Historisch Archief 1877-1940
CADILLAC
De schitterende constructie en afwer
king der nieuwe CADILLAC V 65
bewijzen, dat Cadillac haar leidende
positie op zeldzame wijze weet te
handhaven.
K. LANDEWEER - UTRECHT.
D I O
DOOR
m
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2571
HEUCKEROTH
A17" E hebben weer een tijdperk van
"'' veel wederwaardigs achter ons.
Daventry 26.8 's avonds 10 u. 20 The
etnory Glee club"; daar zong Georg
Baker n 't was leelijk.. Ook niet mooi
was Hilversum 28.8, Nederl.
liederenzanger, de heer Slinkert. Veel van Neerlands
bodem inderdaad: Ons lied - Reckers,
Hij die geen liedje zingen kan - Hullebroek,
Mien Franke - Zweers, Een treurige ge
schiedenis- Dalcrose, Peeties brief - Hulle
broek, Zoo doet de boer-v. d. Hijl, drie
schuintamboers en Toen wisten ze 't". Nou
entoen wisten we 't ook. Namelijk, dat
men in Hilversum blijkbaar nog altijd
nalaat een mogelijk slecht gedisponeerd
zanger n de kunst, wanneer noodig,
?te vrijwaren voor fiasco. Daags te voren
had de technische dienst N.S.F, een
voortreffelijke uitzending bezorgd van
Strauss' Rosenkavalier-muziek in een
speciale voor de film geschreven bewer
king die uitstekend door het Residentie
orkest werd gespeeld.
Zondag 29.8: Kath. Radio. Onder
G. Kimmijzer de Missa in honorem St.
Francisci Xaveri van den Duitschen
componist Fr. Witt" zoo vermeldde
eenvoudigweg 't programma, maar 't
was juist wel eens belangwekkend ge
weest, daarbij te kunnen lezen dat deze
stoer-stugge, op-haar-stuk-staande mu
ziek geheel den aard kenmerkt van den
in 1834 te Walderbach in Beieren ge
boren kerkmusicus Franz Xavier Witt
die, na de strenge Regensburger
muziek-richting aangenomen te hebben,
zich sterk kantte tegen de uitvoering
van niet authentiek-kathólieke kerk
muziek. Vooral de missen van Mozart
en Haydn moesten 't ontgelden. Ik zelf
weet, dat de missen van Viotta en Ver
hulst 't repertoire van den Stephan's
Dom te Weenen beheerschten en inder
tijd, 't was in 1905, hoorde ik een
Militar Messe" in den Augsburger domkerk
waarbij een volledig groot harmonie
orkest met pauken, een sterk
concertachtig-aandoende. uitvoering gaf, welke
den toehoorder weliswaar pompeus aan
deed, echter weinig kerkelijks aan sfeer
bood. Witt werd voor zijn streven door
den Paus Pius IX tot Doctor in de
Philosophie benoemd.
Daar bij den Prot. Kerkdienst op 5.9
in de Vrije Gemeente te Amsterdam
ditmaal het fraaie koor onder Anton
Tierie niet medewerkte en blijkbaar ook
geen Anton van der Horst het orgel
bespeelde, bleek des te sterker hoe nuttig
het zou zijn van dien kant ook eens naar
een Witt" uit te zien en schoon schip
te maken en den Thomas Cantor Bach
in eere te herstellen.
Na deze en andere van wij ding door
drenkte overpeinzingen, het vroolijker
deel van 't Radioprogram! Bij de
feestviering op Koninginnedag was 't vooral
eigenaardig, het Carillon van den
damtoren door Vincent bespeeld te hooren.
Een waarlijk met interesse te bewerken
auditie, waarvoor mijns inziens bij
herhaling, .en dan mogelijk door ver
schillende beiaardiers veel belangrijks
ter opmerking zal zijn.
Nog wil ik ditmaal op een uitvoering
van Hilversum 2.9 door het instrumen
taal ensemble van den H.D.O. wijzen.
?Achtereenvolgens, zij 't in arrange
menten, bracht men Debussy, Fourdrain,
Guirard, Ravel en Baton ten gefcmre
en inderdaad kan ik tot vreugde ver
klaren dat daar veel van schoolfransch
ter zijde bleef. Er viel menigmaal iets
van den waarlijk franschen
conversatietoon der muziek te bespeuren.
In dat opzicht kan men vee) leeren door
te luisteren naar de Concerts Lucien
Parijs. Dat strijktrio doet waarlijk soms
verrassende dingen, bijv. op een simpel
Mignón arrangement, fijn van toon en
waarbij de f razeerings-en tempo-tradities,
Vooral dank zij den uitstekenden pianist
Marcel Briclot, zuiver gehouden bleven.
De Vara opZaterdagavond bracht 't beste.
Dit is verheugend. Alleen hoop ik nog
eenmaal op dat programma eene lezing
te vinden aangekondigd, niet alleen over
socialisme en kunst gelijk op 28.8, maar
ook eens over de autocratie der kunst.
Deze kan dan stellig van mijn belang
stelling zeker zijn. Inderdaad een begrip
wat de Vara dient te verbreiden en de
kunst is toch in geen ander verband
denkbaar.
CORRESPONDENTIE.
P. v. O, U schiet waarlijk een
bres: onder de vele correspondentie
welke men mij, belangstelling toonend
deed toekomen, is er zelfs een welke de
preétaties der V.P.R.O. en de Chr.
Radiosmetteloos wil noemen. Gij legtde hand
op 't kloppend hart en dit hart in eigen
boezem is de gemeentezang".
Ge beweert toch:
,, Ik geef grif toe dat aan den
gemeentezang zoowel bij Orthodoxen als bij
Vrijzinnigen nog zeer veel te verbeteren
valt".
En verderop zelfs:
over onzen Protestantschen gemeen
tezang. Het is waarlijk hoog tijd dien
eens wat te gaan verheffen".
Wat den Peer Gynt-avond betref t: uit
eigen praktijk in dat werk doordrongen
en kennend de groote moeilijkheden welke
dit te overwinnen biedt, zal ik heusch
de eerste zijn ter gelegenheid eener
erkennenswaardige wedergave, deze te
releveeren.
Over 't artistiek onrijpe der groepen,
hierboven 't een en ander. Voorts is
uwe zinsnede hiermee in verband:
ik zou toch even willen wijzen op de
studio-avonden van de V.P.R.O. (op
Zondag en weekavonden) waarbij solo
zang en andere muziek door
beroepsartisten ten beste wordt gegeven".
Gevaarlijk immers. De scheiding welke
tusschen dilettanten en
beroeps-artisten" te maken valt is mogelijkerwijze
deze: de eersten doen 't voor hun
pleizier", dz tweeden, om in 't hier ver
staanbaar jargon ter beteugeling van
verwereldlijking" te schrijven, om den
broode".
En dan is 't ditmaal niet voor 't eerst
geweest dat de laatsten 't, vooral wat
talent en toewijdingsgave betreft, ten
opzichte der niet-beroepsartisten af
legden.
Bach's Suiten, de naam zegt 't, een
reeks van Gigne, Sarabande, Couronne,
Allemande, dus wereldlijke dans-wijsjes
uit dien tijd, kan nimmer tot de specifiek
Protestantsche1 kerkmuziek gerekend
worden. Eerder nog de Chaconne. Doch
zoolang ons op die avonden, gelijk
gebeurde op 2.9, De Krijgsmarsch uit
Athalia van Mendelssohn voor Viool
en Piano (sic!) voorgezet wordt, kan
ik van geestelijke kunstrijpheid met den
besten wil nog niets bespeuren.
De Problemen staan op het omslag
KUNSTZAAL WILLEM BROK
Hilversum Van Lenneplaan 6 Tel. 628
TENTOONSTELLING
van werken door C. M. GARMS. Schilderijen?? teekeningen
houtsneden etsen en kunstaardewerk van de aardewerk
fabriek ,,DE RIJN", tevens een collectie Fransche en
Hollandsche sier- en toegepaste kunst.
Vrije bezichtiging dagelijks van 9 tot 5 uur.
ZONDAGS OP AANVRAAG.
Complete Badkamer
van af f 285.?.
Prima drukautomaat, Bad, Kranen, Bidet,
Waschtafertoet marmer en spiegel.
G, J, DE KONINGS ZOON
Keizersgracht 447, A'dam
LET OPl
Uwe Meisjes en Jongens
kunt ge alleen voordeelig
en elegant kleeden in het
eenige Speciaal-huis
HENDELS
Kalverstraat 109-111 ^A
HIS mm voicr
GRAMOPHONE
IS
UW IDEAAL
VAN WAT EEN PHONOGRAPH
OF GRAMOPHONE
ZIJN MOET!
Te hooren bij al onze geaccre
diteerde agenten.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE CY.
(Late The American
Import Company)
22a AnisterdamscheVeerkade
DEN HAAG
m?UW
Zenuwen
.komen toh
rush en
worden óeste
.-.. door
Mijnhard
'^Zenuw-tabletten
_|t Glazen buisje s)
Allén ecnTmer den Naam
Mijnhardt op de Verpakking
BEWIJSSTUKKEN
BEHOORENDE BIJ HET
KORT BEGRIP VAN HET
OUD-VADERLANDSCH
BURGERLIJK RECHT
VERZAMELD EN VAN INHOUDS
OPGAVEN VOORZIEN DOOR
Mr. A. S. DE BLÉCOURT
Hoogleeraar te Leiden
TWEEDE DEEL
Overijsel, Gelderland, Utrecht,
Holland. Zeeland, Generali
teitslanden van Brabant en
supplement
(Frankisch-Germaansche periode)
MET 3 KAARTJES
Prijs, gebonden . . f 11,50
Uitgave van J. B. WOLTERS
Groningen Den Haag
REEDERS'
Hygiënische
Petroleum-Kachels
ZIJN
DE BESTE
VEILIG
ZUINIG
REUKELOOS
Eenig adres:
N.Z. KOLK 17
AMSTERDAM
REPARATIE- INRICHTING.
v.VOLLENHOVEN 'S STOUT
TYP.: AMST. BOEK- EN STEENDRUKKERTJ V/H ELLERMAN, HARMS «S CO.