De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 24 april pagina 15

24 april 1926 – pagina 15

Dit is een ingescande tekst.

No. 2551 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 15 HET INTERNATIONAAL JUWELIERSCONGRES TE AMSTERDAM Teekeningzn voor ..de Groene Amsterdammer' door B. van ^'lijmen CLARKE STRAUSS CITROEN I5KGKKR nonn V. KOSSKM ULCHATKI. MICHKLSKN WEDER EEN ONGUNSTIG JAAR VOOR DE HOLLANDAMERIKA LIJN DOOR PAUL SABKL Onbevredigend vrachtverkeer en nadeeligc maatregelen der naburige stalen TVT JET zonder reden is ons land trotsch op zijn -L^ Holland-Amerika Lijn. Reeds meer dan een halve eeuw onderhoudt zij nu de verbinding tusschen Nederland en de Vereenigde Staten en zelfs meer dan <lat; ook met Canada, Mexico, Cuba, de Hacitïc-kust en Zuid-Amerika worden diensten onderhouden. Ook zorgt zij voor de verbinding tusschen NederlandschIndié' en de Vereenigde Staten en voor die van Neder land met Britsen-Indië. Zij neemt dus in het ovcrzeesche verkeer van moederland en koloniën een belangrijke plaats in en draagt veel bij tot de verbrei ding der Nt'det'landsche vlag in tal van buitenlandsche havens. Voor hare talrijke diensten moet de Holland-Ame rika Lijn natuurlijk over een aanzienlijke vloot be schikken en deze telt dan ook 11 passagiersschepen met een gezamenlijken inhoud van ca. l.'-!7.i!(:n brutn register ton en 27 vrachtbooten, die tezamen ecu capa citeit van meer dan 2S().(,'(!() deadweight ton hebben, of in totaal meer dan 417.('l,'li ton. Onder de wereldvloten der handelsmarine neemt de Holland-.\inenk:t Lijn aldus een plaats van 'neteekenis in. Het kapitaal der naamlooze vennootschap beloopt j 25.000.(;!;() en hare diverse reserves en bestemmings fondsen ruim ? 29.512.!'(,'(!, buiten nog een fonds ten behoeve van het personeel, groot ? 1.122.11:0. Voorts werd in 1922 een (i pCt obligatie-leenirg, grom ? 30.000.000, aan g', gaan, die van 1928 af in 20 jaar zal worden afgelost. Men zal zich herinneren, dat van ?deze leening indertijd / 20.000.000 obligaiicn te NewYork en ? 10.000.000 hier te lande geplaatst werden tot den koers van 9i> pCt. Van 1808 tot 1921 heeft de maatschappij geregeld dividenden uitgekeerd, soms zelfs uiterst bevredigende uitkeeringen gedaan. Reeds vóór tien oorlog werd herhaaldelijk een dividend van 15 pCt. uitgekeerd en gedurende 'den oorlog steeg dit z<.-lfs tot 55 pCt. Over 1918 werd nog 40 pCt. dividend betaald en over 1910 zelfs weder 50 pCt., maar daarna gaat liet snel berg afwaarts. Over 1920 daalde het dividend reeds tot 25 pCt. en over 1921 tot H) pCt., waarmede de dividenduitkeeringen voorloopig ophielden. L'e laatste jaren werden zelfs geregeld verliezen van meerdere millioenen ptr jaar geleden, die veroorzaakt werden ?door handhaving der afschrijvingen, voornamelijk op de schepen, maar deze verliezen konden nog steeds gemakkelijk gedekt worden uit de aanwezige belang rijke reserves. Zoo had de maatschappij extra reserves weten te vormen ten bedrage van ongeveer ? 40.000.000 en daaruit kunnen de verliezen gelukki gerwijze tot dusverre nog zonder moeite bestreden worden. Deze reserves bedragen thans nog ruim j IS'/, millioen. Het zal wel niet noodig zijn uitvoerig de factoren «p te sommen, waaraan de ongunstige resultaten dei laatste jaren te wijten zijn. Van algemeene bekendheid mag worden geacht, dat de handelsbeweging tusschen Midden-Europa en de Vereenigde Staten, die voor heen vooreen groot deel over de haven van Rotterdam geleid werd, belangrijk is teruggegaan, terwijl ook het iandverhuizersverkeer, waarbij de HollandAmerika Lijn in vroeger jaren zoo sterk was betrokken. door de beperkende maatregelen der Amerikaansche regeering aanzienlijk is verminderd. Daar komt r.og bij, dat de ongunstige economische toestand der naburige staten gemaakt heeft, dat aldaar maat regelen werden genomen om de eigen scheepvaart zooveel mogelijk te bevorderen, hetgeen op zich zelf natuurlijk een volkomen verklaarbaar verschijnsel is. Zoo heeft Duitschland uitzonderingstarieven op zijn spoorwegen ingevoerd, die ten doel hebben de havens van Hamburg en Breinen te bevoordeelen, hetgeen voornamelijk ten koste der Nederlandsche havens geschiedt. Voor de Nederlandsche scheepvaartmaatschappijen is deze teestand uiteraard alleronaangenaamst en zoo is liet alleszins begrijpelijk, dat van deze zijde indertijd alle pogingen in het werk zijn gesteld om daaraan een eind te maken. Intusschen hebben de dm r de Nederlandsche regeering daarover gevierde onderhandelingen niet geheel tot het gewenschte resultaat gevoerd, zoodat de nadeelige gevolgen daar van doi r de scheepvaartmaatschappijen en niet het minst door de Holland-Amerika Lijn maar al te duidelijk w-orden ondervonden en in de l'inanciëele uitkomsten over het algeloopcn jaar reeds tot uiiiug komen. Het optreden der Nederlandsche regeering is dan ook in liet verslag der Ilolland-Amerika Lijn aan critici; onderhevig en vooral wi rdt er met nadruk op gewezen, dal niet verhinderd is kunnen wi rden. dat de Nederlandsche havens, voi r zoover hel ver voer uit verschillende deelen van Duitschland betreft hij Antwerpen ten achter slaat. O..k van de tot standkoning \an het cigi-ckNederlanusche verdrag vvt rden n< ogst nadcc.ige ge volgen \oir tic Nederiandsel.e scheepvaart gcu'ecsd, daar men verwacht, dal lielgic tlaard-.ir in slaai wi rdt gesteld doi r middel van het z.g. M' crdijkkanaal een geduchtcn aanval <.p het Nederiandscl'.e Rijnvervi er ie dien en daardo,-r aan lel \i-rket-r over Nederland i nherstelbaar nadeel lot- te brengen. Alen hoopt derhalve, dat dit \erdrag niet toi >t.iini zal komen. Wat nu de resultaten over het aigelm pen jaar be treft, zoo leverde il e expli it a t ie-rekening een b a ie v-'; n ? :>.4«;<.i:i (liegen ? o. 058.11:11 iu 1924. Hierbij komt dan nog circa ? 25.i.1:0 uil postvervi er enz. tegen ?291.1 i n in het voorafgaande jaar. Vo, r afschrijs ingen i> echter niet minder dan ? 9.292.1 'i:n n-ndig tegen het vi rige jaar / (i.358.1.1,1 i, grootendeels op de vloot, die daarna nog voi r ? (i2.9(>l).UMi te bi ek staat tegen een balanswaarde van i liS.SSn.uill op l Januari 1925. DIK r tieze afschrijvingen is de boekwaarde per ton teruggebracht tol M50 per ton, terwijl als men ook nog de reserves in mindering brengt, dit cijfer slechts ?80.-- bedraagt. Men kan dus niet zeggen, dat de Ilolland-Amerika Lijn, wat hare balanspositie betreft, er slecht voi rslaat en wanneer de toestand der vrachtenmarkt slechts even verbetert, zal de maatschappij vermoedelijk niet veel moeite hebben om de m rmale afschriivingen op vloot en inrichtingen te verdienen. Voor interest w-as in 1925 nog ? 1.094.000 noodig. tegen ? 1.879.0110 in 1924, zoodat op dit gebied een belangrijke vooruitgang valt waar te nemen. In totaal bedroeg het verlies ? 4.495.0CO tegen het vi rige jaar ? 4.287.0DO, dat in mindering van de reserves werd gebracht. Het valt stellig te waardeeren, dat de HollandAmerika Lijn ter wille harer geregelde Verschepers de verschillende dm r haar onderhouden diensten in stand heeft gehouden, niettegenstaande dit in vele gevallen tot veriiezeu aanleiding gat'. Ongetwijfeld zal de maatschappij de clientèle, die geregeld van hare schepen gebruik maakt, des te vaster aan zich gcJ. S. MEUWSEN, HoB. A'dam-R'dam-Den Haag. DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND bonden hebben, daar deze het op prijs moet stellen dat de Holland-Amerika Lijn zelfs onder zeer ongunsti ge omstandigheden de continuïteit harer diensten handhaaft, zoodat de vtrscliepers daarop kunnen rekenen, hetgeen voi r dezen ongetwijfeld een groot Voi rdeel is. Een klein lichtpunt valt te ontdekken in de op het eind van 1925 iets toegenomen vraag naar vracht ruimte naar Ncw-Yi rk, nadat deze liet geheele jaar van weinig beteekenis was geweest. Het kaiuitsvervoer in den passagiersdictisi op New Yi rk was bevredigend en zelfs nog iets grooter dan in 1924; ook nam het touristenvcrkcer in de derde klasse iets toe. Daarentegen was het emigrantenvervoer in beide richtingen uiterst gering. Voi r de vrachtdicnsten op Bi ston, Philadelphia. Ualtinii re, Norfolk en Newpi rt News werd een over eenkomst getroffen met de Red Star Line te Antwer pen, waarbij laatstgenoemde ha\ enplaats zoowel op de uit- als op de thuisreis in het vaarplan werd opge nomen. Op den dienst Cuba-.\Uj.\ico-New-()r!eans Werd een vermindering van het aantal passagiers lussclien Spanje ui Cuba waargenomen, die hoofdzakelijk te wijten is aan de minder gimstige co.ii' mischc li estauden op Cuba. l it : aanh d \an lading v;.n |a\ a na' T New-Yi rk nam /üdanig t' e, dat lusli ten \<< u w< rden in den aainang van 1920 den dienst tol een veer! ieiidaagM hen uil te huiden. Op- de reis \--ii |a\a naar NLWYi rk /al vi i rt> ook Singap; re v., riien aangeloi pen. l'e vaart ip Li l'ia'a en Bra/.i'.iëliet ai^geVilii '?an de -A'chle l huivv rachi eii n g viel Ie VM-nseheii "\er. l ii'! uitgaande ut'Vier loonde ecliter eenige \ erbei i ring. l >e l ioliand-.\rnei ik.i Lijn i- in nUt i nbclangrükc mate hcln kkeii bij de Vereenigde Xederlaiklscl'e Scheepvaartmaatschappij. Oi k deze \erdiende in 192.) hare a!>cl,rij\ iugcn niet geheel, maar het i> henii coigeno1, dal i'e resultaten in ieo'er ;;e\'al helei waren dan in hel vi i rafgaande jaar. l V HOL; Meei.K t uvollooide ..Slatenilam". waarom trent geen verplichting lot afbouwen bestaat, komt met een oinerandcrd bedrag van / 5.728.1.1 -H i p de balans Voor. Al zijn de l'inanciëele uitkoirsien over liet afgeloopeti jaar ui u, verre van fraai, zoo is het verblijdend, dat de huancieeie p'silie der Holland Amerika Lijn HOL; altijd krachtig gein eg is om de toekomst zonder te groote bez.i rgdheid Ie kunnen tegengaan, al moe! een sp> edige verbetering van de p- sitie der vrachtenmarkt zeer wenschelijk warden geiioeiiRl. RV. De Crediet Hypotheekbank te 's-GRAVENHAGE Laan van Meerdervoort 62 5lh. pCt. Pandbrieven A, QQ 1 O a Jö, 2 o Du DIRECTIE Mr. H. Vaillant A. van Dam Jr. -L)e JTLaarlemscri JLlypotlieekoaJi lemscne Leden de,- DM ren,-: ^^^^^ .Mr. A. S. MIKDK.MA, P. II. CRAANDIIK en A. K. TIIIFRRY 1)F. liVK DOl.l.H.MAN Kapitaal . . l' .S.000.000. Ke-i-iAe, . . l' riL'.lir.V Ilvpoth'-k.-n f l'.S.9-M. 11 (>.?PaiulhiH-^-,, l' L").Ol;t,.,S.,n._ pCt. PAN1M1K1KVKN TKC.KN I.AA'I'SIKN AMS'lF.Ri). HFA RSK( IKK N erveus en Overspannen Slapeloos en Afgemat Gebruik hiertev^n de- Zcmu\ stillende en Zenuu'sterkende ijnhardt's Zenuwtabletten Gkizcti Huisje 75 eont Bij Apoih. en Uroejisten

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl