Historisch Archief 1877-1940
No. 2570
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
HANDEL EN POËZIE
DOOR WYBO MEIJER
(Slot)
Van al de verschillende werkzaam
heden, die men in dienst der reclame
kan uitoefenen, lijkt mij die van den
reclame-rijmer wel de moeilijkste en
de ondankbaarste. De ondankbaarste,
omdat toch in verreweg de meeste ge
vallen de teekening het grootste gedeelte
van de aandacht zal trekken en de
meeste belangstelling zal ondervinden.
Alleen, wanneer de teekening slecht is,
krijgt het rijm de kans, om de situatie
te redden. De moeilijkste, omdat bij het
reclame-rijm beknoptheid een eerste eisch
is. 4 regels worden veelal als limiet
gesteld, daar de kans, om onthouden te
worden, dan het grootst is. En om in
4 regels n de goede hoedanigheden van
het geadverteerde uit te drukken n een
wezenlijke geestigheid te bereiken, is een
taak, waarvan de volbrenging maar
voor zeer weinigen is weggelegd.
Bar - Bar - BarnuM
Have jron any beer?
YM, «Ir, ye*. sir
Worthtagton Is her*
Hops f «r the flavour
Malt tor the «trength
A better beer yoall never flad
Throagh Britaln's breadth
and length
De reclame-dichter, die in Engeland
momenteel het meest op den voorgrond
treedt F. R. Holmers levert,
ondanks deze dominatie, m.i. toch lang
niet het gelukkigste werk. De rijmen,
door hem geschreven bij de teekeningen
van Bateman e.a. voor
Abdulla-cigaretten, zijn stellig hier en daar geestig, zooals
b.v. dat bij The golfing Husband".
Maar 2x6 regels is veel te veel en de
reclame-werking dezer advertenties
ik geloof het zeker gaat voor 80 pCt.
uit van de teekeningen.
Veel beter zijn de 2-regelige versjes
in de advertenties voor William
Younger's Scotch Ale, waarvan teekenaar
zoowel als dichter anonym zijn en
waarin op geestige wijze woordspelingen
op den firmanaam worden gemaakt:
,,You are old, Father William", the
youth did say.
All nonsense, mylad; I get
Younger" each day !"
Een andere bierbrouwer,
Worthington, had de zeer gelukkige gedachte,
om voor zijn product een reeks z.g.n.
Limericks te laten schrijven een zeer
gelukkige gedachte want de Lime
ricks zijn specifiek ngelsch en in
Engeland in hooge mate populair. Eén
der beste van deze reeks is wel dit:
,,If I had the wings of a bird,
I should think myself very absurd
If l flew far away,
To a land fo outr
That of Wortttington" no one had
heard".
t" Ook deze dichter wordt niet genoemd,
de teekenaar alleen met zijn initialen:
R.B. Met alle respect voor zijn habile
teekeningen, tegen den bijval, welke
deze Limericks zullen oogsten, leggen
zij het stellig af; Deze dichter had de
groote vaardigheid, om in zijn werk
sterke reclame-kracht te vereenigen
met karakteristiek Engelsche woord
kunst. Misschien duidelijker nog dan
in bovengenoemd Limerick komt het
uit in dit:
, ,A man by name Cyrus O. Hope
When offered soft" drinks, would say :
Nope",
They 've not any pep
But-he always said: Yep !'
To a ,,worthington" Sure ! Cheerope !'
De fabrikanten van Bovril" (bouillon)
publiceeren een reeks van 2-regelige
rijmpjes, die van tijd tot tijd met kleine
prentjes geïllustreerd worden. Ook hier
is ervoor gezorgd, dat het rijm niet door
de teekening verdrongen wordt. Bij een
zoo uitgebreide reeks (een kleine 50 nu
al) zijn er natuurlijk altijd minder
geslaagde, sommige dezer rijmpjes mis
sen zelfs geheel de note gaie". Maar
waar deze wél aanwezig is, verkreeg
men een zeer geslaagd geheel. De mo
tieven werden gevonden zoowel in de
klassieke historie als in de topics of
the day" van Aristoteles af:
Ban that book of Aristoteles
Fill your brain from Bouvril bottles".
Op het prentje wordt Aristoteles de
deur uitgetrapt! Up to date is de dichter
van het rijmpje op de Noord-pool
ontdekking wel!
Tropical or Arctic clime
Bouvril" gets there every time !
En een zeer geestig nummer van deze
reeks is dat, waarbij het voorkomen van
ziekte door middel van Bouil" in de
illustratie aanschouwelijk wordt voor
gesteld door een meneer in zijn pyama,
die met de rechterhand zijn kop-Bouil
hanteert, terwijl hij met de linker een
geweldige microbe op een armlengte
afstand houdt!
Bouvril" gives the body strength
To keep illness at arm length!
Als n/m-vondst is deze gedachte
geestig geweest:
Bouvril" builds andquickly ends a
Weakness after Influenza!
Verreweg het beste, dat ik op het
gebied van Engelsche reclame-poëzie aan
trof, is een nieuwe publicatie voor
Worthington"-beer, waarmee de firma hare,
hierboven genoemde Limericks afwisselt.
Door het rijm met een zeer vette letter
te zetten en de kleine geestige prentjes
daarbij alleen met heel dunne lijnen te
teekenen, werd niet alleen een zeer goed
geziene dominatie van het rijm d.w.z.
van de eigenlijke reclame verkregen,
maar tevens een heel mooie zwart-wit
indeeling. Ik zou niet goed weten,
welke van de beiden tot op heden ver
schenen advertenties hier de beste te
noemen; deze:
Bar, Bar, Barmaid.
Have you any beer?
Yes, Sir, Yes, sir,
Worthington" is here,
Hops for the flavour,
Malt for the strength,
A better beer you'l never find
Through Britains breath or length.
Of deze andere:
Old Mr. Hupboard
Went to the cupboard
Expecting to find it bare,
But what a surprise
delighted his eyes
When hèfound the Worthington"
there !"
Bij het eene de naïviteit van het rijm,
die nog verhoogd wordt door het letter
type en daarbij de primitieve prentjes,
waardoor een geheel verkregen wordt,
dat herinnert aan de kinderversjes, die
de onderwijzer in de Ie klasse der
lagere school op het zwarte bord
teekende. Nochtans is het effect
goedgeestig genoeg, om niet kinder-acftfig
maar wel (prettig aandoend) kinder-/(//c
te zijn.
Bij het andere zijn de prentjes
humorfstischer, de acties, de expressies, die
hier met enkele lijntjes uitgedrukt wer
den, zijn voortreffelijk. Beide deze
advertenties zijn wel bijzonder aan
trekkelijk. Eenvoudig, beschaafd, geestig
en bovenmate eye-catching".
Ook voor deze soort van humoris
tische reclame geldt de complirrtenteuze
opmerking, welke ik reeds eerder maakte
naar aanleiding van de Engelsche pro
ductie op dit gebied.
Telkens en telkens weer ontmoeten
wij nieuwe publicaties, telkens weer ook
treft het, hoe de ontwerper aan zijn
werk een persoonlijk cachet wist te
geven. Van na-bootsing, noch in de
gedachte, noch in den vorrn is geen
sprake. Al deze dingen zijn in zichzelf
absoluut nieuw, alle zijn ze, zelfs in hun
Old Mr. Hnboara
went to the Clipboard
expeettag to flnd it bare,
tat what a surprise
dellchted hls eyes
when hètonnd
the Worthington there
minder geslaagde oogenblikken, toch
steeds nog goed. En altijd zijn ze be
schaafd en geestig. Ook mijn slot
verzuchting kan gelijkluidend zijn aan
de reeds eerder geslaakte: Wanneer
zullen wij ook in ons land den man ont
moeten, die ons zulke prettige ver
rassingen bereidt? De kunstenaars, die
ze kunnen leveren, hebben we, daarvan
ben ik overtuigd, het wachten is maar
op den opdrachtgever. De kansen op
succes zijn groot, de risico nihil. Wie
breekt het ijs?
goed zijn naam als kunstenaar te vestigen en te
behouden? Wijs mij eene zaak in de gansche
tooneelgeschiedenis, die zooals deze de Kunst om de Kunst
diende, niet als eene exploitatie om geld te verdienen,
maar als eene zuivere kunstuiting, die, mocht ze
al soms onverstandige dingen doen, toch telkens
door een groote artistieke daad het peil der
Tooneelkunst weer ver boven het niveau deed stijgen.
Op 5 September 1876 'begon de Vereeniging het
Nederlandsen Tooneel' hare uitvoeringen in den
Haag met de vertooning van Sofonisbe" van
Emanuel Oeibel en Hyronimus Jamaar" van
Helvetius van den Berg, welke vertooning op 6 September
d.a.v. in den Stadsschouwburg te Amsterdam werd
herhaald. Met artisten als Mevrouw Kleine Qartmann
(die veel had bijgedragen tot het stichten der Ver.),
Net Ellenberger, Mevr. Albregt Engelman, Christine
Stoetz e.a. en de heeren L. J. B. Moor, J. Albregt,
ruis
HAARD
HEEREMGRACHT 5OO
gl AMSTERDAM
EUBELETI TAP'JTEH
P. A. Morin, L. J. Veltman, D. v. Offefen Sr.,
Tourniaire, Schoonhoven, Bigot, de Jong, van Dommelen
enz., bereikte zij een volkomen succes. Het publiek,
vooral in den Haag, dat zoolang den Schouwburg ge
meden had, vooral dat der betere rangen, bezocht de
voorstellingen, ja zelfs het Hof, met Koning Willem 111
aan 't hoofd, was bijna bij elke opvoering vertegen
woordigd en met enkele uitzonderingen, prees de
kritiek spelers en vertooningen. Doch na een paar
jaar begon het te gisten tegen het Bestuur bij de
voornaamste tooneelspelers, die verontwaardigd
waren omdat zij niet gekend werden bij keuze van
stukken, rolverdeeling, enz. Zoo ver ging het zelfs,
dat in 1879 de Stadsschouwburg in Amsterdam ver
pacht werd aan eene combinatie dezer ontevredenen
en het Nederlandsch" gedwongen werd in het
Grand'Theater" te spelen. Doch juist deze balling
schap werd oorzaak van groote belangstelling en de
jaren 1879?1882 waren mede van de schitterendste.
Immers Bouwmeester deed zich kennen als de groote
karakterspeler; de eerste leerlingen der Tooneelschool,
Anna Sablairolles en Cornelis Schulze vooral, bleken
talentvolle tooneelkunstenaars te zijn, het peil der
vertooningen steeg steeds meer en Koning Willem III
gaf de Vereeniging het praedicaat Koninklijk" in
1881. Triomfantelijk keerde zij dan ook op 't Leidsche
plein terug, waar zij bleef tot 20 Februari 1890, toen
de Stadsschouwburg afbrandde. Alles werd vernield,
ook de garde-robe der artisten. Door toedoen
vooral van A. C. Wertheim werd doorgespeeld en
zelfs alles vergoed, wat te loor was gegaan. Toen
voelden de tooneelspelers eerst recht, wat het Bestuur
voor hen beteekende. Na in 't Grand Theater en in het
Paleis voor Volksvlijt de opvoeringen te hebben
doorgezet, werd l September 1894 de nieuwe Stads
schouwburg betrokken, waar tot l September 1924,
zij 't dan ook van 1916 af in gewijzigden vorm, werd
doorgespeeld.
Nog bestaat de Koninklijke Vereeniging het Neder
landsch Tooneel", zij 't dan ook dat zij hare voor
stellingen tijdelijk heeft gestaakt. Jammer is het, dat
zij bij haar gouden jubileum nog niet werkzaam is als
KONINKLIJKE BAZAR
82, ZEESTRAAT DEN HAAG
WAAR U ZOEKT, WAT U WENSCHT,
EN WENSCHT WAT U VINDT.
jaren geleden, het zou den chaos die nu heerscht in de
tooneelwereld, voor een groot deel oplossen en zoovele
tooneelartisten, die nu doelloos rondloopen zouden
weer kunnen doen zien, wat zij kunnen presteeren
in onze mooie kunst.
Amsterdam, Augustus 1926.
N.v.v/HF.VANDERHEIDE
HILVERSUM
'SORAVELANDSCHEWEO, TEL. 1150.
VRAAGT U EENS TEEKENINGEN
EN PRIJSOPGAAF VOOR HET
SMAAKVOL INRICHTEN VAN
uw LANDHUIS OF VILLA.
BEKNOPT PROSPECTUS FRANCO.