Historisch Archief 1877-1940
UKUEINC AMSTERDAMMER,
Nn. 2552
Sï. JANSKERK TE 's-HERTOGENBOSCH
ST. MARTIN USKERK TE GRONINGEN
DÉONTWIKKELINGSGESCHIEDENIS DER N E D E R L A N D S C H E 73 O U \\ 'K U \'5 J'
U O O K II. I, M. \V A L E N K A Ml' C./,.
Een vernissende kijk op de bouwkunst van
Nederland in vervlogen eeuiven
~\T N de Gn.ene van 13 Sept. 1924 kondigden we
met enthousiasme de verschijning aan der
eerste afleveringen van Frans Vermeulen's Hand
boek tot de Geschiedenis der Nederlandsclie Bouw
kunst" 1).
Gelijk we toen reeds opmerkten, is dit werk het
eerste oorspronklijke en compleete, dat, na
Weissman's pionnierswerk, over onze vaderlandsche archi
tectuur van haren oor
sprong af het licht
ziet. Weissman's Werk
vormde meer een be
gin, een voorloopig
samenvattende en
daardoor eveneens uit
stekende poging; dat
van Vermeulen echter
is veel vollediger en
gaat dieper in op het
Wezen der bouw
kunst ; evenals op de
onderscheiden over
eenkomsten en ver
schillen der steeds
wisselende tijdperken
en stijlen der verschil
lende naburige lan
den. Het is uitgebrei
der en beter gedocu
menteerd.
In het groot aantal
tijdschriften en oud
heidkundige jaarboe
ken bezaten we, gelijk
we vroeger eveneens
opmerkten, reeds een
schat van gegevens
omtrent de ontwikke
lingsgeschiedenis on
zer vroegere monu
menten, honderden
studies over die on
derscheiden kunst
werken en hun
onderdeelen; alle zijn dit
echter min of meer
fragmenten of brok
stukken, die 141 den
man wachtten, den
geest, die het vermo
gen bezitten zou, dezen berg van gegevens c<
rdeelkundig te schiften, saam te voegen t n tut een
klaar geheel te herscheppen.
Te ocrdeelen naar den op/et van bovengenoemd
werk en zijn eerst verschenen afleveringen Werd
in den Commies van het Rijksbureau voor de Monu
mentenzorg, l:r. Vermeulen deze kracht gevonden.
De thans verschenen beide derde afleveringen (een
afl. tekst, een afl. platen) staan op het zelfde peil
deibeide voorgaande; de veelomvattende beschouwing
onzer nationale bouwkunst wordt er helder en
levendig in \oi rtge/.ct met de bespreking ekr Koinaanschi
b iiiwsielsels in Nederland >, n de aangrenzende rijken.
De schrijver wijst er mei nadruk op, hi.c- hei. vo< r tk
architectuur van dal tijdperk /.on gewichtige .,Ci'u.\
inuiii^u" (dit is: het l.atijiische kruis i,t Passie-kruis;
reeds tijdens de pruto-roinaansehc periode het ken
merkende plan der .Vu rdelijke rumaansche kerk
gebouwen werd; en hoe het dit bleef gedurende de
geheele verdere ontwikkeling de/er architectuur, liet
kardinale punt in deze oin.-chepping van hel l/it
ijnsclubasilikaic plan is, dat het dwarspand tut een orga
nische, in het geheel
, gegroeide geleding
wordt. welke geleding
gegrond is op de een
heidsmaat, naamlijk
het vierkant der krui
sing, waaruit achter
eenvolgens alle matei:
en verhoudingen dei
onderdeden van het
plan afgeleid werden
,,Kn in dezen opzet .
zouals hij reeds in de
Karolingische abdij
kerken van St. Gallen
en van St. Riquiei
welbewust is gevolgd..
zien wij eens vooral
het groote principe uit
gesproken, waardoor
zich de (icrtnaansche
christelijke
b:mwkunst van de late
Antieken en huiiik
nakomelingschap zon
onderscheiden : de ma
thematische gebon
denheid ; de abstracte
wiskundige denkwijze
die het kunstwerk
zuiver van binnen-uii .
als directe, ge.-rdeiide
weergeviiii; van inner
lijke aandoeningen.a's
een b ^vcn-na!uurüik
syinb iol van het gees
tesleven siell. Dil in
H. CATIIARINAKERK TE RODEN (DRENTEl