De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 11 september pagina 20

11 september 1926 – pagina 20

Dit is een ingescande tekst.

CADILLAC De schitterende constructie en afwer king der nieuwe CADILLAC V 65 bewijzen, dat Cadillac haar leidende positie op zeldzame wijze weet te handhaven. K. LANDEWEER - UTRECHT. D I O DOOR m DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No. 2571 HEUCKEROTH A17" E hebben weer een tijdperk van "'' veel wederwaardigs achter ons. Daventry 26.8 's avonds 10 u. 20 The etnory Glee club"; daar zong Georg Baker n 't was leelijk.. Ook niet mooi was Hilversum 28.8, Nederl. liederenzanger, de heer Slinkert. Veel van Neerlands bodem inderdaad: Ons lied - Reckers, Hij die geen liedje zingen kan - Hullebroek, Mien Franke - Zweers, Een treurige ge schiedenis- Dalcrose, Peeties brief - Hulle broek, Zoo doet de boer-v. d. Hijl, drie schuintamboers en Toen wisten ze 't". Nou entoen wisten we 't ook. Namelijk, dat men in Hilversum blijkbaar nog altijd nalaat een mogelijk slecht gedisponeerd zanger n de kunst, wanneer noodig, ?te vrijwaren voor fiasco. Daags te voren had de technische dienst N.S.F, een voortreffelijke uitzending bezorgd van Strauss' Rosenkavalier-muziek in een speciale voor de film geschreven bewer king die uitstekend door het Residentie orkest werd gespeeld. Zondag 29.8: Kath. Radio. Onder G. Kimmijzer de Missa in honorem St. Francisci Xaveri van den Duitschen componist Fr. Witt" zoo vermeldde eenvoudigweg 't programma, maar 't was juist wel eens belangwekkend ge weest, daarbij te kunnen lezen dat deze stoer-stugge, op-haar-stuk-staande mu ziek geheel den aard kenmerkt van den in 1834 te Walderbach in Beieren ge boren kerkmusicus Franz Xavier Witt die, na de strenge Regensburger muziek-richting aangenomen te hebben, zich sterk kantte tegen de uitvoering van niet authentiek-kathólieke kerk muziek. Vooral de missen van Mozart en Haydn moesten 't ontgelden. Ik zelf weet, dat de missen van Viotta en Ver hulst 't repertoire van den Stephan's Dom te Weenen beheerschten en inder tijd, 't was in 1905, hoorde ik een Militar Messe" in den Augsburger domkerk waarbij een volledig groot harmonie orkest met pauken, een sterk concertachtig-aandoende. uitvoering gaf, welke den toehoorder weliswaar pompeus aan deed, echter weinig kerkelijks aan sfeer bood. Witt werd voor zijn streven door den Paus Pius IX tot Doctor in de Philosophie benoemd. Daar bij den Prot. Kerkdienst op 5.9 in de Vrije Gemeente te Amsterdam ditmaal het fraaie koor onder Anton Tierie niet medewerkte en blijkbaar ook geen Anton van der Horst het orgel bespeelde, bleek des te sterker hoe nuttig het zou zijn van dien kant ook eens naar een Witt" uit te zien en schoon schip te maken en den Thomas Cantor Bach in eere te herstellen. Na deze en andere van wij ding door drenkte overpeinzingen, het vroolijker deel van 't Radioprogram! Bij de feestviering op Koninginnedag was 't vooral eigenaardig, het Carillon van den damtoren door Vincent bespeeld te hooren. Een waarlijk met interesse te bewerken auditie, waarvoor mijns inziens bij herhaling, .en dan mogelijk door ver schillende beiaardiers veel belangrijks ter opmerking zal zijn. Nog wil ik ditmaal op een uitvoering van Hilversum 2.9 door het instrumen taal ensemble van den H.D.O. wijzen. ?Achtereenvolgens, zij 't in arrange menten, bracht men Debussy, Fourdrain, Guirard, Ravel en Baton ten gefcmre en inderdaad kan ik tot vreugde ver klaren dat daar veel van schoolfransch ter zijde bleef. Er viel menigmaal iets van den waarlijk franschen conversatietoon der muziek te bespeuren. In dat opzicht kan men vee) leeren door te luisteren naar de Concerts Lucien Parijs. Dat strijktrio doet waarlijk soms verrassende dingen, bijv. op een simpel Mignón arrangement, fijn van toon en waarbij de f razeerings-en tempo-tradities, Vooral dank zij den uitstekenden pianist Marcel Briclot, zuiver gehouden bleven. De Vara opZaterdagavond bracht 't beste. Dit is verheugend. Alleen hoop ik nog eenmaal op dat programma eene lezing te vinden aangekondigd, niet alleen over socialisme en kunst gelijk op 28.8, maar ook eens over de autocratie der kunst. Deze kan dan stellig van mijn belang stelling zeker zijn. Inderdaad een begrip wat de Vara dient te verbreiden en de kunst is toch in geen ander verband denkbaar. CORRESPONDENTIE. P. v. O, U schiet waarlijk een bres: onder de vele correspondentie welke men mij, belangstelling toonend deed toekomen, is er zelfs een welke de preétaties der V.P.R.O. en de Chr. Radiosmetteloos wil noemen. Gij legtde hand op 't kloppend hart en dit hart in eigen boezem is de gemeentezang". Ge beweert toch: ,, Ik geef grif toe dat aan den gemeentezang zoowel bij Orthodoxen als bij Vrijzinnigen nog zeer veel te verbeteren valt". En verderop zelfs: over onzen Protestantschen gemeen tezang. Het is waarlijk hoog tijd dien eens wat te gaan verheffen". Wat den Peer Gynt-avond betref t: uit eigen praktijk in dat werk doordrongen en kennend de groote moeilijkheden welke dit te overwinnen biedt, zal ik heusch de eerste zijn ter gelegenheid eener erkennenswaardige wedergave, deze te releveeren. Over 't artistiek onrijpe der groepen, hierboven 't een en ander. Voorts is uwe zinsnede hiermee in verband: ik zou toch even willen wijzen op de studio-avonden van de V.P.R.O. (op Zondag en weekavonden) waarbij solo zang en andere muziek door beroepsartisten ten beste wordt gegeven". Gevaarlijk immers. De scheiding welke tusschen dilettanten en beroeps-artisten" te maken valt is mogelijkerwijze deze: de eersten doen 't voor hun pleizier", dz tweeden, om in 't hier ver staanbaar jargon ter beteugeling van verwereldlijking" te schrijven, om den broode". En dan is 't ditmaal niet voor 't eerst geweest dat de laatsten 't, vooral wat talent en toewijdingsgave betreft, ten opzichte der niet-beroepsartisten af legden. Bach's Suiten, de naam zegt 't, een reeks van Gigne, Sarabande, Couronne, Allemande, dus wereldlijke dans-wijsjes uit dien tijd, kan nimmer tot de specifiek Protestantsche1 kerkmuziek gerekend worden. Eerder nog de Chaconne. Doch zoolang ons op die avonden, gelijk gebeurde op 2.9, De Krijgsmarsch uit Athalia van Mendelssohn voor Viool en Piano (sic!) voorgezet wordt, kan ik van geestelijke kunstrijpheid met den besten wil nog niets bespeuren. De Problemen staan op het omslag KUNSTZAAL WILLEM BROK Hilversum Van Lenneplaan 6 Tel. 628 TENTOONSTELLING van werken door C. M. GARMS. Schilderijen?? teekeningen houtsneden etsen en kunstaardewerk van de aardewerk fabriek ,,DE RIJN", tevens een collectie Fransche en Hollandsche sier- en toegepaste kunst. Vrije bezichtiging dagelijks van 9 tot 5 uur. ZONDAGS OP AANVRAAG. Complete Badkamer van af f 285.?. Prima drukautomaat, Bad, Kranen, Bidet, Waschtafertoet marmer en spiegel. G, J, DE KONINGS ZOON Keizersgracht 447, A'dam LET OPl Uwe Meisjes en Jongens kunt ge alleen voordeelig en elegant kleeden in het eenige Speciaal-huis HENDELS Kalverstraat 109-111 ^A HIS mm voicr GRAMOPHONE IS UW IDEAAL VAN WAT EEN PHONOGRAPH OF GRAMOPHONE ZIJN MOET! Te hooren bij al onze geaccre diteerde agenten. N.V. DUTCH GRAMOPHONE CY. (Late The American Import Company) 22a AnisterdamscheVeerkade DEN HAAG m?UW Zenuwen .komen toh rush en worden óeste .-.. door Mijnhard '^Zenuw-tabletten _|t Glazen buisje s) Allén ecnTmer den Naam Mijnhardt op de Verpakking BEWIJSSTUKKEN BEHOORENDE BIJ HET KORT BEGRIP VAN HET OUD-VADERLANDSCH BURGERLIJK RECHT VERZAMELD EN VAN INHOUDS OPGAVEN VOORZIEN DOOR Mr. A. S. DE BLÉCOURT Hoogleeraar te Leiden TWEEDE DEEL Overijsel, Gelderland, Utrecht, Holland. Zeeland, Generali teitslanden van Brabant en supplement (Frankisch-Germaansche periode) MET 3 KAARTJES Prijs, gebonden . . f 11,50 Uitgave van J. B. WOLTERS Groningen Den Haag REEDERS' Hygiënische Petroleum-Kachels ZIJN DE BESTE VEILIG ZUINIG REUKELOOS Eenig adres: N.Z. KOLK 17 AMSTERDAM REPARATIE- INRICHTING. v.VOLLENHOVEN 'S STOUT TYP.: AMST. BOEK- EN STEENDRUKKERTJ V/H ELLERMAN, HARMS «S CO.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl