Historisch Archief 1877-1940
14
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2554
DRAMATISCHE KRONIEK
DOOR TOP NAEFF
Gasfspiel A/ex. Moi'ssï. Die lebende Maske
(Enr/co IV) von L. Pirandello.
HOE ontroert ons het uit het leven gegrepen"
voorspel van d't diep melancholiek werk ! Een
jonge aristocraat, hoofdpersoon van de maskerade,
waarbij hij de rol van Hendrik IV, den
middeleeuwschen Keizer vervult, valt van zijn paard, en vóór
het nacht wordt in zijn brein, dringt de afschuwelijke
waarheid tot hem door: dat het zijn beste vriend Tito
Belcredi was, welke, achter hem rijdend, zijn paard
prikkelde, moedwillig en misdadig zijn val bewerkte.. .
Uit minnenijd.... Beiden begeerden het mooie
meisje, dat in den stoet Mathilde van Toscane voor
stelde, met al den hartstocht der jeugd, in dagen van
bovenwerkelijke schittering. De ouders van den
jongen man komen er in hun verdriet toe den
armen Hendrik de Vierde", die in zijn glorieusen
waan bevangen bleef, althans deze ne illusie te laten,
het eenige wat zij nog voor hem doen kunnen. Niet
in een gesticht behoeft hij, om gevoederd te worden
als een redeloos dier, een afgelegen villa zal zijn
paleis" zijn, daar zal hij verblijven in zijn schoone
verbeelding, omringd door een kleinen hofstoet van
bewakers, die toegewijde, rijkelijk beloonde vrienden
voor hem zullen zijn, het droevig spel met hem zullen
voortspelen, zijn geschokten geest alles zullen be
sparen wat daaraan vreemd, en derhalve vijandig,
zou kunnen zijn. Zóó idealizeert het hart, in zijn
bittersten nood, de wereld en de vrienden" van den
beproefden mensen....
Wanneer het drama begint speelt dit voorspel, door
den schrijver met een enke! woord meesterlijk ge
schetst, alreeds zóó sterk in onze verbeelding, dat
we het geen oogenblik meer kunnen vergeten, en
met ontsteltenis zien we het aan, wat er van de liefde
rijke bedoelingen van hen, die den arme het naast
waren, in de onverschillige, wreede menschenwereld
geworden is. De ouders, de regisseurs van het armzalig
schouwspel, wier liefde het tot een gelukkig sprookje
meende te kunnen opvoeren, zijn gestorven... De
toegewijde vrienden werden ruwe, bangelijke huur
lingen, de vertroetelde knaap een voorwerp van be
spotting, de vertooning een lugubere grap.
In die omgeving, te midden der voddige requisieten,
ontwaakt op een dag Hendrik IV" uit zijn
jarenlangen waan. Hij ontwaakt uit het zachte niet-zijn
In het harde leven, en instinctief sluit hij de oogen
weer, want alles wat zijn bewustzijn rondom ervaart,
is hem vreemd en weerzinwekkend, hij ziet geen weg
waarlangs hij, met zijn nieuw-geboren, ongeoefende,
en onbedorven ziel, in deze wereld zou kunnen
terugkeeren. Dies blijft hij in het veilig rijk zijner ver
beelding, gelijk een dichter in zijn gedicht, hij behoeft
daarvoor slechts een weinig te simuleeren, de rol,
welke hij zoovele jaren vervulde, voort te zetten; en
dit gaat hem gemakkelijker af dan welk initiatief ook.
Zijn gestorven moeder echter, wel wetend, dat
niemand haar taak hier op aarde overnemen zou,
heeft een laatsten wil nagelaten, zij wenscht, dat het
uiterste middel zal worden beproefd om den, in
middels tot een man met grijze haren verouderden
jongen te bevrijden uit zijn waan, uit het paleis",
dat zonder naastenliefde een gevangenis is. Naar de
regelen der wetenschap wordt ten slotte een
plotselingen schok" door den psychiater aanbevolen. Het
onverwacht weerzien van hen, die in den maskerade
tijd zijn genooten waren, zijn vriend Tito Belcredi,
het meisje Mathilde", dat zijn liefde had gewekt,
en behalve deze beiden men kan niet weten hoe
het experiment zal verloopen ook de dochter dezer
almede twintig jaar verouderde dame: Frida, haar
jeugdig evenbeeld, welke de verloofde is van den neef,
executeur-testamentaire.
Wij wonen het aangrijpend oogenblik der con
frontatie bij. En zóó machtig is dit eerste bedrijf
geschreven, dat we het als met de hypergevoelige
zenuwen van den reconvalescent mede ondergaan,
dat wc als door zijn klare, scherpe oogen zien wat
achter de maskers dezer gewone", in de samenleving
geëerde menschen leeft, hen met zijn, in de eenzaam
heid visionnair geworden blik een kwarteeuw terug
droomen.... Een zoodje is deze menschenwereld,
wanneer men er zich op een afstand" tegenover
stelt. .. .
Aan de lieden zijner onmiddellijke omgeving ver
trouwt Enrico" thans het geheim zijner genezing
toe, opdat hij niet alleen tegenover den vijand" zal
staan. Naast den verraderlijke!! baron Tito, den
minnaar thans der opgeverfde, hartelooze mondaine,
welke eenmaal de Mathilde van Toscane zijner jonge
liefde was, schijnen deze bedienden den arme haast
vrienden. Welk een hoog spel speelt hij om zijn
zelfbehoud ! Met ironie en vlijmend sarcasme met
hoffelijkheid en haat, verweert hij zich tegenover de
even beklagenswaardige als potsierlijke, en verachte
lijke menschenpoppen, die den voorsprong bezitten:
normaal te hceten. Op hun gezichten leest hij alles
wat in hen omgaat als in een open boek, ook den
stijgenden twijfel aan zijn krankzinnigheid, ook de
herinnering.... de gewetenswroegingen En in
dit spel vindt zijn schrandere geest nog een korten tijd
afleiding en voldoening in schijnmacht. Dan eindelijk
breekt de natuur los, de ongestilde verlangens, de
jarenlang vertreden rechten van den mensen, het leed
van den uitgestootene. . . . Het meisje Frida", het
beeld van zijn verloren droom, grijpt hij aan als wilde
hij haar verkrachten; met al den bitteren hartstocht,
al de opgekropte liefde van zijn leven klampt
hij zich aan dit kind, als aan een laatste, brekende
illusie. Tito Belcredi wil tusschen beiden komen, het
verschrikte meisje bevrijden, en dit beschermend
gebaar van den verrader zijner jeugd, van zijn moorde
naar, welke thans opnieuw de hand uitstrekt naar zijn
bezit, is voldoende om den zaclitmoedigen gek", den
bewusten mensen, tot de eindelijke wraak te drijven:
hij vliegt B-lcredi naar de keel en doodt hem. Hier
mede heeft hij, volgens de geleerden, overtuigend zijn
krankzinnigheid bewezen, hiermede is hij opnieuw
en thans onherroepelijk aangewezen op het toevlucht
van den keizer! ij ki-n verbeeldiugsstaat. Tot de dood
hem verlost. Hij vindt het goed. Hij stelt zich op den
schamelen troon weder in postuur, met zijn kroon van
klatergoud, zijn mantel en zijn scepter. . . . en de
wereld zinkt om hem weg ,Zie den mensen". . . .
Ik voor mij vind Hnricn IV" een prachtig werk.
Het mag niet overal even sterk zijn ??-- een ideale
vertolking van alle rollen zou dat moeten bewijzen
ik zou geen lust hebben vooralsnog aan de schoone
verbeelding, die het in mij wekt, veel te tornen, en
een weekblad is daarvoor ook niet de plaats.
Pirandello, die zijn tijd ver vooruit is en het tooneel
in weinige jaren met de rijkste gaven overstelpte,
vraagt een diepgaande en vooral ook een vergelijkende
OPRUIMING
VAN MODELKAMERS
tegen
STERK
VERLAAGDE
PRIJZEN
Volle Garantie
Franco levering
'HEEBEIlGBAdlT 500
AMSTEODAn
HAARD
Kostelooze opslag voor latere levering
studie. De stijl om deze werken te spelen moet nog
gevonden worden.
Uit den beschreven inhoud kan intusschen blijken,
dat mij de opvatting van Moïssi in de hoofdrol, noch
de naar de klucht gehaalde vertooning als geheel
heeft kunnen bevredigen. Ik zag liet stuk eenmaal
van Pirandello's eigen gezelschap, waarouder ook
zwakke krachten waren, maar dat in elk geval dit
ernstig werk ernstig speelde, ondanks de ironie, die
ten onzent zoo gul den lachlust opwekte. ... Ruggiri
Ruggero speelde daar de rol van Knrico" met al
den eenvoud, de tragische waardigheid en de
wijsgeerige diepte, die de figuur vragen. Een door het
gevangenisleven zwaarlijvig geworden, grauwen man,
in zijn koningsmantel gehuld als in een pij, in wiens
verbeten gelaat de achterdocht zich vast had
gegrift, een man van middelbaren leeftijd, in wien
wij echter den bnllanten knaap, dien hij geweest was,
nog zagen, en van wien wij bij den eersten oogopslag
begrepen, dat hij veinsde krankzinnig te zijn. Een vorst!
Bij Moïssi's nochtans belangwekkende uitbeelding,
ontbrak dit verband met het veileden", zijn opkomst
was die van een willekeurige!! krankzinnige, een
vasteiiavondkoniug, beklagenswaardig, maar niet
aangrijpend, een dolenden hotnunculus", waarvan
we peloovi'ii konden, dat zijn omgeving van hem
griezelde.... In zijn sarcasme had hij snijdende
intonaties, treffende momenten, ook vaak gevoelige
doch niettegenstaande veel wat deze acteur, men zou
'/AM denken, in zijn wezen voor de rol meebreng!.
stelde hij toch te leur, hij bleef te opgesmukt en te
vlak, te weinig de jone-ontgoochelde,
tra«isch-bewustgeworden mensch. Dat Moïssi's
kiinstenaarspersoonlijkheid intusschen hoog uitging boven zijn gezelschap,
dat, earicatuiaal en vaag, onvoldoende satiriek
contrast bood ten opzichte van den eenzame op zijn
troon, behoeft geen nader betoog. Vooral voor wie
het werk nieuw is, moet zijn creatie, zooal geen sterk
ontroerende, dan toch een boeiende verrassing zijn,
een aanleiding, naar wij hopen, zich in het werk
te verdiepen.
Firma KRONER
Nieuwendijk 167, Amsterdam
Opgericht 1847 Telefoon 43186
Prima Macco Heeren Ondergoederen
Hemden Korte mouw
Gr. 4 5 6
4.10
3.75 4.10 4.45
Borstrokken Lange mouw
Gr. 4 5 6
185"
3.00 3.15 3.40
Borstrokken Korte mouw
Gr.
2.65 2.85 3.10
Pantalons
_5_ 6 7 46
3.90
7
335"
5 7
3.60
3.UO 3.30 3.60 3.90 3.30
Pantalons Knie model
Gr. _J_ 5 6 7
2.75 3.00 3.25 3.50
3.90
niet tfi 6iiter,rÜGt ia zoet,
niet te vet?juis
(DE cftocodood ofs HHzirie Ver snopenna : y dcTfiee, op deWondelW&üSporten/.