Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
^^^^J^^^^^^^Rw
DE ERWTENMARKT MET LINKS DEN FRANSCHEN SCHOUWBURG Ao. 1835
DOORSNEDE VAN DE ZAAL EN HET TOONEEL
K
F
5*-;:
A M-S-TIE-R D A M s c H E
S C H OÏU W B U R G E N
IN DE 1% EEUW
DOOR H. K. TEUNE
III, De Fransche Schouwburg op de Erwfenmarkl.
ET was in 1784, dat namens
het Franschlievende publiek
in Amsterdam door eenige
vooraanstaande stadgencoten
bij de Stedelijke Overheid onzer
stad vergunning
werd^aange%vraagd tot het bouwen van
een schouwburg. Als plaats
werd gekozen de Erwtenmarkt
(aan den Amstel) naast de
Halvemaansteeg. Binnen een
jaar tijd waren de daarvoor
aangekochte perceelen gesloopt
en stond het gebouw, dat zich
uitstrekte van den Amstel tot
bijna aan de Botermarkt,
kant en klaar. Heel eenvoudig was de voorgevel
met z'n boogramen en z'n drie ingangen, terwijl achter
het perceel Erwtenmarkt hoek Halvemaansteeg, dat
men vergeefs had trachten te koopen, een zijingang
?was. De zaal bevatte ongeveer vijfhonderd zit- en
staanplaatsen, terwijl het tooneel, hoewel niet groot,
genoeg ruimte bood om er groote opera's op te voeren.
l September 1785 werd ,,de Genootschaps-
choiiwfcurg" (later werd deze naam veranderd in Théatre
sur l'Erwtemarkt' zooals de officieele naam luidde)
ingewijd en gedurende het laatste gedeelte der
.achttiende eeuw, toen ons land en ook Amsterdam
meer en meer onder Franschen -invloed raakte,
voldeed hij werkelijk aan een lang reeds gevoelde
behoefte.
In het begin der 19e eeuw was de Fransche Schouw
burg, de verzamelplaats van het chique Amsterdam
sche publiek, dat er genoot van de leuke Vaudevilles
en de nieuwste Opera's. Om half zes werd begonnen
met de eerste, ongeveer te acht uur begon de laatste
en de> directie's zorgden wel, dat zij steeds superieure
krachten aan zich verbonden, vooral ook omdat de
abonné's, en dat waren er vele, medezeggingschap
hadden bij 't engageeren van nieuwe jonge krachten.
Elke zanger of zangeres had drie debuut-avonden en
daarna kwamen in den foyer de abonné's en de directie
samen, om te beslissen over het engagement. Toch
zou geen enkele directie hebben kunnen bestaan,
indien de stad niet had gesubsidieerd en deze subsidie
werd nog verhoogd door Lodewijk Napoleon en later
op bevel van den Keizer, die beval, dat Amsterdam,
de 3e stad van het Keizerrijk, 's jaarlijks 36000 francs
voor het instandhouden van den Franschen Schouw
burg zou betalen. Doch ook hier kwam de debacle.
Hoe meer Amsterdam leed door de Keizerlijke
overheersching, hoe meer de kunstzin der Amsterdammers
?zich keerde tegen het Fransche tooneel, zoodat in 1813
de zaak misliep en de betalingen werden gestaakt. Op
30Oct. 1813 schrijft Baron d'Alphonse, Intendant de
l'intérieur en Höllande" aan den in onze stad zoo
beruchten Préfet du département du Zuiderzee",
Baron de Celles, dat de Keizer heeft goedgevonden,
buiten de subsidie om, uit de stadskas aan de
directievan den Franschen Schouwburg eene extra subsidie
toe te kennen van 18193 francs, terwijl de subsidie
voor 1813?14 dient verhoogd te worden tot 60.000
francs, en 3 commissarissen van toezicht worden
benoemd, voor de eerste maal de heeren Vereul, van
Slingelandt en Cornelis Apostool. Maar met de
ruacht des Keizers is het tien dagen later gedaan en
de Celles vlucht. Wel trachten de commissarissen de
zaak voort te zetten, doch de artisten staken en de
zaak wordt gesloten. Ofschoon op 13 December de
commissarissen een schrijven ontvangen van den
nieuwen commissaris van het Departement der
Zuiderzee, dat, gezien den algemeenen toestand, niets
in 't belang der onderneming kan worden gedaan,
besluit de raad van Amsterdam toch de toegezegde
extra subsidie uit te betalen en op 6 Juni 1814 kan
Burgemeester van Boetzelaar ^de commissarissen
dechargeeren voor hun beleid.
Na de restauratie volgen jaren van voorspoed
voor het Fransche Theater, vooral ook, omdat
Koning Willem I zich bijzonder voor de Fransche
Opera interesseert en telken jare, bij zijn bezoek aan
Amsterdam, eene der voorstellingen bijwoont met
zijne gemalin en de Koninklijke prinsen. Ja, zoover
gaat zijne liefde, dat hij in 1830 bij afzonderlijk
decreet het toezicht over de op te voeren stukken en
opera's, op verzoek van den Franschen gezant, aan
de Stedelijke overheid onttrekt en den Commissaris
des Konings in de Provincie Noord-Holland dit
toezicht opdraagt.
Het is in 1832, dat de bariton Vautrin voor 't eerst
als Directeur optreedt en het geheele bestuur van den
schouwburg zoo verandert, dat n abonné's n
publiek tegen hem samenspannen. Niet alleen dat hij
de debuten afschafte, den abonné's geen medezeg
gingschap meer geeft, maar hij neemt de kranten tegen
zich in, dóór zich in eene circulaire aldus uit te laten:
la voix de nos journaux offre plus souvent matière
au scandale, qu'a une justification digne et
honorable!" Dat wordt den abonné's te erg en in een brochure
geven zij hun hart lucht tegen den man, die bij zijn
komst in Amsterdam zeide: je n'ai rien, je viens ici
pour gagner de l'argent". Als nu ook in 1836 het
besluit afkomt, dat voortaan de directie van den
Franschen Schouwburg zich dient te plaatsen onder
de censuur van de Stedelijke Overheid, wordt het
INTERIEUR VAN DEN FRANSCHEN SCHOUW
BURG TIJDENS EENE SEANCE VAN
DEN^GOOCHELAAR DOBLER
Vautrin te machtig en hij verdwijnt met de Noorder
zon. Op een oud programma van Maandag 13 Februari
1837 vind ik aangeteekend: Zondag op den 12en
Februari 1837 heeft A. Vautrin des avonds als een
schurk Amsterdam verlaten", get. C. van Walree.
p*Tot het eind van 't seizoen spelen de Artistes
réunis du Théatre Francais" met wisselend geluk door;
maar zonderling is het, dat na dezen geen
enkeldirecteur^het een^geheel jaar volhield, 't Zij hj
Coeuriot heette, 't zij Baudet, die in 1839 de
Opera afschafte en zijn gezelschap alleen klassieke
drama's en blijspelen deed opvoeren, wat de be
zoekers deed protesteeren, niets hielp en slechts enkele
jaren trokken de Nederlandsche gezelschappen er
van Juni?Augustus volle zalen. Alleen wanneer iets
bijzonders ? voorviel, kwam het publiek en enkele
handige directeuren trokken hier partij van. Zoo
traden er in 1836 op de wonderkinderen Oebr.
Eichorn, oud 11 en 13 jaar, die reusachtig succes
oogstten met duo's voor twee violen, zoo was de
beroemdste van alle goochelaars, Döbler, Artiste
phys. de S. M. Ie Roi de Prusse, er het voorwerp van
groote ovatie's, wanneer hij met n pistoolschot
tegelijk honderd lampen deed ontbranden. Ook toen
les Hugenots" in 1838 er voor 't eerst werd opge
voerd, stroomde heel Amsterdam naar den Franschen
Schouwburg. Bij deze opvoering bleek weer eens, hoe
kleinzielig de Amsterdamsche censuur was. Telken
male, als in het tekstboek het woord Dieu" voor
kwam, moest dit veranderd worden in Roi", zoodat
de Fransche zangers en zangeressen wel een mal idee
zullen hebben gekregen van de artisticiteit der Am
sterdamsche overheid. De decors voor Les Hugenots"
waren geschilderd door Gustave Prot, den man,die later
als directeur en eigenaaf van Frascati in de Plantage,
zoovele operettes op schitterende wijze heeft ten
tooneele gebracht.
In de veertiger jaren wordt de Fransche Schouw
burg dan veelal als concertzaal benut, ofschoon nog
altijd de Opera domineert. Zoo treedt er in 1841 op
de heer J. W. F. Stumpff, grootvader van een bekend
Amsterdammer, als solo-fagotist, op een concert,
gegeven met de zangeres Mevr. Stoetz, later eene
onzer bekendste tooneelspeelsters en geeft in 1842
Ole Buil, de beroemde Noorsche viool-virtuoos er
acht concerten, terwijl Henri Vieuxtemps er in-1845
reusachtig succes behaalt. Ook Mevr. de Vries van
Os, de beroemde Hollandsche zangeres, te Parijs
woonachtig, geeft er in 1847 eenige concerten.
Nog eenmaal staat het gezelschap van den Fran
schen Schouwburg in de volle belangstelling. Directeur
Chotard doet den beroemden komiek David, Soci
taire v. d. Comédie Franchise, in Amsterdam
gastvoorstellingen geven. Maar midden in 't seizoen ver
dwijnt hij en David neemt zelf de directie over. Om
het Amsterdamsche publiek te trekken laat deze de
beroemdste Fransche tragedienne Rachel naar hier
komen, doch niet tevreden met het tooneeltje van
den Franschen Schouwburg, weigert ze op te treden,
zoodat David verplicht is de hulp in te roepen van zijn
collega in den Stadsschouwburg, waar de diva op
2 Juni 1846 hare eerste voorstelling geeft met les
Horaces" van Corneille, geassisteerd door 't gezel
schap van David.
Langzamerhand raakt de Fransche Schouwburg in
verval. Is het, omdat men geen vertrouwen meer
heeft in de directie's, is het de concurrentie van de
Fransche Opera uit den Haag, genoeg zij 't, dat in
1854 geen enkele directeur meer te vinden is en twee
Hollanders, van Bienne en Kapper de directie over
nemen en er, in concurrentie met van Lier: Neues
HochdeutschesTheater,Dir.Goldmann,"laten optreden
met den entreeprijs: ?-l met vertering. Dit is de
laatste stuiptrekking, om 't gebouw in stand te
houden. Met l September 1855 gesloten, wordt Ie
Théatre sur l'Erwtenmarkt" op 12 November 1855
door Notaris Schimmel in publieke veiling gebracht
en voor 24700 gulden verkocht aan den makelaar
P. Baay, in opdracht van een kerkgenootschap.
Nog bestaat het gebouw, nu Salvatori; weer is het
een concertzaal, waar ook nu groote kunstenaars aan
't volk hun kunst geven; maar door een bijzondere
bepaling in een later verkoopcontract kan het nooit
meer een schouwburg zijn.
Amsterdam.
? '4 .*