De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 5 juni pagina 15

5 juni 1926 – pagina 15

Dit is een ingescande tekst.

No. 2557 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 15 UIT JANTJES KLADSCHRiFT M U N FILM Er zi/n van die elk jaar wederkecrcnde berichten j'n de dagbladen, die door ccn mysterieust licuws?agentschap schijnen k' worden ui/gezonden, of die ?eenvoudig, na hun loop om de wereld te hebben volbracht, weer op hun uitgangspunt lerugkecrcn. £en van de bekendste is het bericht omtrent de vondst van een nies of schaar ol ander chirur gisch instrument (naar keuze) in maag of inge wanden van een patiënt. De patiënt heelt dan h.v. jaren lang zi/n beroep uitgeoefend: gebakken. .s/garen verkocht, gepreekt, zijn district vertegen woordigd, gedacht, geschreven, ui/gevonden, rcchf gesproken enz. zonder dal aan hem of anderen dat mes of die schaar zi/n opgevallen. Hierin ligt nu weer een grappig bewijs hoe buitengewoon ernstig af/es genomen wordt zoodra het onze maag ?of ingewanden geldt en hoeveel belangstelling iemand in onze oogen wel waard is, die /wee jaar .met een schaar in zi/n maag heelt rondgeloopcn. Terwijl er zooveel menschen rond/oopen met een ?couponschaar op de plaats waar hun geweien, rechters met een we/boek o/> de plaats waar hun hart, dichters met een aantal rnanesch/jn-en-wal-hcbik-een-smarl-fiasen op de plaats waar hun ziel zou moeten zitten, en andere merkwaardige verwisse lingen, waar geen mcnsch ie/s van bespeur/, omdat ook alles net/es dichtgenaaid is en me/ hoed en getailleerd jasje bedekt. Die, onder ons, er nog de meeste kijk op hebhen, zijn de povere mennef/cs met veters, de aan lager wal geraak/c baritons en de violisten met slappe, ontstemde snaren, die hun menschenkennis opdoen op de terrassen der groote cafés en ontdekt hebben, dat de meeste mensclien dien zij hun cen/enbakje voorhouden, in plan/s van oogen een paar ui/geb/usc/>/e en k/eur/ooze i/ieeschote/ljcs in hun hoofd hebben. JOH. I.. KAPITAALSUITBREIDING DER NEDERLANDSCHE SCHEEPVAART UNIE DOOR PAUL SABEL Ten behoeve iler Sloomvaarl Maatschappij .. Nederland''. /"\NZE trust van Indische scheepvaartlijnen heeft ^?' besloten opnieuw tot kapitaalsuitbreiding over te gaan. Zooals bekend heeft de Nederlandsche Scheepvaart Unie ten doel de controle over de drie groote Indische scheepvaartondernemingen, de Stnomvaart Maatschappij Nederland", den Rotterdamschen Lloyd en de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, in handen te houden, ten einde aldus het Nederlandsche karakter dezer ondernemingen te ver zekeren en ongewenschte concurrentie tusschen de diensten van Nederland op Indiëuit te sluiten. Ten einde dit doel te bereiken heeft de Directie der Scheep vaart Unie, bestaande uit de Directies der drie boven genoemde ondernemingen, bij vorige kapitaalsuit breidingen der drie maatschappijen zich in het bezit gesteld van de nieuwe aandeden en daartegen aandeelen Scheepvaart Unie in het openbaar ter inschrij ving aangeboden. Aldus is haar uitgegeven kapitaal geleidelijk gestegen tot / 45.487.000 gewone aandeden (behalve nog / 150.000 4 pCt. niet cumulatieve prefe rente aandeelen), waartegenover zij in bezit heeft /l 1.829.000 aandeelen Stoomvaart Maatschappij Nederland", / 12.829.000 aandeelen Rotterdamscn Lloyd en / 21.829.000 aandeelen Koninklijke Faketvaart of in totaal / 46.487.000 aandeelen in de drie maatschappijen. Dat zij ? 1.000.000 meer aandeelen in bezit kan hebben, wordt voornamelijk mogelijk gemaakt door de aanwezigheid van een agio-reserve, groot / 990.000. Thans is besloten tot een verdere kapitaalsuit breiding over te gaan in verband met de overname van / 5.000.000 aandeelen Stoomvaart Maatschappij Nederland", waardoor haar eigen uitgegeven kapi taal zal stijgen met ?5.000.000 tot ?50.487.000 en haar bezit aan aandeelen der verbonden scheepvaart ondernemingen tot ? 51.487.000, waarmede de Scheep vaart Unie dan bijna 69 pCt. van het alsdan uitstaande kapitaal dier ondernemingen ad totaal /75.000.000 in bezit zal hebben. De zeggenschap is door dit groote belang dan wel afdoende verzekerd. "'? In werkelijkheid kunnen de drie maatschappijen wel als n concern worden beschouwd en wanneer men deze tezamen neemt, komt men tot een lichaam. waarvan de beteekenis, in verhouding tot de af metingen van ons land, wel zeer bijzonder is. Immers bestaan de gezamenlijke vloten uit 19S schepen met een inhoud van 800.42,'? bruto regeler ton, terwijl voorts nog in aanbouw zijn 21 schepen, metende 99.922 bruto register ton, zoodat de gezamenlijke vloot binnen af/ieiibaren tijd bestaan zal uit 2!9 schepen met een inhoud van 900.345 bruto register ton. Nog opmerkelijker dan de omvang der vloten is de financié'ele kracht der drie maatschappijen. Men bewijs daarvan is, dal zij ondanks de enorme depressie in de scheepvaart, welke de laatste jaren bestaat, als s;evolg van de groote uitbreiding die na den oorloy aan de wereldvloten is gegeven, toch geregeld gunst ige financiëele resultaten zijn blijven behalen. Over de jaren HU9?1925 toch keerde de Stoomvaart Maat schappij Nederland" een gemiddeld dividend van circa 14 pCt., de Rotterdamsche Lloyd van circa 9v pCl. en de Koninklijke Pakctvaart Maatschappij van circa 9 pCt. uit, waardoor de Nederlandsche Scheepvaart Unie in staal werd gesteld een gemiddelde uitkeering van ongeveer 11] pCt. te doen. Zuoals bekend is het dividend der Nederlandsche Scheep vaart Uuie steeds hooger dan het gemiddelde der drie verbonden maatschappijen, aangezien deze vooreerst een bijdrage van maximaal ? 150.000 aan de Nederlandsche Scheepvaart Uuie afstaan en voorts het nominaal bedrag der aandeelen, die zich in het bezit van laatstgenoemde maatschappij be vinden, grooter is dan haar uitstaand kapita.al. Zoo is verklaarbaar, dat de Nederlandsche Scheepvaart Unie over 1925 een dividend van lol pCt. kan uitkeeren, terwijl het gemiddelde der dividenden der drie maatschappijen 91 pL't. bedraagt. De kapitaalsuitbreiding der Stoomvaart Maat schappij Nederland", die aan de uitgifte der Scheep vaart Unie ten grondslag ligt, vindt haar oorzaak in den wensch uitbreiding aan haar bedrijf te geven door eenige harer kleine mailsehepen door schepen van een veel grooter type te vervangen. Deze zijn reeds besteld en kunnen uit de eigen middelen der Maat schappij Nederland" worden betaald, maar niette min wordt het wenschelijk geacht de kasmiddelen der maatschappij te versterken. Het is begrijpelijk, dat de Maatschappij Nederland voornemens is haar vervoercapaeileit op te voeren. waar thans ook van andere zijde moeite wordt gedaan zich van een deel van het vervoer van Europa naar ludié' meester te maken. Zoo werd dezer dagen de opening van een geregelden sloombontdienst van Londen op |ava en andere eilanden van den Indische n Archipel door de Oriënt Steam Navigalion Co. aange kondigd. Deze Engelsche maatschappij zal daartoe twee nieuwe schepen van 20.om ton elk in de vaart brengen. Waarde concurrentie op de/.e route toeneemt moet de Maatschappij Nederland natuurlijk wel zoo modern mogelijk toegeruste schepen in den dienst leggen; bovendien zal de exploitatie van groote mailsteamers vermoedelijk gunstigen invloed op de finan ciëele resultaten hebben, daar de aanwending daarvan economische voordeelen biedt boven die van kleinere schepen. Overigens stemmen de resultaten der laatste jaren alleszins tot tevredenheid en is het begrijpelijk, dat buitenlandsche maatschappijen zich daardoor aange spoord gevoelen ook hun geluk in deze winstgevende vaart te beproeven. Immers bedroeg de netto-winst der Maatschappij Nederland in het afgeloopen jaar ? 6.704.000 tegen ? 4.732.000 in 1924 en kon na zeer ruime afschrijvingen en reserveeringen het dividend op 9 pCt. gehandhaafd worden. De vloot, bestaande uit 8 mail-en 42 vracht schepen met een draagvermogen van 466.000 ton, staat te boek voor ?114 per ton draagvermogen; brengt men echter ook nog de reserves en het assu rantiefonds in mindering van de boekwaarde, dan daalt deze tot beneden ? 20 per ton, hetgeen onge twijfeld zeer laag is. Door de nieuwe uitgifte zal voorts een ruim agio worden verkregen, waardoor de reserves nog niet onbelangrijk stijgen. Bij den Rotterdamschen Lloyd steeg de netto winst van ?3.314.000 tot ?4.937.000, waardoor het dividend kon verhoogd worden van 5 pCt. tot 7 J pCt. De vloot dezer maatschappij, bestaande uit 9 mail en 29 vrachtschepen met een draagvermogen van 346.000 ton, staat te boek voor slechts ? 95 per ton draagvermogen en na aftrek van reserves voor nog niet ? 3 per ton. De Koninklijke Paketvaart behaalde in 1925 een netto-winst van ? 12.014.000 tegen het vorige jaar ? 9.5(51.000, zoodat het dividend, eveneens na zeer ruime afschrijvingen en reserveeringen, kon worden verhoogd van 10 pCt. op 12 pCt. De vloot bestond op l Jan. 1925 uit 62 passagiersschepen en 44 vrachtbooten, metende 193.000 ton, te boek staande voor ?247', per ton. Na aftrek van de reserves bedroeg de boekwaarde circa / 95 per bruto ton. In den loop van dit jaar werden aan de vloot der Koninklijke Paket vaart nog 5 schepen toegevoegd, terwijl zich thans nog 14 schepen in aanbouw bevinden. Voor de Maat schap pi i Nederland is de P.C.l looft " nog in aanbouw. waarvan verwacht wordt, d.it zij op l Juli a.s. gereed zal zijn. Men zal zich herinneren, dat de op levering van dit schip, dat Ie St. Xazaire is gebouwd. door brand is vertraagd. Onlangs werd aan de Neder landsche Scheepsbouw Maatschappij door de Maat schappij Nederland de bouw van een mof orpassagiersschip van iti.OOO ton opgedragen. Voor den Rotter damschen Lloyd bevinden zich in aanbouw een mailmotorschip. dat alle andere in grootte zal overtreffen, en t\\ee motorvrachtschepen, welke alle het volgende jaar zullen worden opgeleved. Wal de resultaten over liet loopende jaar Ivtriit. zoo wordt i.p aaiui. Ned. Scheepvaart Unie \\eer een dividend van minstens IOJ, pCt. verwacht. GRANDS VINS DE CHAMPAGNE - POL ROGER 6 Cie. Agent General: JAGER GERLINGS, Haarlem. A VONDPARK \u lijkt hel park een wonderen tuin Ie wezen, blauw bloei/ de stille om der boomcn rij, de i>iicn langs dolen droomend zij min -/.ij gelieven die hun naam in sterren lezen l en 'liepen vijver kom l een zwaan gedreven, stil glijdt zijn beeld hef suislend riel voorbij. l ges/ruik uil lok! een luide melody. trilt zoel. -- en zwijg/, hen koekoek antwoord even. l MUZIEKHANDEL P I A N O 'S VLEUGELS A' iS3ïLi IJ DAHD Tel- 4-13 ActttetSt.Pieter4 n» K/iOK UTRECHT

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl