Historisch Archief 1877-1940
10
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2556
TENTOONSTELLING DE ONAFHANKELIJKEN" IN HET STEDELIJK MUSEUM TE AMSTERDAM
EEN HOEKJE VAN DE EEREZAAL, WAAR HET WERK VAN DE BELGISCHE GASTEN IS GEHANGEN
DE HIER GEREPRODUCEERDE SCHILDERIJEN ZIJN VAN GUIETTE, CARON (2), DE SUTTER, DE TROYER (2), OLEFFE,
WERKEN VAN JACOB SMITS (.S). VICTOR SKRVRANCKX (5). V. IIUSZAR, l'. MONDRIAAN ('l) EN V. HL'S/AR
SCHILDERKUNST
DOOR A. PLASSCHAERT
Alb. A. Plasschaert, Picttira, Den Hun»
Er wordt steeds met veel gemak van dit werk van
mijn naamgenoot geschreven, dat het mystiek" is.
Ik vrees, dat het woord mystiek" hier het meer
juister woord mysterieus vervangt. Het is een font,
deze verwarring, die veel werd begaan, en die fout
schijnt nu een herleving te genieten. Deze font
wordt in dit bizonder geval gemakkelijk gemaakt
door de onderschriften, of betitelingen der teekeningcn
een religieus gemoed gaf die nd-dat de teekeningen
in het leven waren gekomen. Zuiverder schijnt mij
het werk van Plasschaert gequalificeerd te zijn,
wanneer ge zegt, dat het romantisch is, met
phantaisie, en dat er soms sterk-sensneele en ook wel
demonische elementen in worden gevonden; vooral
het sensueele komt voor, bij wat ik romantisch noem
en wat, het zij hier herhaald, de bekentenis is van een
gemeenzaamheid der dingen, van hun geringen
afstand onderling, van hun verbonden zijn, van hun
worden ternauwernood soms, van verschijnen, van
vlottend verschijnen, en verzwijmend verdwijnen;
van worden en vergaan. Ge vindt bij Plasschaert een
zekere eerlijkheid en een zeekre eentohigheid; die
ontstaat altijd, wanneer het werk geboren wordt en
onmiddellijk, al geboren wordend, wordt opgeschreven;
met andere woorden, wanneer de altijd in den beginne
troebele ontroering zich nog niet geklaardheeft.en de
slakken van de ontroering niet verwijderd zijn. Het
werk van Plasschaert heeft typisch zulke eentonigheid
??en het kan niet verdedigd worden met te zeggen,
dat het geen picturale uiting is; het wordt toch met
de elementen der picturale uitingen voorgedragen.
Vanzelf heeft ieder dus het recht dezen werken dien
maatstaf aan te leggen, en daar nooit iets blijft
bestaan wat als kunst geuit wordt, zonder dat een
ordonnantie er de noodige vastheid aan geeft, is
hiermee een deel van het werk onmiddellijk uitge
schakeld als voltooide uiting (de eerlijkheid der be
doeling, en de gave der phantaisie worden door deze
bepaling niet aangetast). Maar dit werk, dat een
uiting, een godsdienst wil zijn, heeft in sommige der
teekeningen wel degelijk zich die ordonnantie verwor
ven, en ge krijgt dan een gerangschikt spel van
licht-en-donker; in enkel-werken een herhaling b.v.
vai bijna geformeerde dieren, etc., die de teekening
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
POL ROGER & Cie.
Agent General: JAGER GERLINGS, Haarlem.
de daad geven op een fries etc. te gelijken, terwijl bij
nog anderen eindelijk een zekere openheid ontslaat,
die de verwarring opheft, die anderen werken welis
waar een persoonlijk karakter geeft dooreen zeer ver
ward, zeer gecompliceerd net van lijnen, maar- elke
aanduidirg van eenpersoonlijkhcidis daarom nog niet
een volledig-makcn van een werk. Ik zal de bespreking
hierbij laten, en niet met name die werken opnoemen,
waarbij aan de picturale kunst een voldoening werd
geschonken. Ik wil er alken op wijzen, dat ook V;MI de
overige sommige treffen: door het bizarre, ongewone,
en doordat ge altijd gevoelt, dat zij gemeend zijn,
nooit slim-overkgd; alleen zoudt ge dan nog dit
moeten constateeren, dat de eigenaardige toestand,
waarin deze werken zijn ontstaan, soms niet sterk
genoeg is, en soms als uit gewoonte oprijst; daardoor
ontstaat het gebrek van steeds nieuwe schakeering,
daardoor ontstaat de eentonigheid van voordracht
en voorstelling, de weerkeer van bepaalde vormen.
Maar de eerlijkheid der bedoeling redt zulk werk
toch tegenover de banaliteit van zooveel andere
werken van schilders en teekenaars, realisten dan,
maar bij wie de werkelijkheid niet is de springplank
naar den hemel....
Bij Klcvkamp. C. Tromp, cn Haag
De meeste Hollanders zijn stil- of openbaar-verzot
op het détail. Ze zijn daarop zóó verdwaasd uit, dat
waar zij deze détails in menigte vinden hun kritiek
teloor gaat, en zij aan 't overschatten gaan, gedachte
loos. Zij vergeten dan met genoegen, dat in het kunst
werk, een eenheid ! de détails afgeleid moeten worden
uit het geheel; zooals dat wiskundig heet: functies
moeten zijn van zulk geheel. Zij vergeten dan, dat
een pot ten eerste een pot is, een vaas een vaas, maar
niet een reeks puntjes, donkertjes en lichtjes; dat in
dien pot iets geschonken kan worden, maar dat zulks
niet kan in een aantal puntjes, lichtjes, donkertjes,
naast malkaar gezet, niet innig-verbonden ten eerste !
Zij vergeten om het enkele geduld, die Bremmersche
ziekte, dat geduld niet alles is, maar het geduld, te
loven karaktertrek, bij den kunstenaar te prijzen
eerst is, wanneer het de nauwkeurige natelier
is der ontroering, maar de ontroering en het vermogen
die ontroering een gestalte te verleenen zijn n, en
rsten. De loftuiters van dit werk van C. Tromp, die
door hun overschatting verwarrinkjes moeten wekken,
vergaten door hun Hollandschen aard de eerste
eischen der beschouwing. Dit kan hun alleen (natuur
lijk !) en niet den heer Tromp, een stillevenschilder op
Bremmerschen trant worden aangewreven Hij is
daar zonder schuld, zooals hij is in zijn stillevens de
geduldigen zonder den drift van den schilder, zonder
de gebondenheid van het kunstwerk, ontstaan en alleen
in een stadsgezichtje laat hij iets van gevoeligheid zien.
KOOP
Brillant, Paarlen, Platina, Goud en Zilver.
H. LAMME R S, Juwelier, A» *845
OUDEGRACHT 149 UTRECHT
- KXPKRT der Ncdcrlüilcl^hc Spoorwcycn
NIEUWE U I T G A V E N
Dr. 1:. \V. VAN I!.M-:rn.N, Sc/u'ts der :iek!en en liaui
rer:/n i!.ing. Met aanhangsel: dketliisun V';or
ver-schilleiide ziekten, 's (iravenh.age, (i. Naeil.
Dit werkje bevat een korte beschrijving van ver
schillende, zoowel hier te lande als in de tropen voor
komende ziekten van den mensen. Ingewikkelde
medische vraagstukken zijn daarin niet te vinden .
Cn. A. TAKKS, Hoe werkt tach :tn:'n
radm-tiiestel'Voor iedereen begrijpelijk genaakt, hoe wij zoc
maar uit de lucht" radio-muziek kunnen opvangen.1
hoe een ontvangtoestel werkt en waarvoor de ver
schillende onderdeden dienen". Tweede, verbeterde
druk, met 34 afbeeldingen. Amsterdam. Uitgevers
maatschappij Kosmos".
(i. H. HONING, Hoofddirecteur der vereeniging
Hulp voor Onbehuisden", De Vreed:ame Strijd
Amsterdam, Scheltema en Holkema's boekhandel
De heer Honing geeft in dit boek een nauwkeurige
beschrijving van de instellingen van de vereeniging.
Hulp voor Onbehuisden", eene instelling die voor
den misdeelde van zeer groot nut mag worden geacht
Dit boek levert tevens een belangrijke bijdrage tot de
geschiedenis van het maatschappelijk werk, dat door
de vereeniging Hulp voor Onbehuisden" wordt
verricht.
Dr. H. |. SMIT en Dr. Z. \V. SNEI.U;R, Leerboek dei
Algciucene Geschiedenis, (verste deel (tot 1(548)
bewerkt door Dr. H. J. Smit. \Vageiiingen, (iebr.
Zomer en Keuning's uitgeversmaatschappij.
De schrijvers wenschen met dit boek een proeve
te geven van ander,van beter geschiedenisonelerwijs.'
Kunstzaal VAN LIER
CVS G\5 naait het Postkantoor t« Laren (N.-H.) GV> G\3
ANTIQUITEITEN OOSTERSCHE KUNST
SCHILDERIJEN - NEGERPLASTIEK
Dagelijks ook des Zondags geopend