Historisch Archief 1877-1940
No. 2558
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
JAN STEEN
ZELFPORTRET (RIJKSMUSEUM) C
JAN STEEN
1626?1926
DOOR PROF. DR. W. MARTIN
T~\ RIEHONDERD jaar is het geleden, dat Jan Steen
*-^ in Leiden werd geboren. Deze grootste schilder
van ons volksleven, de grootste volksschilder van alle
tijden tevens, is niet alleen van beteekenis omdat hij
het gedoe der kleine burgerij van zijn tijd in
beeld bracht en omdat hij dat deed op zoo rake,
geestige wijze. Dit heeft hem weliswaar de populari
teit verschaft, die hem bij de Nederlanders in veel
breeder kring bekend maakt dan Vermeer, Hals en
zelfs Rembrandt; maar, ware Jan Steen niet anders
geweest dan de vlotte illustrator van het Hollandsen
leven tusschen 1650 en 1680, dan zou hij geen grooter
lof verdienen dan b.v. Troost of Hogarth, of Busch
of Daumier.
Jan Steen is evenwel veel meer geweest: hij is de tot
in het eindelooze varieerende, de steeds weer opnieuw
en anders observeerende; hij is de meest gepassioneerde
componist van groepen-in-actie, die men zich denken
kan, en bovendien een kleuren-fijnproever zonder
?weerga, een gebaren-kenner en weergever die in
niemand zijn gelijke weer vond; een menschenkenner
van den allereersten rang.
Geen boekengeleerde; geen kenner van het leven
dan door dat leven-zèlf; geen schilder met theo
rieën, maar een van die meesters van Oods genade,
die het schilderen niet laten kunnen en wien het zoo
prachtig, zoo vlot afgaat dat ze er zelf van staan
te^kijken.
Steen's kunst, met haar gullen, openhartigen aard,
Hotel Dmn en Daal" - Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS - Telefoon 22223
hare verrukkende technische variaties, haar deels
komische en zelfs platte, deels verheffende onderwer
pen (w'elk een verschil tusschen zijn Einniausgangers
en zijn Scherzando !), is als geheel een wereld van
kunstgenot, die in dit opzicht nog al te weinig gemeen
goed is geworden.
Des te heugelijker stemt het, dat het initiatief van
eenige Leidsche en Haagsche heeren tot een Jan
Steen-tentoonstclling heeft geleid, die van 16 dezer
tot 31 Augustus gehouden wordt in het Stedelijk
Museum te Leiden. Zij bevat bijkans zeventig werken
van Jan Steen, waarbij erkende meesterwerken van
den eersten rang, b.v. het Driekoningenfeest uit het
museum in Cassel.
Inzenders zijn, behalve onze musea, vooral parti
culieren hier te lande en in Engeland, en voorts
particulieren en musea in Duitschland, Zwitserland,
Denemarken en Frankrijk.
Goede wijn behoeft geen krans ! Waarom zouden
wij dus tot een bezoek aanmoedigen? Toch doen wij
het: maar met de bedoeling om u tot twé, en mér
bezoeken te nooden, gelijk indertijd bij de groote
Rernbrandt-tentoonstelling te Amsterdam, waar een
ieder eenige malen heenging.
Welk een verschil: Rembrandt en Jan Steen ! Deze
wandelt niet op den Olympus gelijk gene. In ge
aardheid zou men hen tegenvoeters kunnen noemen:
zij verhouden zich eenigszins als Vondel tot Breéro.
Maar zijn zij beiden niet van Hollandschen stam en
is niet ook Jan Steen's kunst mede de uiting van
eenige van die prachtige kanten van dat
Hollandsche karakter, waarin onze kracht ligt en indivi
dualiteit? Het kernachtige, het rassige van ons
volk van toen is wel door gén genre-schilder zóó
overtuigend, en te gelijk op artistiek dusdanig
ontroerende wijze weergegeven.
Men ga er dus heen, en .... telkens wér!
O M O E D I A
DOOR HENRIK SCHOLTE
Vereenigd Tooneel: De Linker Bocht'', door
Oscar Alfred Palitzsch
~C EN der eigenschappen van den modernen geest
-t-1 liet Paul Valéry onlangs in Comoedia" ver
klaren is, dat hij terzelfder tijd zooveel tegen
gestelde kunst" kan appréciceren.
Deze bewering is voor uitbreiding vatbaar.
Hoevelen die op hun divan lezend, O.O. met wellust op
een foutje betrappen, zaten niet kort te voren, anders
maar even intens genietend, over de wijsheden der
Upanishads gebogen? Kan men niet met Hamlet
meetreuren en den volgenden avond lachen om de
parodieën daarop van een revue-komiek? Ontroering
en amusement zijn op het gebied der kunst niet zulke
contrasten en de mensen is spoedig geneigd in eiken
vorm van sensatie volkomen op te gaan. Ik betwijfel
zelfs of het verschijnsel wel zoo typisch modern is.
Misschien zijn wij alleen wat cynischer in het kleur
bekennen.
Deze tirade moet me van 't hart, nu ik dit blijspel
van de techniek, een pretentielooze charge" vergelijk
met de deerlijk mislukte première van weinige
maanden geleden, Mohr's Improvisaties in Juni".
Beide stukken bevatten hetzelfde probleem:
ntergang des Abendlandes", triomf van het Amerikanisme,
dageraad van de eeuw der techniek. Maar tegenover
de bulderende frases, culmineerend in een krampach
tig: Nochtans (de bravour, helaas, van een man aan
de telefoon !), stelt Palitzsch een amusante charge,
spottend om zijn eigen groote woorden, lachend waar
maar te lachen valt, een kluchtig as you like it",
dat niet bevredigt natuurlijk, maar dat dan ook niet
de pretentie daartoe bezit. Dr. Max Mohr wilde het
serieus in een tooneelstuk uitvechten of het roman
tische, oude Europa seine Schuldigkeit" al gedaan
had, maar kon de rest van het citaat op zichzelf
toepassen. Palitzsch, wiens humor niet fijn is, maar
als tooneeleffect toch terdege hout snijdt, brengt ons
niet aan het denken over groote problemen; hij kietelt
het gevaarlijke monster maar wat, en men lacht..
Men lacht goed ook. Men ziet beurtelings de auto,
de vliegmachine, de doodende straal en de liefde over
winnen, de laatste overwint conform de spreekwijze
alle vorigen (waaruit men ziet, dat het stuk
goedEuropeesch van maaksel is), want zelfs het moderne
meisje-in-smoking heeft nog een hart onder haar
frontje kloppen. Gelukkig heeft dan ook de
doodendestraaiman uit dépit zijn kiektoestel tegen den muur
gekwakt en de booze vader Henry Flip moet tot het
inzicht komen, da) de eene Flip-auto nu eenmaal niet
harder kan rijden dan de andere Flip-auto: een logica,
waarin hij tenslotte, onder afstand van het beneficium
aëroplani, ook wel berust.
U begrijpt, een zomer-zotternij van de bovenste
plank, die echter nog biamdere bekoring krijgt deun
de origineele decors in l en III: een hotelterras, licht
reclames, lichtkrant, New-York op den achtergrond:
en een voortreffelijk nagebootst Stadion in
waschecht beton, dat meii wel zoo voor de Olympiade zou
willen overnemen.
Tempo moet dit stuk op den duur nog wat winnen.
Het spel was door de vele rake typeeringen meestal
zeer goed, in het bizonder Eerens als het décrépide
graafje (met de bekende Verbeek-intonaties), ,,good
old nrope1' representeerend; Paul l Inf, breed, plat
en almachtig als Henry Flip; Kommer Kleyn,
dolverrnkt en zelfverzekerd als wereldrecordhouder in de
vliegbranche; en niet het minst ook Verkade, uit
vinder, sinister en met aftandsche idealen erfelijk
belast: een figuur, waarmee de schrijver echter op
den duur geen raad meer wist, zoodat die er, huiselijk
gezegd, wat vcor spek en boonen bij komt te staan,
Nel Stants als Elisabeth Flip, volgens het pro
gramma een vrouw, had van haar dankbare rol nog
wel iets meer kunnen maken; zij speelde te veel op
haar charme, zooals de Flip-auto's op hun reputatie
rijden. Prachtig waren daarentegen een paar bij
figuren: Lachapelle als promotor", imponeerend
van Ainerika-platheid, en Dom de Uruyter als een
wel erg naar het triviale leven geteekend
geldschietertje. Ook de regie had successen te noteeren:
het tafereeltje met de deputatie AqniUuiieëvs was
een vondst !
Alles bij elkaar een kleine revanche voov de Im
provisaties in Juni".... iu Juni.
N.v. % F. VAN DER HEIDE
HILVERSUM
'SQRAVELANDSCHEWEO. TEL. 1150.
VRAAGT U EENS TEEKEN INGEN
EN PRIJSOPGAAF VOOR HET
SMAAKVOL INRICHTEN VAN
uw LANDHUIS OF VILLA.
BEKNOPT PROSPECTUS FRANCO.