De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 26 juni pagina 5

26 juni 1926 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

No. 2560 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND PAST STALEN RAMEN TOE VAN DEKON.FABR.F.W.BRAAT-DELFT HE T NIEUWE M l NIS T E RIE - B RIA N D Teekening voor ,,de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan SPREEKZAAL WANT ALLEN DIE HET ZWAARD NEMEN ZULLEN DOOR HET ZWAARD VERGAAN Geachte Redactie, Het zij mij veroorloofd U een weinig plaatsruimte te verzoeken naar aanleiding van het artikel onder dit hoofd van Mr. H. O. Koster in^nummer 2558 van uw weekblad. Zoomin als de heer Koster zal ik een preek houden of een theologische beschouwing ten beste geven, en als deze noch voor het ideaal van Koning-en-Vaderland partij trekken, noch voor dat der revolutie. Doch wanneer de "heer K. meent door het geciteerde Bijbel woord om te bouwen tot: wie anderen een geweld(ladigen dood wil doen ondergaan of duet ondergaan, heeft kans zelf op gelijke wijze te sterven', de beteekenis daarvan nader te zijn gekomen, dan zij het mij ver gund op te merken diens illusie niet te deelen. ,,De letterlijke zin" moge iets juister zijn geredigeerd, de tekst ontleent haar waarde voor wie slechts even nadenkt om met den heer K. te spreken in de eerste plaats aan de figuurlijke beteekenis. Vele leeken, waartoe vermoedelijk de ,,schrijvers in antimilitairistische blaadjes" en de socialistische woord voerders op n der jongste n-Mei-vergaderingen" behooren, zullen deze willen intcrpreteeren als: Wie zich vertrouwd maakt met een kwaad hier speciaal het dooden van een naaste ~.al daaraan tenslotte (moreel) ten onder gaan, terwijl theologen.... (Zie boven)! Schrijvers en woordvoerders doen dezen tekst aan halende dan ook geen beroep op de lafheid van hun publiek, integendeel op zijn moed, want zelfs in ons in vrede levend landje zijn de lasten, van hem, die den wil der overheid trotseerend, weigert het zwaard te dragen, meerdere dan welke hem worden opgelegd, die aan genoemd verlangen voldoet. Hoe het in oorlogstijd den laffen" dienstweigeraar vergaat, weten wij allen: de dappere" heeft een kans te keeren tot wie hem dierbaar zijn, de laffe" geen enkele. Wie het zwaard neemt, zal door het zwaard ver gaan", is dan ook geen dreiging, doch een waar schuwing, uitgesproken niet om lafaards te weer houden een plicht, maar om onnadenkenden te weer houden een kwaad te doen. Dat een ideaal het offer van een menschelijk leven kan vragen, wie wil het ontkennen? Van den eenvoudigen visscher van den Brandaris" tot den ge leerden radioloog in het laboratorium ontvangen wij tallooze bewijzen van de bereidheid het te brengen. Doch dat in het diepste der ziel ieder er van over tuigd is, dat tot de plichten kan behooren het nemen van een menschelijk leven" lijkt mij op zijn zachtst gesproken zeer twijfelachtig en van iemand die rechten studeerde een nogal gewaagde uitlating. Natuur gaat boven leer. In de ure des gevaars worden alle sofismen, bijbclsche en niet-bijbelsche weggevaagd". De sofismen der lafaards ja, doch niet de diepgewortelde overtuiging der helden. Laten wij om een voorbeeld te nemen slechts denken aan de om geloofswil gemartelden. Machtig is het Woord. Machtiger is de Daad". Zeker, maar is macht tevens recht, en de daad van wie het zwaard voert, grooter dan die van den weerHOTEL DESPAYS-BAS Wagenstraat 102 DEN HAAG. Rustig familiehotel. Koud en warm stroomend water op alle kamers. Aanhev. J. M. v, d. SANDF-'. looze? Reikte de olgotha verder invloed der gewapende wachten op dan die van den Gekruisigde? L. VKKXSTRA Ten slotte kan slechts ieder v.-or zich uitmaken wat zijn plicht is. Zeker is het de plicht van den weerloosheidsprediker voor zijn overtuiging te sterven. Doch het is de fout der anti-tnilitaristische geesi drijvers, dat zij niet inzien, dat anderen het nu eenmaal hun plicht achten het bedreigde vaderland te verdedigen. L)e anti-militairistische propaganda speculeert wel degelijk op de lafhartigheid der recruten. (ietm'ge de overal aangeplakte afbeeldingen van doodshoofden en oorlogsverminkingen met de waarschuwende bij voeging: zoo wordt gij óók ! De in mij als jurist ge wraakte uitdrukking was allerminst gewaagd, veeleer wettelijk gefundeerd. Naar Nederlandsch recht (art. 41 \V. v. S.) is het dooden van een mensen volkomen geoorloofd mits dit geboden is door noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen oogcnblikkelijke, wederrechtelijke aan randing. MR. II. G. KOSTKR HUIS HAAKD HEERENGRACHT 5OO AMSTERDAM DUriEN l TAP'JTEPS VERZOEKE AI.I.E STUKKI;.\ VOOR DE REDACTIEEN TE ZENDEN AAN HET SECRETARIAAT VAN ,,D E R O E N E A M S T E R I) A M M H R", KEIZER s (ïR A c n T 333, A M s T E R n A M. ' - m r^v ? w »^ mi ? ? ^v^ T^ Ml'^s^-'7';c^^^.Fi^^Vr«;iF»^ vVOLLENHOVENisSllfllÊIl

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl