Historisch Archief 1877-1940
No. 2558
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
KONINKLIJKE BAZAR
82, ZEESTRAAT DEN HAAG
EEN WANDELING DOOR DEN KON. BAZAR
QELIJKTOP HET DOORBLADEREN V. E.
ENCYCLOPAEDIE, EEN REIS RONDOM DE WE
RELD VAN KUNST EN KUNSTNIJVERHEID"
OOSTENRIJK ONTSLAGEN VAN DE VOLKENBONDSCONTROLE
Teekening voor ,,de Groene Amsterdammer" door Joh. Braakensiek
WANT ALLEN DIE HET
ZWAARD NEMEN ZULLEN
DOOR HET ZWAARD
VERGAAN
DOOR MR. H. G. KOSTER
Maltheus 26 : 52
"TVT EEN, lezer, schrik niet. Verwacht geen preek,
?*-~ stichtelijke ontboezeming of zelfs theologische
beschouwing. Slechts enkele redelijke opmerkingen
over dit oude woord. Ik lees het in anti-militairistische
bjaadjes. Ik zie het geschreven met groote lompe
krijtletters op schuttingen en plaveisel. Een
sociaSistisch woordvoerder op een der jongste E
n-Meivergaderingen maakte het tot kernspreuk zijner
per?oratie. Hier past redelijke bezinning! Is het redelijk,
js"'het eerlijk dit woord uit te spelen als argument
tegen landsverdediging, doch vóór alles: is het waar?
Laat ons dit samen onderzoeken !
Wie slechts heel even nadenkt, moet beseffen, dat
.het niet waar is, althans niet in letterlijken zin. Want:
?er zijn duizenden, die het zwaard getrokken hebben
en niet door het zwaard vergaan zijn. Duizenden oud
strijders in allerlei oorlogen trokken eens het zwaard
en zijn toch rustig op hun bed gestorven. De grootste
-soldaat van den modernen tijd, Napoleon, is niet door
het zwaard, maar door krankheid vergaan. Ook
tallooze moordenaars, die het zwaard namen, zijn,
'indien zij al door de gerechtigheid achterhaald
werden, hun natuurlijken dood gestorven: dit is zelfs
regel in landen, waar de doodstraf niet bestaat. Dit
alles is zoo zonneklaar en onwederlegbaar, dat liet
.geen argumentatie meer behoeft. Geen denkend
mensch kan dien ouden tekst letterlijk nemen. Wij
moeten dit woord, zal het zin behouden, derhalve
.als volgt opvatten: wie het zwaard neemt, heeft ;ccr
veel kans door het zwaard te vergaan. Hierbij moet
zwaard dan natuurlijk ruim geïnterpreteerd worden,
als omvattende alle middelen, waardoor een geweld
dadige dood kan worden teweeggebracht: kogel,
geweerkolf, bajonet, vergif i ia; gas, handgranaat, boni,
iorpedo, mes, bijl, strop, vuist, en nog veel meer.
Zoodat de zin nu déze wordt: wie anderen een «ewelddadigen
dood wil doen ondergaan of oet ondergaan, heelt kans
?zelf op gelijke wijze te sterven.
Dit nu is onmiskenbaar juist en waar! Zóó moesten
wij dit woord omschrijven en herleiden, omdat het
:in zijn oorspronkelijke!! vorm een halve waarheid en
dus gén waarheid was. Doch nu verder: mag dit
?woord worden uitgespeeld tegen de landsverdediging?
Bezinnen wij ons goed: wie met dit woord den burger
de landsverdediging ontraden wil. speculeert op de
lafhartigheid ! Want de dappere antwoordt: ik vrees
niet door het zwaard te vergaan; uw waarschuwing
is een waarschuwing aan de kleinen van ziel, die
hechten aan dit armzalig leven, waarboven ik
den heldendood verkies." Zóó spreekt de dappere;
zóó hebben door de eeuwen heen de dapperen ge
sproken. Is het nu niet onredelijk, dat juist revolu
tionairen of zoogenoemd revolutionairen het oude
tekstwoord in hun blazoen gaan voeren? Waar zoude
het heen met elk revolutionair beginsel, als de
revoJutionairen zich lieten afschrikken door den
gewelds?dood? Als een revolutionair eerlijk in zijn beginsel
gelooft, moet hij er dan ook niet voor durven sterven?
Kan men dan wijsgeerig gesproken den revo
lutionair het zwaard ontraden, omdat hij nu wellicht
door dat zwaard kan vergaan? De waarlijk dappere
revolutionair zal evenals de dappere strijder voor
Vorst-en-Vaderland antwoorden: blijf mij met uw
laffe waarschuwing van het lijf; ik verlang den dood
voor mijn beginsel; ik begeer de doornenkroon van het
martelaarschap boven de zoetheid des levens !" Is de
VAN NELLE '5TABAK
KWALITEIT
ALOMVERKRUGBAAR
iii^^
DE DOKTER GAAT HEEN
Historie niet vol van voorbeelden van zulk een
geesteshouding? Levert niet de Fransche zoo goed
als de Russische revolutie er tallooze op? Let wel: wij
trekken geen partij voor het ideaal van
Koning-enVaderland, noch voor het ideaal der Revolutie; wij
beweren alleen, dat het dreigen met: wie het zwaard
neemt, zal door het zwaardjvergaan, slechts de lafaards
kan weerhouden hun plicht te doen; hetgeen over
bodig is, want de lafaards zullen te allen tijde wel
zorgen... niet het zwaard te nemen, enkel reeds uit
vrees zich er aan te bezeeren !
Het tekstwoord, thans zoo misbruikt door
antimilitairisten, is door een andere geestesrichting mis
bruikt als argument vóór de doodstraf. Wij willen
alweder geen partij trekken vóór of tegen de doodstraf.
Alleen: wie de doodstraf bepleit op grond, dat wie
het zwaard neemt, door het zwaard zal vergaan,
fundeert zijn pleidooi op een schijngrond. Immers
ook de voltrekker van de doodstraf (de beul) neemt het
zwaard en zou dus consequent geredeneerd door
het zwaard behoorcn te sterven, gelijk eveneens de
magistraat, die het vonnis uitsprak en de overheid,
die de wet gaf. Het tekstwoord kan dus ook tégen de
doodstraf worden aangevoerd. Maar dan vernietigt de
stelling zich zelve, want het is een oerbeginsel van
redcneerkunde, dat een argument, dat zoowel vóór
als tegen een stelling kan worden aangevoerd, geen
argument is, maar een drogrede, een sofisme.
Ziet, er zijn oude idealen en nieuwe idealen. De
oude: Vorst, Vaderland, Religie. De nieuwe: Vrijheid,
Gelijkheid, Communisme, Ontwapening. Maar noch
het oude noch het nieuwe ideaal kan worden gediend
zonder plichten en zonder offers. Tot die offers behoort
óók het mcnschelijk leven. Tot die plichten kan
behooren liet nemen van liet menschelijk leven. In het
diepste der ziel is ieder daarvan overtuigd. Zelfs in
den kli'inmoedigsten mensch leeft wel iets van den
held, woont iets, waarvoor hij desnoods anderen
dooden, maar ook zelf sterven wil, al ware het
slechts voor zijn kind. Natuur gaat boven leer. In
de ure des gevaars worden alle sofismen, bijbelsche en
niet-bijbelsche weggevaagd. De anti-militairist Herv
werd vurig Fransch patriot, de grijze revolutionair
Kropotkin trok de partij van het Czaristisch Rusland,
toen de geliefde, oude geboortegrond in gevaar kwam.
Menig weerloosheidsprediker zal voor zijn ideaal
sterven op de barricaden.... niet het zwaard in de
vuist. Machtig is het Woord. Machtiger is de Daad.
PERZISCHE
T A P IJ T E N
KLEEDJES
DIVAN- EN
TAFELKLEEDEN
KUSSENS
g JCONEN