Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2569
BIJKQMSTIGHEDEN
DOOR ANNIE SALOMONS
T Mi EU WE SV'STEE
CCXXXII
T K herinner me, dat jaren geleden
K * een ? jeugdig professor tegen me
zei, dat wij, groote-stads-bewoners,
_ geen idee hadden van de enorme
cultuur' waarde van de kerken in een dorp of in
een afgelegen streek.
,-j Het woord was in zijn dieperen zin
,'v onbegrepen aan me voorbijgegaan, tot
^het hier, in deze kleine Indische stad,
'ineens levend voor me werd. Want wie
1 .midden in een centrum van beschaving
en kunstzin woont, heeft iederen dag
honderd mogelijkheden voor Het grijpen
om zijn hang naar dat, wat de stoffelijke
wereld niet geven kan, zijn honger naar
? iets boven het daaglijksche, tijdelijke
uit, te stillen. De opvatting, dat de
schouwburgen en de concertzalen de
kerken doen leegloopen, moge niet waar
zijn in dezen zin, dat ze de menschen tot
zonde en wuftheid aanzetten, maar
langs den tegenovergestelden weg is het
effect toch dikwijls vrijwel hetzelfde;
. omdat de moderne, verdwaalde,
hunke" rende mensch, die in het wilde weg naar
stichting en verheffing zoekt, zijn vol
doening gemakkelijker (zoo al minder
? Wijvend) vindt bij het aanhooren van de
negende symphonie van Beethoven of
bij een lezing over Tagore, dan in een
kerk, waar niemand zich speciaal inspant
om hem aangenaam te zijn.
Maar nu we hier, in deze stad van
snellen groei en verbazingwekkende
energie zijn aangeland, nu zijn er geen
zijweggetjes- meer te bewandelen om
dien honger naar de eeuwige dingen af
-te leiden. De muziek, de
tooneelvoor4 stellingen, die ons hier worden geboden,
zullen ons uiterst zelden verblinden t<it
?de hoop, dat in die richting onze redding
is te zoeken. Het leven is hier fqrsch,
gezond en materialistisch en er blijft
?ons niets anders, dat naar boven wijst,
dan de kerken.
Wonderlijke sensatie: men is de halve
aardbol omgevaren, en daar klinkt
het' zelfde gezang als bij ons thuis"; we
zouden zóó kunnen invallen en mee
zingen; de priester draagt dezelfde
gewaden en de kleine, bruine misdie
naars maken dezelfde gebaren.
Maar als we in het kleine gebouwtje
rondzien, is er toch wel veel, dat anders
is dan thuis: daar zitten de Chineesche
vrouwtjes, in hun correcte dracht van
lange zwart zijden broek en recht wit
baadje; hun voetjes als van een kind in
witte schoentjes, en in het glad gekapte
haar een witte bloem. Ze hebben bijna
altijd een paar heel jonge kinderen bij
zich, met snuggere spleetoogjes, en de
mannen in hun wat te wijde kleeren
zitten onbeweeglijk aandachtig, als er
in het Chineesch wordt gepreekt.
Dan zijn er de Klingenvrouwen met
haar prachtige, donkere oogen en haar
zwarte, krullige haar. Zwaar met goud
behangen, in losse, witte gewaden, met
een witten sluier over het hoof d, schrijden
ze als vorstinnen door de kerk, en wie
ooit eert Kling heeft zien knielen en
bidden, weet niet meer zoo zeker, of ze
in den hemel de Europeanen ook wel
boven aan de lijst zullen zetten.
Hoe wordt «r niet gephilosop'heerd en
geëxperimenteerd om de verhouding der
verschillende rassen te regelen: is men
KLEINE
MEUBELEN
IN EIKENHOUT-PRIMA
UITGEVOERD- IN ELKE
GEWENSCHTE KLEUR
ONTWERP W.PENAAT
METZ6C2
LIBERTY AGENCV
al te ethisch", dan wordt men door
een Oosterling spoedig misverstaan,
zooals de anecdote leert over de hoog
geplaatste ethische dame, die haar
huisjongen, toen hij ziek was, zelf
bloemen ging brengen. Ze is stapelgek
op me", was de eenige verklaring, die
hij voor haar handelwijze wist te be
denken. Is men echter al te zeer de
heerscher, de despoot, dan kwetst men
niet alleen het groeiende zelfbewustzijn
van den inboorling, maar erger het eigen
geweten, dat met die harde verhouding
toch eigenlijk geen vrede meer heeft.
In de kerk zijn al deze problemen
spelenderwijs opgelost; daar knielt de
Chinees naast den Indo-Europeaan, de
verworpen Kling naast den volbloed
Hollander, en niemand vraagt, of hier
ook aan eenige waardigheid te kort
gedaan kan worden', omdat we allemaal
niets dan Qods kinderen zijn; hier
loopen de kleine Batak-kindertjes met
dezelfde kaars in de hand, als de hoofd
administrateur, die op zijn onderneming
als een koning wordt geëerd, en het
Laudate Dominum omnes gentes" 1)
wordt in een bestek van enkele vierkante
meters tot de meest letterlijke waarheid.
Maar nu zal menig ruim denkend,
modern mensch er zich over opwinden,
dat wij toch eigenlijk geen recht hebben
'onze godsdienstige overtuiging aan een
ander volk op te dringen; dat ieder toch
zijn eigen voorouderlijke gebruiken
moest kunnen behouden, enz.
Ik vind het altijd wat vreemd, dat
die ijver voor zedelijke vrijheid pas
bij de religie begint; dat we zonder
scrupules den iniander onze wijze van
werken, ons streven naar winstbejag,
onze opvattingen omtrent recht en wet
hebben opgedrongen; dat we hem zelfs
onze drinkgewoonten, hebben geleerd;
maar dat we pas, als het er om gaat, hem
het beste te brengen, dat de Westersche
cultuur te geven heeft, het Christendom,
onzeker worden, of dat eigenlijk wel mag.
Maar heeft men er eigenlijk eenig
denkbeeld van, wat voor soort geloof"
het Christendom dacht te vervangen?
Denkt men wezenlijk, dat een Kling
zich zoo plezierig voelt bij zijn leer van
booze geesten, die den mensch belagen;
zoodat laatst, toen bij het omhakken
van een boom een man dood gevallen
was, niemand meer te bewegen was om
er in te gaan, omdat die boom behekst
was, en ze met huilen en jammeren den
booze trachtten te verjagen
Voor zulke gekwelde zielen, altijd
bevreesd voor een streek van een ver
toornden geest, is een religie, waar de
nadruk op de vaderlijke liefde wordt
gelegd, een bevrijding.
Is men nu nog bang, dat de heilig
heid" van den godsdienst schade zal
worden gedaan, omdat zulke primitieve
zielen het eigenlijke toch nooit begrijpen
kunnen en al hun bijgeloof in het nieuwe
geloof meebrengen?
Ik zou jouw mond maar houden",
zei het kibbelende, kleine meisje tegen
haar broertje.Wie is er in ons beschaafde,
ontwikkelde land heelemaal vrij van
afschuw voor het getal dertien, van
angst voor den Vrijdag, voor een
schilderij, die naar beneden is gevallen,
voor een spin in den ochtend, een be
grafenis, die voorbij komt, een droom,
een voorspelling.-...?
En zou er van den hemel uit gezien
wel mér verschil zijn tusschen het
begrip van God van een dr. theologiae
en een Dajakker, dan voor ons tusschen
het eene grasje en het andere? Behalve
misschien in hoogmoedigheid. En toch,
Thomas a Kempis houdt niet'op ons te
verzekeren: Quid prodest tibi alta
de Trinitate disputare si careas
humilitate, unde displiceas Trinitati" 2).
1) Laat alle volksstammen den Heer
prijzen.
2) Wat baat het u, of ge al diepzinnig
over de Drievuldigheid kunt redetwisten,
als ge te kort schiet in nederigheid en
daardoor de Drievuldigheid mishaagt?
CENTRALE VERWARMINGEN
JKE RADIATDREM = DE KETEL E
/ULKACHl
HERINGA ^WUTHRICH
HAARLEM. TEL! 1966
DEN HAAG. TEL.FM 10. AMSTERDAM. TEL
13
DE 25 MODELKAMER/
VAN
EOO/ïttBök
ZUN
VTEED/IE BEZICHTIGEN
N. V. PAERELS
AMSTERDAM
C O MPLE TE
AL eubi leering
jBeiimmenngen
Rokin 128, Tel. 44541
TABAK
vT Extra
Complete Badkamer
van af f 285.?.
Prima drukautomaat, Bad, Kranen, Bidet,
Waschtafel met marmer en spiegel.
G, J, DE KONING S ZOON
Keizersgracht 447, A'dam
Spoor's
W. A. Spoor Jr., Culemborg1.
OVERHEMDEN
NAAR MAAT
FR. SINEMUS
20 Leidschestraat 22 - Amsterdam
Cliché's
Van Leer
Amsterdam
DEN HAAG
PIANO ^.ORGELS
Boekhorsrj.tr 149. Telef: 13051.
COMMISSARIS
van kleinere, soliede, te Amst. gevestigde
Ass. Mij. wenscht om gezondheidsreden,
behoudens goedk.Alg.Verg., dezefunctie
annex beperkt bedrag niet volgest.
aandeelen over te doen aan Heer van
standing. Br. lett. A. N. Bur. v. d. blad.
LIPS & PETERS
Vraagt Catalogus
met
prijzen
DORDT
PEEK& CLOPPENBURG