Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2562
*?
SCHILDERKUNST
DOOR A. PLASSCHAERT
De meubels van de Klerk in Wendingen"
De afbeeldingen van de meubels, -door de Klerk
ontworpen, geven aanleiding om zelf nog eens te
.overdenken, welke de eischen aljn aan een meubel
van tegenwoordig te stellen. En dan ontmoet ge
. dadelijk allerlei merkwaardigs, en veel tegenstrijdigs.
Wannér ge toch erkennen moet, dat het meubel van
tegenwoordig vooral moet voldoen aan den eisch van
nuttig en tevens gemakkelijk vervoerbaar te zijn (wij
bewonen, ten minste de meesten van ons, bewonen
een huis, om spoedig weer te moeten -verhuizen;
een meubel moet nuttig zijn. Dat spreekt van
zelf, en dat werd zoo gemaklij k door sommigen ver
geten ! dat het noodig is te herhalen. Wij hebben een
tijd doorgemaakt (het geringst was in Holland
de afwijking van die nuttigheid), dat het leek of
sommige meubelbouwers uit lust tot nieuwigheid,
dachten dat ze al het noodzakelijke, om een bizar
spel, konden verhaspelen, en dat de menschen plotse
ling ten behoeve van hun invallen een ander lichaam
hadden gekregen. Maar dat is voorbijgegaan; alles
wat tegen de natuur is gaat voorbij. Het moderne
meubel is dus nuttig, en die nuttigheid moet, wij moe
ten allen sober leven, zoo eenvoudig mogelij k worden
voorgedragen. Dat sluit geen gratie uit, en dat
bedoelt ook niet ten eerste uniformiseering, maar het
meubel moet toch eenvoudig zijn, willen wij aan niet te
ontkennen oekonomische eischen niet te kort doen.
. Die soberheid moet meebrengen (wij worden alle
hoe langer hoe kleiner behuisd) dat ook metde ruimte,
die het meubel inneemt, zeer moet worden gerekend;
wij z.ijn ook daar tot spaarzaamheid genood en
genoopt. Het sobere meubel, dat aan de eischen van
gemak voldoet, en dan zoo min mogelijk ruimte
inneemt is dus een noodzaak voor den-modernen
meubelbouwer. Vervolgens het meubel moet licht
zijn, dat beteekent niet-zwaar-naar-'t gewicht. De
gewone meubelen van het huis worden toch onop
houdelijk verplaatst, onophoudelijk gehanteerd. Zij
moeten dus geen voorwerpen zijn, die een athleet
alleen kan hanteeren; voor een normalen -mensen
moeten zijlicht zijn. En zij moeten, voor al ons ver
huizen, gemakkelijk vervoerbaar zijn. In deze rich
ting is door niet velen nog gezocht. Ik geef toe
dat wij ook hier ons te hoeden hebben voor overdrij
vingen en excessen, maar ook hier is toch met ernst,
zij 't ook met schroom, te zoeken. Een zuivere
over.wegingis ook hier noodig, en vele oplossingen, veel
goede oplossingen daarvan hopen we te beleven;
ik weet, dat er in studie genomen zijn door menschen
die, eenmaal met-zoo iets begonnen, het niet spoedig
opgeven.
Deze eischen, te stellen aan het moderne meubel,
ze schijnen voor allen zoo onontkenbaar en van zóó
eenvoudige waarheid, dat het neerschrijven ervan,
ais iets noodeloos met bedeesdheid, haast vervult.
Maar wat zien we ?
We zagen de meeste meubels in volkomen
tegensprastr met de zoo even geformuleerde eischen. We
zien ze bizar, oneenvoudig (niet altijd in Holland),
tegen de nuttigheid in; we zien ze te groot, te zwaar.
Dat bizarre, dat te groote, dat te zware is voorname
lijk van Duitsche origine. De moderne Duitscher
heeft al lang de neiging te willen overbluffen door
de materie, waarmee hij werkt; hij houdt van het
woord kolossaal; en dat heeft ons al menigenleelijke
part gespeeld, want deze Duitschers zijn actief,
van onophoudelijken ijver; een georganiseerde
verkoop-in 't groot is hun lust en h'un leven, en
daardoor hebben zij andere volken gedwongen (om te
concurreeren, want het leelijke heeft altijd een kans
meer dan het schoone bij de menigte) dergelijke zaken
na te bootsen. Het moderne meubel voldoet in 't alge
meen dus niet aan de eenvoudigste noodzakelijkste
eischen, terwijl het tevens nog tegen den goeden
smaak ingaat. In 't algemeen kunt ge dus zeggen,
dat wij pas aan 't begin zijn van de schepping van
zulk meubel, dat stipt van eenvoud en vol mogelijke
beperking noodzakelijk moet wezen. .
Wat zien we bij het meubel van den charmanten
mensch, die de Klerk was?
Het bizarre, dat in de bouwkunst van de Klerk
kon .zijn, vinden wij ook daar, en ik zou zeggen, ook
daar vinden wij de phantasie,die,in staat tot het nieuwe,
ook in staat is tot het verwarrende, en tot het on
praktische. Uit het voorgaande volgt vanzelf, dat
mijne sympathie moet gaan naar het meest
rationeele, eenvoudige meubel, dat de Klerk heeft ge
maakt, en niet naar die meubels, die een oogenblik
verrassen, zooals de boekenkast (op bladzij 7) die
meer een huis van kleine afmetingen in een kamer is,
dan inderdaad een bergplaats, een kast, zooals de
boekenkast op bladz. 11 er wel eene is. Het ele
ment, verrassing- of verbazing-wekken, is een uiterst
gevaarlijk element in een meubel; die verrassing, die
verbazing wordt dikwijls tot aanstoot, en tot ver
veling ! En ook de versiering van het geraamte van
Kunstzaal VAN LIER
?O Css m*M*l fcH PurtÉMtoor U !?«?» (N-H.) eva 6V9
ANTIQUITEITEN - OOSTBRSCHB KUNST
SCHILDERIJEN - NEGERPEASTIBK
Dagelijks ook dei Zondags geopend
het meubel kan niet spaarzaam genoeg zijn; zij
moet lijken als van zelve te zijn ontstaan en niet gewild;
een boekenkast als die op bladzij 6 onderaan is als
geheel onpraktisch, en bizar als ornament in de
kamer. De meubels van de Klerk hebben nog twee
eigenschappen, die ik vermelden zal. Ze zijn, in 't
algemeen, te zwaar, te moeilijk, verplaatsbaar en
ze vertoonen als geheel of in onderdeelen nog dat
eigenaardige, dat de vormen ervan eer op die uit
metaal geschapen lijken, dan uit het hout. Ook dit is
een fout.
Daarom lijkt mij het meubel van de Klerk in 't algemeen
geen voorbeeld voor de toekomst, maar alleen een persoon
lijke uiting, met fouten dikwijls, maar met een persoon
lijke charme wel voorgedragen.
MUZIEK IN DE
HOOFDSTAD
DOOR CONSTANT VAN WESSEM
Alexander Schmuller als dirigent,
.Ernst Wendel
HET hooren van verschillende dirigenten is inte
ressant en heeft bijna altijd tevens een didactische
waarde. Men leert opvattingen van een bepaald werk
vergelijken; waartoe men niet komt wanneer men
steeds een en denzelfden dirigent hoort en diens op
vatting dus als criterium blijft aanvaarden. Zoo
moet men bijv. in Duitschland over Mengelberg's
Beethoven-vertolking niet te spreken zijn. Wij daar
entegen zullen ons wellicht met de ons te populair
geworden door duisternis, naar licht" of de strijd
met het noodlot bekroond door jubelende
overwinning"-opvatting van Beethoven's 5de symphonie,
zooals deze Zondagavond door den Duitschen dirigent
Ernst Wendel gedirigeerd werd, niet meer kunnen
vereenigen.
De traditie speelt ongetwijfeld een groote rol in
de vertolking of liever de opvatting van muziek,
de traditie van een geheele periode. De 19e eeuw heeft
daartoe het zijne bijgedragen met zijn onverteerbare
muzie'kphilosophische analyse-zucht der gedachten,
die een componist in muziek zou hebben omgezet.
Vooral Beethoven heeft als de Titan gegolden,
gestandbeeld door Max Klinger, bezongen in tallooze
boeken (waarvan het oude romannetje van von
Wintersthal Furioso" een curieuse voorlooper is),
geanalyseerd en bespiegeld, zoodat men ten slotte
geen noot in.Beethoven's partiture meer kon vinden,
waarvan de vertolking, de opvatting" niet stond
voorgeschreven. Een dirigent, die Beethoven's 5de
symphonie niet dirigeert als een en al athletiseerende
heldhaftigheid heeft de noten niet begrepen. Dat is
de conclusie, die valt te maken. En zelfs het publiek
is aan de dramatische vertolking te zeer gewend ge
raakt, om haar op zijn beurt niet van den dirigent
te eischen.
Ernst Wendel, die de 5de symphonie van Beet
hoven geheel in dezen geest dirigeerde, behaalde dan
ook een reusachtig succes. Toch zoekt Wendel muziek
te geven, in een mooie sonore ontvouwing van den
klank. Zijn dramatiek vindt hij meer in sprekende"
rythmische nadrukkelijkheden, vertragingen, ver
snellingen, enz. Zijn uiteenzetting" was dan ook zoo
duidelijk en populair, dat niemand in twijfel er over
geweest zal zijn, dat het eerste deel der symphonie,
gedirigeerd met abrupte, hamerende accenten, de
strijd met het Noodlot (dat al sinds Schindler aan
de deur klopt") verbeeldde, het laatste deel, breed,
en voldaan triomfantelijk, als gezwaai met vlaggen,
de bekronende overwinning in dien strijd bracht.
Maar Wendel is een goed dirigent en men kon met
genoegen naar hem luisteren.
Waardeering cok hadden wij voor zijn uitvoering van
MUZIEK D STRIJKINSTRUMENTEN D SNAREN:
O H D A HD Achter St- Pieter 4 P
rj O. rV/\OK Utrecht D Tel. 443
PIANO'S D D VERHUREN D D VLEUGELS
Max Reger's Mozart-variaties, omdat Wendel
mildelijk de leelijkste van deze variaties, die Reger's cere
brale noten-schrijfwaanzin op zijn geweten heeft,.
weg dirigeerde, zoodat ze nauwelijks opvielen en die
welke wat liefelijker versieringen laten hooren bij
een reeds door Mozart met welluidende
variatiesbezongen thema (uit de a-dur piano-sonate) extra
onderstreepte. Het klonk nadeze bewerking" wezen
lijk niet kwaad hier en daar.
* *
*
Ook Alexander Schmuller zagen wij op een dezer
zomer-concerten in het Concertgebouw weer op het
podium; doch nu niet als violist, maar als dirigent. Be
grijpelijk trok dat de aandacht. Men kende Schmuller
als violist, als vioolleeraar, als voorvechter van Reger,
als conferencier tegen Strawinsky en tegen jazz",
maar dat hij dirigenten-gaven bezat wist men nog niet.
Inderdaad, men moet toegeven, dat Schmuller
zijn programma van Russische muziek voor een diri
gent van geen (of weinig) routine er verdienstelijk.
afgebracht heeft.
Ik kan niet behooren tot degenen, die Schmuller's.
directie andere kwaliteiten toekennen. Het
dirigeeren van een bekend werk als Tschaikowsky's 5de
symphonie en van Scriabine's Poême de l'Extase",
was voor Schmuller slechts een middel om te zeggen
wat hij nu van deze werken dacht. Zelfs de introductie
van een onbekend werk, nml. de suite uit Rimsky
Korsakoff s Coq d'or"-muziek, plaatste Schmuller's.
directie niet op een ander niveau. Dat Schmuller
geen geboren dirigent is, verried duidelijk genoeg;
zijn onvermogen om in het orkest dynamische span
ningen te wekken. Zijn rythme is als dat van zijn viool
spel : fijn, maar niet markant, niet physiologisch
zou ik zeggen. Deze omzet tusschen muziek en bewe
ging is toch een der eerste middelen waarmede een
dirigent op zijn orkest werkt. Het bleef bij een gever».
van kleur, klank, stemming, exposévan lijnen.
en bouw, een curieuse afwijking hier en daar van het
bekende (vooral in Tschaikowsky) hoewel het niet
altijd duidelijk was of deze afwijkingen tot de on
gelukjes" van den dirigent, dan wel tot zijn opvattin
gen behoorden. Maar in ieder geval, het was interes
sant, al was het niet altijd boeiend, door gebrek aan
werking naar buiten, en het getuigde van de zakelijke
overweging de muziek door de muziek telaten spreken,
niet door trucjes. Al was het nu nog al opvallend,.
dunkt me, dat het pathos van Tschaikowsky blijkbaar
de vrijmoedigheid van den dirigent van noode heeft.
De noviteit, die Schmuller ons bracht, de Coq
d'or-suite" van Rimsky Korsakoff, is belangrijker van
fijne instrumentatie dan van inhoud. Het is een muziek
getrokken uit een opera, d.w.z. dat eenige instrumen
tale gedeelten daaruit tot een suite voor orkest zijn
vereenigd. De muziek lijkt me nog al,,illustreerend"
en haar groteske phantasie" is wellicht bij een han
deling aannemelijk, doch zulk soort muziek verdraagt
wij maakten hèc reeds meer mee niet dat er
in de concertzaal nog eens alle licht op valt. Het is
nogal een mager aandeel, dat de originaliteit in dit
werk heeft, niet alleen herhaalt Rimsky Korsakoff
zijn eigen vroegere Aziatische effecten voortdurend
(de klankstemming van,,Sheherazade"bijv.)doch ook
is er steeds de Wagneriaansche chromatiek, gekleurd
met Frar.ckiaansche bijklanken en een soort Slavische
melodie, dien Brahms tot de finale van zijn viool
concert zou geïnspireerd kunnen hebben.
Wij betwijfelen of dit werk hier populair zal worden.
Misschien dat eerlijkheid" alleen het niet doet en
dat hier toch de dirigenten-trucjes moeten meehelpen?
Electrische Warm water-Voorziening
MET NACHTSTROOM
A 2. CT. PER K. W. U.
Vraagt inlichtingen en brochure
en
D. O B E R l N K & C
Elcctr. Techn. Bureau Prinsengracht 456 Tel. 37452
G; J, DE KONING & Zn.
Sanitaire Inrichtingen Keizersgracht 447 Tel, 43688
Vakkundige installatie tegen dezelfde tarieven als de Gemeente Electriciteitswerken.
Op onze monsterzalen in werking te zien.
FIAT AUTOMOBIELEN
Agent voor het geheele Gooi: Auto Garage Kroijmans
Soestdijkerstraatweg 66 HILVERSUM Tel. 306
Bezoekt s.v.p. onze SHOWROOM en vraagt demonstratie
PRIJZEN VANAF F 2500.?.