De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 15 mei pagina 3

15 mei 1926 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

No. 2554 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND DE SURPRISE BIJ AMUNDSEN'S VERTREK Teekening voor ,,de Groene Amsterdammer door Joh. Braakensiek BYRÜTOT AMUNDSEN: GOKÜSUCCES! JE KUNT HET NU GEMAKKELIJK VINDEN. - IK HEB EK JUIST ONZE VLAG GEPLANT!' WAAR SATAN" GRINNIKT DOOR MAURIÏS WAGEN VOORT De Libanon \\7 ANIMEER liet niet oneigenaardig was om een vv gebergte met een ketel te vergelijken, dan zou men den Libanon een satans brouwketel kunnen noemen. Alle respect voor alle mogelijke godsdiensten, maar als zij met elkaar in conflict komen, dan grinnikt ,,Satan" er nog snijdender bij, dan bij eiken anderen strijd, waarin de eene mensch den anderen het leven vergiftigt of verwoest. Dit is zoo op en om den Libanon het geval. Marianne beleeft er weinig pleizicr van, dat zij juist over dit stuk booze wereld te zeggen heeft gekregen. Er wonen daar zoowat drie millioen menschen, doch die behooren tot zes of zeven verschillende rassen, die nog eens onderverdeeld zijn in een-entwintig verschillende godsdiensten ! Neen. Geen godsdiensten: sekten. Voor die menschen, daar, zijn dit twee grondige redenen, altijd geweest, om te trachten elkaar weder zijds uit te roeien, en, zoo dit niet mogelijk is, elkaar te beoorlogen, te schaden, te pesten" voor 't minst. De eene groep noemt zich Christen en de andere ,,Man des Heus," een derde, die de andere twee 't minst hindert, doch daarom van alle twee 't meest op zijn kop krijgt, noemt zich Jood. Eertijds stond dit gebied onder Turksch bestuur, maar dit was, al van de Kruistochten af, voor de zoogenaamde Christenen een reden daartegen te kuipen en voor dit bestuur om hen over den kling te jagen. Zoo kreeg dan Frankrijk reeds in oude tijden over de kust streek van het Libanon-gebied een geestelijk gezag. dat spoedig ook wereldsch werd. Ernest Renan noemde Jeruzalem een krankzinnigengesticht van drie godsdiensten; hij bedoelde de drie bij uitnemend heid imperatieve, waarmee dan de landen om ,,de Oude wereldzee" 't meest te maken hebben. Maar deze karakteristiek geldt voor geheel Syrië. Want IN ONS HOOFDWAGAZIJIU DEN HAAG PERZISCHE KELIMS ZONDER NAAD. VOOR DIVANKLEEDEN EN GORDIJNEN ZONEM niet Jeruzalem, de stad, maar liet land, dat deze geheiligde plaats deed opkomen, is de wieg geweest van drie godsdiensten: Joodsch, Christelijk, Islamietisch, wier aanhangers elkaar haten mets atanischen haat. Haat is de giftplant, welke in dit overigens zoo dorre land't weligst groeit. Men zou dit nog kunnen verklaren, indien de Christenen de Islamieten haatten. Ofschoon het gezegd moet worden, dat dit bittere gevoel steeds van eerst-genoemdcn is uitgegaan. Omgekeerd haten de Islamieten de Christenen, schoon toch niet zoo fel. Maar er zijn zooveel soorten Chris tenen in dit jammerlijk land, die elkaar onderling haten. Natuurlijk, anders zouden zij zich geen goede geloovigen achten in lu't ,,Evangelie der Liefde". Zoovele soorten dat men er den tel bij kwijt raakt. Natuurlijk zijn daar in de eerste plaats de Roomschkatholieken en de Protestanten, maar er zijn ook de Russisch-Orthodokschjn en, niet heelemaal hetzelfde: de Grieksch-orthodokschen, de Maronieten, de Melkieteti, de Chaldeeivrs, de Syrische Christenen, de .Armeniërs, de Gregorianeti, de Jacobieten, de Nestoranen. Het is hier niet de plaats om de dogmatische verschillen dezer sekten en kerken" uit te leggen: zij zijn dikwijls slechts haarfijn. Doch wederkeerige haat en afkeer zijn er niet minder giftig om. De Islamieten zijn er weinig minder talrijk onder verdeeld: die kennen allereerst de giftige verschillen tnsscheii den Soennitischen Islam, dien van de Turken, en der Sjiltischen, dien van de Perzen, maar vooral in Syriëkomen er dan de schakeeringen bij van de verschillende orden der derwisjen in het Turksche rijk van heden door den grooten man van Angora afgeschaft ! en de sekten, die naar het Christendom overhellen, doch ieder op eigen manier. De Droezeu. tegen wie Frankrijk op het oogenblik het zoo te kwaad heeft, bezitten een eigen verklaring van den Islam, die overhelt naar den Perzische Sjia-godsdicnst d.w.z. zij zijn voorstanders van de erfopvolging van Mohammeds kleinzoon AH en diens zonen Hassan en Hossein, zoo gruwelijk door de troepen van den overweldiger Osinau, in de vlakte van Kerbelah om het leven gebracht. Maar ook zij reeds zijn weer in tweeën verdeeld: de tlsjoelial, de meerderheid, letter lijk ,,oningewijdeii", om de ,,«/;(«/", zij die de gehei men van den ritus kennen. Gelukkig haten die twee elkaar niet. Wat niet beteekent, dat zij elkaar niet trachten te kort te doen. Er zijn ook de Jezidi's, die in stee van God, den Duivel aanbidden onder de niet geheel onlogische verklaring, dat (ïod immers goed is en er van dien kant hun geen kwaad zal genaken, maar dat een arm mensch verstandig doet, als hij tracht den Duivel te vriend te houden. In deze op somming mogen ook de Nossaryi's" niet vergeten worden, men zou hen Nazareners" kunnen heeten : voorgangers van Jezus vóór Jezus er was. Deze Droezen, Jezidi's en Nossayri's haten elkaar daarom niet onderling, wijl hun haat jegens Christenen en Islamieten zoo groot is, dat er niets meer voor anderen overschiet. Maar terwijl hun godsdienst dan toch zekere neiging toont naar den Christelijken kant, steunt hun haat sinds eeuwen vooral op den politieken bodem. Het zijn immers de Christenen van den Libanon geweest, en deze zijn het nog. die getracht hebben om ,,de Franken" de Europeanen, in de laatste halve eeuw nok Amerikanen, maar ook zij worden onder ,,Franken" begrepen binnen het land te halen: kuiperijeii. ueeindigd niet de tegen woordige ovei'heersclliilg dour de Franscheii. waarbn /.ij dezen wel out; steeds li>en>epen: .,had-ie-nir maar" ! M f J N FILM I)c lus/ lol l runde is een der edelste mensihe ///Ac eigenschappen -- kunnen wij nu gerus/ \vrl zeggen wijl /och hooge rechterlijke autoriteiten. minimiers edel- en andere lieden (alles in het builen land vooralsnog) hunne geesten geslepen blijken fe hcbhcn mei Je nobels/e facetten van bedrog, op lichting, diefstal, knevelarij en vcr\alsching. Men denke toch niet al fc licht over deze dingen oplichten is au fond niet zoo n eenvoudig hcdrijl en er wordt soms meer genie en gezond verstand min verbruikt dan bij een e\f>ortslachlerij of een regeeringsinslelling. Welke milicien die me/ zijn komiesbroodje in de rij stond om zijn boterlje Ie lullen, had ooit kans gezien een frauduleus tweede boterl/e te hekomen, lol op hel oogenblik dal een simpele boerenjongen zijn broodje omdraaide, zit h opnieuw in de rij plaa/s/e en ditmaal op de vcrschc keerzijde een twce(/e bo/erfjc bekwam . . . Zooveel geest in hel groot aangewend zou lol ontdekking \~an werelddcclcn aanleiding geven en hef is gelukkig dat er allijd nog korporaals z/jn die aan deze uil breidmg \an \\crelddcclcn in den weg slaan: wal zouden wc er trouwens mee moe/en beginnen, nu in (ie lol dusverre ontdekte zoo schandalig rrr/ onvolkomens is. f)e werkman oplichter lijkt mij \-oorloopig geen gcsk'iagdc creatie, /'.r is er een in Haarlem en ik \'cr/.oek u even mede uil Ie rekenen wral deze ongelukkige dilettant niet heelt moeten doen <im tot -/O gulden prolijl per weck Ie komen. In de cers/e plaats werd hij overreden door een tfaarlcmsch winkelier, stond er bij in de krant en ik hoop dal daar nicls misprijzends mee bedoeld is. Hel was een los arbeider dit verontschuldigt de aanrijding echter niet en de winkelier keerde hem dan ook in eens 1000 gulden uil en bovendien nog 100 gulden s maand s gedurende twee jaren. Hel dient gezegd, dal de los-arbeider door hel ongeval wel zooveel losser was komen Ie staan. dal hij geruime n li/d in een ziekenhuis verpleegd moest worden, hoewel hij geluk had gehad in den persoon \-an den aanrijder, die niet zooals te doen gebruikelijk is u as doorgereden en ook geen huurchaiilleur. die lijd heelt om Ie gaan zitten. De bijna overledene o/ geheel-overrcilene wendde /.ic/i echter, ondanks al deze ge/uh/es. lol hel burgerlijk armbestuur en ../rok nog eens e\/ra J gulden per weck. waarvoor hij. gelukkig hersteld, zich thans te \-crantwoorden zal hehltcn. Hetwelk óók zeer gelukkig is. want zoo n los werkman dient te begrijpen dat het bestelen van de armen gec n los werk is en geheel anders georganiseerd moet worden en óf in hel groot dient Ie geschieden, door een kunstmatige baisse b.v waaronder de armen hel ION

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl