Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2556
GEEN HOOIKOORTS MEER!
Door onze speciale bril voorkomt U hooikoorts,
prijs fl.?; door geheel Nederland tegen
vooruitbetaling van f 1.20.
JOS. HARTOG
Hoofdsteëg 17 Nobelstraat 28
Telef. 3343 Telef. 1063
ROTTERDAM UTRECHT
KANTTEEKENINGEN BIJ
DE JAARLIJKSCHE TENTOON
STELLING VAN DE
LONDENSCHE ACADEMY
DOOR B. PERSON.
DE tentoonstelling van de Academy (de zuster van
den Parijschen Salon) behoort dit jaar tot de
slachtoffers van de staking. Daar zij geopend is vlak
voor de werkstaking uitbrak, werd de belangstelling
voor haar bestaan reeds na een paar dagen overscha
duwd door de ernstige gebeurtenissen van den dag.
Maar dit neemt niet weg, dat de belangstelling voor dit
mondaine, artistieke evenement bij de opening toch
zoo groot was als men dat in dit even mondaine als
onartistieke land maar verwachten kon en dat tijdens
de staking vele gelukkigen, die over zacht-veerende
auto's beschikken, ondanks het arbeidsconflict hun
jaarlijksch bezoek aan Burlington House niet misten.
Het is voor een continentaal toeschouwer altijd
hoogst vermakelijk, te zien hoe onze Engelsche vrien
den op een kunstzinnige gebeurtenis als de tentoonstel
ling der Academie reageeren. Wat zich om de tentoon
stelling heen afspeelt is meestal veel interessanter dan
de expositie zelf.
Het begint met het voorspel: de afgewezenen.
Het noodlot der ongelukkige kunstenaars, die door
de jury's van salons worden geweigerd, soms vijf, zes,
tien jaar achtereen, omdat zij naar den officiëelcn
maatstaf niet-ver-genoeg of te-ver-vooruit zijn,
heeft Zola en andere schrijvers geïnspireerd tot de
.aangrijpendste romans.
De nuchtere maar wijze ,,Punch" heeft een verwoed
?artiest geteekend die, met een vriend in een cafézit
tend, woedend op tafel slaat en uitroept: ,,Ze hebben
me wér geweigerd, maar toch verdraai ik het, me te
laten verleiden'tot het schilderen van dien rommel dien
men begrijpen kan ! !" De nuchtere maar minder wijze
dagbladen verdiepen zich bij hun beschrijving van den
dag, waarop 10.000 van de 12.000 inzendingen werden
afgewezen, in minder humoristische details. In allen
?ernst werd dien dag in een avondblad, dat als n
van de twee belangrijkste geldt, meegedeeld, dat de
.artiesten, die de afgewezen schilderijen kwamen terug
halen, zelf hun bruin pakpapier en touw moesten mee
brengen, doch dat er een kleine kamer met een lange
tafel tot hun beschikking stond waar zij hun schilde
rijen mochten inpakken en waar soms twaalf schilders
tegelijk in sombere stemming met dit werk bezig waren.
Een dikke dame met zilveren haar en energiek ge
zicht droeg een breeden halsdoek om de schouders.
'Toen haar schilderij, dat een flinke afmeting had, aan
haar overhandigd werd, wikkelde zij het in de sjaal en
verdween", zoo bericht een kunstzinnige reporter.
Een jonge man kwam met haastigen tred aangesneld,
«pende een leeg valies (?portmanteau" noemt de
Engelschman dat notabene) en zoo gauw hij zijn schil
derij er in had gegooid, verdween hij met een vaart
alsof hij een trein moest halen".
Het is alles buitengewoon belangrijk.
Dan komt de tentoonstelling zelf.
Het is bekend dat Engeland op het gebied der schil
derkunst ternauwernood aan de eerste modernen toe is,
«n op niets werpen publiek en pers zich dan ook met
zulk een venijnigen haat als op iets wat zij niet on
middellijk begrijpen. De Engelschman heeft in zijn
vocabulaire n en hetzelfde woord voor foto, film,
plaatje en schilderij. Het heet allemaal: picture.
Dit spreekt boekdeelen.
Ditmaal gold de jacht een schilderij dat voor ieder
?op kunstgebied eenigszins ontwikkeld mensen on
middellijk te begrijpen is. Het doek van John B.
Souter, The breakdown", vertoont een naakt meisje
KONINKLIJKE BAZAR
82, ZEESTRAAT DEN HAAG
WAAR ELKE PET I T R I E N" IS
EEN GENOEGEN OM TE GEVEN EN
EEN VREUGDE OM TE ONTVANGEN.
met shingled haar, dansend op de jazz-muziek van een
saxophoon die bespeeld wordt door een neger. Den
Engelschen toeschouwer echter is dit plaatje niet
duidelijk" genoeg. Tegenover elk probleem in de
schilderkunst staat hij fel vijandig. Hij wil portretten,
(liefst van vorsten, ministers en knappe vrouwen),
landschappen (vooral bij mooi weer) en stillevens (van
dingen die hij prettig vindt) zien, en kan er dan nog
slechts zijn ingenomenheid mee betuigen als de conven
tie geen geweld wordt aangedaan en het behandelde
onderwerp met fotografische nauwkeurigheid is na
gebootst. Of course, there was a Problem Picture",
zoo begon een hatelijke, grenzeloos domme bespreking
van de tentoonstelling in de Evening News. De pers
raakte er niet over uitgepraat. En het slot was, dat
het schilderij van de tentoonstelling werd verwijderd,
op verzoek van.... den minister van Koloniën. Ik
geef u de verzekering dat het waar is.
Het is een feest,-te luisteren naar de artistieke op
merkingen die op zulk een expositie van de Academy
door het publiek worden ten beste gegeven.
Hm, the Breakdown", hoorde ik een statigen
ouden heer met monocle zeggen, begrijp je de be
doeling? Ondergang van de beschaving. Verdomde
bolsjewieken. Heb ik het niet altijd gezegd? Als 't aan
mij lag, dan zouden die vervloekte kerels...."
The breakdown", snatert een knap flirtje. Snap
je? Het beteekent dat de jazz op zijn laatste beenen
loopt. Ik had ook al meenen op te merken, dat wals en
tango er weer meer in kwamen. Van beenen gesproken,
denk je, dat iemand ons een eindje in een auto mee
neemt?"
Kijk, dat is Baldwin, in een roode toga. Vind je
niet, dat-ie er bleek en vermoeid uitziet? Arme kerel,
ik heb zóó met 'm te doen. Toch, als-ie wat meer fut"
had, zou het misschien niet zoo ver met ons gekomen
zijn. En wat de mijnwerkers betreft. ..."
Dat doek daar is niet kwaad. The State Dining
Room, van Campbell Taylor. Maar er is niets te eten,
zie je wel? En luister naar mijn woorden, als de staking
nog lang duurt. ..."
Dat daar vind ik niet veel zaaks: de weegkamer
te Epsom. Te strépcrig. Ja, dat valt me nu net in,
waarom hebben ze voor den drommel alle rennen stop
gezet? Ik zie niet in wat dat de zaken verbeteren kan.
En ik had net een pracht-tip voor de volgende races . .
Honderd tegen acht, zoo geheid als een huis".
Wat moet dat voorstellen, Mary? Moerasland
in Dorset. O ja, dat herinnert me eraan, dat die arme
man van Agathe in Connvall is blijven steken toen de
staking uitbrak en in weken niet kan thuiskomen ten
zij hij wandelt. En hij loopt zoo ontzettend moeilijk.
de arme kerel. . . ."
Heusch, ik vind het niet verstandig in lijden als
deze zooveel stillevens op te hangen. Al die verrukke
lijke meloenen, en die zalige kreeft. En ik heb van
daag drie shilling negen pence moeten betalen voor een
heilbotje, niet grooter dan zóó. Al te versch was het
ook al niet".
Hector was dom genoeg om voor den duur van
de staking zijn auto aan de regeering te leenen en mi
moet hij zelf wandelen. Nu laat ik hem iederen avond
zijn voeten wasschen en daarna bestrooien met
speksteenpoeder. Neen maar. kijk ('a'.... Daar heb je
waarachtig het portret van Ratnsay Mac Donaki !
Nu vraag ik je.... Stel je voor, zijn portret samen met
die van den Koning en de Koningin en Baidwin onder
hetzelfde dak. Dat is toch wel verduveld brutaal.. ."
-- En tóch, die kerel heeft iets in zijn gezicht, iets
iets, iets, ik-weet-niet-wat, maar d'r zit wat in."
't Kan zijn dat je gelijk hebt, maar ik kan je
ttit vertellen, als ik dien kerel hier had, ik zou 'm. . . .
ik zou 'm.... Wel, verduveld-nog-aantoe, er rijdt
geen enkele trein op onze lijn, man ! En ik ben al sedert
Maandag niet op de Golfclub geweest ! Ik zeg je,
dat het zoo niet voort kan gaan. Als we onze mark
ten willen behouden, moeten we offers brengen, armen
net zoo goed als rijken. . . . Kijk naar mij. Ik kan niet
naar kantoor gaan, omdat er niemand anders is. Ik
kan niet gaan golfen omdat er geen treinen rijden. En
alle lichaamsbeweging die ik sedert een week heli
gehad, is bridge geweest. Ik herhaal, als we in den
handel onze wereldheerschappij willen terug
winnen"
Men kan zich op de tentoonstelling kostelijk ver
maken.
De Vernissage, waartoe alleen aanzienlijke personen
als gasten worden uitgenoodigd, is natuurlijk voor de
mondaine wereld verreweg de interessantste dag. De
indrukken die de bezoeker op dien dag opdoet, vond
ik weergegeven in het volgende gefantaseerde gesprek
tusschen een Engelsen journalist en zijn vriendin, die
op den openingsdag aanwezig heet te zijn geweest:
Het was er verrukkelijk ! Zooveel interessante men
schen
Dat is bij de particuliere bezichtiging van de Aca
demy altijd het geval. Het toont, hoe onbillijk de op
vatting is, dat Engelschen niet kunstzinnig zijn".
Niet kunstzinnig? Je kon je er nauwelijks be
wegen. ... En iedereen was een persoonlijkheid. Poli
tiek, society, tooneel, Divorce Court, alles was ver
tegenwoordigd. Men zegt. dat er zelfs kunstenaars
waren uitgenoodigd".
OPRUIMING
VAN MODELKAMERS
PRIJZEN
TOT
3O°/0
VERLAAGD
Met
Volle
Garantie
Franco
Levering
Is het een goede Academy dit jaar? Heb je iets
belangrijks gezien?"
Bijna bij eiken stap. De mode brengt dit jaar niets
verrassends, maar ik zag een mannequin in een harmo
nie van groenachtig blauwgroen en blauwachtig
grocnblauw staan babbelen met een van onze beste actrices
in tomaat. De menschen stonden stil om ernaar te
kijken".
Ze speelt zeker een rol in een van de nieuwe
Society-stukken. Maar ik bedoelde iets belangrijks in
schilderkunst".
O ja, zeker. Ik heb iets schitterends gezien, gewoon
een meesterwerk. Het was een geschilderde
taffetamantel.... wat is er?"
Niets, niets. Heb je de Orpens" gezien?"
Ken ik ze? Ik ben, geloof ik, wel aan iemand van
dien naam voorgesteld. Ze droeg zilver, groen en geel
en haar hoed was bepaald chic".
Ik bedoelde een schilderij. Maar eh, ik hoor dat er
een paar goede naakt-effcctcn waren, hè?"
De menschen zeggen de afschuwelijkste dingen",
protesteerde ze. Maar dat is geen reden om ze te
herhalen. Ik weet dat de menschen tegenwoordig niet
veel dragen, en ik zelf, ofschoon ik tamelijk ouder
wet sch ben. ben ook van meening, dat de rokken bijna
tot de knieën behtioren te reiken, maar het is absurd
te /eggen dat de menschen naakt loepen."
.,1 leb je artiesten gezien?
Bij hoopen. Dolly Dazzle uit het Wellington Caba
ret, en de ,,Sweet-and-Twenties'' uit de Charleston
Bar. Ze droegen . . . . "
Ben je in de beeldhouw-afdeeling geweest?"
Ja, er was \\el een zaal die vol stond met allerlei
steenen dingen. Heel ongemakkelijk. Je kon je nauwe
lijks bewegen. Iedereen zei dat die zaal behoorde te zijn
leeggeruimd voorde tentoonstelling werd geopend."
Je hebt zeker nergens groepen menschen zien stil
staan voor iets buitengewoon opvallends?"
Ja, er was n vrouw met de nieuwe
gevangeniscrop. Daar is de Eton-crup niets bij. Het wordt gedaan
met een veiligheidsscheernies, tweemaal per dag en
dan polijsten. Maar er stonden zooveel menschen om
heen, dat ik niet den kans kreeg om het goed te zien.
Het was anders hoogst merkwaardig".
Tusschen haakjes, waren er ook schilderijen?"
Maar beste jongen", riep ze hartelijk lachend uit.
natuurlijk waren er schilderijen. Voor de schilderijen
waren we allemaal gekomen !!...."
Londen, 20 Mei I<i2t>.
NIEUWE UITGAVE N
(ii-:i-:ni.i\<;'s Vraagbaak vuur iedereen, in zake wette
lijke voorschriften van allerhanden aard, benevens
briefsteller. Zestiende druk. Uitgave (i. B. van Goor
Zonen te Gouda.
In dit handboek zijn modellen van brieven op elk
gebied en voor elke gelegenheid opgenomen, waarvan
menig ontwerp den minder geoefcnden stijlist tot een
richtsnoer kan dienen. Voorts worden tal van
zaken van belang in het maatschappelijk leven mede
gedeeld en verklaard.
VAN NELLE'S TABAK
KWAÜITEIT
ALOM VERKRUGBAAR