Historisch Archief 1877-1940
No. 2555
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
HET BERGINGSBEDRIJF
DOOR J. ODERWALD
BIJ DEN STAATSGREEP IN POLEN
Tcekening voor ,,de Groene Amsterdammer door Joh. Braakensiek
C. Sper/ing "/'
TT ET noodlottig ongeval dat aan den duiker
*?*? Sperling het leven kostte, zou misschien niet
200 de aandacht getrokken hebben, wanneer het niet
in herinnering bracht de koene daad ter gelegenheid
van de ramp met het s.s. Berlin.
In de uitoefening van zijn bedrijf waarin we hem
?ook in de dagen van deze ramp kenden, is hij op
wreede wijze weggegrepen en in de bladen is terecht
nog eens herinnerd aan de moedige daad, toen hij met
?zijn makkers van de blazer de gevaarlijke redding
aandorst van de laatste drie schipbreukelingen vaii
het wrak, en het gevaarlijk werk met goeden uitslag
bekroond werd.
De eenvoudige wijze waarop hij van zijn daad in die
dagen verslag gaf, is nog goed bekend, maar minder
bekend is het hoe het leven van deze zeelieden eene
aaneenschakeling is van eenvoud, gepaard aan durf
>en onverschrokkenheid. Wel niet altijd om
menscben.levens te redden gelukkig is dat niet noodig
maar dan toch voor het behouden of weder aan de
oppervlakte brengen van kostbaar wrakgoed en ook
voor het opruimen van wrakken, die eene belemmering
?voor de scheepvaart zijn.
De werkzaamheden hieraan verbonden, worden
in het algemeen aangegeven met den naam bergen"
en het bedrijf heet het bergingsbedrijf", welk bedrijf
zich, vooral tijdens en na den oorlog, sterk ontwikkeld
heeft. In den tijd van de houten schepen bestond het
niet. Er was toen minder aanleiding voor, omdat
gestrande houten schepen minder weerstand tegen
de zee bieden dan ijzeren, en wat de gezonken schepen
betreft, bepaalde het zich vrijwel alleen tut die,
waarvan bekend was dat belangrijke schatten mede
naar de diepte waren gegaan.
Voorbeelden hiervan zijn het opvisschen der
.schatten van een der schepen der Armada, vergaan
bij Tobermory op de Westkust van Schotland en
het meerbekende geval van de Lutine, in l SCO op
onze kust gestrand. Vooral bij dit laatste wrak, dat
.zich steeds dieper in het zand heeft gewoeld, heeft
men de belangrijke technische hulpmiddelen toege
past, die zich in de laatste jaren bij het bedrijf
ontwikkeld hebben en waarbij het moderne duik
materiaal niet een van de minste verbeteringen is.
Ongetwijfeld heeft de noodzaak, die in de oorlogs
jaren ontstond, veel tot die ontwikkeling bijgedragen.
Na het uitbreken vau den oorlog werden de duikers,
de schepen en het bergingsmateriaal van alle
Kngel.sche maatschappijen onder het beheer van de
Kn«elsche Admiraliteit gebracht en nog aangevuld niet
vele voor het doel verbouwde marine vaartuigen.
Vele gevallen van bergen die in de oorlogsdagen
door de Admiraliteit zijn uitgevoerd, zouden vóór
-den oorlog niet aangepakt zijn als niet l lend; het
gebrek aan scheepsruimte maakte het mi voor
Engeland noodzakelijk. En met succes. Het aantal
.schepen dat gelicht is, loopt in de honderden en veel
ondervinding werd opgedaan.
Niet alleen met het duiken en werken in veel dieper
water, maar ook ten opzichte van de ontwikkeling van
-vergiftige gassen, tengevolge van rottende
bestanddeelen der lading. Zoo veroorzaakten de gassen van
rottende graanluding bijvoorbeeld verblinding en
hevige ziekteaanvallen. Met chemische
tegcn-praeparaten leerde men dit alles bestrijden, zoodra een gas
te constateeren viel.
Vóór den oorlog meende men niet verder te kunnen
gaan dan het lichten van massa's tot 1600 ton zwaarte,
op niet te groote diepte, hetzij door de moeielijkheid
van het aanbrengen der stalen hefkabels, dan wel
omdat men bevreesd was, dat deze kabels door de
zwaarte het ijzer van de buitenhuid van het wrak
zouden insnijden. Het bleek dat men veel verder kon
gaan. Een boekdeel kan gevuld worden met
voorIN ONS HOOFDMAGAZIJiM DEN HAAG
PERZISCHE
KELIMS
ZONDER NAAD. VOOR
DIVANKLEEDEN EN
GORDIJNEN
IONEN
KLKICRKKOl'KR: JA. JA, LIC SOCIAUSMK MK.NK A T(H"T!
beelden van het doorzettingsvermogen, van het
vernuft en van de durf- en krachtproeven, hierbij ten
toon gespreid.
Zoo werd het stoomschip Pilton, dat bij L'ardiff op
liet strai d zat. dwars in diep water getrokken langs
een volmaakte dwarshelling, die men voor het doel
had uitgegraven in den glooicnden rotsgrond. Kif
glijbanen werden daartoe, volkomen evenwijdig aan
elkaar en onder den/elfden hellingshoek, loodrecht
op het schip aangelegd. Daarna werd de rotsgrond
onder het schip op elf overeenkomstige plaatsen
ondergraven en stapelblokken en glijstukken onder
het schip aangebracht, op de gewone wijze als voor
het tewaterlaten van een schip op een scheepswerf
gebruikelijk is, waarna het scliip langzaam glijdende
werd vlot gebracht.
Van meerdere bekendheid zijn de gevallen waar men
een gedeelte van het schip moet prijs geven. Vóór den
oorlog was dat het geval met het s.s. Sucric, dat na
verschillende pogingen van vlot sleepen, doorbrak,
zoodat het voorschip op de rotsen bleef zitten.
Daarentegen heeft men hij het s.s. Mitwatikeï, dat
bij Aberdeen gestrand was en bij het Nederlandsclu1
stoomschip Sucrukartu, hetwelk verleden jaar op
de N. pier van den Nieuwen Waterweg strandde,
opzettelijk het schip in tweeen gedeeld, om het
grootste deel met machines en ketels zoo gaaf mogelijk
naar de reparatiewerf te kunnen sleepen, om aldaar
het verloren deel weder aan te bouwen.
Buitengewoon belangrijk werk wordt sedert c/enigen
tijd verricht in Scapa KIow, waar men, zooals men
zich herinneren zal, de Duitsche vloot liet zinken.
Men is begonnen die te lichten, en met succes, want
een groot aantal vaartuigen is reeds boven water. In
't algeneen en in korte trekken vermeld, geschiedt dit
bergingswerk aldus: Vaartuigen met pomp- en
heffingsmateriaal gaan naar de plaats van het wrak;
zit dit niet voortdurend geheel onder water, dan trach
ten duikers gewoonlijk eerst de gaten in de buitenhuid
voorloopig te dichten, waarna het water nitgepompt
wordt, en het schip meestal spoedig vlot komt,
en het naar de reparatie-werf gesleept kan worden.
Is het schip in diep water gezonken, dan \\ordt
getracht het te lichten (naar de oppervlakte te
brengen) door middel van ketels of pontons, die men
laat zinken en door duikers aan het schip laat be
vestigen. Is dit geschied, dan wordt het water uit de
pontons of ketels geperst, waardoor deze het schip
zullen lichten. Gewoonlijk gaat dit niet zoo eenvoudig
als het hier wordt neergeschreven, maar waar dergelijk
bergingswerk is aangevangen, heeft het veelal het
gewenschte succes. Zooals hiervoren opgemerkt,
heeft men in dat opzicht gedurende den oorlog veel
uit ervaring geleerd. Dit is ook het geval met het
duikersmateriaal. Proeven zijn reeds genomen waar
dit op 160 M. onder water den druk kon weerstaan,
terwijl op l H) M. diepte nog met voldoende succes
gewerkt kon worden.
Dit heeft een Fransche maatschappij op de gedachte
gebracht te zoeken naar het wrak van de Egypt dat
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS - Telefoon 22223
in ongeveer KÏO M. water gezonken is en eengnmie
geldswaarde aan hoont had.
In de hier genoemde gevallen betrett het hoofd
zakelijk persoonlijk voordeel of belang. Ken vooi naam
geval is echter ook het uit den weg ruimen van wrakki n
teneinde het vaarwater vrij te maken, waarbij hel
algemeen belang gediend wordt en hel is b'i ciil sooit
werk dat Speriing den dood vond. namelijk bij hel
opruimen van de wrakken m de haven van /eebmgge.
Ken enkel woord mag hier nog wei gizigd worden
over een bedrijf dat analoog en dikwijls >aanigevoegd
is met het bergingsbedrijf, namelijk de :C(*li'c/>rui<i't.
Ken enkele maal hoort men 'nier iets over, maar van
't groote belang daarvan weel 't publiek doorgaan*
niet veel.
Hel is niet zoo algemeen bekend dat onze sleep
booten steeds gestationeerd zijn van Noordzee 1oi
Spaanschc /ee om op het eerste S.O.S. sein bij Ie
*pringen. Wij mogen wel zeggen ,.onze" sleepbooten.
want, voor zoover mij bekend is, zijn de Ncelerlandsclie
sleepbooten in dat opzicht de eenige of althans de
beste.
l loe de weersgesteldheid ook is ?-- zij gaan er op uit.
Dit heeft reeds meerdere malen ten gevolge gehad dat
ernstige rampen zijn voorkomen, liet is een bergings
bedrijf, dat meestal zijn werk doet, vóórdat een ramp
heeft plaats gevonden.
Beide bedrijven dwingen ook in builenlandsche
vakkringen bewondering, af. Vooreen groot deel is dit
te danken aan de beleidvolle en moedige uitvoerder*
van het vaak zoo gevaarlijke werk. In de kracht van
zijn leven is op droevige wijze niet Speriing een dezer
heengegaan.
N I E U W K U I T G A V E N
DR. ). L. SM; i UI.AOE, School, Arbeiden Handen
arbeid, "uit Cultuurhistorisch gezichtspunt. Met een
inleidend w< ord van Dr. H. B. K. Westerouen van
Meeteren, inspecteur van het Lager Onderwijs in de
inspectie Hoorn.
Kezingen voor de Onderwijzers-Vereeniging in de
Inspectie Hoorn vi.or de Vtreeniging tot Bevordering
van het Ondeiwijs in Handenarbeid in Nederland.
Uitgave H. J." Paris te Amsterdam.
Makelaar J. D. R.Nienaber
GRATIS TOEZ. maand; WONINGGIDS.