Historisch Archief 1877-1940
No. 2560
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
PAST STALEN RAMEN TOE
VAN
DEKON.FABR.F.W.BRAAT-DELFT
HE T NIEUWE M l NIS T E RIE - B RIA N D
Teekening voor ,,de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
SPREEKZAAL
WANT ALLEN DIE HET ZWAARD
NEMEN ZULLEN DOOR HET
ZWAARD VERGAAN
Geachte Redactie,
Het zij mij veroorloofd U een weinig plaatsruimte
te verzoeken naar aanleiding van het artikel onder
dit hoofd van Mr. H. O. Koster in^nummer 2558
van uw weekblad.
Zoomin als de heer Koster zal ik een preek houden
of een theologische beschouwing ten beste geven, en
als deze noch voor het ideaal van
Koning-en-Vaderland partij trekken, noch voor dat der revolutie. Doch
wanneer de "heer K. meent door het geciteerde Bijbel
woord om te bouwen tot: wie anderen een
geweld(ladigen dood wil doen ondergaan of duet ondergaan,
heeft kans zelf op gelijke wijze te sterven', de beteekenis
daarvan nader te zijn gekomen, dan zij het mij ver
gund op te merken diens illusie niet te deelen. ,,De
letterlijke zin" moge iets juister zijn geredigeerd, de
tekst ontleent haar waarde voor wie slechts even
nadenkt om met den heer K. te spreken in de
eerste plaats aan de figuurlijke beteekenis. Vele
leeken, waartoe vermoedelijk de ,,schrijvers in
antimilitairistische blaadjes" en de socialistische woord
voerders op n der jongste n-Mei-vergaderingen"
behooren, zullen deze willen intcrpreteeren als:
Wie zich vertrouwd maakt met een kwaad hier
speciaal het dooden van een naaste ~.al daaraan
tenslotte (moreel) ten onder gaan, terwijl theologen....
(Zie boven)!
Schrijvers en woordvoerders doen dezen tekst aan
halende dan ook geen beroep op de lafheid van hun
publiek, integendeel op zijn moed, want zelfs in ons
in vrede levend landje zijn de lasten, van hem, die
den wil der overheid trotseerend, weigert het zwaard
te dragen, meerdere dan welke hem worden opgelegd,
die aan genoemd verlangen voldoet. Hoe het in
oorlogstijd den laffen" dienstweigeraar vergaat,
weten wij allen: de dappere" heeft een kans te
keeren tot wie hem dierbaar zijn, de laffe" geen
enkele.
Wie het zwaard neemt, zal door het zwaard ver
gaan", is dan ook geen dreiging, doch een waar
schuwing, uitgesproken niet om lafaards te weer
houden een plicht, maar om onnadenkenden te weer
houden een kwaad te doen.
Dat een ideaal het offer van een menschelijk leven
kan vragen, wie wil het ontkennen? Van den
eenvoudigen visscher van den Brandaris" tot den ge
leerden radioloog in het laboratorium ontvangen wij
tallooze bewijzen van de bereidheid het te brengen.
Doch dat in het diepste der ziel ieder er van over
tuigd is, dat tot de plichten kan behooren het nemen
van een menschelijk leven" lijkt mij op zijn zachtst
gesproken zeer twijfelachtig en van iemand die
rechten studeerde een nogal gewaagde uitlating.
Natuur gaat boven leer. In de ure des gevaars
worden alle sofismen, bijbclsche en niet-bijbelsche
weggevaagd". De sofismen der lafaards ja, doch niet
de diepgewortelde overtuiging der helden. Laten wij
om een voorbeeld te nemen slechts denken aan de
om geloofswil gemartelden.
Machtig is het Woord. Machtiger is de Daad".
Zeker, maar is macht tevens recht, en de daad van
wie het zwaard voert, grooter dan die van den
weerHOTEL DESPAYS-BAS
Wagenstraat 102 DEN HAAG.
Rustig familiehotel. Koud en warm stroomend
water op alle kamers. Aanhev. J. M. v, d. SANDF-'.
looze? Reikte de
olgotha verder
invloed der gewapende wachten op
dan die van den Gekruisigde?
L. VKKXSTRA
Ten slotte kan slechts ieder v.-or zich uitmaken wat
zijn plicht is. Zeker is het de plicht van den
weerloosheidsprediker voor zijn overtuiging te sterven. Doch
het is de fout der anti-tnilitaristische geesi drijvers,
dat zij niet inzien, dat anderen het nu eenmaal hun
plicht achten het bedreigde vaderland te verdedigen.
L)e anti-militairistische propaganda speculeert wel
degelijk op de lafhartigheid der recruten. (ietm'ge
de overal aangeplakte afbeeldingen van doodshoofden
en oorlogsverminkingen met de waarschuwende bij
voeging: zoo wordt gij óók ! De in mij als jurist ge
wraakte uitdrukking was allerminst gewaagd, veeleer
wettelijk gefundeerd. Naar Nederlandsch recht (art.
41 \V. v. S.) is het dooden van een mensen volkomen
geoorloofd mits dit geboden is door noodzakelijke
verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid
of goed tegen oogcnblikkelijke, wederrechtelijke aan
randing.
MR. II. G. KOSTKR
HUIS
HAAKD
HEERENGRACHT 5OO
AMSTERDAM
DUriEN l
TAP'JTEPS
VERZOEKE AI.I.E STUKKI;.\ VOOR DE
REDACTIEEN TE ZENDEN AAN HET SECRETARIAAT VAN
,,D E R O E N E A M S T E R I) A M M H R",
KEIZER s (ïR A c n T 333, A M s T E R n A M. '
- m r^v ? w »^ mi ? ? ^v^ T^ Ml'^s^-'7';c^^^.Fi^^Vr«;iF»^
vVOLLENHOVENisSllfllÊIl