Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE"AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Nó. 2563
BIJKOMSTIGHEDEN
DOOR ANNIE SALOMONS
.
CCXXVI
A en B. waren in een hevige
princi?**? pieele woordenwisseling geraakt. A.
onbesuisd, opbruisend, met iets van
de onvervaardheid van Don Quichote,
schold, orakelde,verhoovaardigde zich op
ziftv impulsiviteit en sloeg om zich heen;
B., bezonnen, superieur, koel hoog
hartig, beriep zich op het gezonde
verstand tegenover al die overdreven
gevoelsexaltafies en bleef bijna uittartend
kalm.
De. omstanders verdeelden zich, naar
hun temperamenten, in twee kampen;
de rustigen, de bezonkenen, (en ook de
driftigen, die graag nobel beheerscht
zouden schijnen) kozen de partij van B.;
de onstuimigen, die van den nood van
hun teugelloosheid een deugd maakten,
en graag "hoorden, dat de beste daden
der menschen uit spontanen drang
worden geboren, drongen zich om A.
heen. Toch leek het grootste deel der
aanwezigen den kant van B. te kiezen,
omdat bij een twist de rustige betooger
altijd een voorsprong h?eft op den drif
tigen schreeuwer en de suggestie, die
er van een waardig spreker uitgaat,
dat hij gelijk moet hebben ook, onont
koombaar is.
!De samenkomst ging uit elkaar;
ieder besprak het gebeurde in eigen
kring; de vrouwen kozen onmiddellijk
de,n man, die niet gevloekt had en die
niet met zijn vuist op tafel had geslagen
erj de verhouding der partijen werd
n tot drie, ten gunste van den
gentletnanlikeir .
Maar in dien nacht stierf A. aan een
hartyerjarnmirig; de ernotie was te gioot
voor hè'tn geweest en toen zijn oude
geSdienstige ftem 's ochtends het
scheerwater kvyia» brengen, lag, .hij dood
tófZijn bóÖ, zóó blank, zoo Vredig en met
een trek van zoo hooge wijsheid op zijn
gezicht, alsof hem in die .enkele- uren
van eeuwigheidslaap alle kleinheid-yan
zijn wereldsche driften en van zijn
onredelijke humeur was geopenbaard.
Het heele dorp was er van onder den
indruk.
Toen B. dien dag naar zijn kantoor
liep, beklemde hem onverwachts de zeer
onaangename sensatie, dat de
voorbijgangers met misprijzen keken naar zijn
benige, sportieve gestalte en de robuuste
gezondheid van zijn massieve hoofd.
Ofschoon den vorigen avond menigeen
hem met een knipoogje of een jovialen
slag op den schouder had- beduid, dat
.die A. nu eenmaal een echte ruziezoeker
was en dat ze allemaal respect hadden
1 voor de beiieersching, waarmee hij zijn
dolle aanvallen beantwoord had, hoorde
idj nu alleen memoreeren, dat A. zoo'n
goeie, hartelijke kerel was geweest, een
beetje opbruisend, wat temperamentvol,
maar dat waren de kwaadsten niet, en
die menschen, die altijd kalm bleven,
konden je ten slotte ook buiten jezelf
brengen met hun superioriteit Dien
avond besefte B. al, dat, wanneer hij
KLEINE
MEUBELEN
IN EIKENHOUT-PRIMA
UITGEVOERD- IN ELKE
CEWENSCHTE KLEUR
ONTWERP W.PENAAT
?ss" \A ITTTA f O "ss"
? j?£-.JMI± l MXt w?JJK-O:
LIBERTY AGENCY
er niet in slaagde dien nacht ook het
tijdelijke te zegenen", hij weldra vol
komen geïsoleerd zou staan en op den
dag van A's begrafenis, toen iedereen
zich warm gepraat had over zijn vele
deugden en, in een exaltatie van
verteedering, zich verbeeldde, dat het de
b;ste, de edelste, de meest beminde man
van het dorp \vas-geweest, voelde B.
zich iiitgestooten als een schurftige
hond en hij z;i bij zich zelf: A.
isdoodg^gaan, dus hij was een beste kerel,
dus hij had in alles gelijk, o, dom,
onlogisch vulgus !"
Er is ontegenzeggelijk iets sympathieks
in de spontane, intuïtieve bewogenheden
van een menigte. Ze overdenkt niet;
ze berekent niet, dat ze van den dooden
A. nooit meer eenig voordeel zal kunnen
hebben en dat het daarom verstandiger
is, van nu af aan B. het hof te maken;
neen, haar hart is tot medelijden ge
roerd; ze vindt 't zielig, dat A. zoo plot
seling is weggenomen en ze doet het
eenige, dat ze nog voor hem doen kan,
nml. hem tot den hemel verheffen
en wie hem ooit moeite heeft ver
oorzaakt, uitstooten.... Maar hoe vol
komen redeloos blijkt haar oordeel, dat
zich uitsluitend door omstandigheden en
gemoedsbewegingen laat leiden, eerst
door de netheid", de beheerschtheid"
van B., toen door de
beklagenswaardigTieid van A., die geen van beide met
de eigenlijke kwestie iets hadden te
maken.
En nu is het wonderbaarlijke niet,
dat het zoo is, maar het wonderbaarlijke,
(en ook wel een beetje: het gevaarlijke)
is, dat wij ons verbeelden, dat onze
meeningen door redelijke overwegingen
worden beheerscht en dat we objectief
en zelfstandig tegenover de vragen staan,
die zich in ons leven voordoen. En omdat
in zekeren zin elke levenshouding aan
vaardbaar is, als we haar maar zuiver
stellen en er niet allerlei
onwaarachtigheden omheen frutselen, is het simpele
Brabantsche vrouwtje, dat, zooals men
dat dan noemt op gezag gelooft",
en zich ook niet verbeeldt ooit iets met
zelfstandig oordeel te maken te hebben,
veel dichter bij het zuivere inzicht, dan
wij, die wonderhoog van onze zelf
standigheid en'vanons eigen onderzoek"
opgeven, en die evengoed heel den dag
van het geloof in het ne gezag"
tot 't geloof in 't andere gezag" ver
vallen, al is dat gezag" dan ook niet
zoo oud en zoo algemeen erkenfl als dat
van de kerk van Rome.
Hoe zouden wij in ons korte leven,
met ons beperkte verstand, ook maar
een honderdste van de problemen kun
nen doorgronden, waarmee het leven
ons van minuut tot minuut in aanraking
brengt? We gelooven" in den
mechanicien, die o ize auto in elkaar
zette; we gelooven" in den dokter,
die ons cureeren moet; We gelooven"
in onze leveranciers, in onze bedienden,
in de werklui, die ons huis hebben
gebouwd, in ieder, die een stoel, een mes,
een badkachel of een electrische leiding
voor ons heeft gemaakt; want als we
dat niet deden, zouden we eenvoudig
geen leven meer hebben, zouden we
elk oogenblik vreezen, dat de remmen
zouden weigeren, dat we vergiftigd
zouden worden, dat we door onzen
stoel zouden zakken, of .dat de geijser
uit elkaar zou springen. Maar waarom
zijn we dan maar niet zoo bescheiden
te erkennen, dat ook in ons geestelijk
leven, we volkomen afhankelijk zijn
van wat anderen voor ons uitgedacht,
wat grooteren voor ons erkend en vast
gesteld hebben? Een vrijdenker, die
zweert bij kracht en stof, gelooft even
zeer op gezag, als de theosoof, die zijn
openbaringen van Annie Besant en
Mr. Leadbeater krijgt, of de moderne
HET MIEUVVE SYSTEEM
CENTRALE VERWARMINGEN
SIEPL'JKE RADIATOREN ?- DE KETEL EEh VULKACHEL
HERINGA ^WUTHRICH
HAARLEM. TEL .11906
DEN HAAG. TEL RA \ D. AMSTERDAM. TEL.
13
TtOO/TEBBttK
VtB/MKT
FOTO/ EN
CEdCOOTINd VOOR
WOON INMCHTINdtN
Spoor's
Mosterd
W. A. Spoor )r., Culemborg".
HOTEL D'ORANG E.
ZANDVOORT.
HEERLIJK ZOMERVEFRBLIJF.
ZATERDAG cn ZONDAG DANCING»
Cliehé's
Van Leer
Amsterdam
KV. PAERELS
Meutileering-jMij.
AMSTERDAM
C O MP LET E
JM. e u b i L e e r i n g
Betimmeringen
Rokin 128, Tel. 44541
Haute couture.
Représentant de la haute couture
Parisienne solde sa collection de
robes-modèles (tailleurs, manteaux,
robes du soir et capes du soir) a
des prix dérisoirs. Du 19 au 23 Juillet
inclus de 5 a 8 h.s. ou sur rendez-vous.
M. ANINE, 3e Helmersstraat 27huis.
AMSTERDAM.
OVERHEMDEN
NAAR MAAT
FR. SINEMUS
20 Leidschestraat 22 . Amsterdam
protestant, die gelooft" in de heeren
van de Leidsche bijbelvertaling. Wat
we zelf kunnen controleeren, waarbij
we zelf tot de bron kunnen gaan, is
maar zoo'n heel klein hoekje van de
groote, groote wereld met al zijn pro
blemen. De rest moeten we maar aan
nemen. Daar is ook heelemaal niets
tegen. Maar het zou ons inzicht verhel
deren, wanneer we dat dan ook besef ten;
wanneer we niet de menschheid onder
scheidden in hen, die op gezag gelooven
(en dat is dan altijd het gezag van de
katholieke kerk) en hen, die zelf
standig onderzoeken"; maar wanneer
we de scheidslijnen op deze wijze trok
ken : deze gelooven op het gezag van de
synode, gene op het gezag van dominee
G.; weer anderen op het gezag van
Haeckel en Bölsche; of van Coué,
Masdasnam, Lenin, Mussolini of
Montessori.
De eenige zelfstandigheid" (wanneer
men dat tenminste nog zoo noemen
mag) ligt in de keuze van den profeet,
bij wiens gezag men verder zweren wil.
Overigens doen we het beste te beken
nen, dat we maar onredelijke" schep
selen Qods zijn, die iets noodig hebben
om ons aan vast te klemmen, om ons
niet al te verdwaald te voelen in dit
vreemde, ondoorgrondelijke leven; die
ergens tegenop willen zien, en ergens
op willen vertrouwen, al verbeelden we
ons soms graag, dat we op niets anders
vertrouwen dan op ons zelf; die wankel
in ons oordeel, intuïtief tegen alle ver
standelijke overwegingen in, nog al
tijd binnen het tijdsverloop van enkele
dagen Hosannah" en kruisigt hem"
kunnen roepen, en die ons van wat we
hoovaardig het vulgus" plegen te
noemen eigenlijk alleen door onze pre
tentie onderscheiden.
PEEK& CLOPPENBURG
II