Historisch Archief 1877-1940
No. 2552
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
MLLE ZAMBELLI
KRONIEK VAN DEN DANS
DOOR T. W. F. W E R U M E U S B U N I N G
XXVI. Hel Parijsche Opera-hallcf. Drama
tische en lyrische dansvormen
HET ballet der Parijsche Opera schijnt, te
oordeelen naar de zes opvoeringen die het te Rot
terdam en den Haag gaf, een plaats in te nemen
tusschen de Russische Diaghilew-groep en het
Zweedsche ballet. Tenminste als men oordeelt naar
de eigenlijke danspraestaties en het technisch meester
schap.
De Zweden bezaten behalve Carina Ari en, in
mindere mate, Jean Borlin, geen bijzondere dansers,
Parijs overtreft hen daarin verre met Olga
Spessivtzewa, Miles Zambelli, De Craponne, Anna Johnson,
Lorcia c.s. al moet men in het oog houden dat de
Zweden niet in de eerste plaats balletdans als uitings
middel kozen. Wat de eigenlijke balletvorm betreft
hebben zij echter in Les Mariés de la Tour luifel".
Skating Rink" e.a. veel vooruitstrevender en be
langrijker werk gebracht dan het Parijsche
Operaballet, waarvan ons hier slechts La Pen" en Lts
Abeilles" als moderner dansvorm bekend werden.
Het laat zich aanzien dat M. Leo Staats als choreo
graaf het klassieke in zijn eigen vorm niet meer
durft te brengen en dat hij het moderne nog niet
recht wil aanvaarden; men bespeurt in zijn balletten
meermalen een gebrek aan eenheid, een zekere twee
slachtigheid in de gekozen middelen. De ballet
meesters en choreografen werden schaars; ook het
Parijsche ballet schijnt dat te gevoelen.
,,Sy!via" en Les Deux Pigeons" hehooreii tut het
oude romantische repertoire. De grootc tijd van
Taglioni. Fanny Hlsslcr, Carlotta (Jrisi, de bloei der
romantiek was voorbij, Dclibes schreef Sylvia" voor
Rita Sangalli, het eerste nieuwe ballet dat men in
1876 in (jarnier's opera zag. Tien jaar later gaf uu-u
,,Les Deux Pigeons" en ook hier was L. Mcrantc
de choreografische leider. Het zal weinig schelen of
Mlle Zambelli, thans de eerste danseres in beide
balletten, was tien reeds een der meest gracieuze
leerlingen der balletklasse, die zij nu leidt. Heide
balletten hebben overeenkomst: een mythologische
of romantische geschiedenis avonturen van een
herder en nimfen of hoereiulochters en zigeuners
wordt half als pantomime, Iialt' als dans afgespeeld
en ze is zoo ingericht, dat er van tijd t >t tijd gelegen
heid voor de eerste danseressen is om een ..variatiou'
ten beste ;e geven.
Wat Staats en Aveline van Mérantes werk be
houden hebben is mij niet bekend, maar over het
geheel za laan dezen balletvorm weinig veranderd zijn
Ze doet ons, waar de dans niet door eigen kracht
boeit en afleidt, sterk verouderd aan, al valt ze nog
te prefereeren boven l'aust". waar meer gedanst
wordt, maar waar aankleeding en spanning van ge
beuren al zeer weinig waarde bezitten.
Wat ons thans in deze balletten nog treffen kan.
zijn enkele groote,,entrees" van tv. t corps de ballet, b.v.
het prachtig opkomen en de dans der nimfen en de
snelle dans van het landvolk in Sylvia", de
zigeunerdansen in Les Deux Pigeons"; en enkele
vaiiations" voor Zambelii, De Craponne, Lnrcia. die /nik
een historie afwisselen niet zuivere dansvarianlen.
De tweespalt tnsschcn de elementen van panto
mime en dans is groot oud gevaar van den ballet
vorm waartegen Noverrc al zoo fel te velde trok. Afge
scheiden van deze tweeslachtigheid boeit ons de
historie niet meer, die in dezen vorm verteld wordt;
de beteekenis der muziek overheerscht.
Een modern ballet als b.v. ,,Petrouchka" staat
onvergelijkelijk ver boven dit oude genre, dat trou
wens betere dingen heeft opgeleverd. Van
,,Petrouchka" herinnert men zich de eenheid van vorm in dans
en spel: de dans is nergens opzettelijk, de pantomime
niet rethorisch, het een gaat ongeu.erki in het ander
over en stelt ons niet voor de onaangename sensatie.
dat de balletmachine even stop wordt gezet voor een
scènetje mimeeren om dan, met een plotselinge schok,
voort te draaien.
Wil men Leon Bakst's Nuit Lïnsorcclée" tot dezen
balletvorm rekenen, dan is ze er een moderner voor
beeld van. Poppenhistories passen altijd wel vrij
goed bij het ballet, omdat het de mechanische be
weging der pop van nature bezit; maar meer als ee-,
aardig populair fantasietje is dit niet. Het va!l 0| ,
dat de pantomime hier, in recenter werk, al weer
veel beter verwerkt is; de spelbreker Paganiui danst
meestal zijn karakter, de typische tantes hebben
alleen decoratief werk te doen. Als de schoone fee
echter uit een daiisfiginir eensklaps mimisch gebaren
spel gaat maken, breekt er weer op dezelfde plaats
een snaar in onze bespeelde fantasie, de genre's raken
in de war; het klinkt valsch.
Neemt men nu La Péri" en Les Abeilles" dan
is men op ander gebied. In het eerste geval is alles
ongeveer gedanste mimiek: choreografisch beteekent
dit poème dansé" ongeveer niets. In het andere
geval staan wij voor het beste stuk werk, qua ballet
vorm, dat Staats ons bracht. Dit echter is geen
dramatisch ballet, maar een zuiver bewegingsballet:
het mimisch element ontbreekt geheel, de dansfiguur
is het eenige uitingsmiddel. In dien vorm zag men
bij de Russen Les Sylphides", bij de Zweden Skating
Rink" al mogen zij nog zoozeer verschillen. In
dien zin ontwikkelt zich in de laatste jaren de
groepsdans meer en meer, al is de andere richting, die van
de gedanste en gespeelde dramatische balletten even
eens van belang gebleven.
X \
Men vindt in de/e onderscheiding van d i.-n ball
vorm in (wee grooie genre's dezelfde houvast als
de onderscheiding van dansgeiires in gestalte"
beweging". Men mag dan ook evenzeer \an d
matische en lyrische dansvormen spreken en er iii
maals aan herinneren dat de genre's zich in h
hoogsten vorm kunnen vcreeiiigen tot een absol
danskunst, /.ooals b.v. de Javaanschc tooneckla
waar gestalte en beweging zich vereeriigen.
Zooals men hier, bij het ballet der opera, zij l
in een lagere sfeer b.v. bij de entree der Nymp
chasseresses" en het landvolk in Sylvia". bij
hoogtepunten van les Abeilles" waar Spe-.si\ t /.e
als biieiikoningin zwevend wnrdt in de armen
'naar danser, minnentcii vmid van. die zui\vi\ da
kunst. waarin de balletfiguren tut hyn>g!iet wor
en tegelijkertijd levende gestalte, geheimzinnige bel
kenis en ahslraetc lijn /nn.
On/e kennismaking mei hè' l'.ü'ij-clie baik-; K-Veide
dus meer Ivwondt rille, \.-nr enkele dan.-et'es-cii en
in/iclU in hun dansiecliniek "P dan waardeevine, \>.T
den vorm de/er balletten. <>\i; die daiiseie^seii en
die techniek een ander ma,h
DE BALLETSCHOOL DER OPERA
SCHILDERKUNST
DOOR A. PLASSCHAERT
Sint /.deus te .\insterdain. \»ttties
Wanneer ik in deze korte notities eenige namen te
noemen heb, dan zijn zeker die van Monnickeiidam
en van Reus (portret van zijn zuster) daarbij. Het
zijn twee totaal verschillende werken als aard, dus
als schilderkunst. Het schilderij van M.
Monnickcntlarn is zonder twijfel een zijner goede werken. Het
is een groot stilleven, met de actie van twee figuren
er in, van den schilder als kok, en van een blonde
vrouw op den voorgrond, liet is een
Monnickendamsche combinatie van overdadig stilleven niet
figuur; het vertoont niet alleen kunnen, maar ook
in de kleur is een bepaalde zuiverheid een ge
noegen, dat, niet altijd bij Monnickeiidam gevonden,
hier kan worden ervaren: hel is voor .Monnickeiidam
werkelijk een goed schilderij! Het portret van llcus'
'.uster dnor den Dordtenaar Reus is een werk, dat
in het museum te Dordt sinds lang behoorde te
'langen, i Iet is een impressionistisch werk, stout
moedig geschilderd in een /.waar-neergezette verf;
hel is een realisme zonder schroom, maar niet zonder
gein geilheid van een schilder, die, wanneer hij Dordt
uitgetrokken was, /onder twijfel rustiger gegroeid zou
zijn en tol grootrr, tl. j. ng.'lmaiiger hoedanigheid
gekunieii. l.iz/.y Ansingli is heter in haar vergetelheid
met de vele figuren, dan in het werk, dat uit een
iiiel geiioteg-gehimdcn tweetal bestaat, liet straatje
van U.istert (.\o. li) is een der Klere, meer afzon
derlijke werkjes, waai' niet de kleur di or te m'oou.1
hreetlhud van vormen \\-r-iild w\ul. Iven stilleven
van IJiiot (]f>) is iets dat te zien is, ook omdat het
apart is; v,m 'irauss noem ik tien Niger. Mei. M.
van Hasselt schildert in den trant de r (otters: \an
llnishott Pol is tle Vecnstreek bijblijvend. Jurres
Olitanieit" is een goed \oorlieelil \an zijn werk:
de jonue Omies maakte heter--'. I.nhr is vrij tijn,
maai bindt niet bijeen: mei. Maekeii/ie heeft be
weging in tle kleur, l ie overige Jutters schilderden
"P hun normale kracht; tel' YVceiiie (Th.) is in de
Onde Man" hurgerbjk-hmig.
lir zijn naast deze schilder-- en schilderessen en
schilderijen nog \ele schilderijen \an schiltlei's en
schilderessen. Ze maken tien ommegang echter nooit
aangenaam tl i-u bizontlere verrassing; /.e ziin,
inligendeel. - ?'?' - \ eleurstellend: dnen
"Vcrschaltmuen erken;!; n i l te groute gel.ikmatigheid in het
voortbrengen van oppervlakkig werken , <'/'
/^i'i'il \'ihin ///('<'/" /;; l.i/i'ii-*; de "s, die ileil ploeg moet
trekken en tle Miivn in het iantl kantelend moet
doen ontsta.m. i- tot tle jarui gekomen tier
\crni"eidheiti. Ik /ie geen prikkel meel', die in m ophitst1 tol
lel'ei' arbeid; 'o| dieper snee in het te hearbeideii
Iantl.
Kunstzaal VAN LIER
170 \s nnast het Postkantoor te Luren (N.-H.) G-??) G",
ANTIQUITEITEN OOSTERSCHE KUNST
SCHILDERIJEN - NEGERPLASTIEK
Dagelijks ook des Zondags geopend