Historisch Archief 1877-1940
20
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2554
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
^S2«r
N^ \^r «^ *?*»-
-<§^&^/^?
l/j
k> .^^tesg&P. ^<^3frw^*
»c^\ '?' '»' '«' ?/ ' m* I
s=~?K'
>-V^ c$
Ju>*dfr ^n
föw&XZddïr
{ê^^^^^^^T. tf&M&s**,^**:
\ ^~*^ï£~?rr~~~~~~~~~~~n "7^ ^ii ~s-fS** VA. ^«h?*
:^^^^/y fW
; /0
>0^J^
MUZIEK IN DE
HOOFDSTAD
DOOR CONSTANT VAN WESSEM
De muziek bij ,,7V" van Karel Albert
WE waren benieuwd naar de muziek bij ,,'l'yl",
het stuk, dat door het Vlaamsche Volkstooneel
Jiier zou worden opgevoerd. Wij kenden Karel Albert,
'den 24-jarigen Antwerpsehen componist, hoofdza
kelijk nog door naam en reputalie, weinig door zijn
muziek, die vooral den laatsten tijd zich met het
tooneel had verbonden (o.a. bij Efrefenow's Vroolijke
Dood"). Wij hadden bij Strawinaky's ,,L'Histoire dn
soldat" een nieuwere scène-muziek gehoord, die
feitelijk toch het karakter der muzikale
tusschcnspelen handhaafde, d.w.z. ook in een concertuit
voering zeer goed zelfstandig was aan te hooren,
hoewel zij de stijl van de tooneel-opvocring
meebepaalde. Wij kouden ons ook een andere opvatting
van scène-muziek indenken, die, welke thans door
Karel Albert blijkt toegepast, n.l. van muziek, die
?de meer muzikale muzikaal ook bedoeld in
emotioneelen zin plaatsen in het stuk onderstreept en
naar voren brengt, die mier rythmisch uitgedrukte
gemoedsbewogenheid en muzikale kleur volgens de
stemming geeft dan ceil gesloten, op zich zelf staand
muziekstuk. Het ligt natuurlijk voor de hand, dat
een componist, voor het tooneel schrijvend, wanneer
daar, zooals bij ,,Tyl" op een harmonika wordt ge
speeld of een signaal gegeven of op dansmuziek in
een bar wordt gedanst, hij de daarvoor aangewezen
muziek zal schrijven. Doch er zijn ook
rythmischemotioneel te bepalen stemmingen in het stuk,
waarvoor Albert zeer geslaagde uitdrukkingen heeft
gevonden, daar waar van rythmische begeleiding van
slagwerk wordt gesproken of daar waar, zooals de
markies de Bel Esprit een rythmisch geaccentueerd
imaginair duel heeft uit te voeren, en rythmische
J. H. DE BOIS, HAARLEM
KRUISWEG 68
Fine Prints - Pictures - Books
heftigheid zeer juist de stijgende opwinding als het
ware mee-bezieli. l lier, op zulke plaatsen, is Karel
Albert zelfs gelukkiger van vinding dan in de lyrische
en melodische gedeelten het ..Vliegende
Hollander"-achtige zeilen-hijschen ! , hoewel de
bar-muziek b. v., niettegenstaande haar wat ,, gewone"
type, door enkele aardige rythmische vertragingen en
diminueiido's de overheersehing of het meer voor
den achtergrond wijken naar gelang de handeling het
overheerscheii of wijken in de aandacht verlangt,
goed uitdrukte en er de juiste stemming aan ver
leende. Albert 'a opvatting van scène-muziek blijkt
dus, terecht, niet meer een inlasscheu van muziek
bij tooneel, doch een muzikaal onderschrijven gelijk
c/) met de lyrische' of emolioneele uitdrukkingen in
het stuk zelf.
e muziek van Karel Albert bij ,,'I'yl" werd in
den Stadsschouwburg door een klein orkest van ge
wone bezetting (d. w./., vrijwel zonder afwijkende
instrumenten) onder leiding van Jac. Koenen uitge
voerd. Het is een bekend en reeds veel besproken
feit, dat de Stadsschouwburg-accotistiek met den klank
van bepaalde instrumenten, in het bijzonder he*^
koper, steeds overhoop Ifgt. Ddat de muziek hier
en daar den gesproken tekst nog al eens overhecrschtc
mag men minder op rekening van een zich onjuist
instellen op de klanksterkle. dan van 'onbekendheid
met deze accoustische grilhghcdcii in het eerste
theater van de hoofdstad zetten.
BOEKBESPREKING
De weg, dien de epische kunst heeft afgelegd van
de oude heldendichten tot den modernen roman, is
lang. Maar het verband is er nog altijd. De taak van
de epiek is nog altijd het rustige beschrijven, het
breeduit weergeven van wat buiten de subjectieve
gevoelssfeer van den dichter ligt. Het Wordings
proces van de epiek is veranderd. De tijd van het
compliceren is voorbij, de tijd, waarin een machtige
dat, wat door anderen was tot sland gebracht, kon
neerdwingen tot de beperkte beteekenis van bouwstof
voor een grootscher geheel. Sedert de renaissance,
die voor de Wcsterschc landen immers de eerste ont
plooiing van de persoonlijkheid in kunst en leven,
beteekent, kan dat al niet meer. Psychologisch niet.
N. V. G
ernr
. Stc
:-: KLI-:ERAIAKERIJ :.: f
Haarlem, K i ois.-i raa t 7 'i'e'cioeu l 07.Ïi
L.'it:-l.iili'!ul K- k\\-,il. KioelM.',!- Stollen ?
:! \ oorv. ?.?Oo'ilen \mi- a t HU, n;-i,H-:i t '?
^.?^..?^.^^'?^ *
\
Maar het kan ook praetisch niet \\aar is de Titan
die de dui/.enden r»mans van n tijdperk zou kunnen
verwerken tot een .,reber-runi;:n"V
'IVeli dien sommige romans liet \erlaiigen in je
i.pki men, dat iemand het in onzen tijd ni.g eens
mocht gaan proheeren. limans, die zelf al een heel
eind dien kant uitgaan, die ie gcdaclitcnlcveii op
weg lielpen 0111 zoo iets misschien moet ik zeggen:
zon iets zonderling* te veronderstellen ; bi eken
waarin op zich-zelf al een poging gedaan vvTdt om
?/en maatschappelijk tijdperk te omvallen. Ik denk
hier aan de r.?mans van Dickciis, Balzac, Zola,
i n sto jewski : moderne heldendichten in pro/a.
..Zijn ge/in" \an Ernist l'oole zonder dat de
schrijver nu nog mei een van de vier gciii einden op
een lijn kan worden gesield gaat nok die richting
uil. liet is /eer goeile, en vmr'il /.eet' zmver-episehe.
kunst, liet geeft de innerlijke worsteling weer \an
een vader, die het zieieleven van zijn kinderen wil
meeleven, uu:,: hij al zijn goeden \\il en al zijn edelen
drang on\eri::iidi-lijk, altijd '.'.eer. liet individuccle
van elk dier kinderen vervaagd en vertroebeld ziet
door het onbcwust-collcctic\ e: hu is de vader en het
zijn alle drie zijn dochters, l >e conflicten, die daardoor
ontstaan, heeft de schrijver uitgewerkt met een
scherpen kijk in het mcnschelijke zicleleveti, en een
wijden blik over de kentering der begrippen en hun
waardebepaling bij de wisseling der geslachten; zoo
is liet boek Iegelijk boeiend door de scherpe be
lichting van eeuige belangrijke karakters, en doordat
het treffend de breuk tttssclien tw'e.' tiiden laat zien.
l)il laatste maakt het boek van algemeener beteekenis.
koppel! liet hechter vast aan het. ongeschreven, epos
\an de verandering der psychische waarden, dal
gevormd wordl door alle romans van de laatste vijftig
jaar bij elkander.
l let Nederlandsch van den heer Klberts is uit
muntend.
11K R M A.N MIDDENDORP