Historisch Archief 1877-1940
No. 2551
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
BOUWSTOFFEN, MAAR
GEEN HUIS
DOOR DR. U. HUBER NOODT
T U R K IJ E'S NACHTMERRIE
Teekening voor ,,de Groene Amsterdammer" door Joh. Braahensiek
Nicolas Ségur, Ie Génie Européen.
DE tijd is nog ver, dat de Vereenigde Staten van
Europa werkelijkheid zullen zijn geworden.
'erder nog, dan velen denken. Maar ondanks alle
.apering, verdeeldheid en reactie trekt zich de
bechaving van ons werelddeel al meer en meer samen.
!et verschil tusschen de nationaliteiten van
Westuropa, hoe scherp ook nog, richt zich naar een
kere nivelleering en naar een onderscheid van
;eestesgesteldheid, dat op een geheel ander plan ligt
an dat der-zg. typische eigenschappen" der volken.
'elfs zou men de Europeesche cultuur op ge vaar af,
te simplistisch te schematiseeren en bloc kunnen
:ellen tegenover de Aziatische en de
neo-angelaksische Noordamerikaansch-Australische
beschang. En daar het centrum der maatschappelijke
ontikkeling neiging vertoont, zich te verplaatsen uit
nze landen naar andere deelen der aarde, is allicht
et oogenblik gekomen, den algemeenen
cultuuriestand van het tegenwoordige Europa te
analy:eren, en zoodoende na te gaan, uit welke elementen
e geestelijke beschaving bestaat, die ons beheerscht,
n of zij de energie zal bezitten, ook wanneer zij op
en achtergrond zou worden gedrongen, zich verder
ontwikkelen, of dat zij, zonder meer, ten doode is
pgeschreven. Deze studie zou, hetzij door een
.uropeaan of wel door iemand van elders gemaakt,
toeten gegrond zijn op feiten en geheel vrij moeten
ijven van metaphysische speculaties.
Tot het ontzaglijk materiaal, dat hifTrvoor noodig is,
rengt Ségur nu het zijne bij. Doch zonder eenige
nclusie te trekken. De schrijver totnogtoe in
oofdzaak bekend om de publicatie zijner
Convcrsaons avec Anatole France geeft ons een verzameling
;says over een reeks grootu Europeanen" op het
;ebied van philosophie en letterkunde, toont ons hun
'erk, dat hij, als goed leerling van Taine, het resultaat
cht des conditions de la race, du milieu et ilu moment.
ij stelt den lezer voor een bonte rij intellecten (de
pstellen zijn van uiteenloopende data), maar waar
ij verwachten de groote lijnen, die het te
onder'eken terrein omgeven en indeelen, te zien geschetst,
aar vinden wij niets, of zoo goed als niets. Blijkbaar
'eest de schrijver, door te veel te zeggen vervelend
worden; en zou houden we een (of: het) probleem
ver, om zelf op te lossen.
Onze gegevens zijn overigens breed genoeg. Wij
«schouwen de geboorte der Grieksche tragedie
nder leiding van Nic-tzsche, na ontroerende
bladjden over France te hebben gelezen; van Tolstoj en
sen keeren wij onzen blik naar Dante; en na ons op
asrnldere wijze de beginselen van Bergsons stelsel
hebben verklaard, wijdt Ségur tintelende, soms heel
ndeugende- bladzijden aan de ontembare
hartschten van Madame de Noailles. Hij deinst nu
eenaal voor geen verschillen terug, heeft er geen
zwaar tegen Maeterlinck tot kouten uit te noodigen
zich eenige oogenblikken later geïnteresseerd te
rbazen over Einsteins meedoogenlooze theorieën.
De keus der onderwerpen verbaast den lezer op het
rste gezicht. Waarom juist Keats, waarom Loti?
,aar wij begrijpen al spoedig, dat de schrijver
op:ttelijk uiteenloopende gestalten heeft besproken,
e voorbeelden der Europeesche" mentaliteit
et nog meer, dan technisch noodig was, te beperken.
De hoofdzaak is natuurlijk de behandeling. Het
hijnt wel, dat de tijd definitief voorbij is, dat men
n Franschen bekrompenheid kon verwijten, waar
;t 't observeeren en begrijpen gold van wat
uitlemsche genieën voortbrachten. Of vertoont zich
'k hier het verschijnsel der internationale
nivelering, waar ik hierboven van sprak? Men kent de
'agicomedie der omwerking" van Shakespeare door
ucis. Terwijl sinds De Voguëde Russische litteratuur
n Franschen lezer bijna genieengoed is geworden,
nu een Ségur op zeer bevattelijke, maar geenszins
verstandige wijze den onkimdigen lezer inlicht
er het oeuvre van Ibsen. Het boek is niet groot,
jna driehonderd pagina's van het gewone
romanrrnaat; de wijze van uiteenzetting is dus beknopt,
er en daar vrijwel aphoristisch. Doch dit schaadt
et aan de diepte van opvatting of aan de juistheid
n conceptie. Zoo schrijft hij b.v. over Tolstoj:
Door de kracht en den klank zijner woorden, die
leken op schitterende daden, heeft Tolstoj zeker
et voor de grootheid, maar voor den naam en het
'estige van Rusland evenveel gedaan als Peter de
roote. Europa hield dertig jaar lang de oogen op die
pen gevestigd, zooals het ze vestigt op den degen van
een veroveraar. . . . Lang voor zijn dood beïnvloedde
de schrijver van .Anna Karenina niet meer de ver
beelding en liet brein zijner lezers, maar hun ziel".
En over Ibsen: De ziel van l lenrik Ihsen werd,
zonder zijn geloot' in het ideaal op te geven, het tooneel
van alle twijfeling en alle ontgoocheling, die het eind
der negentiende eeuw doorkruisten. Dat kunst en
leven niet niet elkaar in overeenstemming /ijn te
brengen, dat de liefde zich verbreidt en zich geeft,
en dat het individualisme zich concentreert en zich
afzondert, - dit feit bleek Ibsen in al ziin raadsel
achtige grootheid. En zijn genie, steeds op de
wijsgeerige problemen gericht, schiep er behagen in,
bleef er bij stilstaan, de/.en al,inden strijd te volgen
tussclien moraal en natuur, heidenseh en christelijk
ideaal, dat sinds eeuwen het meiischdom verdeeld
houdt".
Hier en daar teekent Ségur even raak in enkele
woorden slechts, l.oti heeft volgens hem het geheim
ontdekt tic trnnsjonnci' des imifs i'» airi'sst's; Madame
de Noailles wilde de natuur heroveren door de liefde
et, se faisant s/icnr des plantcs, cl/c c/iantti les saisuns,
adiira les licrhes, carcssa les Ic'gnines, flirlu presi/ue
uree les /mits. . . .
Toch nopen soms epitleta, kor'e definities, zelfs
g heele beschouwingen, tot tegenspraak. Is fruielies
het juiste adjectief voor de bonte liaisons van Loti?
Gelijkt O/Jiing en Vrede op een gothische kathedraal?
Verdient Anatole Fraiue's Jeannc d'Are het vernie
tigende: lentative nntl/ienrcnst' et nianqiiée'? Niet bij
den goeden meester leerdet gij dit koelbloedig
exccuteeren ! Tocc|ueville noemt hij ergens fniid. En hoe
gaarne zou ik de eerste twintig bladzijden van het
boek eens wat nader beschouwen ! Want, om het
zacht uit te drukken: des schrijvers opvatting over
den invloed van de achttiende op de
ncgentiendeeeuw wijkt af van de bestaande begrippen en is maar
niet zonder meer klakkeloos te aanvaarden. Zij maakt
zelfs korzelig: Matinee Barrès Ie ilernicr enfant
désordunnévan . . . . Rousseau !
Na lezing van dit merkwaardige boek heb ik ge
zocht naar de slotsom, die Ségur had kunnen trekkui
uit zijn goed doordachte en oorspronkelijke denk
beelden over Ie génie cnrnpéen. Misschien brengt lut
geslacht, dat thans de gelederen komt vervangen van
het door den oorlog wcggemaaide of verstompte
intellect, nieuw bloed en vooral,... nieuwe hoop.
Want ik begin te gelooveu, dat Ségur teruggedeinsd
is voor het vastleggen zijner gevolgtrekkingen. Zelf
zegt hij, op de voorlaatste bladzijde, sprekend o\er
Baudelaire: Hij verpersoonlijkt op albeheersehende
wijze het dnivelsch verzet van den modernen mensch,
die alles moe is, dien het leven verveelt, die deze
oudgewordiMi, steeds onbegrijpelijke wereld, welke
hem omringt, haat, die verschrikt is, zich steeds
weer alleen en in steeds grooter benauwdheid te zien,
naarmate de intelleetueele horizon vóór hem uit
wijder wordt". Wanneer dit zijn conclusie is
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS - Telefoon 22223
N I E U W E U I T G A V K N
R. r>i>c.~M\\, .Y/Vmiv Itclicn?ch'«>l. SlnistuUie A.
5e d nik.
K', l!"--, ie .\afdr. Tcckcnbuch niet <)i:tlrcl:l;cn.
20e d nik.
K'. Bos, _'(' Aui'i/r. 'l'cckcnhutk nut Umtic/;l;c:i,
2f>e druk.
K'. I!u>. \'iiiirlniiper, Ie 'l\ekenatlas. Se druk.
15. L \\KM\N, 'l'ncsltindcn en (irlYiirir/i/sst'ii 11.
14e druk.
IS. L\\i<\\\\, \'ran.en en Opgaven lm idem. 2e druk.
15. l,AAKMAN, l\'e/;cn<icicningcn. Toegepast Rekenen
v. h. l'u; leerj.
11. I.AAKMAN. Anhrnurdeii idem.
PAi:i>Aii(M,isc!ii: r>ii>,i.mïm:i:K, redactie l >. \\'< uters,
111 l-'énélon.
B. \Vorn;i<s en |. \. n. Si'i-:i\, I.eren en (ie:midlieid
\ en II. '
B. VVoiTKKS en J. l |O<M;\\ I:HI , (icscliiedenis des
Vaderlands l, 2e dr.
P. Wol H:KS, J. T. m: JVH:K en J. ! Inocv. I:KI-,
Historisch Allusie.
Litgaven \an P. Noordhoff.
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
- POL ROGER 6 Cie.
Agent General: JAGER GERLINGS, Haarlem.
ONVERSCHIETBAAR
IBERIATOILE
1
VOOR GORDIJNEN EN
WANDBESPANNINGEN
EEN EFFEN WEEFSEL
MET RUSTIGE
KLEURSCHAKEERINGEN
.45;
3 O c. M. BREED
ER METER