Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2554
KONINKLIJKE BAZAR
82, ZEESTRAAT DEN HAAG
WAAR U ZOEKT, WAT U WENSCHT,
EN WENSCHT WAT U VINDT.
G RE PEN
DOOR CARRY VAN BRUGGEN
Introducties
NIET eiken vreemde laten We 7.00 maar toe in
ons binnenhuis, maar komt hij met introductie
van een illuster vriend, dan is hij welkom en we ver
heugen ons in de kennismaking. Hij heeft dan bij
voorbaat al een streepje voer. En valt, helaas, des
ondanks, wel eens bitter tegen ! De diepzinnigheid,
de oorspn.nkelijkheid, waarvoor hij ons was aanbe
volen, blijken soms de sputVormen van het wezenlijke,
armzalige Ersatz". Zóó is tiet ons gegaan met dat
Lied van de Vuurroode Bloem" teen het voor enkele
jaren voorzien van een eerste-klas-litteraire intro
ductie tot ons kwam. De groote man had zich in de
vingers gesneden.
En ook deze groote man heeft zich, naar mijn
bescheiden meening, in de vingers gesneden. Ik bedoel
niemand minder dan Romain Rolland.De vreemdeling,
die hij ter introductie van zijn kaartje voorzag, heet
Panait Istrati, het bjek dat ik bedoel is Kyra
Kyralina".
Alle reden had ik het bereikte mij indirect van
litteraire zijde" tot groote verwachtingen, dubbel,
toen ik in Romain R< lland's voorrede las, dat hij
sommige van deze Réjits d'Adrien Zograffi" op n
lijn stelt met het werk der groote Russische auteurs.
En desalniettemin heb ik niet kunnen ontdekken,
waarin deze verhalen nu eigenlijk uitmunten boven
een eenigszins veriitteratuurden Lord Lister of Rider
Haggard dan wel het een of ander sensationeel bios
coop-,,scenario". . . .
Nu ja, het Turksch-R< emeensch-Sniyrniootsche
sausje. Maar kom, daar vliegen we toch niet in.
Of.... toch wei? Of.... hebben we toch met
Batcinla" en met G >ha Ie Simple" nog niet
genoeg leergeld gegeven? Ik heb moeite het te
gelooven.
Maar zijn de goede lieden dan misschien van de
diepzinnige verzuchtingen over liet menschelijk
hart en de aardsche lotsbestemming, die aan de/.e
récits hun religieus-filosofisch tintje moeten geven,
INKOOP
Brillant, Paarlen, Platina, Goud en Zilver,
H. LAMME R S, Juwelier, A°1845
OUDEGRACHT 149 UTRECHT
- EXPERT der Nederlandschc Spoorwegen. _
de al te licht geëpateerde dupen geworden? Men zal
ze inderdaad tevergeefs bij Lord Lister c.s. zoeken,
maar men vindt ze daarentegen voer het grijpen in
eiken ouderwetschen Engelschen roman. Ze komen
ook blijkbaar weer in de mode, ze zijn de internationale
,,dernier cri" ik ontdekte ze althans bij dozijnen
in Michael Arlen's modebcek The reen Hat" !
Zou het inderdaad mogelijk zijn, dat dit zich als
wezenlijke diepzinnigheid kan laten gelden.... !
Wat we dan verder krijgen, zijn verhalen van
moord en brand, van bloed en vuur, van scliurkerij
en schakerij, van geroofde meisjes en gedébaucheerde
jongetjes, alles in de hoogste mate onwaarschijnlijk,
in de hoogste mate onbelangrijk, en in de hoogste
mate. . . . vieux jeu !
Vieux jeu ! Ja, daarin ligt eigenlijk het zwaartepunt,
daarin vooral zit de kneep.
Want dit geval staat niet op zichzelf.
Hoe komt het dat de huidige pogingen der hyper
moderne the-itervernieuwiug ons zoo vaak terug
brengen in de ouderwetsche nielodramatiek, en de
pogingen tol litteratiiiirveruieuvving in den ouder
wet schen stuiversroman?
Het gaat hier al net precies zoo toe als in de politiek.
Farlemeiitarisme biijkt ontoereikend en men vergeet
dat elk systeem ontoereikend is. Dictatc risme,
absolutisme moeten uitkomst brengen. Vorige ge
slachten hebben Weliswaar die systemen gekend,
gewogen en te licht bevonden", maar dit is lang
geleden, en in het verwijderde onderscheiden we niet,
het half-vergetene analyseeren we niet meer. Als
fonkelnieuw speelgoed verrukt ons de afgedankte
veddenkraam der overgrootouders.
Hebben we er niet, om weer tot de litteratuur
terug te keeren, in De Beweging" een leerzaam
voorbeeld van gezien? Enkel en alleen uit afkeer
tegen het heerschend realisme, waarvan men daar
den buik even vol had als velen nu (naar ze zich in
beelden) van het parlementarisme, werd er soms een
proza geaccepteerd en gepubliceerd, dat in zijn leege
deftigheid en kwasterige kwasi-voornaamhcid weer
precies op litteratuur" als Oltmans' Het Huis van
liet Zeewijf" geleek, de soort pompeuse doniineesstijl,
dien we d'achten dat Van Deyssel voor goed had w
ggebezemd. Dwaze gedachte. Alles komt weerom,
gelijkt weer nieuw en mo< i uit de verte, vertoont in
het nabijkomen zijn leemten en leegten en wordt dan
weer verworpen. Vo< r een zekere gn.ep \\erd ten
slofte geen realisme" tot een Sjibboleth. Daarbuiten
geen genade, daarbinnen .... geen critiek, geen onder
scheiding. Wat maar geen rca isme" was, werd
welkom geheeten, al was het dan soms ook....
heelemaal niets.
Dat is altijd het gevaar van al te op/ettelijk <
ndernomen kunstvernieuwingen, de bedenkelijke kant van
het artistieke partipris". Men kan van een kunstvorm
door innerlijke evolutie geleidelijk vervreemden.
men moet er geen front tegen gaan maken.
En dit zij dan ten slofte de nitraat": hoe gering
toch eigenlijk onze oordeelskracht is ! Hoe gemakkelijk
we dupe worden van het onwaarachtige en het
waardelooze, wanneer we onder de belieersehiug staan van
de een of andere pre-eoneeived Idea".
We moeten er maar aan gelooven: de zoo gaarne en
zoo terecht verkondigde universaliteit van rus
Wezen verandert niets aan de beperktheid van onze
persoonlijkheid. Ik geloof niet dat we licht ons zelf
beperkt genoeg kunnen denken -, al laat ook be
perktheid ontplooiingen toe, die dan tegelijk dj
universaliteit tot uiting brengen, waarvan de
vee!Opruiming Fototoestellen
Enkele gelegenheidstoestellen, w.o.
met Zeiss-lenzen. Kodaks vanaf fl. 5.
Alles onder garantie geleverd.
JOS. HARTOG
Hoofdsteég 17 Nobelstraat 28
ROTTERDAM UTRECHT
zijdigheid ten slofte toch maar de spotvi rui is.
Hier is R.;din liet onvergetelijk voi rbeeld.
Of weet niet iedereen hoe die groote man aan
houdend dupe werd van vervalseenden, in geestdrift
raakte voi r derde-rangs-copieën? Anatoie riante
heeft er wel eens g; edig den draa.k mee gestoken.
Men heeft er een fraaie t< rniu'e \oir bedacht:
R-.-din legde zelf de schoonheid in liet namaak-pnil.
Jawel, dat doet ook de burgerdame in haar
stolplieiligen en o-eografietjes. Omdat ze niet onderscheidt.
Elk 01 rdeel immers is: o< rdecl-des-cndcrscheids !
Precies zoo Rodin : omdat hij niet onderscheidde, iu
zijn eigen vak al niet meer onderscheidde, binten zijn
eigen tijd en zijn eigen school, liet meerdere van liet
mindere, het waardevolle van liet waardelooze. Zoo
is het en zoo hebben we het te aanvaarden. Alles
gaat goed, zoolang We wijselijk in ons eigen (lokaal-)
treintje op ons eigen (smal-) spoortje blijven rijden,
zoolang alle bekende signalen op veilig" staan.
Begeven we ons op het Wereldnet, dan volgen i
nvermijdelijk de deraillementeii. In grooten getale.
Dat is de liisti rie van vele kt rte, heftige reputaties !
Maar och. Wat doet het er eigenlijk ti e?
Zooals de door stadsvuil vertroebelde rivier heel
snel en heel afdoend zichzelf desinfecteert, zoo brengt
ook de tijdstroom dit alles weer in het reine, gauw
genoeg.
Jules Roinains bijvoorbeeld zal wel blijven, (laf
hij ons niet in Les Ot-pains" de verkwikkendste aller
verkwikkingen, de zotlcrnij van een wijs man? Maar
wie spreekt nog over (ioha Ie Simple"? De hemel zij
geprezen. . , . geen sterveling. Ik waag het vermi eden
dat Lesrécits d'Adrien Zografii" een o\ercenk< mstig
lot besch' ren is.... En dal een nak'meiingschap
nog wel eens zal glimlachen om hel n;>ïe\e
eiithousiaMiie van Romain Rolland, als eenmaal het nu nog
verwijderde «eer zóó dichtbij zal zijn vieux jeu"
opnieuw en werkelijk modern dat men er weer in
onderscheidt het betere van het mindere, het waarde
volle van het waardelooze.
PAST STALEN RAMEN TOE
VAN DE
KQN.FABR.F.W.BRAAT-DELFT.
SPKIALITEIT:
GENIET van de PINKSTERDAGEN l
op uw NERACAR
Hij brengt U op de meest aangename n'ijze daar. ivaar U ivenscht te zijn.
Zijn uitnemende veering en zijn rotsvaste ligging op den weg
VOORKOMEN ELKE VERMOEIDHEID.
Geen speciale motorklceding noodig, dank zij zijn volkomen
BESCHERMING TEGEN ALLE VUIL.
4 P.K. 2-tact . . . . , f625
4 F.K* 4-tact (Blackburae) f 775
VRAAGT ONZEN AGENTEN!!!
Technisch Handelsbureau E, EKKER Jr, Hengelo (0.).
mi