De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 8 mei pagina 5

8 mei 1926 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

No. 2553 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND heeft men aan het einde van de Oroote Houtstraat dan ook in dezen tijd alleen de kommiezenhuisjes gebouwd en de poort geheel laten vervallen. Niet alzoo te Amsterdam. Hier heeft men de wachthuizen verbonden door een kolonnade van Korinthische zuilen, die een goede begrenzing vormen van het plein en ook het vergezicht door de Haarlemmerstraat aangenaam afsluiten. De Haarlemmerpoort heeft dit bouwwerk eigenlijk nooit geheeten. Want zij was voltooid in de dagen dat koning Willem II zou worden ingehuldigd. Deze vorst deed dan ook zijn intocht binnen het zege pralende Amsterdam door deze poort, die door hem dus werd geopend en naar hem werd genoemd. Ken steen aan de binnenzijde van de poort geeft dat aldus aan: Willemspoort, geopend bij de intrede van Koning Willem 1\ den 27sten November 1840". Zij staat er nog altijd als een grootsche herinnering, waarlijk niet alleen aan de inhuldiging van 1840. Maar zij doet tegenwoordig wel wat vreemd aan. Want zij staat er nog wel, maar heeft (och haar doel en richting verloren. Want niemand rijdt o t' gaat meer door de poort, de koning niet en niemand niet. Want de weg naar de buitenwijken heeft men om de poort heen gelegd; de brug over de oude stadsgracht ligt niet meer vóór, maar. naast de poort. Zoo gaat het verkeer niet meer door, maar langs de poort. Kr zal voor dat alles wel een reden zijn, gelijk voor andere dingen. Maar voor de Willemspoort is het alleen verlies geweest. Zij herbergt nog wel altijd trouw de politie, maar de bestemming van een poort is een andere. Zij is nu als een molen, die niet meer maalt, maar uit eerbied voor een malend voorgeslacht wordt in stand gehouden. Dat is van groot belang en alles is beter dan afbraak. Maar een poort is ten slotte een poort en wil als zoodanig gebruikt worden. BOEKBESPREKING Huns Martin. Rechts en averechts. Rotterdam z.j. W. L. en }. Hriisse'*. (.'if»(T<>rs AIi'/.. Een nieuwe voorraad malle gevallen, tot een soort van verhaal aaneengeregen, al is het verband losjes. De schrijver zegt het aan het slot zelf: ,,Is het een verhaal?- - Neen, het zijn losse tafereelen, zoo als ze een voor een zich voordeden en ik ze neer schreef." Men zon kunnen zeggen, dat het een wat erg makkelijke verontschuldiging is voor een nic'i al te solied samengesteld romannetje, maar het kan ook evengoed de bedoeling van den schrijve! geweest zijn, van de eene onzinnigheid in de andere te vallen, en meer niet. De liefhebbers van het genre vinden hier v.eci' wat ?/.?? hebben moeten. Bewuste en onbewuste maldoeners in overvloed, aan zotte snnatks en lach wekkende grapjasserij geen gebrek, l let is l lans Man in z'n fort allerlei onwaarschijnlijkheden aan elkaar te rijgen tot een geheel dat l".ij toch aannemelijk weet te maken. Dat doet hij ook in dit boek. Het gaat niet diep, maar het is onderhoudend: de schrijver stelde zich blijkbaar geen andere taak dan grappig te zijn, en dat lukte hem. Ken ernstige poging tui persiflage, maatschappelijk of individueel, zooais we dit in sommige andere van zijn boeken zien, is hier blijkbaar niet gedaan. Ik weet niet of het boek er beter of slechter om is, maar het lijkt me toch ver standig, dat de schrijver zijn verhaal niet al te lang gemaakt heeft. A«nes Müds-vdii der Moer. Het eeim'i^c rliytlunc. Dordrecht 1925. C. Mm-/>s C:. Eenigen tijd geleden besprak ik in dit blad van mevrouw Maas-van der Moer ,,L)e Kunst-clowns", dat aardige boekje, waarin zij zoo raak een bepaald soort menschen uit de artistieke wereld wist te typee ren. Het is jammer, dat de schrijfster nu den indruk van dat boekje komt verzwakken met een onbcduidenden roman, die, eigenaardig genoeg, dezelfde gebreken vertoont, waar ze in De kunst-clowns" den spot mee drijft, 'l'eudenz-werk is de/.'j roman ook: er wordt hinderlijk-opdringerig in gemoraliseerd, en dan nog wel met allerlei theorieën, die ik bedoel hier in de eerste plaats de theorieën, die liefde en huwe lijksleven betreffen - nog wel geen gemeengoed genoemd mogen worden, maar die toch de frischhcid van het nieuwe ten eenenmale missen. Dan de manier van voorstellen ; de menschen, of althans de wcz-ns. die er voor doorgaan, waarin de theorieën van lie schrijfster belichaamd zijn.... in de eerste plaats die vreemdsoortige echtelieden, die altijd zitten te lezen, die met wijsbegeerte opstaan en naar bed gaan. wie gelooft daar nu aan ! Dan nummer drie: de vriend: ook al een onwaarschijnlijk heer; tenminste, de ma nier, waarop hij zijn vrijage niet I.ie (want zij heet Lic, en hij heet I.ou; de volgende vrijer heet Ben. en alleen DE STAKING IN ENGELAND Tcckening voor ,,de Groene Amsterdammer door L. J. Jordaan d'r eigen man luistert naar den gewoon-Hollandsclien naam Jan) uitleeft, is zoo wazig, dat ik er niet hij kan. Dat komt nog niet eens doi.r de malle dialogen, waar de romantiekcrighcid c'ninien dik op ligt (Lou /egt bv. : ..Mijn heerlijk gnndvnsjc, probeer nu eens of je loskomt uil mijn armen !" Men moet zich eens indenken, dat iemand dat werkelijk zou zeggen ! !) maar vooral, doordat de schrijfster niet vcrk'aart. De eene vrijer verdwijnt en de vnlgcndc . , raar, evenals trouwens z'n vader, die met alle geweld z'n zoon (de jongeman is een en twintig) verbiedt om filosofie te lezen, en u gen de meid uitvaar! omdat /'j op Donderdag gehakt heeft klaargi. maakt in plaats van varkeiiscarbonadc . . . . In een hoek van l lans Martin zon zoo 'n ca r i ca l uur een aan tic n u luk mensch worden : in een boek als tl il wordt zou V meiNch een c.iricalunr. Deze Ben nu is schilder, in u gelijk bauk-etup!u\é. 'lij komt in aanraking nu-; ee:; anderen schilder, een beroem ek n. en a!.- die i'o,,n, dat Ben ook een maatschappelijk baant je hei i'i , \\eiult hij zich verachtelijk van h, m aï; z°o -iill'g e n 700 overtuigd, da! hu ronduit belachelijk v. o ui t in de oogen van ieder, dit hel e!1 iticniairsU v'e/.en van eenig knr.siena:;!>chap in ii; ga u r, In. e n. l i> n k'.mMclown. mevrouw ! l Kt is niet het onderwerp, ''ai cl. /. n roman d:id n i is l n k kei'. Dat is 1 rouv, u:> i ""i t /"". i K l i- i'e ki m\ lijkc subject ivik it van de schi ??;'. -l , : ? cue lul "'H ..?;-\\vrp aan on*. inHtringi. N;e! ei o \.i.' ik ]\ r--<iren OM haar boek heeft mevrouw .\laa- objectief ge/ie':, /ij heelt er. in haar ijver om haar ideeën np maat sciup OPRUIMING VAN MODELKAMERS tenen STERK VERLAAGDE PRIJZEN Voiie Garantie Franco levering HEECErtGKACtlï5Oo AM5TEQDAM Kostcloozc opslag voor latere levering j

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl