Historisch Archief 1877-1940
No. 2555
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
B I O S C O P Y
DOOR L. J. JORDAAN
NOG EENS: DE BIOSCOOP-WET
,,Alea iacta est!'
E leerling is geworpen de reactie
zegeviert!" gelijk de term met poli
tieke welsprekendheid luidt,
wan| neer het minderfutiele dingen betreft,
[dan de bioscoop. En zoo zijn we dan
dit prachtstaal van legislatieve kunst:
de bioscoopwet, rijker geworden.
Het filosofen-oog kan het gelaten
aanzien het moest komen. De geest
van bemoeizieke, eigengereide
zielverzorgerij is een volkomen natuur
lijke reactie op den frivolen
fin-desiècle-tijd, die achter ons ligt. Toen
aanbaden we de Assiette au beurre" en den
Simplicissimus" als symbolen van de stoutmoedige
openbare critieken we namen het Journal amusant"
en Psst ! Psst!" op den koop toe. De wind woei in
die dagen uit den vrijgeestigen om niet te zeggen
vrij geestigen hoek en we sloten bereidwillig de oogen
of althans n ervan wanneer-ie eens een paar
streken naar de lichtzinnige zijde van het kompas
uitschoot. De politieke en sociale satire dit aloude
verzetmiddel tegen conventie en despotisme vierde
hoogtij.... maar ze kreeg de galante karikatuur
naast zich. Het publiek vulde de schouwburgen
(mirabile dictu !) om de revue met haar vrijmoedige
beoordeeling van het staats- en stads-bestel toe te
juichen.... edoch daarnevens ontwikkelde zich de
cultuur der blootig- en stoutigheden in lang niet
onbedenkelijke mate: van Reyding naar Rido il n'y
avait qu'un pas! Het was te voorzien, dat er kentering
moest komen de Assiette au beurre" verdween
en Eer en Deugd" werd geboren Speenhoff ging
in den handel" en de bioscoop-wet is aangenomen en
zoo zitten we dan tot den nek toe in de openbare
eerbaarheid en, laten we hopen, ook in de parti
culiere !
Dit alles nu ligt in den loop der dingen en is in zoo
verre tot daaraan toe. Jammer alleen maar, dat de
toch al zoo onfortuinlijke bioscoop het kind van de
rekening werd. Want nu staat voor iedere film een
dubbele haag van censoren (lijks- en gemeentelijke)
klaar, om tej keuren en te coupeeren en te knippen
en wat na dezen spitsroeden-gang overblijft, mag
door u en ons, die zich tot heden abusievelijk in
beeldden er een eigen oordeel op na te houden, genoten
worden. Wie zijn deze censoren? Niemand weet het
en niemand zal het vermoedelijk ooit weten --- want
het lijdt geen twijfel, of men zal bij het aanstellen van
filmbeoordeelaars in de eerste plaats letten op degelijk
heid en fatsoen.... en zijn de degelijkste en fatsoen
lijkste lieden niet van oudsher de anonymi? Zij
immers zijn eerst recht onpartijdig: zij verknippen
een Rembrandt omdat-ie niet boven een schoorsteen
een Nibelungen"-film omdat-ie niet in de openbare
zedelijkheid past. Of nee?Rembrandt geniet, een paar
eeuwen na zijn dood, een erkende en gesanctionncerde
reputatie, waaraan geen ordelijk staatsburger /.al
tornen, terwijl de bioscoop.... !
J. S. MEUWSEN, Hofl. A'dam?R'dam-Den Haag.
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
En ziehier het cardinale punt! In het algemeen
biedt de houding van het betere" publiek (men neme
deze superlatief met een weinig zout) een minder
verkwikkelijk schouwspel. Het angstige,
kat-uit-denboom-kijkerige gedoe van al deze ontwikkelden, die
ten aanzien van de artistieke beteekenis der film,
populair gesproken, nattigheid beginnen te voelen
en die nochtans doodsbenauwd zijn voor hun
cultureele reputatie is allesbehalve verheffend. Wij voor
ons prefereeren de absoluut afwijzende houding der
tegenstanders ook al uit die zich vaak in onbe
nullige dogma's en verbijsterende oppervlakkigheden.
Een afspiegeling van deze mentaliteit vormen de
debatten over de bioscoop in parlement en gemeente
raad, die essence's van de middelmaat. Dezelfde
dooddoeners dezelfde starre haat bij de tegen
standers dezelfde halfslachtigheid bij de....
nietabsokiut-heelemaal-volslagen tegenstanders. Ook hier
het angstvallig naar voren schuiven van de
paedagogische en wetenschappelijke films, die immers veilig
gesteld zijn en de schuchtere erkenning van n of
twee goede speel-films".
De bioscoop-wet is er gekomen, omdat de regeering
zich sterk wist tegenover de weifelende publieke
opinie - omdat zij er op rekende, dat niemand de
film als ernstige kunst-uiting zou durven verdedigen.
Ware dit wél het geval geweest -- de zaken hadden
stellig anders gestaan. U kunt de biocsoop van mij
MUZIEK D STRIJKINSTRUMENTEN D SNAREN
D H DAHD Achter St. Pieter 4 Q,
rj n. IVrVl 1IX Utrecht D Tel. 443 Q'
PIANO'S D D VERHUREN D D VLEUGELS
cadeau krijgen !" zei een onzer senatoren in de Eerste
Kamer met een eenigszins aanvechtbare royaliteit en
niettemin verzet hij zich tegen de bioscoop-wet
terwille van de geestelijke vrijheid. Alsof dit na zoo'n
schampere uitla'ing nog iets zon baten! ,,U kunt
haar van mij cadeau krijgen !" - welnu, het geschenk
is dankbaar aanvaard, als het sterk geambieerde
hoofd van Johannes door Salomé. Hen Amsterdamsch
gemeenteraadslid als wij ons goed herinneren nut a
bene dezelfde, die bij zijn verkiezing hei Seicl
umschlungen Millionen !" uit Beethoven's Negende
aanhief --- verdedigde de bioscoop om de. . . . mooie
muziek !
En altijd weer die koppige rancune tegen de film
terwille van het miskende tooneel --- alsof een werke
lijk gezonde en sterke kunst-vorm ooit
doodgeconcnrreerd zou kunnen worden, als de eerste de hes t e
kruieniers-affnire -- -- alsof niet de oorzaak van alle
malaise en achteruitgang allereerst iinrendig gezocht
moet worden !
Het is een trieste vertooning niet naargeestige
gevolgen. Zoo lees ik in een Kamer-overzicht, naar
aanleiding van de in den Senaat geuite subject i
viteiten over de film als kunst - dat zij evenzoovelc
,,vingerwijzingen" zijn, voor hen, die zich te buiten
gaan aan de ,,ietwat overspannen bewondering" voor
de cinematografie. Wij allen zijn dankbaar niet
zoozeer voor de vingerwijzingen" als wel voor het
vermakelijke verschijnsel, in een rubriek, wier hef
tigste ontroering zich uit in Beweging bij de linker
zijde" - of hoongelach rechts" van ..over
spanning" te hooren praten. Je zoudt zeggen ....
zoo'n oolijke, overspannen" Kanier-overziener !
Intusschen blijft het jammer, dat deze zuiver
persoonlijke, niet- of slecht-gemotivecrde miskenning
van de film in de Regeerings-lichameii en het anonynie
geleuter in de kranten, een zaak betiadeelen, wier
ernst en belang nog steeds niet wordt ingezien. Maar
daarom niet versaagd het ware dwaasheid te ver
onderstellen, dat een wereldverschijnsel als de film.
dat zich allengs ernstiger doet gelden dat zich
steeds meer vertoont, als een bewust artistiek streven
temidden van veel, hetwelk (terecht) als amusement "
gebrandmerkt wordt.... zich zou laten weren door
parlementaire redevoeringen ot drastische
rcgeeringsmaat regelen.
Eén onschuldig grapje een kleine revanche
willen wij ons toch veroorloven en wij richten on:1
hiertoe tot het publiek van Anno l'KHi, dat met de
film als officieel erkende kunst-vorm reeds lang
vertrouwd zal ziin. Wij willen n.l. de joveuse ent ree
der bioscoopwet niet laten passeeren, /onder nadruk
kelijk vast te stellen - vast te nagelen" /ouden u ij
zeggen, als het niet zoo'n onschuldig grapje ware,
dat niemand, in tic Stateii-deiiei'aiil, lic! lielils/'d, »\<
welks credit nu, in 192(>, tucli reeds werken als
,,\ihclungcn", ,,I\euii". ..Mcniiininitaiit", ..Variété" en. rclc
andere staan openlijk en krachtig a/s kunstuiting
lieelt verdedigd !
En nu maar verder het tooneel gesaneerd . . . . niet
bioscoopwetten !
,. Variclv" '
Van vele zijden bereiken mij verontwaardigde
brieven en mondelinge mededeelingen, waarin de
droevige en schandelijke verminking van Dupont's
meesterwerk Variété", zooals het thans in een der
kleinere bioscopen van Amsterdam draait, wordt
gesignaleerd. Ik citeer een mijner correspondenten:
,,Bewusielijk heeft men het kunstwerk geschonden dooi1
zoodanige coupures aan te brengen, en de tusschenschriften
zoo te wijzigen, dat het geheel totaal anders is geworden.
Zoo is de vrouw van Boss getransformeerd in zijn....
zuster; Berthe-Marie in zijn.... vrouw; Artinelli in een
fatsoenlijk zedigen partner, die door Boss op grond van
ongemotiveerde praatjes wordt gedood...."
Ik had niet kunnen denken, dat de gebeurtenissen
mij zoo gauw in het gelijk zouden stellen. Nog is de
inkt van bovenstaand artikel niet droog of de censuur
strekt haar gevoelige vingeren uit naar een der beste
film-werken van den laatsten tijd en draait het met
een vroom gebaar den nek om - het lijk is te zien
in de Ceintuur-bioscoop te Amsterdam.
Daar gaat het dus heen: wij zullen voortaan onze
artistieke verlangens hebben te modificeeren naar de
begrippen van beneden-Moerdijksche moraliteit. Waar
zijn thans de heeren, die te wapen vlogen tegen het
verbod van Heyennans' stukken ja zelfs van
grollen als Zijn Edelachtbare"? Het is waar - di!
is maar een film en de heeren vinden het geen kunst,
dus kunnen ze er zich, tot hun spijt, niet warm over
maken. Maar daarmee zijn we van de zaak niet af !
Hel staat natuurlijk ieder vrij ook
Parienientsen Raads-lcdcn - zijn persoonlijke antipathie tegen
de film te luchten. Wij, die er anders over denken.
zijn zoo vrij dit oordeel, onder dank voor de
mededeeling, naast ons neer te leggen alle
vingerwijzende journalisten ten spijt. Maar het gaat niei
aan, bij de behandeling van een wets-ontwerp, dat
over de elementaire levensvoorwaarden beslist van
een exprcssie-vonn, die voor duizenden en duizenden
ernstige en voortreffelijke kunst beteekent de/e
artistieke appreciatie van een zoo groot deel der
bevolking eenvoudig te negeeren. Zeker - het klinkt
niet kwaad te zeggen : ,, Ik kan mij tot een waardeering
van de film niet verlagen, dus zal ik mij bepalen lot
een algenieene verdediging der geestelijke vrijheid.''
Maar bescheidener en redelijker, ware c!é/c uiting
geweest : Ik voor mij kan in de film geen kunst /ien
hetgeen ook aan mijzelf kan liggen maar in
ieder geval is zij dit voor een belangrijk en steeds
groeiend contingent on/er medeburgers wél. Laai
ons daarmee rekening houden niet alleen maar
laat ons daarmee in de eerste plaats rekening houden !"
Dan hadden alle vriendelijke, maar ietwat lamme
redeneeringen, als zou de film de leeslust verhoogen(!)
toch wel dikwijls opvoedend werken e.d. gerust
achterwege kunnen blijven.
lui nu zijn we zoover, dat over de ontplooiing der
filmkunst in Nederland de achterlijkste provinciale
censuur beslist. Terwijl in het buitenland wordt
gearbeid aan Metropolis", duur een ernstig kunste
naar als l-'ritz l.arg wordt gearbeid, verbeterd.
overwogen, gecomponeerd tv.'ce iinir lung. . . . staat
in ons vrij/innig landje de dorps-cctisor klaar om in
een half uur tijds niet een paar knullige bijschriften
en een recht/innige schaar, dit werk te vervormen
naar de aesthctischc principes van Mook en
l.-ion-opZand.
Als eerste ,-lachtolfir \an di/e iiuthode, ligt daar
lïupont's ..Variété", gecastreerd, verminkt tot een
trieste karikatuur een voorproefje van \\a!
on>wacht.
Waarom zijn wij, Chincc.'.in \ au Europa, teumiiMe
niet eerlijk en laten on/e staarten groeien?
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
~ POL ROGER 6 Cie.
Agent General: JAGER GERL1NGS, Haarlem.