Historisch Archief 1877-1940
<3RÖENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
VAN BERNARD SHAW
DOOR B. PËRSON
Londen, 26 Juli '26
MET vandaag'zeventig jaar te worden, doet Shaw
ongeveer het eenige gewone dat hij in zijn leven
gedaan heeft, en hij doet het onder dwang. Dit
Is een onvriendelijke poets die de Tijd bakt aan den
man, die zijn leven heeft doorgebracht met het
bestoken van ouderen. En te oordeelen naar de be
langstelling van de geheele wereld, die er met de
grootste verbazing van opkijkt ? dat deze frissche
moralist plotseling zeventig jaar oud is (is hij eigen
lijk ooit zestig geweest?) is er voor Shaw geen ont
komen aan het gevaar der canonisatie dat hij met
tiet grijzen van zijn baard steeds dreigender zag
naderen. Shaw's vroegere verjaardagen zijn zonder
luidruchtigheid voorbijgegaan, maar de groote warmte
?waarmee de heele wereld zijn 70sten medeviert, staat
van heiligverklaring niet ver af. En zij is des te op
merkelijker wanneer men bedenkt hoe nog slechts
tien, twintig jaar geleden zijn werk in Engeland
liet onderwerp was van de vurigste debatten, hoe
de premières van zijn nieuwe tooneelstukken ge
paard gingen met de ongeloofelijkste demonstraties,
«n hoe Shaw na afloop van menige vertooning een
toespraak hield, die zijn voor- en tegenstanders
vereenigde in de gemeenschappelijke neiging om hem
te lynchen.
Het Engelsche volk is in de laatste jaren dezen
vromen ketter gaan bewonderen als geen ander.
In plaats van hem op. den brandstapel te verbranden
{hetgeen hem met heroïschen trots zou hebben ver
vuld) of hem te negeeren en dood te zwijgen (hetgeen
inderdaad zijn dood zou zijn geweest) heeft het
«en deel van zijn wijsgeerigheid in zich opgenomen
«n heeft het geleerd hem te beschouwen als een
leeraar met een vlammende toorts. Hij heeft Enge
land radicaler veroverd dan duizend De Valera's
?ooit voor mogelijk hadden kunnen houden.
Zijn verjaardag intÊresseert andere menschen blijk
baar meer dan hemzelf. Hij is verre van ingenomen
met de drukte die ervan gemaakt wordt. Op mijn
verzoek om een interview antwoordde hij lakoniek
?dat men van iemand die 69 verjaardagen achter
den rug heeft niet kan verwachten, dat hij zich op
windt over nog zoo'n dag. Hij heeft dan ook voor zijn
bewonderaars, die erop stonden hem als een ouden
man te huldigen, de vlucht genomen zonder adres
achter te laten.
En inderdaad, het is tegenwoordig niets bijzonders
meer om zeventig jaar te worden. Thomas Hardy,
die zich zoo veerkrachtig voelt als 'n vijftiger, is 86.
De eenige aanwijzing van zijn ouderdom is gelegen
m zijn bril, die hij overigens alleen opzet als hij
Jeest. Shaw behoeft dus, ook in vergelijking met
hem, volstrekt niet als een grijsaard te worden be
schouwd. Als er op dit eiland iets jong is, dan is het
Shaw. Zijn geest is even bewegelijk als twintig jaar
geleden, en toen was zijn geest nog even jeugdig als
in den tijd dat hij, als 25 jarige jongeman, het bloed
aan 't koken bracht van al wat aan conventie hechtte.
Het is nog .niet het oogenblik, een overzicht te
geven van Shaw's levenswerk. Wat deksel, hij is pas
halfweg! Wat beteekenen inderdaad zeventig jaren
voor een man, die genoeg in zijn hoofd heeft om hem
zeventig eeuwen bezig te houden? Maar het is twijfel
achtig of hij op 700 jarigen leeftijd ouder zou zijn
dan nu Hij is de grootste Protestant van onzen
tijd, een Individualist van zijn kruin tot zijn voet
zolen. Hij is socialist, en indien bij zijn leven de
Sovjet-Republiek in Engeland zou worden uitgeroepen,
zou de eerste, die wegens samenspanning tegen haar
zou worden opgehangen, Bernard Shaw zijn, de
tweede H. G. Wells, en de derde Sidney Webb.
Want deze drie zijn de drie grootste Protestanten en
Individualisten van dezen tijd.
" Shaw's eeuwige jeugd uit zich o.a. in zijn eeuwige
strijdvaardigheid. In ieder uur van zijn leven is hij
bereid geweest (en hij zal het blijven) tegen alles en
iedereen den strijd op te nemen. Evenals de man uit
de beroemde anecdote zal hij, van een intellectueel
debat hoorend, onmiddellijk gretig informeeren:
Is dit een particuliere vechtpartij of mag iedereen
eraan deelnemen?"
Wat men waarschijnlijk niet zal vermoeden is,
dat G.B.S." vrij verlegen is. Hij kan blozen als een
meisje wanneer hij zich plotseling'tegenover vreemden
geplaatst ziet, en zijn verlegenheid kende geen grenzen
toen op den gedenkwaardigen avond voor den oorlog
Anatole France in aanwezigheid van een paar honderd
menschen hem op beide wangen kuste. Wat men
gewoonlijk zijnv ijdelheid of verwaandteid noemt,
is niet anders dan de houding die verleg? menschen
aannemeniOm hun timiditeit te verbergen.
Zijn conservatisme weerhoudt hem ervan,
eenmaal aangenomen gewoonten te veranderen.
Zijn vrienden zijn allen reeds zeer oude vrienden.
Men zegt dat zijn vegetarische leefwijze hem allang
verveelt, maar dat hij te conservatief is om haar op te
geven. Hij weet, dat zijn tooneelstukken door
Trebitsch slecht in het Duitsch worden vertaald
en dat deze bijv. sandwichman" vertaalt met
verkooper van sandwiches". Niettemin handhaaft
hij hem als zijn officieele vertaler. Maar dat is ook uit
erkentelijkheid omdat Trebitsch zijn stukken het
eerst op groote schaal in Duitschland deed bekend
worden. (En misschien ook uit eerbied voor zijn
taalkennis want Shaw kent geen woord Duitsch.
Hij heeft tevergeefs getracht zich die taal eigen te
maken). Niet dat hij ontoegankelijk is voor nieuwig
heden. Daarvoor is hij veel te veel een kind van zijn
tijd. En daarin verschilt
hij hemelsbreed van zijn
vriend Sidney Webb, die,
bij hem vergeleken, een
oer-reactionair is en die
hardnekkig weigert, ge
bruik te maken van de nut
tigste uitvindingen als tele
foon en vulpen. Shaw is
dol op machinerieën en
speelt met nieuwe uitvin
dingen als een kind. Hij
kan met smaak vertellen
hoe hij eens bijna een
kasregister had gekocht
zonder eigenlijk te weten
wat hij ermee moest be
ginnen.
Maar een typische trek
van zijn karakter is dat hij
een hekel heeft aan reizen.
Het duurde jaren alvorens
zijn vrouw hem kon over
reden, weer eens een bezoek
aan Ierland te brengen,
dat hij op zijn 20ste jaar
had verlaten. Hij heeft
een passie voor Engeland,
die er hem waanzinnig
afkeerig van maakt, het
te verlaten.
Bernard "Shaw is, speci
aal in Engeland, vrij laat
ten volle erkend, maar
niemand betwist hem nu
nog de eer, de grootste
satirist van zijn tijd en
waarschijnlijk de beroemd
ste man van de wereld te zijn. Weinig Engelsche
schrijvers hebben dezen internationalen roem be
leefd en geen enkele Engelsche tooneelschrijver
heeft bij zijn leven een dergelijke reputatie bereikt.
Doch dit wil niet zeggen dat Shaw de voor
naamste letterkundige is. Er is een groot onderscheid
tusschen nationale en wereld-schrijvers. Thomas
Hardy heeft de grootste nationale reputatie. Daarna
komen Wells, KipHng en anderen. Dickens was een
reus van wereldreputatie. Ook Kipling en Wells
hebben hun lezers in andere landen, maar zij hebben
toch niet het vrome gehoor dat Shaw er heeft gevon
den. Shaw is dan ook de sterkste internationale
macht, die de Engelsche literatuur heeft opgeleverd
sinds Byron, want evenals Byron is hij zoowel een
sociale als een letterkundige kracht.
Het geheim van zijn triomfen als tooneelschrijver
is zijn machtige kijk op de techniek der dramatische
kunst. Meester in deze kunst als Ibsen of Pirandello,
neemt hij abstracte onderwerpen bij den kop en blaast
hun leven in. En om zijn gehoor te boeien heeft hij
geen ouderwetsche intriges noodig.
y r
. / /
/vA
Natuurlijk is er ook zeer veel tegen Shaw's sar
casmen aangevoerd. Men heeft hem verweten, dat
hij te vaak laat lachen met de spieren in plaats van
met den geest; dat men b.v. lacht om zijn tirade
dat geen kind zijn eigen vader en geen vader zijn
eigen kind moest kennen" maar dat niemand, achter
af beschouwd, deze woorden ernstig kan nemen;
dat zijn Caesar, Cleopatra, Catherine en Napoleon
onder zijn handen vermakelijke trekpoppen worden,
maar dat men, zoodra ze gaan spreken, den
Shawiaanschen buikspreker herkent; dat men, door de
soldaten belachelijk te maken, zooals Shaw doet in
Arms and the Man" evenmin den oorlog kan uit
roeien als men den dood kan afschaffen door jazz te
dansen op een begraafplaats.
Maar niemand ontkent nog, dat veel wat revolu
tionair leek, toen Shaw het voor het eerst uitsprak,
na vele jaren gemeengoed is geworden. De waarheid
is, dat Shaw, ofschoon hij eruit ziet en zich soms
voordoet als een mephistopheles, door alles heen
een streng moralist en een moedig idealist is ge
bleven, een vijand van bekrompenheid en huichelarij,
van domheid en tyrannie, van alles wat niet nobel
was en oprecht.
Toen Shaw een jonge man was, deed hij alle moeite
zoo heeft hij zelf eens verteld om het publiek
bekend te maken met zijn beeltenis. Zijn streven had
succes. Het schijnt tegenwoordig nauwelijks te
gegelooven, dat men in die dagen een openbare perr
soonlijkheid kon worden alleen door het schrijven
van critieken van schilderijen, muziek en tooneel.
Het is waar, dat de omstandigheden meehielpen.
De voortreffelijke jongelui van de Nieuwe Journa
listiek schreven met toewijding over elkanders
voortreffelijkheden, en zelfs als Shaw daaraan niet had
deelgenomen, zouden zijn collega's toch in hem een
onuitputtelijke bron van copy hebben gevonden;
hij was toen al een man, wiens verschijning den
karikaturist en wiens daden en uitingen den parodist ?
uit den tent moesten lokken. Zijn streven had zelfs
een zoodanig succes, zoo onuitwischbaar stond de
beeltenis van den jongen Shaw in het hoofd van
iederen Engelschman geprent, dat zij nu, op zijn
70sten verjaardag, nog steeds niet vervangen is door
een andere. Het publiek ziet hem nog steeds als den
onstuimigen, spotzieken, rondgebaarden jongen beelden
stormer uit de jaren '80 en '90, wiens
mephistophelische trekken het genot verrieden dat hij vond in
het bestrijden van gevestigde meeningen. Dat is de
Shaw van het publiek en een anderen kent het niet.
In den schouwburg kan Shaw zich tegenwoordig
soms rustig bewegen zonder door iemand te worden
herkend- De wandelaar in de Adelphi-buurt, waar hij
zijn Londensche woning heeft, kan niet anders dan
hem opmerken, want hij heeft een uiterst
merkwaardigen kop, maar hij weet niet wie hij is. Het
rood van zijn baard is verbleekt, en het heeft plaats
gemaakt voor een prachtig, aartsvaderlijk zilverwit.
Zijn wenkbrauwen zien er niet meer uit of zij ruzie
zoeken. En met deze veranderingen is in zijn trekken
iets onderstreept, dat er altijd in geweest is, iets van
een zachtaardige, ofschoon superieure welwillend
heid. De jonge man met den rooden baard die geen
uitnoodiging tot een lunch kon afslaan zonder om die
reden in de kranten te komen, werd in die dagen
slechts beschouwd als een onderhoudende en zelf
bewuste grappenmaker; de man met den witten
baard wordt erkend als een der grooten van de
wereld, misschien als iets dat niet veraf staat van
een profeet. «
Maar zooveel is er, goddank, in den profeet over
gebleven van den jongen beeldenstormer met den
rooden baard dat de directie van de British
Broadcasting Company, die waakt voor het neutrale"
heil van radioluisteraars, het niet heeft aangedurfd,
de rede die Shaw beloofd had te houden aan het
feestdiner, hem in het Lagerhuis aangeboden, draad
loos te verspreiden, omdat van een persoonlijkheid
als Shaw een politieke rede kan worden verwacht".
Hoe dankbaar moet Shaw den B. B. C.-ambtenaren
zijn voor deze onbedoelde hulde. Het is niet waar
schijnlijk, dat Shaw zich ooit zal kunnen verplichten
tot het houden van een rede, geschikt voor uitzen
ding door den wereld-ether, en misschien ligt hierin
zijn grootste beteekenis in deze eeuw die al aardig
op weg was, zich geestelijk in het radio-keurslijf te
wringen, nog voordat de eerste trillingen den ether
waren ingezonden.
VERZOEKE ALLE STUKKEN VOOR DE REDACTIE
IN TE ZENDEN AAN HET SECRETARIAAT VAN
DE GROENE AMSTERDAMMER",
KEIZERSGRACHT 333, AMSTERDAM.
OOKTFRED:.IROESK£
ZANDBLAD- SIGAREN 6 «n10 ets.