De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 8 mei pagina 12

8 mei 1926 – pagina 12

Dit is een ingescande tekst.

12 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No. 2553 ^üffifl MTUYNENBURG MUYS ilSCHILDEBSI SCHILDERKUNST DOOR A. PLASSCHAERT Edinée Broers, ficlnra, den Haan Het is altijd moeilijk, wanneer ge eenmaal een vak gekozen hebt, op een zekeren dag, wanneer het u blijkt, dat er geen vooruitgang meer zit in het werk, in deze nederlaag te berusten en van noodeloosactiet'soms met baat bespiegelend te worden. De wet der traagheid in de natuurkunde gekit evenzeer in het psychische; ,,natuur" en geest zijn spiegels, die het zelfde gezicht in hun altijd eenigszins beslagen oppervlak weerkaatsen ! Het is moeielijk te be rusten, maar voor een vrouw schijnt dat nog moeielijker te zijn dan vooreen man, die naast de instincten ?óók een Idee het leven kan geven, en die Idee in het leven kan houden, zooals hij door die Idee in het leven wordt gehouden. Een vrouw berust zelden Ik zag het meer dan eens. Er komt voor sommige vrouwen, dwars en trotsch door haar ,,veroveringen' {die altijd gedeeltelijke afbrokkelingen harer schoon heid zijn) een oogenblik, dat die veroveringen' <dikwijfs manne-vernedering !) ophouden, nadat zij eerst minder gemakkelijk werden verkregen. Dan begint de angsten de strategie. Wie veroverde zonder eenig gevaar, en die dwang door enkel verschijnen, ziet zich als verschijning verwelken; kunstig wil ze herstellen, wat de natuur haar van zelf in overmaat gaf. Zij voelt dat anderen zich schuiven op haar plaats en zij wil geen wcggeschovene zijn; zij wil nog alles krijgen, wat lang haar gegeven werd. Zij hoorde te berusten, en overgaan tot den dier-gekochten staat der bespiegeling (anderen zien winnen, wat zij won), maar zij sterft liever, dan dat te kunnen. Zij gaat op 't oorlogspad; gesierd door de kunst der maquillage en onecht-jong door steeds hernieuwde massage. De dood komt op haar aan; en zij wil het leven nog vermecsteren. Het is de tragische strategie der oud-wordende coquette; en die strijd kent mis schien de grootste bitterheid, die zij zou kunnen kennen; zij, de instinctieve wil de anderen doen gelooven, dat nog het instinct zijn fonkeling spreidt, terwijl poeder, wanhoop en massage bloed, vreugd en levcnslenigheid vervingen. De vrouw kan niet be rusten; de moeder wel; die ziet zich nooit verstooten, weggeschoven, verworpen, want zij voelt zich ver nieuwd in 't kind, dat, haar eigen, weer jeugd wordt en bloei en bloesem. De moeder heeft de plechtigheid van 't voortduren aan zich; de coqnette den bizarreii tooi voor een toch-verloren gevecht, voor een neder laag. Ik zeg niet, dat het met mej. Lidmée Broers zoo ernstig is. maar er is in haar werk op dit oogenblik toch de nederlaag; de kleur heeft dal eeuigs/.ins ongereiuigd aanzicht, dat in de schilderkunst een nederlaag beteekeut. Ze heeft zelfs in het portret niet, wat de meeste vrouwen hebben: een zeku'e levendigheid, zij die ook niet innig of diep. (Het beste is dan nog een slapend kind). In de paar etsen is haar picturale drift het duidelijkst. Ik zou deze schilderes geen raad willen geven (iedereen beheert het eigen leven !), maar zij leek mij meer kans te krijgen door meer zwart-en-wit te maken, en wou zij, zoo dat nog kan, haar kleur genezen", dan moet ze naar een stralend land trekken, ik ineen niet, uit Holland, maar naar den zeekant van Holland; de fonkeling, daar, der kleuren geneest soms de troe belheid. Bij Kleykamp; Schilders tier Haagsche school (den Haag), Notities Een tentoonstelling van schilders van de Haagsche school. Wanneer ge zelf niet een overzicht u ver worven hadt, zoudt ge door deze tentoonstelling van de Haagsche verzameling (gedeeltelijk tenminste) dit n niet zuiver eigen kunnen maken; ge zoudt de ver houdingen onderling m.a.w. gezegd, niet uit deze groep kunnen afleiden. 'Poch zijn er te waardeeren dingen. Bosboom is er met zijn Lux in teuebris; met waterverf-teekeningen uit een tijd, toen de kleur en licht hem het belangrijkst waren, en met tusscheuKunstzaal VAN LIER GS9 CMi naaat het Postkantoor te Laren (N.-H.) G\D G\5 ANTIQUITEITEN OOSTERSCHE KUNST SCHILDERIJEN ~ NEGERPLASTIEK Dagelijks ook des Zondags geopend vormen tussehen deze twee uitingen. Blommers is er eveneens met werk uit vroegen en lateren tijd; hij heeft in beide tijden echter belangrijker werken ge schilderd dan thans hier gevonden worden. Jacob Maris' Molen en Jaagpad zijn goede voorbeelden van zijn rijke, doorklinkende kleur; zijn bruggetjes zijn beide interessant. Van (iabriël, den kantigen uit de llaagsehe periode", is Een vaart je zeer a la Willem Roeloïs senior; de rozen eigenaardig; het molentje zuiver maar niet nvertuigend; het groote schilderij OchtengliMVti wal geel voor dezen soms ongerepten buitenlichtschilder. Neuhuys' Aardappelschillen hei ft een doit'e sonoriteit; Breitner heeft een studie Cavallerie" en een schilderij Moedertrols". waar ge uiterst duidelijk de verwantschap ziet van Willem de Zwart met hem. Thys Maris' Koningskinderen is een waar-romantisch schilderij; zijn studiekop Lezende Man" len digelijk-volvoerde studie. Verder zijn er van hem een teekening van den verloren zoon, enz. Ook het schilderij van Jozef Israëls (met den hond linkseh-vooraan) begint tot het absoluutromantische werk te naderen; het is een tooneel van zee en booten en een lucht met licht. Zijn Koekebakster met de twee kinderen noch andere naderen dit werk. Weissenbruch, de schilder van den weliggemodelleerden vorm is niet voortreffelijk, maar goed in zijn Bij Noorden", een landschap, vertegen woordigd. OOKTFRED:JUOESKE ZANDBLAD- SIGAREN 6 «nlO ets. PEEK & CLOPPENBURG Complete Badkamer van af f 285.?. Prima drukautomaat, Bad, Kranen, Bidet, Waschtafel met marmer en spiegel. G. J, DE KONING 6 ZOON Keizersgracht 447, A'dam Cliché's Van Leer Amsterdam Spoor's W. A. Spoorjr., Culemborff. N. V. PAERELS JMLeuoileering-JVtij . AMSTERDAM C O AI P L E T E i' u b i l c c :' c r t n ij ?c^^-o-^oStandard De populaire EngelseheAuto die iedereen voldoet DIRECT L E V E, R B A A R. Hoofdagent: J.WITMONDT 21 Westermarkt Amsterdam. Rokin 128, Tel. Bezoekt de Hollandsche Badplaatsen ZANDVOORT: Hotel d'Orange en Hotel Driehuizen" WIJK AAN ZEE: Badhotel en Zee-Dependance Verweegen 6 Kok AMSTERDAM DEN HAAG Koldewey 6 Corbière Leidschestraat 30 - Amsterdam SPECIALITEIT IN: Slaapkamermeubelen Matrassen Dekens

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl