Historisch Archief 1877-1940
10
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2560
MUZIEK IN DE
HOOFDSTAD
DOOR CONSTANT VAN WESSEM
Paul Whiteman en zijn jazz-orkest
DE jazzband en de jazz-muziek maken nog steeds
het onderwerp uit van felle besprekingen
tusschen voor- en tegenstanders. De eenvoudige waar
heid, dat ieder tijdperk zijn orkest, zijn dans en zijn
rythme heeft, schijnt men voor onzen tijd niet te
willen toelaten. Men komt met al te naïeve argumen
ten: de jazzband en het jazz-rythme zouden barba
risme, verwildering der zeden, negerkunst" beduiden.
De historie herhaalt zich steeds en wie de pamfletten
en caricaturen tegen thans tot voorbeeld gehouden
dansen als de menuet en de wals, ja tegen de sara
bande kent die volgens Pierre de Lancre (1613)
door courtisanen op het tooneel aan de jonge meisjes
was geleerd verwondert zich niet over het schan
daal, dat onze moderne dans en onze moderne dans
muziek verwekt bij hen, die naar de uitwassen het
wezen beoordeelen. Want onze z.g. moderne
dansgelegenheid is inderdaad niet de plaats, waar men
zich met de uitwerking van de jazzmuziek zal leeren
verzoenen: helaas, het is niet alles jazzband wat zich
jazzband noemt noch jazz-muziek wat voor jazz
muziek doorgaat en de lawaaimiddelen van eertijds,
zooals ratels, claxons, toeters al stierven zij een
spoedigen dood worden nog altijd er bij gehaald als
de verontwaardiging bewijzen zoekt voor de ont
aarding, waartoe deze moderne" muziek zou leiden,
die slechts de primitieve instincten van kinderen en
negers heet te kunnen bekoren. Het is een feit: onze
tijd is de tijd van het rythme en de jazzband ontwikkelt
het rythme op een waarlijk fascineerende en origineele
wijze en zijn instrumentale en technische invloed op
het moderne orkest staat vast in de inrichting der
partituren van al onze groote moderne componisten,
Strawinsky voorop, die er een wezenlijke verrijking
van de uitdrukkingskracht mee erkennen.
De jazzband is bovendien het eerste waarlijk dans
orkest, dat wij hier in Europa sinds lang hebben
gehad. Het succes van onzen dans is inderdaad de jazz
band, al verwonderde een groot danseres er zich te
recht over, dat men op deze sterke dansmuziek, die
als het ware zelf in klank en rythme omgezette dans
beweging is, nog zoo weinig echt weet te dansen.
Dit motorisch gemarkeerde rythme met zijn doffe
regelmaat der syncopen bezielt inderdaad het bloed als
de regelmaat van de hartslag zelf en ontketent gansch
het dionysische element, dat in eiken voortreffelijk
en bezield gedansten dans de bewegingen spant en
de voeten licht maakt.
Het ligt voor de hand, dat in het jazzband-orkest,
dat in wezen een rythme-orkest, een dans-orkest is,
het slagwerk een groote plaats inneemt en naar een
groote verscheidenheid van nuances streeft. In de
eerste New Yorksche neger-jazzbands, samengesteld
uit klavier, viool, cornet a piston, klarinet, trombone,
banjo en slagwerk, had de slagwerker de hoofdrol
te vervullen en bediende in zijn eentje met groote
virtuositeit een groote verzameling verschillende
trommen, bekkens, klokken, castagnetten, enz. Deze
samenstelling vormde de grondslag van het tegen
woordige jazz-orkest, doch het slagwerk is meer
inevenwicht gebracht met het blazerskorps, dat met
saxophoon, horens, tuba's en aanverwante instru
menten is uitgebreid. Het tegenwoordige jazz-orkest
heeft zich geconsolideerd als orkest in instrumentaal
opzicht, is tot een zelfstandig orkestraal geheel uit
gegroeid, dat, wel is waar, zijn aanvankelijk karakter
bewaarde, doch zich verdiepte", zich in zijn scha
keeringen en uitdrukkingswijze verfijnde.
Het groote probleem voor den jazzband is thans ?
zich ook muzikaal-compositorisch een eigen wezen te
scheppen. De jazzband speelde jazzmuziek. Doch het
is noodig hiervan eerst eenige nadere preciseeringen
te geven.
Men spreekt van den jazz, doch eigenlijk bestaat
er alleen maar jazz", d.i. de naam, waarmede men
de soort muziek aanduidt. Jazz is ontstaan uit de twee
vormen van gesyncopeerde muziek, die vóórdien
waren, de ragtime en de blues". De ragtime drukte
haar karakter uit in het rythme, de blues" in de
harmonie. Slechts rythmisch stamden deze vormen
van de negermuziek, melodisch is zij aan het rythme
aangepaste of naar het rythme vervormde melodie van
geheel andere afkomst. Uit de vermenging van de
elementen van ragtime en blues" is het
contrapuntische jazz" geboren, als hun laatste resultaat en
vindt zijn glorie in de bedrevenheid der uitvoerders
voor het improviseeren van zijn contraoppunt en
het varieeren van zijn rythmiek. Goede jazz" hangt
af van de stemmen" van een jazzband, zijn rythmisch
en harmonisch-contrapuntisch samenspel. Dit
vereischt een groote virtuositeit van de uitvoerders en
Amerika bezit geheele scholen voor de opleiding van
jazz-spelers,. Een groote bewegelijkheid van invallen,
een improviseerend reageeren op elkaar, rythmisch
variatievermogen bij den slagwerker, een
contrapuntisch onderstreepen bij de blazers, vraagt een
virtuositeit, die niet iedere orkest-musicus van nature
bezit en waarvoor de tooneelwereld iets aanverwants
heeft in het commedia dell'arte. Bovendien moeten
de blazers en slagwerkers geschikt zijn meer dan n
instrument te kunnen bespelen, volgens het streven
van de jazzband om met een minimum middelen een
maximum uitdrukking te scheppen, zoodat het voor
komt dat een saxophonist b.v. in den loop van n
zelfde stuk achtereenvolgens behalve saxophone ook
nog hobo, klarinet, trombone en hoorn te blazen
krijgt. Daarbij komt, dat in verband met het karakter
van het orkest, voor het bespelen der meeste instru
menten in een jazzband een nieuwe techniek wordt
gevorderd, zoodat de trombonist het zachtste vibrato
of een zoet glissando moet kunnen voortbrengen, de
saxophonist aan zijn instrument de weeke intonaties
van een menscheüjke stem moet weten te geven, de
viool scherp, nooit streelend klinkt, de banjo abrupt en
droog als een trom, de piano xylophoonachtig, zonder
een enkele pedaaldoezeling, enz. Men ziet, er komt
heel wat bij kijken en de goede jazzband-speler be
hoort muzikaal op een hoog niveau te staan en
moet tegelijk een virtuoos op zijn instrument wezen
als weinigen.
Tot nog toe speelt het jazz-orkest
jazz"-arrangeINKOOP
FIRMA J. G. MEIJER
2 Markten - GRONINGEN - Opgericht 1706
SPECIALITEIT IN
ECHTE GRONINGER KOEK
van f L?, f 1.50, f 2.~ f2.50, f3?enz.
Franco per post 50 Cents verhooging
NAAR DUITSCHLAND
Inlichtingen en Prospectus verstrekt: INTERN. VERKEERS-BUREAU,
Amsterdam, Damrak 46 Haag, Hoogstraat 21
Het P ar a d ij s der Duitsche Alpen.
Modderbad; Hoogelucht-kuren. Toerisme.
Prosp. en inl. tevens bij den Verkehrsverein.
Bad Bertrich
Autoverbinding vanaf station
Bullay. Zelfde kuurmiddelen als
Karlsbad. Prospectus verstrekt
de Badeverwaltung.
Hotel Düsseldorfer Hof,
Ie kl. Hotel tegenover aanlegplaats
Stoomboot. Pens. pr. vanaf M k. lü.?.
Berchtesgaden
Rijnland
Königswinter
WILDBAD
Optil" A\[Pp\[R A H bergen. Thermalbaden voor vrouwenziekten en
REMAGEN
bij Wksbaden. Gelegen te midden van boschrijke
bergen. Thermalbaden voor vrouwenziekten en
zenuwlijders. Alle nad. inl. d. h. Verkehrsbur.
RHEINHOTEL, lekl. Hotela. d. Rijn
gelegen. Kamers vanaf Alk. 2.50.
Pension vanaf Mk. 6.50?12.
Brillant, Paarlen, Platina, Goud en Zilver.
H. LAMME R S, Juwelier, A°845>
OUDEGRACHT 149 UTRECHT
EXPERT der Nederlandsche Spoorwegen.
menten op de melodieën van Amerikaansche
Schlager", op populaire wijsjes of opera-aria's, doch Car!,
Engel, Taylor en Cesar Saerchinger wezen reeds op>
de noodzakelijkheid van een eigen muziek, die niet
zoozeer negersch" behoeft te zijn, als wel geheel
en al geïnspireerd op zijn eigenaardige instrumen
tale samenstelling. De Amerikanen voelen deze nood
zakelijkheid en pakken met energie het probleem''
aan, doch tot nog toe met zeer schaarsche resultaten.
al worden er prijsvragen voor uitgeschreven, tot zelfs
voor een jazz-opera toe. Men noemt eorge Gershwin
als degene wiens pogingen het meeste talent verraden
Woensdagavond heeft voor een stampvolle Groote
Zaal Concertgebouw Paul Whiteman ons zijn 32 man
sterk jazz-orkest laten hooren, en wat zijn vermaard
heid, eerst Amerikaansch, thans als Europeesch, be
treft, heeft het ons niet teleurgesteld. Wij hebben
inderdaad kennis gemaakt met een virtuositeit, die
waarlijk aan het ongehoorde grenst. Zie den dirigent
Paul Whiteman: zijn geheele orkest beheerscht hij
met zijn lichaam, dat voortdurend in een
schokkenddeinende beweging is, hij geeft met korte rukken
van arm, hand, hoofd zijn wenken, soms zelfs is een
samenpersen van zijn mond genoeg of een beweging.
van den hals, die dik opzwelt. Er is geen enkele comedie
bij, het is alles vrij leven, die een volmaakt
beheerscher zich kan veroorloven. Wat zijn spelers betreft,
verschillende solo's geven gelegenheid hun uiterst.
geraffineerd kunnen nog in het bijzondertebewonderen..
In deze virtuositeit ontbreekt ook de kunst niet:
zoo hooren wij een blazer, die uit een enorm koperen
gevaarte beurtelings een vogelfluitje en een soort
olifanten-gebrul haalt, of vreemde geluiden die ont
staan uit gestopte" instrumenten, o. a. een piston
met een hoed afgedekt. Zelfs ontaardt de virtuositeit
in volslagen clownerie zooals een violist, die zij...
.Mrijk.'.iok .n de lucht werpt. Verwonderlijk ook was.
de vaardigheid van de beide pianisten, die maar in
een razend tempo doodkalm en losjes op de toetsen
sloegen. Doch ten slotte moet men de opmerking.
maken, dat de interessantste arrangementen niu
kunnen blijven boeien wanneer er geen eige< muiieK
voor dit jazz-ensemble wordt gecomponeerd: her
orkest is inderdaad reeds geheel boven zijn muziek
uitgegroeid en zelfs virtuoselijke phantasié'n, op het
overigens beruchte Valeticia" kan men toch niet
anders dan tot de lagere amusementsmuziek rekenen .
het orkest zelf onwaardig. De eenige origineele com
positie, die wij hoorden, de Rhapsody in blue" van
Gershwin, is nog maar een tamelijk zwakke poging.
te notinen ten opzichte van de mogelijkheden, die
men reeds duidelijk uit dit ensemble-spel hoort .
Het genie van de jazz-muziek wachten wij nog.
^^-?-----^
EAUDEOOLOGNE
DJURELLE"
" Prima kwaliteit
2bervcrfris5criend
j/öliter 1.45
]A Uier 2-45
AII<i'n\erkcvv - oor
Kederland en Kol
BUITENGEWOON
" VOORDEELIGE
Zomeraanbieding
PIANO's vanaf f400.
Vraagt catalogus No 83 en
Attestenalbum
BETALING NAAR KEUZE
N. V. HEES 6 Co.
DELFT
PIANO- EN ORGELFABR1EK
Abonneert U op
De Groene Amsteiv
dammer. Weekblad
voor Nederland