Historisch Archief 1877-1940
No. 2551
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
HET INTERNATIONAAL JUWELIERSCONGRES TE AMSTERDAM
Teekeningzn voor ..de Groene Amsterdammer' door B. van ^'lijmen
CLARKE
STRAUSS CITROEN
I5KGKKR
nonn
V. KOSSKM
ULCHATKI.
MICHKLSKN
WEDER EEN ONGUNSTIG
JAAR VOOR DE
HOLLANDAMERIKA LIJN
DOOR PAUL SABKL
Onbevredigend vrachtverkeer en nadeeligc
maatregelen der naburige stalen
TVT JET zonder reden is ons land trotsch op zijn
-L^ Holland-Amerika Lijn. Reeds meer dan een
halve eeuw onderhoudt zij nu de verbinding tusschen
Nederland en de Vereenigde Staten en zelfs meer dan
<lat; ook met Canada, Mexico, Cuba, de Hacitïc-kust
en Zuid-Amerika worden diensten onderhouden. Ook
zorgt zij voor de verbinding tusschen
NederlandschIndié' en de Vereenigde Staten en voor die van Neder
land met Britsen-Indië. Zij neemt dus in het
ovcrzeesche verkeer van moederland en koloniën een
belangrijke plaats in en draagt veel bij tot de verbrei
ding der Nt'det'landsche vlag in tal van
buitenlandsche havens.
Voor hare talrijke diensten moet de Holland-Ame
rika Lijn natuurlijk over een aanzienlijke vloot be
schikken en deze telt dan ook 11 passagiersschepen
met een gezamenlijken inhoud van ca. l.'-!7.i!(:n brutn
register ton en 27 vrachtbooten, die tezamen ecu capa
citeit van meer dan 2S().(,'(!() deadweight ton hebben,
of in totaal meer dan 417.('l,'li ton. Onder de
wereldvloten der handelsmarine neemt de Holland-.\inenk:t
Lijn aldus een plaats van 'neteekenis in.
Het kapitaal der naamlooze vennootschap beloopt
j 25.000.(;!;() en hare diverse reserves en bestemmings
fondsen ruim ? 29.512.!'(,'(!, buiten nog een fonds ten
behoeve van het personeel, groot ? 1.122.11:0. Voorts
werd in 1922 een (i pCt obligatie-leenirg, grom
? 30.000.000, aan g', gaan, die van 1928 af in 20 jaar
zal worden afgelost. Men zal zich herinneren, dat van
?deze leening indertijd / 20.000.000 obligaiicn te
NewYork en ? 10.000.000 hier te lande geplaatst werden
tot den koers van 9i> pCt.
Van 1808 tot 1921 heeft de maatschappij geregeld
dividenden uitgekeerd, soms zelfs uiterst bevredigende
uitkeeringen gedaan. Reeds vóór tien oorlog werd
herhaaldelijk een dividend van 15 pCt. uitgekeerd en
gedurende 'den oorlog steeg dit z<.-lfs tot 55 pCt. Over
1918 werd nog 40 pCt. dividend betaald en over 1910
zelfs weder 50 pCt., maar daarna gaat liet snel berg
afwaarts. Over 1920 daalde het dividend reeds tot
25 pCt. en over 1921 tot H) pCt., waarmede de
dividenduitkeeringen voorloopig ophielden. L'e laatste
jaren werden zelfs geregeld verliezen van meerdere
millioenen ptr jaar geleden, die veroorzaakt werden
?door handhaving der afschrijvingen, voornamelijk
op de schepen, maar deze verliezen konden nog steeds
gemakkelijk gedekt worden uit de aanwezige belang
rijke reserves. Zoo had de maatschappij extra
reserves weten te vormen ten bedrage van ongeveer
? 40.000.000 en daaruit kunnen de verliezen gelukki
gerwijze tot dusverre nog zonder moeite bestreden
worden. Deze reserves bedragen thans nog ruim
j IS'/, millioen.
Het zal wel niet noodig zijn uitvoerig de factoren
«p te sommen, waaraan de ongunstige resultaten dei
laatste jaren te wijten zijn. Van algemeene bekendheid
mag worden geacht, dat de handelsbeweging tusschen
Midden-Europa en de Vereenigde Staten, die voor
heen vooreen groot deel over de haven van Rotterdam
geleid werd, belangrijk is teruggegaan, terwijl ook
het iandverhuizersverkeer, waarbij de
HollandAmerika Lijn in vroeger jaren zoo sterk was betrokken.
door de beperkende maatregelen der Amerikaansche
regeering aanzienlijk is verminderd. Daar komt r.og
bij, dat de ongunstige economische toestand der
naburige staten gemaakt heeft, dat aldaar maat
regelen werden genomen om de eigen scheepvaart
zooveel mogelijk te bevorderen, hetgeen op zich zelf
natuurlijk een volkomen verklaarbaar verschijnsel is.
Zoo heeft Duitschland uitzonderingstarieven op zijn
spoorwegen ingevoerd, die ten doel hebben de havens
van Hamburg en Breinen te bevoordeelen, hetgeen
voornamelijk ten koste der Nederlandsche havens
geschiedt.
Voor de Nederlandsche scheepvaartmaatschappijen
is deze teestand uiteraard alleronaangenaamst en
zoo is liet alleszins begrijpelijk, dat van deze zijde
indertijd alle pogingen in het werk zijn gesteld om
daaraan een eind te maken. Intusschen hebben de
dm r de Nederlandsche regeering daarover gevierde
onderhandelingen niet geheel tot het gewenschte
resultaat gevoerd, zoodat de nadeelige gevolgen daar
van doi r de scheepvaartmaatschappijen en niet het
minst door de Holland-Amerika Lijn maar al te
duidelijk w-orden ondervonden en in de l'inanciëele
uitkomsten over het algeloopcn jaar reeds tot uiiiug
komen. Het optreden der Nederlandsche regeering
is dan ook in liet verslag der Ilolland-Amerika Lijn
aan critici; onderhevig en vooral wi rdt er met nadruk
op gewezen, dal niet verhinderd is kunnen wi rden.
dat de Nederlandsche havens, voi r zoover hel ver
voer uit verschillende deelen van Duitschland betreft
hij Antwerpen ten achter slaat.
O..k van de tot standkoning \an het
cigi-ckNederlanusche verdrag vvt rden n< ogst nadcc.ige ge
volgen \oir tic Nederiandsel.e scheepvaart gcu'ecsd,
daar men verwacht, dal lielgic tlaard-.ir in slaai
wi rdt gesteld doi r middel van het z.g. M'
crdijkkanaal een geduchtcn aanval <.p het Nederiandscl'.e
Rijnvervi er ie dien en daardo,-r aan lel \i-rket-r
over Nederland i nherstelbaar nadeel lot- te brengen.
Alen hoopt derhalve, dat dit \erdrag niet toi >t.iini
zal komen.
Wat nu de resultaten over het aigelm pen jaar be
treft, zoo leverde il e expli it a t ie-rekening een b a ie v-'; n
? :>.4«;<.i:i (liegen ? o. 058.11:11 iu 1924. Hierbij komt dan
nog circa ? 25.i.1:0 uil postvervi er enz. tegen ?291.1 i n
in het voorafgaande jaar. Vo, r afschrijs ingen i>
echter niet minder dan ? 9.292.1 'i:n n-ndig tegen het
vi rige jaar / (i.358.1.1,1 i, grootendeels op de vloot,
die daarna nog voi r ? (i2.9(>l).UMi te bi ek staat tegen
een balanswaarde van i liS.SSn.uill op l Januari
1925. DIK r tieze afschrijvingen is de boekwaarde
per ton teruggebracht tol M50 per ton, terwijl als
men ook nog de reserves in mindering brengt, dit
cijfer slechts ?80.-- bedraagt. Men kan dus niet
zeggen, dat de Ilolland-Amerika Lijn, wat hare
balanspositie betreft, er slecht voi rslaat en wanneer de
toestand der vrachtenmarkt slechts even verbetert,
zal de maatschappij vermoedelijk niet veel moeite
hebben om de m rmale afschriivingen op vloot en
inrichtingen te verdienen.
Voor interest w-as in 1925 nog ? 1.094.000 noodig.
tegen ? 1.879.0110 in 1924, zoodat op dit gebied een
belangrijke vooruitgang valt waar te nemen. In totaal
bedroeg het verlies ? 4.495.0CO tegen het vi rige jaar
? 4.287.0DO, dat in mindering van de reserves werd
gebracht.
Het valt stellig te waardeeren, dat de
HollandAmerika Lijn ter wille harer geregelde Verschepers
de verschillende dm r haar onderhouden diensten in
stand heeft gehouden, niettegenstaande dit in vele
gevallen tot veriiezeu aanleiding gat'. Ongetwijfeld
zal de maatschappij de clientèle, die geregeld van hare
schepen gebruik maakt, des te vaster aan zich
gcJ. S. MEUWSEN, HoB. A'dam-R'dam-Den Haag.
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
bonden hebben, daar deze het op prijs moet stellen
dat de Holland-Amerika Lijn zelfs onder zeer ongunsti
ge omstandigheden de continuïteit harer diensten
handhaaft, zoodat de vtrscliepers daarop kunnen
rekenen, hetgeen voi r dezen ongetwijfeld een groot
Voi rdeel is.
Een klein lichtpunt valt te ontdekken in de op het
eind van 1925 iets toegenomen vraag naar vracht
ruimte naar Ncw-Yi rk, nadat deze liet geheele jaar
van weinig beteekenis was geweest.
Het kaiuitsvervoer in den passagiersdictisi op New
Yi rk was bevredigend en zelfs nog iets grooter dan
in 1924; ook nam het touristenvcrkcer in de derde
klasse iets toe. Daarentegen was het
emigrantenvervoer in beide richtingen uiterst gering.
Voi r de vrachtdicnsten op Bi ston, Philadelphia.
Ualtinii re, Norfolk en Newpi rt News werd een over
eenkomst getroffen met de Red Star Line te Antwer
pen, waarbij laatstgenoemde ha\ enplaats zoowel op
de uit- als op de thuisreis in het vaarplan werd opge
nomen.
Op den dienst Cuba-.\Uj.\ico-New-()r!eans Werd een
vermindering van het aantal passagiers lussclien
Spanje ui Cuba waargenomen, die hoofdzakelijk
te wijten is aan de minder gimstige co.ii' mischc
li estauden op Cuba.
l it : aanh d \an lading v;.n |a\ a na' T New-Yi rk
nam /üdanig t' e, dat lusli ten \<< u w< rden in den
aainang van 1920 den dienst tol een veer!
ieiidaagM hen uil te huiden. Op- de reis \--ii |a\a naar
NLWYi rk /al vi i rt> ook Singap; re v., riien aangeloi pen.
l'e vaart ip Li l'ia'a en Bra/.i'.iëliet ai^geVilii
'?an de -A'chle l huivv rachi eii n g viel Ie VM-nseheii
"\er. l ii'! uitgaande ut'Vier loonde ecliter eenige
\ erbei i ring.
l >e l ioliand-.\rnei ik.i Lijn i- in nUt i nbclangrükc
mate hcln kkeii bij de Vereenigde Xederlaiklscl'e
Scheepvaartmaatschappij. Oi k deze \erdiende in
192.) hare a!>cl,rij\ iugcn niet geheel, maar het i>
henii coigeno1, dal i'e resultaten in ieo'er ;;e\'al helei
waren dan in hel vi i rafgaande jaar.
l V HOL; Meei.K t uvollooide ..Slatenilam". waarom
trent geen verplichting lot afbouwen bestaat, komt
met een oinerandcrd bedrag van / 5.728.1.1 -H i p de
balans Voor.
Al zijn de l'inanciëele uitkoirsien over liet
afgeloopeti jaar ui u, verre van fraai, zoo is het verblijdend,
dat de huancieeie p'silie der Holland Amerika Lijn
HOL; altijd krachtig gein eg is om de toekomst zonder
te groote bez.i rgdheid Ie kunnen tegengaan, al moe!
een sp> edige verbetering van de p- sitie der
vrachtenmarkt zeer wenschelijk warden geiioeiiRl.
RV. De
Crediet
Hypotheekbank
te 's-GRAVENHAGE
Laan van Meerdervoort 62
5lh. pCt. Pandbrieven
A, QQ 1 O
a Jö, 2 o
Du DIRECTIE
Mr. H. Vaillant A. van Dam Jr.
-L)e JTLaarlemscri
JLlypotlieekoaJi
lemscne
Leden de,- DM ren,-: ^^^^^ .Mr. A. S. MIKDK.MA,
P. II. CRAANDIIK en A. K. TIIIFRRY 1)F. liVK DOl.l.H.MAN
Kapitaal . . l' .S.000.000. Ke-i-iAe, . . l' riL'.lir.V
Ilvpoth'-k.-n f l'.S.9-M. 11 (>.?PaiulhiH-^-,, l' L").Ol;t,.,S.,n._
pCt. PAN1M1K1KVKN TKC.KN I.AA'I'SIKN AMS'lF.Ri). HFA RSK( IKK N
erveus en Overspannen
Slapeloos en Afgemat
Gebruik hiertev^n de- Zcmu\ stillende en Zenuu'sterkende
ijnhardt's Zenuwtabletten
Gkizcti Huisje 75 eont Bij Apoih. en Uroejisten