De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 12 juni pagina 3

12 juni 1926 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

No. 2558 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND KONINKLIJKE BAZAR 82, ZEESTRAAT DEN HAAG EEN WANDELING DOOR DEN KON. BAZAR QELIJKTOP HET DOORBLADEREN V. E. ENCYCLOPAEDIE, EEN REIS RONDOM DE WE RELD VAN KUNST EN KUNSTNIJVERHEID" OOSTENRIJK ONTSLAGEN VAN DE VOLKENBONDSCONTROLE Teekening voor ,,de Groene Amsterdammer" door Joh. Braakensiek WANT ALLEN DIE HET ZWAARD NEMEN ZULLEN DOOR HET ZWAARD VERGAAN DOOR MR. H. G. KOSTER Maltheus 26 : 52 "TVT EEN, lezer, schrik niet. Verwacht geen preek, ?*-~ stichtelijke ontboezeming of zelfs theologische beschouwing. Slechts enkele redelijke opmerkingen over dit oude woord. Ik lees het in anti-militairistische bjaadjes. Ik zie het geschreven met groote lompe krijtletters op schuttingen en plaveisel. Een sociaSistisch woordvoerder op een der jongste E n-Meivergaderingen maakte het tot kernspreuk zijner per?oratie. Hier past redelijke bezinning! Is het redelijk, js"'het eerlijk dit woord uit te spelen als argument tegen landsverdediging, doch vóór alles: is het waar? Laat ons dit samen onderzoeken ! Wie slechts heel even nadenkt, moet beseffen, dat .het niet waar is, althans niet in letterlijken zin. Want: ?er zijn duizenden, die het zwaard getrokken hebben en niet door het zwaard vergaan zijn. Duizenden oud strijders in allerlei oorlogen trokken eens het zwaard en zijn toch rustig op hun bed gestorven. De grootste -soldaat van den modernen tijd, Napoleon, is niet door het zwaard, maar door krankheid vergaan. Ook tallooze moordenaars, die het zwaard namen, zijn, 'indien zij al door de gerechtigheid achterhaald werden, hun natuurlijken dood gestorven: dit is zelfs regel in landen, waar de doodstraf niet bestaat. Dit alles is zoo zonneklaar en onwederlegbaar, dat liet .geen argumentatie meer behoeft. Geen denkend mensch kan dien ouden tekst letterlijk nemen. Wij moeten dit woord, zal het zin behouden, derhalve .als volgt opvatten: wie het zwaard neemt, heeft ;ccr veel kans door het zwaard te vergaan. Hierbij moet zwaard dan natuurlijk ruim geïnterpreteerd worden, als omvattende alle middelen, waardoor een geweld dadige dood kan worden teweeggebracht: kogel, geweerkolf, bajonet, vergif i ia; gas, handgranaat, boni, iorpedo, mes, bijl, strop, vuist, en nog veel meer. Zoodat de zin nu déze wordt: wie anderen een «ewelddadigen dood wil doen ondergaan of oet ondergaan, heelt kans ?zelf op gelijke wijze te sterven. Dit nu is onmiskenbaar juist en waar! Zóó moesten wij dit woord omschrijven en herleiden, omdat het :in zijn oorspronkelijke!! vorm een halve waarheid en dus gén waarheid was. Doch nu verder: mag dit ?woord worden uitgespeeld tegen de landsverdediging? Bezinnen wij ons goed: wie met dit woord den burger de landsverdediging ontraden wil. speculeert op de lafhartigheid ! Want de dappere antwoordt: ik vrees niet door het zwaard te vergaan; uw waarschuwing is een waarschuwing aan de kleinen van ziel, die hechten aan dit armzalig leven, waarboven ik den heldendood verkies." Zóó spreekt de dappere; zóó hebben door de eeuwen heen de dapperen ge sproken. Is het nu niet onredelijk, dat juist revolu tionairen of zoogenoemd revolutionairen het oude tekstwoord in hun blazoen gaan voeren? Waar zoude het heen met elk revolutionair beginsel, als de revoJutionairen zich lieten afschrikken door den gewelds?dood? Als een revolutionair eerlijk in zijn beginsel gelooft, moet hij er dan ook niet voor durven sterven? Kan men dan wijsgeerig gesproken den revo lutionair het zwaard ontraden, omdat hij nu wellicht door dat zwaard kan vergaan? De waarlijk dappere revolutionair zal evenals de dappere strijder voor Vorst-en-Vaderland antwoorden: blijf mij met uw laffe waarschuwing van het lijf; ik verlang den dood voor mijn beginsel; ik begeer de doornenkroon van het martelaarschap boven de zoetheid des levens !" Is de VAN NELLE '5TABAK KWALITEIT ALOMVERKRUGBAAR iii^^ DE DOKTER GAAT HEEN Historie niet vol van voorbeelden van zulk een geesteshouding? Levert niet de Fransche zoo goed als de Russische revolutie er tallooze op? Let wel: wij trekken geen partij voor het ideaal van Koning-enVaderland, noch voor het ideaal der Revolutie; wij beweren alleen, dat het dreigen met: wie het zwaard neemt, zal door het zwaardjvergaan, slechts de lafaards kan weerhouden hun plicht te doen; hetgeen over bodig is, want de lafaards zullen te allen tijde wel zorgen... niet het zwaard te nemen, enkel reeds uit vrees zich er aan te bezeeren ! Het tekstwoord, thans zoo misbruikt door antimilitairisten, is door een andere geestesrichting mis bruikt als argument vóór de doodstraf. Wij willen alweder geen partij trekken vóór of tegen de doodstraf. Alleen: wie de doodstraf bepleit op grond, dat wie het zwaard neemt, door het zwaard zal vergaan, fundeert zijn pleidooi op een schijngrond. Immers ook de voltrekker van de doodstraf (de beul) neemt het zwaard en zou dus consequent geredeneerd door het zwaard behoorcn te sterven, gelijk eveneens de magistraat, die het vonnis uitsprak en de overheid, die de wet gaf. Het tekstwoord kan dus ook tégen de doodstraf worden aangevoerd. Maar dan vernietigt de stelling zich zelve, want het is een oerbeginsel van redcneerkunde, dat een argument, dat zoowel vóór als tegen een stelling kan worden aangevoerd, geen argument is, maar een drogrede, een sofisme. Ziet, er zijn oude idealen en nieuwe idealen. De oude: Vorst, Vaderland, Religie. De nieuwe: Vrijheid, Gelijkheid, Communisme, Ontwapening. Maar noch het oude noch het nieuwe ideaal kan worden gediend zonder plichten en zonder offers. Tot die offers behoort óók het mcnschelijk leven. Tot die plichten kan behooren liet nemen van liet menschelijk leven. In het diepste der ziel is ieder daarvan overtuigd. Zelfs in den kli'inmoedigsten mensch leeft wel iets van den held, woont iets, waarvoor hij desnoods anderen dooden, maar ook zelf sterven wil, al ware het slechts voor zijn kind. Natuur gaat boven leer. In de ure des gevaars worden alle sofismen, bijbelsche en niet-bijbelsche weggevaagd. De anti-militairist Herv werd vurig Fransch patriot, de grijze revolutionair Kropotkin trok de partij van het Czaristisch Rusland, toen de geliefde, oude geboortegrond in gevaar kwam. Menig weerloosheidsprediker zal voor zijn ideaal sterven op de barricaden.... niet het zwaard in de vuist. Machtig is het Woord. Machtiger is de Daad. PERZISCHE T A P IJ T E N KLEEDJES DIVAN- EN TAFELKLEEDEN KUSSENS g JCONEN

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl