Historisch Archief 1877-1940
No. 2554
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
BURGER EN OVERHEID
DOOR DR. U. HUBER NOODT
Alain, Le Citoycn confre les pouvoirs.
Paris, Simon Kra, IQ2ó
"\J U de Propos d'Alain sinds verscheidene jaren
-"-^ niet meer als afzonderlijk periodiekje verschijnen,
zijn de boeken van den heer Chartier, professeur de
philosophie aan een der Parijsche lycea, immer een
welkom evenement. In Frankrijk zelf, in beperkten
kring. Over de grenzen kent rnen hem niet. tin daar
?de politieke wijsgeer, die Alain is, eenige van de
.meest treffende Fransche qnaliteiten bezit (eenvond,
scherpte, oprechtheid tegenover zichzelf, eritiek) is
dit jammer. Maar omdat hij ook wel, door de logica
?gedreven, de hand in eigen boezem steekt- - en men"
,in het buitenland in zalige onwetendheid toch al
veel te veel een ongunstig oordeel heeft over de
'.staatkundige toestanden in Frankrijk heb ik wel
?eens hooren zeggen, dat deze onbekendheid een
..zegen was. Doch beperking van kennis en belang
stelling is veelal te betreuren.
Zoo kom ik er toe, deze regels te schrijven.
Dit boek levert baschouwingen over de betrekking
- usschen den staatsburgeren de overheid vóór, tijdens
?en na den oorlog. Het is een verzameling van korte
uiteenzettingen, die tot algemeenen grondslag hebben
«en theorie over het gezag. Zij zijn in verschillende
;tijden geschreven, maar hebben haar leesbaarheid
?behouden tot het laatste woord toe. Zelfs de bladzijden
van vóór 1914. Wat zeldzamer is, dan men denken zon.
In een wat zware inleiding vat J. Prévost de
ftoofdtrekken van Alain's theorieën samen. Hij heeft
?daarmee nuttig werk verricht. Sommigen toch honden
<den schrijver voor een simpel radicaal theoreticus.
Hen zal menige alinea uit dit werk verbazen. Atiguste
?Cornte heeft gezegd, dat de vooruitgang een te
?voren bestaande orde veronderstelt. Daarom is voor
Alain strikte gehoorzaamheid noodzakelijk, ook al
-is het gezag niet volmaakt, ook al is de leider zonder
verdienste. ledere ongehoorzaamheid, zelfs ten
be.hoeve der rechtvaardigheid, doet de misbruiken
voort?duren. Voor de werkelijke leiders, de werkelijke
vorsten heeft Alain dan ook niets dan welbegrepen
.lof. Een van zijn lievelingsboeken is Napoleon's
Mémorial de Sainte-Hélcne. Vernuft, activiteit^ door
zicht, initiatief daar heeft hij onbeperkten eerbied
voor. Daarom zijn Kitchencr en Pétain voor hem
-gróóter leiders dan Mangin of Murat. Want de ver
diensten dezer mannen zijn afhankelijk van die
hunner uitvoerders. De absolute macht bederft bijna
altijd hem, die ermede bekleed is. Hij verliest den
zin voor het mogelijke en wordt onvoorzichtig.
Het middel daartegen ligt niet in politieke actie,
jnaar in de opinie. De werkelijke leider is dan ook
Jiij, wien men kan gehoorzamen, ook al is men
critisch; hij, die geen bewondering, loyaliteit of
idankbaarheiddoodende clementie kent; een sim
pel zakenman, die eenvoudig en vlug zijn werk doet."
Zoo is Alain geen radicaal van het slag-Hernot;
geen democraat ook. Van nationalistische zijde heeft
men hem gesmeekt, even dóór te denken: hij zou
dan wel in hun kamp treden. Het zwak der demo
cratieën is, dat zij te gemakkelijk hare
eetidaagskoningen afzetten. Deze zuiver negatieve macht brengt
geen enkele oplossing. . . . ledere macht is slecht, als
zij niet gecontroleerd wordt, maar iedere macht is goed,
in zooverre zij een vreedzamen, helderzienden,
hardnekkigen tegenstand voelt.De vrijheid is geen instelling;
eiken dag moet zij opnieuw geschapen worden." iin
in 't vervolg van zijn betoog verzekert Alain den lezer
paradoxaal, dat hij de laatste der Combisten is,
?omdat hij het permanent toezicht van den kiezer
<ip den gekozene voorstaat. Zoo is den reeds juichenden
,,conservatieven" het stilzwijgen weer opgelegd. Het
is trouwens klaar als de dag: Als wij een openbaar
leven willen, dat der huidige menschheid waardig is,
dan moet het individu overal individu blijven, hetzij
«p den eersten, hetzij op den laatsten rang. Het indivi
du slechts denkt, iedere vergadering is dwaas."
Door dit individualisme is het zeer moeilijk in
-kort bestek een denkbeeld te geven van zijn
theorieën, nog minder ze samen te vatten. Dit is
trouwens mijn bedoeling niet. Alain onderwijst geen
stelsel. Leert alleen observceren. ,.lk heb nooit
iemand aangeraden, van opinie te veranderen. H
venmin zijn oogen met andere te verwisselen; leert alleen
-?ze te gebruiken."
Nu raakt het individualisme uit de mode. We
denken als massa, in massa. De stakkerds, die dit niet
kunnen of onbegrijpelijkerwijs niet willen - helaas,
:ze zullen nimmer de geneugten smaken der echte
populariteit. Ook Alain niet. Hij zal met een enkel
discipel door het Luxembourg wandelen. Het publiek
op de bankjes in de zon zal de Matin lezen, of misschien
zelfs de Quotidien. En ze zullen doen, als duizenden
anderen en het.dus bij het rechte eind hebben.
Terwijl de poovere discipel, zelfs al praat hij den
meester niet na, zal leeren, onafhankelijk te denken.
Over oorlog", over economie", over machines".
Zóó bijvoorbeeld over vrede door recht":
Hij, die deze bekende formule heeft voorgesteld,
heeft veel dwalingen in weinig woorden samengevat
DE MAFFERS EN DE PIJNLIJKE WAARHEID
i-X L~ t-' 1<J JV L* 1<J l\ L^ VV fi f-l l V l l l?l LJ
Tcckenïng voor ,,de Groene Amsterdammer door L. J. Jordaan
Du Choc des Opinions. . . .!"
.... Vrede door recht is, goed gehoord, een strijdkreet;
de inzet van den strijd zelfs. De eerste dwaling, die
moet worden uitgewischt is, dat de mensclieii ourlog
voeren uit zucht tot usnrpatie of plundering; dat
kan bij een klein aantal zon wezen; maar het gros
strijdt altijd om een recht; of gelooft dit stellig, wat
op hetzelfde neerkomt. Zoo komt de heftigheid bij
een proces minder voort uit' hebzucht dan uit een
haast mystieke gehechtheid aan een recht, of aan
wat men voor een recht houdt, (iaan wij hier iets
nader op in. Partijen zien niet slechts steeds een ut'
ander recht en pleiten in zekeren zin om de recht
vaardigheid te doen zegevieren; maar des te meer
is het de waarheid, dat er in alle processen hel recht
aan beide zijden schijnt te zijn, duur de complicatie
der zaken en de onvolledigheid der contracten, die
niet alles kunnen bevatten; gansch hel gebouw van
het geschreven recht en van de jurisprudentie be
antwoordt aan deze overwegende moeilijkheid, een
beslissing te vinden, wanneer het gezond verstand
aan weerskanten duidelijke en krachtige redenen
vindt. Dit begrijpt men niet licht; en meer dan eens
heb ik naïeve l ij k hooren beweren: .Aangezien een van
beiden gelijk heeft, wordt een van de twee advocaten
zeker betaald om te liegen." Maar advocaten, pro
cureurs en rechters zullen u zeggen, dat een advocaat
nooit liegt, dat hij niet behoeft te liegen; dat dit
grove middel hem terstond belachelijk zou maken,
en dat een proces alleen maar mogelijk is duur een
dubbelen schijn van recht, /.eer w! te verdedigen
zonder leugen en zonder drogrede. Daarom wordt
het beslissend vonnis dadelijk een rechtselement en een
sterk argument bij volgende processen. Maar eveneens
is het recht moeilijk vast te stellen, omdat hartstoch
telijke en te radde meiischeii allemaal gelooven dat
het recht altijd helder en duidelijk is."
Waar is dus de rechtvaardigheid? Zij ligt hierin.
dat het vonnis niet voortkomt uit macht, maar uit
een vrije discussie, vuur een arbiter, wiens belangen
er niet mede gemoeid zijn. Deze voorwaarde is vol
doende, moet voldoende zijn. omdat rechtsconflicten
duister en moeilijk zijn. Wal rechtvaardig is, is het
van te voren aanvaarden der arbitrage; niet der
rechtvaardige arbitrage, maar der arbitrage, l lei
wezen der rechtshandeling bestaat in het plechtig
afstand doen van het steunen van zijn recht door
gewekt. Zoo is de vrede niet door recht: want d '
recht, wegens den schijn van recht, verlicht bovendien
door de hartstochten, zal de oorlog zijn, de heilige
oorlog, en iedere oorlog is heilig. Integendeel, het recht
zal zijn duur den vrede, daar de rechtsorde een voor
afgaande verklaring van vrede veronderstelt, vóór
de arbitrage, tijdens de arbitrage en na de arbitrage,
onverschillig of men tevreden is of niet. lin dat
noemt men een vreedzaam mensch. Maar de gevaar
lijke mensen is hij. die den vrede wil dnov vecht,
zeggend, dat hij geen gebruik xal maken van geweld,
dit bezwerend zelfs, mits zijn recht erkend worde.
Dat belooft schoone dagen."
Dit citaat, dat ik vrijwel op goed geluk nam uit
een boek van '2~<'" !-:adziiden, is uitzuiver en onbillijk,
als alle ancleie citaten. Maar ik meende, dat het den
.Nederlandschen ie/jr een vrij goed inzicht kun ge Ven
ke geest e.
elijke aderlating der hl
Frankrijk na de
edige jaren nog
N l E U W E D R U K K E N
K. 'i i'.N 15!<rt,iii-:NC vii'.. /-.'//er/M// Wnnrilciivm'!,.
liefste deel: lingelsch-Nederlandsch. Tiende, omge
werkte en vermeerderde uitgave door A. Broers.
Groningen Den l laag, J. B. Wolters Uitg.-Mij.