De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 29 mei pagina 16

29 mei 1926 – pagina 16

Dit is een ingescande tekst.

16 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No. 2556 UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE -M<èl^\ uLf&m^ ^è^tfeï'. :p o i> C' <? c-^^SpS"* ? // ^Ha -5=^ cs?^x-^2^ ^V*1^-^-^ ik. ^^^_^^^7 ^x \? \2^ N: ^/&fs*«M*fc uM^e£&*^ u/z$f-&»p*. MtirzL /^Jr v^^fe?T^< v a\ .f1} i\ Yx<V?a^>j-, \ t ^.+,. :mM^ t i&<&£&i*fi>^ ?fè&flfè' &rmi£&<x SCHILDERKUNST DOOR A. PLASSCIIAKKT W. iwi </?/( /:J«'», fc's/icr Surrïy, De;; /-/<;<;;,< Indertijd was er een trits oedvriend Bautz van den Berg, waarin Bautz. de meest gedegen schilder leek; Goedvriend de meest rappe en mees! ontvan kelijke, maar voorbijgaand-ontvankclijk vuur in vloeden (vandaar zijn zeer vele ,,manieren") en waar deze Willem van den Berg het meest uitblonk op het zich verwerven van de kennis, de al bestaan hebbende kennis van het vak" en waar hij tevens zich een han dig arrangenr toonde, van stillevens en van figuur, als stilleven ondervonden (dus als niet psychisch-aelief voor den schilder op dat oogenblik). Deze trits kwam in kennis met Willem van Konijnenburg, en onder vond de inwerking van de leer van den intellectneelen romanticus. Blijvend ondervonden dien n Bautz en van den Berg (wat ook zou kunnen blijken uit hun aanwezigheid op de I'arijsche tentoonstelling !) Blijvend is in allen gevalle deze invloed te erkennen in wat bij Esher Surrey te zien was van Willem van den Berg. En op deze tentoonstelling doemen twee pro blemen op, die liet noodzakelijk maken haar te be handelen, anders zou ik dat misschien hebben nage laten. Eigentlijk zijn er drie zaken te behandelen. De eerste (/(/«csf/c is een. die te stellen , een stout moedig': allure lijkt. Het is niet: te vragen of de persoonlijkheid van Willem van den Berg een groote is. Er is geen twijflen mogelijk: de persoonlijkheid van N.V. Gerard A. v. d. Steur's :-: KLEERMAKERIJ :-: Haarlem, Kruisstraat 7 Telefoon 107.SO Uitsluitend Ie kwal. Kn^elselie Stollen Vraagt voor-.vaardcn voor abonnement Willem van den Berg is geen groote; noch diepzii noch lyrisch is hij. Maar toch lijkt mij die persoon lijkheid, ik heb dat al meer geschreven, eene andere te zijn, dan de schilder zelf doet zien (hier is de stout moedigheid aan den gang') De persoonlijkheid is dus geen groote, maar ik vind in het werk haast nooit. zoo goed als nooit, wat toch in van den Berg is, en dat is s;;«</A'.s'i7i/i<7</. Hen enkele maai erkent ge dat, en dan is het werk nok werkelijker, meer levend dan het gewoonlijk is. En ik vraag mij meer dan eens at' waarom durft Van den Berg die snaakschheiel niet te vertoonen? is dat niet deftig genoeg? Maar al .://» mr/,', zooals iiij het zoo goed als altijd geef!, overtuigt niet, rucrt niet. En dat is het !\\:eei/e probleem, groote r dan deze tcntoonstellirg, maar dat daar toch rijst: Waarom roert het werk niet van Willem van den erg, d-t toch smaakvol en kundig, zooals dat heet, wordt voorgedragen ! Smaak en kundigheid <//> (/<".<' blijken van de tweede orde te zijn. want zij zijn niet de uiter lijke vertnlkirg hier van een bewegen hart, maar zij zijn, als deftige maskers, gezet vuur een gezicht, dal van anderen gezindheid i.-, liet werk van Willein van den Berg is ten eerste >r/("«/sr/f,' v/l^-uilm^; hij word! tol zulke uilirg niet gedreven, g ?dwori'eii in het allereerste begin: Willcin van den Berg is al:', een timmerman, die netjes ten tafelblad met fineer IvUgt, naar een opdracht en gegeven teekeiiii g. l'oor zulk gefineerd tafelblad raak! ge niet in bewegen; pan noch deel heeft het hart daaraan. (Reus was een Ugcnstellirg tot Van tien Berg!) De hartei i moet het begin zijn van al ons doen, hoe ik ze latir ook gezuiverd kan worden door overwegirg. Dat erkent deze Van den Berg niet: daardoor bindt hij deelen. die mee kunnen en moeten resomiecrcn: daardoor wordt zijn werk koe! en daardoor is de gewone ,,diepte" in hel werk Mooi! van overtn'genden aard. En toch kon ei' iets zijn hij de/en schilder. kijkt want nul; een kleine ten:: n/n lic1 linrl mit'iiircr, verrukt; enkle wilsuiting overtuigt nooit in kunst; Haat' is g.'cn geheim eu.u J. H. DE BOIS, HAARLEM KRUISWEG 68 Fine Prints - Pictures - Books dei' ..stylisten" aangeroerd, en zou Willem \an den Berg t'it die ^tvliJen behuoreii. Dat zulke zaak hiel in de g'dachten kwam, is zeer verklaarbaar, daar in ? oinnrg we r k de1 nabijheid van Willem van Ivmijneiibuig sterk gevoeld worelt, zooals in ander die van Brueg'i. ui ik zou zeggen eUlers die van Levs. Door ele nabijheid van Wiüun van Konijnenburg, zei! een ..stylist" wordt echtir \\'il'un van den I'ïerg geen stvriist, ut' men moet zich met de \\rarmirg van zulk belargi'ijk Ixgrip tevreden sielleii. \\'i!km vanden Berg verluonl zich hier nie' anders dan een -tholier wieti de werkelijke leu' van eieii meeslei' nigaat : \vien hel aan de ware inteUcCtna'ile1'! ontbreek' om dit siibt ii Ie spe! UK c ie spelen, om de/e riikeüjk schakei rende \\aarlicid erg' r ie maken, w.iaiup van Konijnenburg trotsch is. l lel nordl in van ;lui Bi. rg hè! upz'. gg.-n v,'!i) een uie' bi grepen les: u; ' d< da! g.- wee' ii'. : 'akt eell eelllon'g.n delin.. l Ie! lij-J :,;ij .un di; :'!\ - 'e I:ope n, da'. \ ..n dei". Bu'g zie,i nog eeii^ zal keu>", ioi i'eii ^'M(I(/,'M'/I' '((///?,///r: zoo hii eial kan. /'i! zi;;i \V'.ri\ l-;iaiil\ iu'iige'ii en daaruin gaat liet o\er.:il, ui altiio.-, in ele eerste p'aats. Dan z'ii een kop van hem innerlijk en uiierlijk zich runden; dan zal liij in een op. Brui gel geïnspireerd schilderij hè! \\are wezui van BnivgH niet meel zoo/.-er ontkunieii; daal z:d hij meiischeii durven :.',eveii, zooa's hii ze eigenlijk ziel, en dan za.i el' iets v au hel werk uit^iKin; er ,:a! vihraiie /uu. en niet alleen een fatsoenlijk aanweiisel zullen vvi; er vinden. Kunsthandel D G. SifiUf UKOWEER Ileercngracht 396 Amsterdam Perm. Tentoonstelling van Schilderijen en Prenten

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl