaarklassen opgeroepen?....
Vous vous trompcz, madame, wat u hier ziet
'is de te.... la garde qui se rend, qui se vante,
?qui se vcnd méme quelquefois, mais qui ne nieurt
jamais. Daarom moeten de anderen om zoo te zeggen
zitten te wachten op la célébritépar accident. Maar
de lucht is zoo gezond in Holland ! Wat u hier ziet,
deze groepeering, enfin de allure van deze tentoon
stelling, heeft mér genie, meer hoofdbreken gekost
dan het schilderen van al deze doeken bij elkaar. Fn
er zijn er toch wel zoo enkele bij ! Deze tentoonstelling
is met courage gemaakt et vous aimez Ie courage !
Om alle schilders op te hangen die in Holland schil
deren, mevrouw, zouden we aan het Louvre nog niet
genoeg hebben, en wanneer ze daar allemaal bij elkaar
waren, Wie zou dan de verleiding kunnen weerstaan
aan het klokkentouw van St. tiermain-l'Auxerrois
te trekken om den Sint Lucasnacht in te luiden?
Maar aangezien de inrichters van deze tentoonstelling
?wel wisten dat ze automatisch te doen zouden krijgen
MODERNE JEUGD
Teekening voor ,,(/e Groene Amsterdammer door Gcorge van Racmdonck
III]
KKFT NOG NOOIT 'N RADIO GKIIOORD!
met de noodzakelijkerwijze uit te sluiten drie duizend
twee en negentig schilders voor wie geen ruimte was,
gaven /.ij er de voorkeur aan een expositie te maken
zooals zij meenden dat ze moest zijn.
Of zij nu de Hollandsche schilderkunst repre
senteert ?
F> zijn er die zeggen: niet slechter dan alle .'indere.
Velen /.eggen: beier dan de meeste andere. Maar ze
is goed ingericht. Want is het niet aangenaam hier
rond te wandelen en straks, zonder dood vermoeid te
zijn, weer op de Place d'étoile te geraken? Denkt u
dat dat van/elt komt? diere amie, wandel dan eens
hetzelfde aantal zalen in het Louvre....
-?Fe magasin du . . . . ?
N'impsrte, mad'ime. . . .
II OOFDST A l)
DOOR CONSTANT VAN YVKSSKM
S<>int .S,nvM
.T ICHTK muziek?
?'?'Met geldt als een venvijt.
De symphonie heel zware muziek, lui ballet lichte
muziek. De opera zwaar, de operette licht, etc. Hier
zijn echter niet de kunst-vormen, die bepalen nf de
muziek licht of zwaar is. Doch daar men nog niet kan
aannemen, dat een symphonie b. v. anders dan zware
muziek kan zijn, is iedere symphonie, die de tradities
niet volgt, licht, d.w.z., oppervlakkig? liet zit dieper.
Hit is eerder een folkloristische kwestie, l fet zijn \vi
wijten, die de volken elkaar wederzijds doen. B. v.
de Franschen verwijten ons zwaarte, wij de Franschen
lichtheid. Met deze lichtheid bedoelen wij dan: het
tegenovergestelde van degelijkheid, n.l. oppervlakkig
heid, gebrek aan ernst, wuftheid. Dat deze lichtheid
gepaard gaat met de charme, het behoorlijke, achten
wij eerder een ondeugd dan een deugd. Maar het
charmecrende kan nooit met zware tred gaan.
De wereld der muziek danst weer, de ,, lichte voelen"
zijn weer aan de orde. (ioiinod vindt weer een nieuwe
school van Fransche- bewonderaars. Olïenh.ich, de
operette, het ballet worden opnieuw ..ontdekt";
vinden hun herleving in de muzikale waardeering.
Fr is een rage voor Strauss-w.ilscti, voor Sp lansche
dansmuziek, voor volksliederen.
Is dit allerlichte muziek? Zoo ja, toch zeker geen
oppervlakkige muziek. De tegenstelling-natuurlijke
muziek-cerebrale muziek is juister, wanneer nuii
tegenstellingen wil maken.
Ongetwijfeld bezit de Fransche muziek als een
harer eigenschappen lichtheid.
Omdat de waarlijk Fransche muziek naar haar
aard een afkeer blijkt te hebben van diepzinnigheid.
die zich van het leven verwijdert, van
nevelachtiglieid, van ,, geleerdheid".
Fen type dier Fransche muziek, die nog te algemeen
voor Franseh-oppervlakkig wordt gehouden is de
muziek van Saint Saëns. Zij heeft veel kwaad moeten
hooreu van hen, die hun vaststaande nonnen van
niuzikalen ,, inhoud" hebben. Inderdaad, de muziek
van Saint Saers is melodisch en traditioneel af
gestemd" op de klassieke meesters Mozart. Tnalberg,
Beethoven, Schuniann, Mendelssohn, Meycrheer. F
b. v. Saint Saëns 2e symphonie iu a-mull niet
Schu"! MUZIEKHANDEL
PIANO'S
A°1835 _J
Achter St.Pieter 4
H, RAHR
VLEUGELS
D Tel. -H 3
UTRECHT
manu? Feu metamorpllose van Schuinanu naar de
mode van een latercn tijd? Toch deze muziek geeft
geen oogeiiblik het idee. dat zij imiteert. Zij heeft een
gehee! eigen, Fransch accent, dat haai' ook niet in de
metamorphosc verlaat. De/e bewegclijkheid, dat zwe
vende, dansende, muzikale is geheel en al Fransch.
Vooral hel muzikale. De tradilioneele vonn is vnor
Saint Saën.s nergens een beletsel om muziek te maken.
l lel thema" eener symphonic is niet in de eerste
plaats syniphonisch bouw-materiaal, het is in dj
eetste plaats muzikaal gevonden. De ontwikkeling'
verloopt muzikaal, l-j- is g^eii enkele cerebrale nuance
in deze muziek. Saint Saëns heefl zijn leven lang niet
van de bas" gehouden, die hij als kind niet wilde
leeren, omdat de bas niet zong". Zelfs een passage
die uien als ,,vulling" gecomponeerd aanvoelt, blijft
muzikaal. Dit is wel het echt Fransche accent in Saint
Saéns: beoefening der traditioneele vormen. Forma
lisme? (ioed, maar dan in den vorm van muziek. Als
Saint Saens in de finale zijner j!e symphonie de stem
men fugatisch laat invallen, voert hij dit procéd
nooit n minuut langer door dan het als muzikaal
ettect zin heeft. Wanneer hij een symphonisch werk
niet een onderwerp" schrijft is er nooit een orkest
effect uit het muzikaal verband gerukt om de z.g.
plastiek van hel geval" te verlioogeti en de ooivu
te laten zien", doch, zooals in de danse maeabre"
klappert de xylophoou, die het klepperen der botten
imiicercn moet, zeer harmonieus of, zooals ju de
Rouet d'Omphale" snort het spinnewiel niet
nadrukkelijkere clan noodig is om het effect van vrou
welijke verleidclijkhtid in beweging te houden".
zooelat het stuk feitelijk eenigszins gelijkt op een
superieur geïnstrumenteerd air de ballet."
Deze bovenstaande ontboezeming moest mij van
het hart na het opnieuw hooreii Donderdagavond in
het Concertgebouw van een tweetal werken van Saint
Saëns: de 2de .symphonie en het derde vioolconcert.
Saint Saëns' ,,gemakkelijkheid" openbaart zich wel
nadrukkelijk als een begaafdheid zooals alleen op het
hoogte punt van een bepaalde cultuur, van een tijd
perk kan u,1:111 optreden, een door overerving verkre
gen dispositie en zijn weKpiekendheid" binnen de
grenzen eener muzikale traditie kunnen vele moderne
componisten hem benijden.
Cecilia Hansen speelde liet oe -vioolconcert. Zij wist
piachtig de charme van deze muziek te doen herleven.
zoodal men in een voortdurend bekoord zijn zoowel
naar haar zangerigen toon als naar haar muziek
luisterde, l-j- waren momenten, dat men er de
droonicn.iv verschieten eener feeerie in geopend zag.
Achteraf verwondert uien zich, dat Saint Saens. die
vaak de charme van een (iiuuiod bezit, niet meer
voor hef opera-ballet heeft geschreven.
De violiste behaalde een groot succes en het publiek
was opnieuw gewonnen voor een muziek, wier be
trekkelijkheid" hè! reeds te vaak door de h.eeren
critici is voor-geredeiieerd. Dok Meilgelberg en het
orkest hadden in de/e overwinning een belangrijk
aandeel.