Historisch Archief 1877-1940
No. 2568
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
n jarenlang 's middags de verzamelplaats der
artisten was. In eene circulaire prijst Koster zijn
schouwburg aan met hoogklinkende woorden, zooals:
de Directie heeft zich als regel gesteld, om steeds
voor ongemeene afwisseling bij hare voorstellingen
te zorgen." Zij heeft geëngageerd het schitte
rende Engelsche burlesque gezelschap, dat zelfs in
het Paleis van den Hertog van Wellington optrad,
enz. enz.!"
Ofschoon dus begonnen werd met een soort Caf
Chantant, immers het beroemde Engelsche gezelschap
bestond uit Equilibristen, Clowns, Zangers enz. en
de entree-prijs slechts 45 cent bedroeg (de inbegrepen
vertering was afgeschaft) kwam het publiek niet
zooals Koster had gehoopt en in October 1868 enga
geert hij daarom een Fransen Vaudevilje-gezelschap,
dat op 10 October ter opening van het nieuwe Tooneej
(zooals 't programma luidt) 3 operettetjes opvoert,
waaronder: La Chatte, metamorphosée en femme",
van Offenbach. Doch ook dit genre trekt niet meer en
Koster roept de hulp in van het Rotterdamsche
gezelschap Louis Bouwmeester en Comp., dat met groot
succes er de eerste maanden van 1869 optreedt in
alle groote stukken van het romantische genre
als de Gebochelde", Walter de Genuees", de
Zwarte dokter", enz. Aan dit gezelschap zijn verbon
den: Louis Bouwmeester, Frits Bouwmeester, Mevrouw
Frenkel-Bouwtneester, Eduard Bamberg,'E.
Bachigaloupi Tourniaire, enz. Ofschoon de entree verhoogd is
tot 75 rent, is de zaal alle avonden vol, vooral om de
Bouwmeesters, die hier voor de eerste maal (Januari
1869) gezamenlijk optreden. Het programma van dien
avond vermeldt:
TIVOLI'
INTERIEUR
AMSTERDAMSCHE
SCHOUWBURGEN
IN DE 19^ EEUW
DOOR H. K. TEUNE
Is sympathie aangenaam of lastig?
Vroolijke Vaudeville in l acte,
naar 'l Fransch.
Theodoor (
Albert (
Ernestine-grisette
Personen:
, Louis Bouwmeester
Fritz Bouwmeester
Mevrouw Frenkel
VI. Tivoli in de Nes
AAN de andere zijde van de Kuipersteeg, dan
waar de Salon van Duport" zich verhief,
stond jaren lang een groot koffiehuis, dat tijdens de
laatste jaren van genoemden Salon met den naarn
,,de Star" werd aangeduid. Hier was de verzamel
plaats der artisten en hier was het ook, dat Willem
Koster, exploitant van het gebouw Tivoli" aan de
Leidsche barrière (waar nu het
Tesselschade-ziekenhuis staat)besloot de zaak van Duport voort te zetten,
zij 't dan op andere en betere manier. Toen bekend
werd, dat de Salon" zou worden verkocht en
Koster op de veiling beneden het bod der
Ver«eniging St.Vincentius a Paolo" was gebleven,
kocht hij de Star" en richtte op 16 December
1867 (dus een maand na genoemden verkoop)
zich tot Burgemeester en Wethouders der
Gemeente Amsterdam, met het volgende request:
? Geeft eerbiedig te kennen, Willem Koster,
Wonende te Amsterdam, Park Tivoli, Buitensingel
bij de Leidsche barrière, dat hij door aankoop
5s eigenaar geworden van een perceel, gemerkt
No. 41, staande in de Nes alhier, waarin tot
heden een logementhouders-affaire is uitge
oefend,
dat hij dat perceel wenscht te doen afbreken
«n verbouwen en in te richten tot een
Theater?en Concertzaal, waarin hij vanaf l September
aanstaande voorstellingen hoopt te geven,
. dat hij, voor hij daartoe overgaat, UwEdel
achtbaren, voor zooveel noodig, daartoe ver
zoekt de vereischte vergunning, belovende hij
zich stipt te onderwerpen aan alle te dezer zake
door UwEdelachtbaren gemaakte of nog te
maken bepalingen.
't Welk doende, enz.
Was get. UwEdelachtbaren dienstwillige TIVOLI
WILLEM KOSTER,
Directeur van < het Zomertheater Tivoli alhier,
Directeur van ^ Theater Frascati, Rotterdam.'.
Op 4 Januari 1868 volgt op dit verzoek een gunstig
advies van den toenmaligen Commissaris van politie
F. de Klopper en op 14 Januari 1868 wordt door Bur
gemeester en Wethouders de toestemming tot afbraak
en opbouw verleend.
17 September 1868 wordt het nieuwe Theater, dat
den naam Tivoli" ontving, geopend. Koster had zijn
tijd begrepen. Buiten de tooneel- en concertzaal, die
wel iets leek op die van Duport, maar grooter was en
beneden vaste zitplaatsen had, waren twee koffie
kamers ingericht, waartoe ook het publiek, dat niet
de voorstellingen bezocht, toegang had en waarvan
TIVOLI
GROOTE KOFFIEKAMER
Afwisselend met dit gezelschap speelt er in 1869
1870 het gezelschap van Victor Driessens, waardoor
voor 't eerst op de Hollandsche planken verschijnen
de heeren: Henri van Kuyk en Henri Morriën. Vooral
deze laatste heeft jarenlang in den schouwburg Tivoli
geschitterd en mag met recht de vader der Operette"
genoemd worden. Speelde hij nog bij Driessens
kleinere rollen, toen deze in September 1870 directeur
werd van den Salon des Variété's in de Amstelstraat,
nam Henri Morriën de directie over van Tivoli*', om
EXTERIEUR
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS Telefoon 22223
die te houden tot 1876. Een ontwikkeld man, begaafd
met een geschoolden, licht aansprekenden tenor;
daarbij het tooneel tot in alle finesses kennende,
begreep hij, dat het publiek, beu van de flauwe
vaudevilles of van de groote drama's, meer neigde naar
den kant der zangspelen en ofschoon zijn repertoire ook
nog blijspelen inhield, begon hij met de Dragonders
van Villars" waarin hijzelf Belhumy creëerde en Me
vrouw Spoor-Geytenbeek 4de Rose-Friquet. Deze
opvoering was een evenement, vooral doordat ook
Mevr. Spoor zich ontpopte als een operette-zangeres
van eerste grootte. Achtereenvolgens komen dan:
de Groothertogin van Gerolstein", Giroflé-Girofla",
Genoveva van Brabant (van Offenbach), dan weer
de Opera Martha" met Mevr. Kaisser (een zangeres
van groote bekwaamheid) in de hoofdrol en vervol
gens: de dochter van Mad. Angot" van Charles
Lecocq en Orpheus in de Onderwereld" (dat door
3 schouwburgen Tivoli, Grand Theater, Salon des
Variété's tegelijk werd opgevoerd), 't Leven te
Parijs", enz. Deze jaren vormen den gulden tijd van
Tivoli".
In 1877 wordt de directie overgenomen door L. M.
Roos, die een nieuw blijspel-ensemble brengt, waarbij
Mina Budermann van Dijk, Budermann en Kelly,
doch dit gezelschap wordt in 1878 beheerd door
W. Pierre de Boer, die na een jaar van blijspelen en
drama's geheel terugkeert tot het Café-Chantant met
afwisselende programma's en 's winters met bals. '
Ook Fritz van Haarlem geeft er gedurende enkele
jaren z'n groote programma's en 't schijnt met
Tivoli als schouwburg gedaan te zijn, als in 1886 de
directie in handen komt van Charles de la Mar, die er
gedurende de eerste' jaren het groote romantische
genre geeft, vooral Napoleon-stukken, waarin hij zelf
deze groote figuur uitbeeldt. Nap de la Mar debuteert
er in Kleine Jacques" en 't is op een morgen, dat
hij z'n duiven voerend, omlaag valt door het boven
raam van de koffiekamer, op het biljard, waardoor hij
z'n rechterarmspieren zoo beleedigt, dat hij deze nooit
meer geheel kan gebruiken.
Toch wil het niet en in 1888 roept de la Mar L. H.
Chrispijn te hulp, om tenminste de zomermaanden
door te komen. Deze, zinnend op iets nieuws,
monteert de Macht der Duisternis" van Leo
Tolstoi, een der eerste werken van de natura
listische school en met artisten als Charles de
la Mar, Mevr. de la Mar-Kleij, Daan van Ollefen,
Lena van Ollefen-Key, Mina Keij, L. H. Chrispijn,
A. Tennissen wordt een artistiek geheel ver
kregen, dat de Amsterdamsche pers vol be
wondering over deze voorstelling doet schrijven,
de pers, die zich in die jaren voorgoed met
voorstellingen, spelers en stukken bemoeit
Dan moet de la Mar iets nieuws verzinnen,
om publiek te trekken en hij doet dit, door de
opvoering van de Fransche kluchten, die later zoo
bekend werden onder den naam het
Protgenre". Dokter Jopie", Parfum". Dergelijke
schuine blijspelen trekken de uitgaande Am
sterdamsche jeugd, die 's avonds in de week
den schouwburg vult, terwijl op Zaterdag en
Zondag een romantische draak wordt gegeven,
als Michael Strogoff", Moskou en St. Helena"
en dergelijken. Maar als zijn beste krachten
hem verlaten, zooals Guusje Poolman, Henri
Poolman, Daan van Ollefen en vrouw en als
de zoozeer geliefde komiek Tennissen op den
avond van de la Mar's veertig-jarig jubileum
door een ongeluk den dood vindt, is het
langzamerhand met zijne directie in Tivoli
gedaan. Wel tracht hij nog door het geven
van sensatiestukken, zooals de Geheimen van de
Weesinrichting Neerbosch" (naar aanleiding van
de onthullingen van een zekeren van Deth geschreven)
het publiek te lokken, we) engageert hij nieuwe krach
ten ais Marius Spree, Jeanne Monch e.a., maar met
Tivoli is 't gedaan. Het gebouw en vooral het tooneel
en de kleedkamers zijn langzamerhand zoo in verval
geraakt, dat vernieuwing, vooral met het oog op
brandgevaar dringend noodzakelijk is. Als echter voor
die vernieuwing geen geld aanwezig is, de la Mar in
1894 het gebouw verlaat en geen enkele directie het
meer bespelen wil, wordt het in openbare veiling
gebracht en aangekocht door den tabakshandelaar
Harkema, die het in 1895 laat afbreken om er zijn
kantoren te vestigen. Zoo eindigde dit bij oude Am
sterdammers zoo geliefde theater, waar zoovele jaren
de operette-kunst bloeide en waar zoovelen der eerste
Nederlandsche tooneelspelers roem en eer hadden
behaald.