Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2552
HET ZIEKE
PARLEMENTARISME ^
DOOR J. Z. KANNEGIETER
Hel oude slelse/
T_T ET is in den na-oorlogstijd langzamerhand een
?*? * gemeenplaats geworden: de parlementaire
regeeringsvorm is ziek, dood-ziek, ja: dood, en men
solt nu met het lijk. De een zegt het den ander na
en zoo ontstaat de communis opinio. Dit napraten
we zullen er nu maar over zwijgen, of het wel altijd
begrepen-napraten is heeft een gevaarlijken kant.
Het maakt de baan vrij voor de excessen van het
communisme en het fascisme.
We zullen eens nagaan, in hoeverre het
parlementarisme ziek is en of genezing volstrekt buiten
gesloten is.
De ontwikkeling van den parlementairen regee
ringsvorm, zooals die thans in alle geciviliseerde
staten bestaat, laat zich het best volgen in Engeland.
Van den 15den Juni 1215 af, den dag, waarop Jan
zonder Land op het veld te Runnymede gedwongen
werd de z. g. Magna Charta te schenken, kunnen
we de evoluties van het stelsel, dat ons thans bezig
houdt, met groote nauwkeurigheid nagaan. We zien
zich dan vormen een systeem, waarin aanvankelijk
de koning nog bijna onbeperkte macht behoudt. In
onze verbeelding doet het zich voor als een kegel,
waarvan de vorst den top vormt. Onder hem staan
de van hem afhankelijke ministers en in steeds wijder
uitloopende lijnen volgt de geheele rijksadministratie,
met de landsverdediging incluis. Het is een geweldige
kegel, want de top reikt inderdaad in den hemel,
waar de vorst troont als de vertegenwoordiger Gods.
Daarnaast ligt, in den beginne als een nietswaardig
vierkant, later als een meer tastbare en massieve
kubus, het Parlement, dat het gewriemel en ge
wroet in het lichaam van den kegel argwanend gade
slaat, en daarop steeds meer invloed weet te krijgen.
Totdat de top van den kegel wordt afgezaagd, veilig
in een reliquieschrijn wordt opgeborgen als een rest
van Oostersch bijgeloof, en het Parlement zelf den
verheven post gaat innemen. Men formuleerde deze
evolutie in het staatsrecht aldus: de Koning is
onschendbaar gemaakt, de ministers zijn verant
woordelijk geworden, d.w.z. aan de Volksvertegen
woordiging. Wel behoudt het staatshoofd nog eenige
praerogatieven, waarvan het voornaamste is, dat hij
de eerste dienaren der Kroon" blijft benoemen en
ontslaan.
* *
Een tweeslachtige toestand ontstond dus, waarbij
de ministers formeel bleven afhangen van den
afgezetten Koning, maar niettemin voor al hun
regeeringsdaden verantwoordelijk waren aan het Parle
ment. Die tweeslachtige toestand bestaat thans
overal, waar de parlementaire regeeringsvorm is
aanvaard, zelfs in republieken. Waar een grondwet is,
staat het zwart op wit; in Engeland is het gewoonte
recht. Het is een van de laatste resten van het abso
lutisme, doch in werkelijkheid een vorm zonder
inhoud. Overal waar het staatshoofd onschendbaar
is verklaard, wordt de kleur van het kabinet door de
Vertegenwoordiging bepaald. Een kabinet, dat ge
desavoueerd wurdt door het Parlement, heeft geen
lang leven. De onschendbaarverklaring des Konings
bracht dus noodwendig mede: een parlementair
kabinet", en de meeste vorsten waren wel zoo ver
standig, zulke eerste dienaren te benoemen, die het
vertrouwen zouden genieten van het Parlement.
Dat de Engelsche koning het besproken
praerogatief heeft kunnen behouden, kan niemand ver
wonderen. In dat land van tradities, waar de rechter
lijke macht gepruikt een hittegolf moet trotseeren,
waar zelfs socialisten kortgebroekt ten hove ver
schijnen, heeft men meer eerbiedwaardige doch vol
komen leege levensvormen. Dat de Duitsche vorsten
het behielden, is ook verklaarbaar. De grondwetten,
die men hun in den loop der 19de eeuw afperste,
waren contracten tusschen den vertegenwoordiger
Gods op aarde en het volk. En werd de
benoemingswijze der ministers niet nadrukkelijk in de grond
wetten aan de vorsten voorbehouden, dan maakten
zij toch aanspraak op het benoemingsrecht volgens
de eenvoudige redeneering, dat al wat niet
opgeteekend was, vorstelijk praerogatief Was en bleef.
In ons land, waar men in 1813 en 1814 voor een
tabula rasa stond, kon men toen niet anders doen,
dan de gewoonte overnemen, daar men van onschend
baarheid des Konings en ministerieele verantwoor
delijkheid nog niet veel kon of wilde begrijpen. Maar
het is de fout van 1848 geweest, dat men ook in dit
opzicht ons staatsrecht niet in overeenstemming
heeft gebracht met de straks komende practijk. Men
VANNELLE'STABAK
KWAÜITEIT
ALOM VERKRIJGBAAR
zat"*hier nog^niet aan eeuwenoude tradities vast.
De traditie was zelfs onze roemrijke Republiek, waar
de gewestelijke Statencolleges op den
administratietop hadden geleefd. Waarom niet de benoeming der
ministers aan de Tweede Kamer gebracht, zooals ook
de wethouders door de gemeenteraden worden ver
kozen? En zooals elk bestuur door een vergadering
wordt gekozen en er niet van buiten af wordt aan
gebracht? Men heeft er eenvoudig niet aan gedacht,
zoo diep had de oude conceptie wortel geschoten.
En al had men er aan gedacht, te veel kon men in
1848 ook nog niet wegsnijden: de Eerste Kamer
bleef immers gehandhaafd.
Wat is nu het gevolg van liet traditioneele
systeem? Zoolang er twee staatspartijen zijn,
is het voor een Koning kinderspel een
kabinetsformateur aan te wijzen. De meest regelmatige
handelwijze is, dat hij den leider der meerderheids
partij daartoe uitkiest, en de rest loopt vanzelf.
Moeilijker wordt het, wanneer er meer partijen ont
staan, waarvan dikwijls geen enkele de meerderheid
kan halen. Feitelijk is dan reeds het parlementaire
systeem ziek. Een geneesmiddel is dan: coalitie
vorming, waarbij de zich aaneensluitende partijen
slechts hun gemeenschappelijke idealen kunnen ver
wezenlijken. Nog ernstiger wordt het, wanneer het
individualisme van een volk zoo sterk zich uit, en
zich kan uiten door het algemeen kiesrecht en de
evenredige vertegenwoordiging, dat het aantal par
tijen en partijtjes zoo groot wordt, dat een meerder
heid van n groep ten eenenmale buitengesloten is.
En als dan nog, om welke reden ook, coalitievorming
uitblijft, dan is het staatsorganisme hopeloos ziek.
Dit geval deed zich ten onzent voor in de laatste
crisis. De Kroon, voorgelicht door de verschillende
partijleiders, probeerde eerst, of er niet tot nieuwe
groepeering was te komen. Daarna, toen dit niet
gelukte, en blijkbaar tot de meening gekomen, dat
de aanhangers van het vroegere verbond nog niet
wanhoopten aan een herstel, benoemde zij een
formateur, die weken bezig was, het gebrokene te
herstellen, doch met negatief resultaat. Al dit peilen
van de vertegenwoordiging kostte tijd, een zee van
Kostbaren tijd. Men moet niet vragen, hoeveel belan
gen in die maanden geschonden zijn. Grondwet en
wet toch hebben in handen van het Parlement ver
schillende bevoegdheden gelegd, die met politiek of
verwezenlijking van groote beginselen niets uitstaande
hebben. Men denke slechts aan het onteigeningsrecht,
het vennootschapsrecht, het waterstaatsrecht, en
andere groote complexen.
Staat nu de Kamer bij elke crisis, zooals ook de
gemeenteraden, voor de noodzakelijkheid het college
te verkiezen, dat meer in het bijzonder met de uit
voering" en de voorbereiding is belast, dan kan de
stoornis in het staatsmechanisme slechts enkele dagen
duren inplaats van weken of maanden. Natuurlijk,
in de gegeven omstandigheden, kan coalitievorming,
helaas, ook dan niet achterwege blijven. Men zal er
zelfs toe moeten overgaan, wil men bij elke keuze
een volstrekte meerderheid van stemmen erlangen.
Maar een kabinet komt er, en spoedig ook.
Men zal zeggen, dat bij vrijwillige coalitievorming
dit systeem hetzelfde resultaat zal hebben als het
oude. Dit is inderdaad zoo, met dit verschil, dat men
zich moreel meer verbonden zal gevoelen aan een
zelfgekozen ministerie dan aan een, dat den eed in
's Konings handen heeft afgelegd. Een dergelijk minis
terie zal men zelfs niet zoo spoedig ten val brengen.
Men lette slechts op den respectabelen diensttijd van
sommige wethouders. En bii niet-vrijwillige coalitie
vorming staat een Kamer toch nog heel anders
tegenover haar alsdan verkregen kabinet als tegen
over de zakenkabinetten, die tot nu toe in zoo'n geval
plegen op te treden. En, nogmaals, de 7.00 kostbare
nationale tijd Wordt niet meer verknoeid.
Ik weet, wat men hier tegen in zal brengen. Men
zal zeggen, dat dit betoog van de verkeerde grond
stelling uitgegaan is, dat bij de inauguratie van de
koninklijke onschendbaarheid het Parlement niet de
plaats aan den top heeft ingenomen, maar het
ministerie. Inderdaad, in de theorie is dit juist,
maar niet in de practijk. Feitelijk heeft de Kamer
in den strijd met de vorstelijke macht zooveel invloed
weten te verwerven, dat geen regeeringsdaad meer
tot stand komt zonder de instemming van de Ver
tegenwoordiging. Wijlen prof. Struyckcn heeft het
meer dan eens met talent verdedigd, dat het oude
dualisme, administratie en vertegenwoordiging, wij
zouden zeggen: kegel en kubus, bij ons te lande
althans, geheel verdwenen is, en hij betoogde op
grond hiervan zelfs, dat ons land deswege een onaf
hankelijke administratieve rechtspraak geheel kon
ontberen. Zijn schrijven is niet zonder gevolg ge
bleven. De ontWerpen-Loeff liggen nog maagdelijk te
sluimeren in het kabinet van den minister van
justitie. Daaruit zou men kunnen afleiden, dat de
meesten tegenwoordig wel van de waarheid zijner
stelling overtuigd zijn.
Een nadeel van het door mij verdedigde stelsel
zal menigeen vinden, dat een op die wijze verkregen
ministerie kracht en ruggegraat /.al missen, dat er te
weinig bestuurskracht van uit zal gaan, dat /.ijn
leden zullen gaan gelijken op ambtenaren. Veel zal
hierbij, vanzelf-sprekend, afhangen van de personen,
die men kiest. En het laatste bezwaar doet zich ook
GOEDKOOPE
MEUBELS
MOETEN JUIST SOLIDE ZIJN.
WIJ MAKEN NU O.M. EEN
HUISKAMER BESTAANDE UIT
TAFEL, 4 STOELEN, 2 ARM- f Q1Q
STOELEN EN BUFFET . . . . ? *??**
ZITKAMER BEST. UIT TAFELTJE,
3 ARMSTOELEN, 2 STOELEN, f 1QQ
THEEKAST EN BOEKENKASTJE ' I3
SLAAPKAMEReEST.uiTSPiEOEL.
KAST, LITS JUMEAUX.2NACHT. f OOI
KASTJES, 2 STOELEN EN TAFEL ' wOl
TOILETTAFEL f 57
ALLES GEMAAKTVAN MOOI
EIKENHOUT
EN ONTWORPEN DOOR
CO R N. o» S LU YS
DEN HAAG - NOORDEINDE 162A
thans reeds gevoelen. Meerdere malen is het kabinet'
Ruys een ambtenarenministerie genoemd.
Het zou mooi wezen, wanneer ons land aan de
beschaafde wereld eens het voorbeeld gaf. Reeds is
ons staatsrecht het Engelsche model over het hoofd
gegroeid. De tijden zijn rijp, om zelfs dit voorname
vorstelijk praerogatief over boord te werpen. Nog
altijd zal er in ons land voor Oranje een taak over
blijven. En eerst dan zouden we de directe aansluiting
hebben bij het zeventiende-eeuwsche systeem, zooals
zich dat manifesteerde in het bijzonder in de
Statencolleges. Nog maar al te veel beschouwt men de
staatsinrichting der Republiek als een abnormaliteit,
omdat de administratie-top er verdwenen was. Die
visie heeft haar nut gehad, vooral om de Republiek
te leeren kennen. Maar thans ziet men toch weer,
dat het in 1581 occasioneel aanvaarde stelsel een
natuurlijk stelsel is, dat men eerlang gedwongen zal
zijn weer in te voeren 1).
1) Tot recht begrip diene, dut mijn lojzang up ons
rcpublikeinscli staatsrecht niet alle onderdeelen geldt.
Natuurlijk was de stedelijke en gewestelijke
souvereiniteit een verderfelijk iets. Ik bedoel hier slechts de
toen ook lieersctiende incensmelting van wetgevende
? en uitvoerende functie".
BOEKAANKONDIG ING
Dr. C. U. Ariens Kappers, Zielsinzicht en
Levensopboinr, il. J. Paris, Amsterdam.
Dit is de tweede druk van een bekend geworden
boek, dat den lezer dient tot religieuse bewust
wording. Aan de hoofdstukken van den eersten druk
o.a. over Psychanalyse en religie", intuïtie",
geloof", wetenschap, wijsbegeerte en religie" is
hier een laatste verhandeling toegevoegd over De
plaats van het denken in de organische ontwikkeling",
die niet een van de gemakkelijkste is. Hier maar
ook elders in het boek, blijkt dat de schrijver directeur
van het Centraal Instituut voor Hersenonderzoek is.
Dit verhoogt de waarde van 't geen gezegd wordt,
niet weinig. Maar hij is filosoof en religieus mensen
tevens.
W. M.
©©©©©©©©©O©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©
TRANSPORT Mij, .HOLLAND"!
fWeesperzijde 94 AMSTERDAM!
© ©
Telefoon 51271
Tel.-Adres ,,Transport" <
Verhuizingen, door geheel Europa per meu- ©
belwagen en gesloten spoorwegwagons, |>
binnenlands ook per gesloten autoverhuis- ©
wagens met aanhangwagen. Binnen een ©
rayon v. 80 K.M. bespaart men Hotelkosten
BEWAARPLAATSEN VOOR EHEELE EN©
GEDEELTELIJKE INBOEDELS
©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©