Historisch Archief 1877-1940
No. 2557
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
UIT JANTJES KLADSCHRiFT
M U N FILM
Er zi/n van die elk jaar wederkecrcnde berichten
j'n de dagbladen, die door ccn mysterieust
licuws?agentschap schijnen k' worden ui/gezonden, of die
?eenvoudig, na hun loop om de wereld te hebben
volbracht, weer op hun uitgangspunt lerugkecrcn.
£en van de bekendste is het bericht omtrent de
vondst van een nies of schaar ol ander chirur
gisch instrument (naar keuze) in maag of inge
wanden van een patiënt. De patiënt heelt dan
h.v. jaren lang zi/n beroep uitgeoefend: gebakken.
.s/garen verkocht, gepreekt, zijn district vertegen
woordigd, gedacht, geschreven, ui/gevonden, rcchf
gesproken enz. zonder dal aan hem of anderen
dat mes of die schaar zi/n opgevallen. Hierin ligt
nu weer een grappig bewijs hoe buitengewoon
ernstig af/es genomen wordt zoodra het onze maag
?of ingewanden geldt en hoeveel belangstelling
iemand in onze oogen wel waard is, die /wee jaar
.met een schaar in zi/n maag heelt rondgeloopcn.
Terwijl er zooveel menschen rond/oopen met een
?couponschaar op de plaats waar hun geweien,
rechters met een we/boek o/> de plaats waar hun
hart, dichters met een aantal
rnanesch/jn-en-wal-hcbik-een-smarl-fiasen op de plaats waar hun ziel zou
moeten zitten, en andere merkwaardige verwisse
lingen, waar geen mcnsch ie/s van bespeur/, omdat
ook alles net/es dichtgenaaid is en me/ hoed en
getailleerd jasje bedekt. Die, onder ons, er nog de
meeste kijk op hebhen, zijn de povere mennef/cs
met veters, de aan lager wal geraak/c baritons en
de violisten met slappe, ontstemde snaren, die hun
menschenkennis opdoen op de terrassen der groote
cafés en ontdekt hebben, dat de meeste mensclien
dien zij hun cen/enbakje voorhouden, in plan/s van
oogen een paar ui/geb/usc/>/e en k/eur/ooze
i/ieeschote/ljcs in hun hoofd hebben.
JOH. I..
KAPITAALSUITBREIDING DER NEDERLANDSCHE
SCHEEPVAART UNIE
DOOR PAUL SABEL
Ten behoeve iler Sloomvaarl
Maatschappij .. Nederland''.
/"\NZE trust van Indische scheepvaartlijnen heeft
^?' besloten opnieuw tot kapitaalsuitbreiding over
te gaan. Zooals bekend heeft de Nederlandsche
Scheepvaart Unie ten doel de controle over de drie
groote Indische scheepvaartondernemingen, de
Stnomvaart Maatschappij Nederland", den
Rotterdamschen Lloyd en de Koninklijke
Paketvaart-Maatschappij, in handen te houden, ten einde aldus het
Nederlandsche karakter dezer ondernemingen te ver
zekeren en ongewenschte concurrentie tusschen de
diensten van Nederland op Indiëuit te sluiten. Ten
einde dit doel te bereiken heeft de Directie der Scheep
vaart Unie, bestaande uit de Directies der drie boven
genoemde ondernemingen, bij vorige kapitaalsuit
breidingen der drie maatschappijen zich in het bezit
gesteld van de nieuwe aandeden en daartegen
aandeelen Scheepvaart Unie in het openbaar ter inschrij
ving aangeboden. Aldus is haar uitgegeven kapitaal
geleidelijk gestegen tot / 45.487.000 gewone aandeden
(behalve nog / 150.000 4 pCt. niet cumulatieve prefe
rente aandeelen), waartegenover zij in bezit heeft
/l 1.829.000 aandeelen Stoomvaart Maatschappij
Nederland", / 12.829.000 aandeelen Rotterdamscn
Lloyd en / 21.829.000 aandeelen Koninklijke
Faketvaart of in totaal / 46.487.000 aandeelen in de drie
maatschappijen. Dat zij ? 1.000.000 meer aandeelen
in bezit kan hebben, wordt voornamelijk mogelijk
gemaakt door de aanwezigheid van een agio-reserve,
groot / 990.000.
Thans is besloten tot een verdere kapitaalsuit
breiding over te gaan in verband met de overname
van / 5.000.000 aandeelen Stoomvaart Maatschappij
Nederland", waardoor haar eigen uitgegeven kapi
taal zal stijgen met ?5.000.000 tot ?50.487.000 en
haar bezit aan aandeelen der verbonden scheepvaart
ondernemingen tot ? 51.487.000, waarmede de Scheep
vaart Unie dan bijna 69 pCt. van het alsdan uitstaande
kapitaal dier ondernemingen ad totaal /75.000.000
in bezit zal hebben. De zeggenschap is door dit groote
belang dan wel afdoende verzekerd.
"'? In werkelijkheid kunnen de drie maatschappijen
wel als n concern worden beschouwd en wanneer
men deze tezamen neemt, komt men tot een lichaam.
waarvan de beteekenis, in verhouding tot de af
metingen van ons land, wel zeer bijzonder is. Immers
bestaan de gezamenlijke vloten uit 19S schepen met
een inhoud van 800.42,'? bruto regeler ton, terwijl
voorts nog in aanbouw zijn 21 schepen, metende
99.922 bruto register ton, zoodat de gezamenlijke
vloot binnen af/ieiibaren tijd bestaan zal uit 2!9
schepen met een inhoud van 900.345 bruto register ton.
Nog opmerkelijker dan de omvang der vloten is de
financié'ele kracht der drie maatschappijen. Men
bewijs daarvan is, dal zij ondanks de enorme depressie
in de scheepvaart, welke de laatste jaren bestaat, als
s;evolg van de groote uitbreiding die na den oorloy
aan de wereldvloten is gegeven, toch geregeld gunst ige
financiëele resultaten zijn blijven behalen. Over de
jaren HU9?1925 toch keerde de Stoomvaart Maat
schappij Nederland" een gemiddeld dividend van
circa 14 pCt., de Rotterdamsche Lloyd van circa
9v pCl. en de Koninklijke Pakctvaart Maatschappij
van circa 9 pCt. uit, waardoor de Nederlandsche
Scheepvaart Unie in staal werd gesteld een gemiddelde
uitkeering van ongeveer 11] pCt. te doen. Zuoals
bekend is het dividend der Nederlandsche Scheep
vaart Uuie steeds hooger dan het gemiddelde der
drie verbonden maatschappijen, aangezien deze
vooreerst een bijdrage van maximaal ? 150.000 aan
de Nederlandsche Scheepvaart Uuie afstaan en
voorts het nominaal bedrag der aandeelen, die zich
in het bezit van laatstgenoemde maatschappij be
vinden, grooter is dan haar uitstaand kapita.al. Zoo
is verklaarbaar, dat de Nederlandsche Scheepvaart
Unie over 1925 een dividend van lol pCt. kan
uitkeeren, terwijl het gemiddelde der dividenden der
drie maatschappijen 91 pL't. bedraagt.
De kapitaalsuitbreiding der Stoomvaart Maat
schappij Nederland", die aan de uitgifte der Scheep
vaart Unie ten grondslag ligt, vindt haar oorzaak in
den wensch uitbreiding aan haar bedrijf te geven door
eenige harer kleine mailsehepen door schepen van
een veel grooter type te vervangen. Deze zijn reeds
besteld en kunnen uit de eigen middelen der Maat
schappij Nederland" worden betaald, maar niette
min wordt het wenschelijk geacht de kasmiddelen der
maatschappij te versterken.
Het is begrijpelijk, dat de Maatschappij Nederland
voornemens is haar vervoercapaeileit op te voeren.
waar thans ook van andere zijde moeite wordt gedaan
zich van een deel van het vervoer van Europa naar
ludié' meester te maken. Zoo werd dezer dagen de
opening van een geregelden sloombontdienst van
Londen op |ava en andere eilanden van den Indische n
Archipel door de Oriënt Steam Navigalion Co. aange
kondigd. Deze Engelsche maatschappij zal daartoe
twee nieuwe schepen van 20.om ton elk in de vaart
brengen. Waarde concurrentie op de/.e route toeneemt
moet de Maatschappij Nederland natuurlijk wel zoo
modern mogelijk toegeruste schepen in den dienst
leggen; bovendien zal de exploitatie van groote
mailsteamers vermoedelijk gunstigen invloed op de finan
ciëele resultaten hebben, daar de aanwending daarvan
economische voordeelen biedt boven die van kleinere
schepen.
Overigens stemmen de resultaten der laatste jaren
alleszins tot tevredenheid en is het begrijpelijk, dat
buitenlandsche maatschappijen zich daardoor aange
spoord gevoelen ook hun geluk in deze winstgevende
vaart te beproeven.
Immers bedroeg de netto-winst der Maatschappij
Nederland in het afgeloopen jaar ? 6.704.000 tegen
? 4.732.000 in 1924 en kon na zeer ruime afschrijvingen
en reserveeringen het dividend op 9 pCt. gehandhaafd
worden. De vloot, bestaande uit 8 mail-en 42 vracht
schepen met een draagvermogen van 466.000 ton,
staat te boek voor ?114 per ton draagvermogen;
brengt men echter ook nog de reserves en het assu
rantiefonds in mindering van de boekwaarde, dan
daalt deze tot beneden ? 20 per ton, hetgeen onge
twijfeld zeer laag is. Door de nieuwe uitgifte zal voorts
een ruim agio worden verkregen, waardoor de reserves
nog niet onbelangrijk stijgen.
Bij den Rotterdamschen Lloyd steeg de netto
winst van ?3.314.000 tot ?4.937.000, waardoor het
dividend kon verhoogd worden van 5 pCt. tot 7 J pCt.
De vloot dezer maatschappij, bestaande uit 9 mail
en 29 vrachtschepen met een draagvermogen van
346.000 ton, staat te boek voor slechts ? 95 per ton
draagvermogen en na aftrek van reserves voor nog
niet ? 3 per ton.
De Koninklijke Paketvaart behaalde in 1925 een
netto-winst van ? 12.014.000 tegen het vorige jaar
? 9.5(51.000, zoodat het dividend, eveneens na zeer
ruime afschrijvingen en reserveeringen, kon worden
verhoogd van 10 pCt. op 12 pCt. De vloot bestond
op l Jan. 1925 uit 62 passagiersschepen en 44
vrachtbooten, metende 193.000 ton, te boek staande voor
?247', per ton. Na aftrek van de reserves bedroeg de
boekwaarde circa / 95 per bruto ton. In den loop van
dit jaar werden aan de vloot der Koninklijke Paket
vaart nog 5 schepen toegevoegd, terwijl zich thans
nog 14 schepen in aanbouw bevinden. Voor de Maat
schap pi i Nederland is de P.C.l looft " nog in aanbouw.
waarvan verwacht wordt, d.it zij op l Juli a.s.
gereed zal zijn. Men zal zich herinneren, dat de op
levering van dit schip, dat Ie St. Xazaire is gebouwd.
door brand is vertraagd. Onlangs werd aan de Neder
landsche Scheepsbouw Maatschappij door de Maat
schappij Nederland de bouw van een mof
orpassagiersschip van iti.OOO ton opgedragen. Voor den Rotter
damschen Lloyd bevinden zich in aanbouw een
mailmotorschip. dat alle andere in grootte zal overtreffen,
en t\\ee motorvrachtschepen, welke alle het volgende
jaar zullen worden opgeleved.
Wal de resultaten over liet loopende jaar Ivtriit.
zoo wordt i.p aaiui. Ned. Scheepvaart Unie \\eer
een dividend van minstens IOJ, pCt. verwacht.
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
- POL ROGER 6 Cie.
Agent General: JAGER GERLINGS, Haarlem.
A VONDPARK
\u lijkt hel park een wonderen tuin Ie wezen,
blauw bloei/ de stille om der boomcn rij,
de i>iicn langs dolen droomend zij min -/.ij
gelieven die hun naam in sterren lezen
l en 'liepen vijver kom l een zwaan gedreven,
stil glijdt zijn beeld hef suislend riel voorbij.
l ges/ruik uil lok! een luide melody.
trilt zoel. -- en zwijg/, hen koekoek antwoord even.
l MUZIEKHANDEL
P I A N O 'S VLEUGELS
A' iS3ïLi IJ DAHD Tel- 4-13
ActttetSt.Pieter4 n» K/iOK UTRECHT