Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2564
NIEUWE ENGELSE
BOEKEN
DOOR WILLEM VAN DOORN
YEATS REVISITED
Early Poems and Stories. By W. B. Yeats.
Macmillan, 1925, 10/6
Ze houden zich goed, deze gedichten en vertellingen
tiit Yeats z'n eerste tijd, geschreven vóór z'n
zeven«n-twintigste jaar, in The Beardsley Period",
> -waarin ie zich bewoog en waartoe d'ie niet behoorde.
Z'n vriend Arthur Symons kon _ zich laten bezielen
?door nacht-café's en wat dies mér zij, Yeats niet.
Oscar Wilde kon tuiltjes maken van min of meer
«nfrisse cryptogamen Yeats niet. In Londen en
Parijs zocht ie gedachte-wisseling met gildebroeders,
<te voor 'n ontwikkeld kunstenaar onontbeerlijke
"vonke-slag van kei op staal; maar de brandstof haalde
-n-ie ergens anders vandaan, van 't grote Ierse laag
ten, waar eenden en reigers voor 'm voltigeerden, en
pluvieren en wulpen tussen riet en wolken concerten
^aven,waar de nevels spraken van 'n geheimzinnig
verJeden, fantastiese gestalten aannamen in 't geblaas
van de wind en de jonge dichter toefluisterden, dat
hij dergelijke gestalten zelf kon maken uit het ijle
?materiaal van de voortijd en met behulp van de wind
?der bezieling. En waar ie voor z'n littéraire uitdruk
kingswijze te leer ging in hutten en stulpen.
Met dit kloeke boek is alles wat Yeats heeft geschre
den, met uitzondering van z'n allerlaatste,
kabba3istiese werk (waaraan de gemiddelde lezer niet veel
verliest), in vijf uniform uitgevoerde delen kompleet.
Het eerste \verk is 't laatste verzameld, en 't zal de
-firma Macmillan aardig wat geld hebben gekost,
het los te krijgen van de uitgever Fisher Unwin, die
?wel wist wat ie graag vasthield. Wie 'n oude uitgaaf
>bezit raad ik toch aan, kennis te nemen van deze
.nieuwe, 'n Vergelijking van oudere en jongere
redakiies van 't werk van deze dichter is 'n liberal education,
ds eerste-rangs aanschouwelik onderwijs in aesthetica.
En 't oude spreekwoord dat alle verandering geen
verbetering is, zien we bij Yeats slag op slag gelogen
straft, evenals we dat zien bij een der onzen, bij
StaTing.
Hier is The Sorrow of Love, in de redaktie van 1908:
The quarrel of the sparrows in the caves,
The full round moon and the star-laden sky,
-And the loud song of the ever-singing leaves,
JJad hid away earth's o/d and weary cry.
-And f hen you came with those red mournful lips,
And with you came the wole of the wor/d's fears,
-And all the frouble of her labouring ships,
-And all the frouble of her myriad years.
-And now the sparrows warring in fhe eaves,
The curd-pale moon, fhe white stars in fhe sky,
-And fhe loud chaunfing of the unquief leaves,
-Are shaken with earth's old and weary cry.
En hier volgt het omgewerkte gedicht, zoals het
?de dichter het best voldeed in 1925:
The brawling of a sparrow in fhe eaves,
'The bri/liant moon and all the milky sky,
.And all fhat famous harmony of leaves.
Had blotted out mans image and his cry.
A girl arose that had red mournful lips
.And seemed the greatness of the world in fears,
Doomed like Odysses and fhe labouring ships
-And proud as Priam murdered with his peers.
Arose, and on fhe instant clamorous eaves,
.A climbing moon upon an empfy sky,
And all that lamentation of the leaves,
«Cou/c/ but compose mans image and his cry.
Het zou 'n belediging zijn aan 't adres van de lezer,
:als ik 'm er op wees in welke mate hier iedere regel
'heeft gewonnen aan uitdrukkingskracht (ook wel
aan juistheid), en hoe't hele gedicht, wat spanning
«en suggestiviteit betreft, het oorspronkelike ver
achter zich laat. Waar de lyriese ader blijft stromen
als bij Yeats, kunnen de voortschrijdende jaren
slechts groter rijpheid brengen.
DE KON.FABR.F.W.BRAAT-DELFT
VE «ZIN KT, VERLOODT, VERKOPERT
ONAFHANKELIJK VAN VORM CN AFMETING
JTEG5M BiLLiOKE PRlJZEN.
LOONSCHOOPEERAFDEELING.
VAN 'N MAN DIE GEEN VROUW MAAR
'N VOLKSSTAM TROUWDE
Drag: By William Dudley Pelley.
Melrose. 1925. 7/6
Ik herinner me hoe ik jaren geleden in 'n gesprek
met 'n bank-direkteur, aan deze heer als mijn
niet-onoverwogen mening te kennen gaf, dat het lezen van 'n
aantal goeie romans (goeie niet te verwarren met brave)
behoort tot de noodzakelike geestelike uitrusting
van 'n jong mens, en dat men uit zulke boeken,
behalve andere wensenswaardigheden, 'n ferme
dosis wereldwijsheid en mensekennis kan putten. Als
loon voor dit littérair-pedagogies advies gewerd mij
'n blik,,waarin ongelovigheid, verbijstering en twijfel
aan m'n geestvermogens tot iets totaal-onvergeteliks
waren versmolten. Evenwel sta ik nog steeds op 't
zelfde standpunt; mits de lezenswaardige roman niet
na het uitlezen van 't verhaaltje wordt terzijde gelegd,
maar hij herhaling wordt opgenomen, geraadpleegd
en verwerkt. De gave des woords bezitten is een ding,
'n geprononceerde kijk op 't leven hebben is 'n ander,
vermogen tot belichaming, tot plasties-verbeelden
van onze levensbeschouwing is 'n derde, karakter
als waarborg van artistieke integriteit is 'n vierde
en de goeie roman zal worden geleverd door de per
soon bij wie deze vier desiderata verenigd worden
aangetroffen.
't Andere is bijzaak. Humor, 'n grote gave, is niet
onontbeerlik. Overdrijving, mits eerlike, als gevolg
van geestelik warmlopen en in-gloed-raken, kan
hoegenaamd geen kwaad.
In Drag ( = blok-aan-'t been) is overdrijving, 't Is
waar, de roman speelt in Amerika, en wat ons hier
overdreven voorkomt, behoeft deze indruk nog niet
te maken in 't land waar men wolkenkrabbers heeft
van zeventig verdiepingen en meer. De held begint
het leven als 'n oer-naïeveling, zoals ik er nog geen
heb ontmoet, behalve Jim Pinkerton, en dat
voortreffelike type ken ik alleen uit Stevenson's Wrecker
Maar Jim Pinkerton was ook 'n zoon van Uncle
Sam, en Stevenson was met de familie zeer vertrouwd
Een der heldinnen kan bogen op 'n loopbaan
even onwaarschijnlik als die van Mata-Hari en 'n
boel eervoller Maar Amerika heet het land der
onbegrensde mogelikheden. En alles bij elkaar maakt
Drag de indruk van
H>aarftefden(Amerikaanse)natuurgetrouwheid. Trouwens, mensen die zich met 'n ware
wellust door Jan-en-Alleman laten exploiteren treft
men overal aan. En van die geëxploiteerden komen
lang niet alle ooit tot inzicht, en wie tot inzicht
komen, hebben dan nog lang niet altijd de zedelike
moed om met David Haskell uit te roepen: Get off
my back!" Ruk uit, allemaal, schoonmama plus
schoonzusje, plus aangetrouwde zwager plus
aangetrouwde nicht-in-de-zevende graad.... Ruk uit en
parasiteer ergens anders!
FICTION
The Victors. By Peter Deane. Constable,
1925. 3/6.
The Mulberry Bush, And other Stories.
By Sylvia Lynd. Macmillan, 1925.
6/?.
Not Sufficient Evidence. By Mrs Victor
Rickard. Constable, 1926. 7/6.
Nummer een is 'n histories dokument dat tevens
'n algerneen-menselik belang heeft, als illustrerende
de dankbaarheid, die nog minder bestendig van duur
is dan de veel besproken liefde. Michael Poster (er
zijn merkwaardig veel Michaels tegenwoordig in
Engelse verhalen, omtrent tienmaal zoveel als
Oom-Karels in boeken voor de Nederlandse jeugd) is
er een uit velen: door de oorlog uit zijn studie gerukt,
aan z'n eigenlike loopbaan onttrokken, en nu aan den
dijk, zonder middelen van bestaan, zelfs in 't rijke
Engeland. Het boek is goed geschreven, mat inge
houden verontwaardiging, en voor de karakterizering
van de held kan men enkel lof hebben. Echter schijnt
de zelfmoord op 't eind mij minder tragies toe dan wel
melodramaties. Iemand die zoals Michael niet
schroomde zelfs het zwaarste werk aan te pakken, had
stellig op het Franse platteland werk kunnen vinden,
en had daar geen last gehad van vroegere stand
genoten.
Van Mrs Victor Rickard heb ik al meer werk in dit
blad besproken. Ze beschikt over 'n uitstekende stijl
en veel vertel- en typeerkunst. Vroeger was ze ambi
tieuzer dan tegenwoordig, en pakte maatschappelike
problemen aan. Dit deed ze met te weinig sentimen
taliteit om te kunnen wedijveren met leveranciers
van gewrochten als //
WinterComes,terwijld'reerlikheid en talent wel vaak wat leverden dat superieure
kwaliteiten vertoonde zonder daarom 'n meesterstuk
te zijn. Tegenwoordig zoekt ze d'r kracht in boeiende
verhalen, 'n Familie-konflikt, 'n verdachte vriendin,
'n v:rgiftigings-proces, wie graag 'n boek heeft
waerbij d'ie niet in slaap valt kan bij haar terecht.
Sylvia Lynd heeft, voor zover mij bekend, nog geen
werk van enigszins forse opzet het licht doen zien. Ze
schrijft met veel voornaamheid en gratie, schetsen en
verhalen zoals in The Mulberry Bush, maar ook poëzie,
kleine lyriek. Veel psychologies inzicht, steeds het
juiste woord op de juiste plaats, het wordt tijd
dat ze een roman levert. Mr. Ambrose Tillotson, de
vogelliefhebber en natuuraanbidder, die geen lijster
kan onderscheiden van 'n mus, kon de kern worden
van 'n tweede Pickwick.
CONCOURS VAN
A UTOMOBIELKOETSWERKEN
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door
B. van Vlijmen
HOE SOMMIGE DEELNEMERS HET ZIEN
KONINKLIJKE BAZAR
82, ZEESTRAAT DEN HAAG
WAAR ELKE PET IT R I E N" IS
EEN GENOEGEN OM TE GEVEN EN
EEN VREUGDE OM TE ONTVANGEN.