Historisch Archief 1877-1940
rooie yAmsterqcnnmer
eekblad voor Nederland
W. A. URBAN
AUTOSTALLING Frankenslag 12
Handel in auto's en toebehooren
TELEFOON - 50049
SCHEVENINGEN
ONDER HOOFDREDACTIE VAN G. W. KERNRAMP
Redacteuren: H. BRUGMANS EN TOP VAN RHIJN-NAEFF
Secretaris der Redactie: C. F. VAN DAM KEIZERSGRACHT 333
Uitg.: N. V. DE GROENE AMSTERDAMMER AMSTERDAM
MC.U&MT.O'C
TOE AND HEEL
SlK&S
OPGERICHT IN 1877
No. 2571
ZATERDAG 11 SEPT. 1926
ONDERWIJS AAN
VOLWASSENEN
DEZER dagen had ik aanleiding, de jaarverslagen
te lezen van. de verschillende vereenigingen, die
te Utrecht zorg dragen voor het onderwijs aan vol
wassenen.
Utrecht was de eerste, en is tot nog toe de eenige
gemeente gebleven, waar deze tak van onderwijs
volledig georganiseerd is. De gemeente verstrekt een
subsidie, tot een bedrag van 70 pCt. der goedgekeurde
kosten; zij heeft een commissie van toezicht ingesteld,
die moet waken voor het naleven van de verordening
waarbij dit onderwijs is geregeld, en die verder den
bloei ervan zooveel mogelijk tracht te bevorderen
ook door het verstrekken van inlichtingen aan de'
vereenigingen, van wie de cursussen voor volwassenen
uitgaan. Alleen bij uitzondering laat de gemeente
zelf een cursus geven; zij heeft er een ingesteld voor
analphabeten, omdat het aantal cursisten, die zich
hiervoor bij de afzonderlijke vereenigingen had aan
gemeld, te gering was.
Zoo zitten de Roomsche en de
ProtestantschChristelijke en de s)ciaal-democratische analphabeten
? dus broederlijk tezamen en krijgen openbaar"
onderwijs in lezen en schrijven. Maar overigens is dit
onderwijs bijzonder" en kent men ook daarbij de
scheiding naar gezindheid. Van de zes vereenigingen
die de zorg ervoor op zich hebben genomen, is er n
Roomsche, n Protestantsch-Christelijke en n
,,moderne", die op den grondslag van de moderne
arbeidersbeweging staat; verder drie neutrale, waar
onder d^ Volksuniversiteit.
Het 2tijn deze vereenigingen, die het eigenlijke
Werk verrichten; zij organiseeren de cursussen, geven
er bekeAdheid aan, sporen de menschen uit haar
kring aan om ze te volgen, en kiezen de leiders; dit
laatste vormt een gewichtig deel van hare taak,
omdat h'et er bij het onderwijs aan volwassenen in
de eerste plaats op aankomt, dat het gegeven wordt
?door mannen en vrouwen, die den takt hebben hun
onderwijs aantrekkelijk te maken voor menschen,
ie de schoolbanken al lang ontgroeid zijn.
In 'ïe.L'vier jaren, gedurende welke het onderwijs
J .1 volvassenen op de boven aangegeven wijze
Jeorganis.erd was, is het aantal cursussen en
cursisten reels verdubbeld; in het laatste onderwijsjaar
warden erruim 80 cursussen gegeven en bedroeg het
aantal <ursisten omstreeks 850; hierbij zijn de cur
sussen van de Volksuniversiteit niet medegerekend,
omdat deze, zoowel wegens de onderwerpen, die
daar warden behandeld, als wegens de soort van
cursiste*, buiten het hier bedoelde onderwijs aan
volwassenen vallen.
De vereenigingen hebben dus alle reden tot vol
doening over haar arbeid, vooral omdat zij, blijkens
hare jaajverslagen, over het algemeen de toewijding
zoowel van cursusleiders als van cursisten kunnen
prijzen. Het zijn menschen van allerlei slag en allerlei
leeftijd, dje dit onderwijs volgen: mannen en
vrouwenhandarbeitiers (deze vormen de meerderheid), kan
toor- en !winkelbedienden, beambten bij Post en
Telegraaf len de Staatsspoor, onderwijzers, politie
agenten, (verpleegsters, huisvrouwen. Zij hebben
allen een vllle dagtaak achter den rug als zij 's avonds
op de scrpo'banken plaats nemen; zij moeten er
soms een hielen afstand voor afleggen; het zijn niet
altijd de jv^igsten die den meesten ijver toonen.
Zoo kan mei in het verslag van n der vereenigingen
lezen van izen oudsten cursist, 65 jaar oud, die
geen enkele ^Engelsche) les verzuimde"; van twee
machinisten *f de spoorwegen, die trouw aanwezig
waren, ook al hun werk een half uur voor den aan
vang der lessen was geëindigd of als zij na afloop
daarvan nachtdienst hadden; van huisvaders, woon
achtig te Vreeswijk en Maarssen, die, weer of geen
Weer, present waren.
Wat trachten deze menschen te bereiken door het
volgen van de cursussen?
Het antwoord op die vraag vindt men in de op
gave van de cursussen, die het drukst bezocht worden:
die in schrijven, rekenen, Nederlandsch, Fransch,
Duitsch, Engelsch, wiskunde, boekhouden, teekenen
(ook bouwkundig teekenen).
Zij willen dus voor een deel hun tekort aan elemen
taire kennis aanvullen, omdat zij dit als een gemis
hebben leeren voelen of omdat hen dit belemmert
in de uitoefening van hun beroep of bedrijf; zij willen
voor een ander deel kundigheden verwerven, waarin
zij vroeger nooit eenig onderwijs hebben ontvangen,
omdat zij de behoefte daaraan hebben leeren kennen.
Het zullen dikwijls zeer practische redenen zijn,
die de menschen tot het volgen van deze cursussen
brengen: de zucht om vooruit te komen, om een beter
gesalarieerde betrekking te krijgen, waarvoor een
bepaalde kundigheid vereischt wordt.
Maar onder hen zijn er ook velen, die het gemis
b.v. van eenige kennis van Fransch of Duitsch als
een hinderlijk gemis zijn gaan voelen en bij wie het
verlangen naar meerdere ontwikkeling gewekt is,
zonder dat de bevrediging van dat verlangen hun eenig
materieel voordeel belooft.
Welk motief hen echter moge bewegen, zij allen,
zonder onderscheid, ook zij wien het ten slotte alleen
te doen is om een hooger salaris, zullen van dit onder
wijs nog een andere vrucht kunnen plukken dan de
bepaalde kennis of kundigheid, die zij er door ver
krijgen: zij kunnen hebben ervaren, dat geestelijke
inspanning op zich zelf een geluk is; dat er vreugde
valt te beleven aan het, met moeite, verwerven van
hooger ontwikkeling en ruimer begrip.
En men zou in onze dagen ook aan vele personen
uit hoogere" kringen dan die van arbeiders en be
ambten toewenschen, dat zij, na volbrachte dagtaak,
het genot van eenige geestelijke inspanning leerden
waardeeren !
Dat ik hier de beteekenis van het onderwijs aan
volwassenen weer eens in herinnering breng, geschiedt
in de eerste plaats om hen, wien het aangaat, op te
wekken zich met de zorg ervoor te belasten in die
steden, waar de behoefte eraan evenzeer bestaat als
te Utrecht, maar waar het nog niet, of niet voldoende
wordt gegeven?en zoo zijn er nog verscheidene !
Maar ik heb er toch nog iets anders mede op het
oog.
Blijkens de jaarverslagen der vereenigingen te
Utrecht worden er zelden of nooit cursussen gegeven
in: aardrijkskunde, kennis der natuur, geschiedenis.
Het laat zich zeer goed verklaren, dat om practische
redenen vakken als moderne talen en boekhouden en
bouwkundig teekenen den meesten toeloop hebben.
Maar zonder de algemeene ontwikkeling te
onderschatten, die ook bij de beoefening van deze
vakken aan de cursisten kan worden bijgebracht
ik geloof, dat de gezichtskring van de minder ont
wikkelden vooral ook kan worden verruimd door
onderwijs in aardrijkskunde, dat tegenwoordig zoo
veel beter kan worden gegeven dan in vroegere jaren,
en dat men hun geluk kan verhoogen door hen belang
te leeren stellen in de levende natuur en hun eenig
begrip te verschaffen van de verschijnselen aan den
hemel. Het onderwijs in deze vakken aan volwassen
mannen en vrouwen zal hooge eisenen stellen aan
hen, die het moeten geven; zij zullen eenvoudig van
hart moeten zijn, alle geleerdheid moeten schuwen,
zich moeten bepalen tot de elementaire dingen, die
ieder moest weten, maar ongeveer niemand weet
INHOUD:
1. Prof. Dr. G. W. Kernkamp, Onderwijs aan
volwassenen. '
2. Mr. J. F. L. van Essen, De Zevende Volken
bondsvergadering Maurice Gerzon, Tanger.
3. Prof. Dr.H. Brugmans, Hetontslag van Bismarck
Joh. Braakensiek, Het congres v. reddingwezen.
4. Spreekzaal.
5. Dr. R. van der Meulen, Peter de Groote in Hol
land?L. J. Jordaan, Het Britsche mijnconflict.
6. Annie Salomons. Bijkomstigheden.
7. Dr. Jac. P. Thijsse, Redt AustraliëL. J.
Jordaan, Valentino f
9. Mr. P. H. Ritter Jr., Boldingh?Goemans
H. Scholte, Comoedia.
11. A. Plasschaert, Schilderkunst B. Person, Een
nteuw stuk van Galsworthy.
13. Paul Sabel, De Mij. t. Expl. der ver.
Majanglanden H. Verstijnen, Dierstudie.
14. Joh. Luger, Circus Maxo, met teek. door B. van
Vlijmen.
15. Cel 2, Telefoontje. Charivarius, Charivaria ?
J. G, Sinia Karrettuin :?Kumgra Nosalis, Rijm.
16. Charivarius, De Geschiedenis des Vaderlands
Uit het Kladschrift van Jantje
17 Barbarossa, Uit den Gemeenteraad, met teeken.
door B. van Vlijmen.
18. Herman Middendorp, Om zestig millioen, met
teeken, door Pro f. J. H. Jurres en G. Westermann.
20. Richard Heuckeroth, Radio.
Omslag: Problemen.
Bijvoegsel: Joh. Braakensiek, De vaste" zetel
van Spanje.
p*>e*
Kersen'
Pralines
~\ ByzondenfrissGhéf
aangename smaai^
JeS op dta naam Jttny&za
eten onetevfent zwn.' de
maar ook ik durf voorspellen, dat dit onderwijs, mits
goed gegeven, meer dan eenig ander de algemeene
volksontwikkeling zal bevorderen.
Dit kan ook het gevolg zijn bij het onderwijs in de
geschiedenis, dat tot nog toe ook tot de stiefkinderen
behoort. Ook bij de Volksuniversiteit, naar het schijnt;
in het verslag der Utrechtsche Volksuniversiteit over
1924?1925 leest men althans: merkwaardiger wijze
is het ons nog nooit gelukt voldoende belangstelling
te vinden voor een cursus op het gebied der geschie
denis".
Toen ik onlangs een bezoek bracht aan een ten
toonstelling, door de vereeniging Oud Utrecht
georganiseerd, waar men kon zien, welk een schat van
schoonheid de Utrechtsche kerken en de Utrechtsche
wallen, met hunne bolwerken en torens en poorten,
vroeger vertoonden, zei een der bestuursleden mij:
,,er komen maar weinig bezoekers; de ontwikkelden
natuurlijk niet; evenmin de bewuste arbeider";
wie er komen, zijn hoofdzakelijk kleine burgers,
Utrechtenaren van ouder tot ouder".
Het wekken van belangstelling in de geschiedenis
van eigen stad en gewest, in het maatschappelijk
leven van vroeger eeuwen, in de groote gebeurtenissen
van onze landshistorie, het, bijbrengen ook van de
onmisbare kennis om iets te begrijpen van wat er in
onzen eigen tijd voorvalt ook dit behoort m.i.,
naast het zooeven bedoelde onderwijs, tot het gebied
dat de Vereenigingen voor het geven van onderwijs
aan volwassenen zullen moeten bestrijken, indien zij
hare Werkzaamheid ten volle willen ontplooien.
Eerst dan ook zal een stevige grondslag zijn gelegd
voor het gebouw van de Volksuniversiteit.
KERNKAMP