Historisch Archief 1877-1940
16
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2559
B I O S C O P Y
DOOR L. J. JORDAAN
EEN BEZOEK AAN DE PARIJSCHE
AVANTGARDE"
,,De Cinéma des Ursulines"
\X7" ANNEER je den overigens alwetenden
Pav* rijsenen taxi-chauffeur te kennen geeft, naar
de Cinéma des Ursulines te willen rijden, dan zegt-ie
Connais-pas !" en hervat zijn meditaties het aan
je beleefdheid overlatend hem nader in te lichten.
Ook de dienstvaardige hotel-portier kan je tientallen
bioscopen opnoemen, maar van de Ursulines" heeft-ie
nooit gehoord. Zoo bleef mij dus niets anders over, dan
naar de Rue des Ursulines een zijstraat van de Rue
Oay-Lussac te rijden en zelf uit te vinden, waar
zich deze cinéma des avant-gardes verschool.
Nu is over het algemeen het uiterlijk schoon der
Parijsche ciné's niet om over te schreeuwen en de
interieurs, voor zoover ik ze zag, zijn op een enkele
uitzondering na, vrij armoedig en goor. In zooverre
een getrouwe afspiegeling van het groote bioscoopleven,
dat den indruk maakt, in de ville-lumière verre van
geavanceerd te zijn. Men vreet er meer nog dan
hier-?met de grootste gelijkmoedigheid rijp en groen
door elkaar en ik zag op een der voornaamste
boulevard-theaters met veel ophef de ten onzent jammerlijk
gevallen en bijna vergeten Pola Negri-film Males"
aangekondigd terwijl een andere groote bioscoop
pronkte met Watt en Half-Watt", het twijfelachtig
komieken-paar, dat in onze eerste lichttempels nog
steeds niet vermocht door te dringen. De Swanson's
en de Talmadge's tieren er minstens zoo welig als bij
ons en de film Rêves et Hallucinations" avec
Conrad Weidt et Bernhardt Goëtzke" bleek bij
nader inzien geen spoor van Goëtzke" te bevatten,
maar door... Reinhold Schünzel te zijn gespeeld?een
enormiteit, die in Holland stellig niet mogelijk zou
zijn. Kortom het film-leven maakt den indruk, veel
sterker dan bij ons, nog op het niveau van ordinair
kermis-plezier te staan en zooals ik reeds zei de
inrichting dertheaterss, die ik zag, is hiermee volkomen
in overeenstemming. Het illustere etablissement, waar
de meergemelde film avec Conrad Weidt et Bernhardt
Goëtzke" ging een vrij groote cinéaan den boulevard
Bonne Nouvelle was inwendig niet veel meer, dan
een boerenherberg-zaaltje. De scène vertoonde een
fries van ruwe, op linnen geschilderde poppen en de
loge's waren nauwe houten hokken met een paar
kreupele stoelen er in. Het eenige comfort bood de
W.C., die je op den reuk af kon vinden.... !
Zoo was ik dus niet al te verwonderd, toen de cinema
des Ursulines zich aan mij voordeed als een verveloos
en vrij smerig particulier huis, waar niet alleen films
vertoond, maar ook kamers verhuurd werden. Een
plakkaat aan de muren, riep de intellectueelen en
studenten van het Quartier Latin op, de Cinema des
Ursulines te steunen, die zich ten doel stelt de schund
te weren en alleen de werkelijke filmkunst te brengen.
Ik was dus terecht en weldra ontdekte ik een pro
gramma, dat de film aankondigde, die ik reeds zoolang
zocht: Opus 11 un film absolue de Walther
Ruttmann".
Het zaaltje was der traditie getrouw kaal en
onherbergzaam, maar het programma daarentegen
om van te watertanden.
Stel u voor geen variété-ellende en geen irri
teerend advertentie-gedaas ! Geen bijprogramma'
met komische Fordjes en crèpe Georgette ! Geen
stamelende conferencier en geen voetbal-opnamen
uit den staat Ohio ! Alleen film film en nog eens
film.... maar van het eerste tot het laatste nummer
belangwekkend en goed.
Het opende met Cinq minutes avant la gnerre",
een serie journaal-opnamen van omstreeks 1910, en
niets stemt nadenkender, dan te zien, hoe wonderlijk
antiek een tijd aandoet, die zoo kort achter ons ligt.
Het is eenvoudig een andere wereld, waarin deze
brave menschen met hun kolossale hoeden, lange
rokken en buitensporig getailleerde jassen leven en
het kost de grootste moeite te realiseeren, dat je daar
zelf tusschenin hebt gescharreld met een platte,
breed-gerande matelot en een voor-historischen
knevel.
Na een voortreffelijke film documentaire" uit
Nederlandsch Indië, kregen we een drama, eveneens
uit den begintijd der cinematografie. Ik heb naar
ik meen o.a. bij het jubileum der Nordisk-film
reeds meermalen aangedrongen op de reprise van
dergelijke werken en het is frappant, dat deze ernstige
beoefenaars der film-kunst, dit eveneens als buiten
gewoon nuttig studie-materiaal beschouwen.
Het bleek een liefdes-drama a grand spectacle te
zijn en de vergelijking van deze super-film van
twintig minuten lang met onze celluloid-dreadiiuughts
ITUYNENBURG wuvs
JSCHILDERSI
van tegenwoordig was allerinteressantst. Niet alleen
om de primitieve techniek en den kinderlijken inhoud
maar vooral om de machtige innerlijke omwenteling,
die zich bij het lichtspel blijkt te hebben voltrokken.
De intrige was zeer eenvoudig: De schitterende Don
Juan, die aller vrouwen harten steelt een aanval
waagt op de deugd eener getrouwde dame en
flagrant délit door den echtgenoot gesnapt en als een
verachtelijke lafaard aan de kaak gesteld en ter deure
uitgewerkt wordt. Ziedaar het gegeven, dat in al zijn
simpelheid den grondslag is voor vele dramatische
liefdesconflicten van oude en nieuwe tijden.
Een van de eerste dingen, die in dit oude werkje
worden gemist, is de.... auto ! Bij zoo'n reprise uit
de oude doos, merk je eerst recht welk een belangrijke
rol, de grimmige mechanische god onzer dagen: de
machine, speelt in het maatschappelijke en psychische
leven van dezen tijd en (in onafwijsbare conse
quentie daarvan) in zijn artistieke uiting. Het jagende
tempo, de nerveuze onrust, de flitsende alomtegen
woordigheid zijn nu eenmaal van onzen tijd en vinden
hun natuurlijke weerspiegeling in het film-spel. Men
'kan dit betreuren en dienovereenkomstig klagen over
vervlakking" het feit valt niet te loochenen,
dat de gemoedelijke stijve bries der oude windmolens
heeft plaats gemaakt voor den radio-aether, en wij
zullen ons alle archaïstische elegieën ten spijt
ook geestelijk hebben aan te passen bij het rhythme
der komende ktiltuur.
De auto alzoo, mankeert en daarmee de universali
teit en gelijktijdigheid" der moderne film. Alle
gebeuren neemt behoorlijk zijn tijd en beweegt zich
als een slak in hetzelfde milieu.
Maar het merkwaardigste is de opvatting van het
spel". Dit is wel echt en degelijk het gefotogra
feerde tooneel". De spelers hebben nog geen notie
van de intensiteit en de subtiliteit, die de close-up"
biedt. Zij gaan zich te buiten aan armzwaaien en
boezemjagen, slaan zich voor het hoofd en wankelen,
.... kortom, bedrijven een emotic-gymnastiek, die
buitengewoon lachwekkend aandoet. Het is wel ken
merkend voor de ontwikkeling der cinematografie,
dat zoo'n drama, waarnaar het gewone bioscoop
publiek twintig jaar geleden in vollen ernst keek,
door diezelfde menschen tegenwoordig als een voor
treffelijke parodie zou worden beschouwd.
Tenslotte de Ruttmann-film. Ruttmann is een
schilder, die zich in het cinematografische vraagstuk
heeft verdiept, evenals Fiitz Lang, Hij was zelfs diens
medewerker in de Nibelungen-film en de merkwaar
dige en schoone Droom" van Kriemhild (de Arend
en de Duif) was zijn creatie. Hij heeft zijn opvatting
van het bewegende, expressionistische beeld, dat in
het Nibelungen"-fragment reeds tot uiting kwam,
met ijzeren consequentie doorgevoerd en het resultaat
was dan dit Opus 11 film absolue".
Ofschoon ik persoonlijk de toekomst-film zie, als
volkomen geëmancipeerd zonder muziek en zonder
tekst kan ik niet zeggen, door deze richting be
vredigd te worden en wel in hoofdzaak omdat zij te
abstract is. Het geheel is een elementaire strijd
tusschen licht en donker dit is het oer-element, het
drama. Cirkels en rechthoeken van dreigend zwart en
somber grijs, zwellen aan tot geweldige massa's, die het
lichtveld dreigen te overstelpen. Zij worden echter
plotseling doorsneden door felle lichtflitsen, die steeds
in kracht en hevigheid toenemen uitvloeien tot
machtige lichtvlakken. Een oogenblik van heftigen
strijd in een wir-war van ketsende lichtstralen, van
deinende, golvende duisternis een laatste over
spoeling, door het giftige zwart en plotseling blijft het
lichtveld stralend wit.... de film is uit.
Ik heb grooten eerbied voor dezen ernstigen en
consequenten arbeid, die e ven ver afstaat van de
,,amusetnents"-film, als een Kandynski van een pers
foto.... maar ik heb tegen de principes van zoo'n
geometrische bataillc toch ernstige bezwaren. Deze
richting beperkt zich willens en wetens te veel. Zij
sluit zich, door het verwaarloozen van alle concrete,
realiteits-motieven, opzettelijk buiten het rijke, bonte,
afwisselende leven. Haar negatie van de oude, wijze
les van den ouden (ïoethe om uur hinein zu greifen"
moet zich onverbiddelijk wreken door monotoniteit
en tenslotte door volslagen uitputting. Toch is een
dergelijk experiment van groote beteekenis en het
ware zeer toe te juichen, wanneer een Amsterdamsche
bioscoop-directie zich er eens aan wilde wagen.
Tenslotte nog een opmerking. Wanneer zullen wij
in Amsterdam eens een dergelijk theater rijk zijn, dat
de film om der wille van de filmkunst geeft? Waar wij
veilig zijn voor al den rommel, die de bioscoop van
tegenwoordig vrijwel ontoegankelijk maakt voor den
ernstigen film-liefhebber? ' «
CORRESPONDENTIE
Dr. r. B. h' U. - C. Sc/ir, te R. W. W. /. !c A.
Het spijt mij u te moeten teleurstellen, maar'ik vind
geen aanleiding op het wilde en luidruchtige geschrijf
van dezen Teiegraaf'-tnedewerkcr in te gaan.
Inderdaad ik heb de beide artikelen over ,,
oldrush" en Knias Potjamkin" gelezen en ik kan er
met de beste wil van de wereld niets anders in zien,
dan een krampachtig streven naar originaliteit. Deze
heer zegt ongevraagd, ongeweigerd - zijn nicening
over internationale criminaliteit Zwitsersch hotel
wezen, AbdelKrim en likdoorn-tinctuur. . . .
waarom zou-ie het ook niet eens over de film mogen
doen? Stil laten praten !
IIUS
HEERENGRACHT 5OO
^ AMSTERDAM
MEUBELEN TAP'JTEPI
TOEGEPASTE KUNST
* DOOR |AN D. VOSKUIL
,,De Sirkel" te 'sGravenhagc
De kunsthandel de Sirkel" bezoekt men gaarrrc,
omdat er in de rustige en ruime vertrekken altijd
nieuw en frisch werk te zien is, dat steeds met smaak
tentoongesteld wordt. Thans heeft men hier arbeid
van Er ie Wichman geëxposeerd. Wil men deze
sierkunst ten volle waardeeren, dan dient men de prin
cipes over kunst, waarmede gewoonlijk ieder mensen.
behebt schijnt te zijn, zooveel mogelijk uit de ge
dachten te bannen. Dit lijkt inderdaad gemakkelijker
dan het in werkelijkheid is, want zij het dan ook vaak
onbewust, de stelregels van traditioneelen aard,
zoowel als die der richtingen van dezen tijd, welke
laatsten wellicht voor bepaalde groepen van belang
zijn, maar algemeen toegepast fnuikend kunnen
werken, hebben ons in vele gevallen zoo geheel en al
in beslag genomen en als 't ware met een dichte haag
omgeven, dat ons het uitzicht op de wijde verschieten
daarbuiten, dikwijls ontnomen zijn. Eerst de erken
ning van de onbegrendsheid der mogelijkheden in de
kunst kan voeren tot een min of meer zuivere be
schouwing. Wanneer men zich dan ontvankelijk
gesteld heeft voor het werk van Wichman en met.
aandacht zijn bij de Koninklijke Begeer" te Voor
schoten uitgevoerde zilveren fruitschaal ziet,
diein een eenvoudige vitrine op deze tentoonstelling
goed tot haar recht komt, dan bemerkt men, in de
schijnbaar toevallige golvingen van het edel metaal
wel degelijk een organischen groei, geïnspireerd wel
licht op het ontstaan der ideeën, welke voortvloeien,
rijzen, zich vertakken en verdwijnen, om even later
weder in allerlei gedaanteverwisselingen aan de opper
vlakte te komen. Telkens ook draagt het aspect van
het voorwerp het karakter van het materiaal, waaruit
het gemaakt werd en van de techniek volgens welke
men het vervaardigde. Zoo treedt duidelijk een ver
schil naar voren, wanneer men de gedreven en de
gegoten fruitschaal met elkander vergelijkt. Van
dezelaatste zijn de vormen, door den groveren aard van het
gieten, veel zwaarder gehouden, dan die der eerst
genoemde, met haar lage reliëfs vol fijne
lichtsprankelingen, waarin men het nobele handwerk herkent,
dat door het onmiddellijk contact met den mensen ue
schoonheid der kunstenaarsziel in eindelooze
schakeeringen weet weer te geven op de dunne en uiterst
gevoelige zilveren plaat. Ook het aardewerk, eenige
vazen en pullen uit de vrije hand opgekneed, bezit
eveneens die eigenaardige gedaanten en tintelingen,
die Wichman eigen zijn en waarin het chaotisch
van de scli;-ppi,ig, naar het schijnt, in het teeder
componeeren van kleuren en vormen verwezenlijkt is.
En telkens weer zijn het de techniek en de materie,
die de gedachten leiden. Eenige pressepapiers in,
brons, zooals een paar maskers, geven van die /onder
linge verbeeldingen weer, welke men weieens
al.fantomen plotseling achter de gezichten ziet ver
schijnen en waarin zich die zielsconflicten uitdrukken,
welke meestal verborgen blijven, omdat zij zich vol
trekken in de duistere hoeken van het nienscheliike
hart ! Voorts vindt men hier einaille schilderijen,
waregedichten in kleur, glas-in-lood ramen, «route maskers
zooals ,,de ; iM der dooden" en de tragische dom
heid".
Verder ziet men hier naast veel teeken- en schilder
werk fijne glazen va/en vol prachtige kleuren van de
bekende glasfabriek ..Leerdam" en ontworpen iloor
A. l>. Ctii'icr, terwijl een in groote vormen gehouden
albasten vogel van U', r. il. \Vinkel eveneens sterk de
aandacht trekt.