Historisch Archief 1877-1940
16
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 25", 2
t
REVOLUTIE-VREES
Pantserkruiser Potemkin'
E f j!m is de revolutie want
zij beteekent in het proces der
eeuwige wedergeboorte dat
ook het geestelijk leven
beheerscht, voor onzen tijd het
eigen, logische uitdrukkings
middel, hetwelk iedere cul
tuurperiode zich op haar beurt
weet te scheppen. Meer dan
de Nibelungen" meer dan
de Caligari" is de Potemkin"-film de draagster
van deze vernieuwing brengt zij de totale
umwertung" van verouderde doctrines en kunstbegrip
pen. Zoowel Lang als Wiene richtten zich nog tot
de klassieke schoonheidsleer: zij brachten het offer
der picturale compositie en der fraaie plastiek
de Potemkin' versmaadt deze verzachtende om
standigheden". Zij gebruikt de techniek van de
film onverholen, met de volkomeu erkenning van haar
photogeen karakter?zonderaesthetischeverfraaiing
zonder litteraire bijgedachte. Zij vertelt een histo
risch fragment uit ons tijdvak van staal en beton,
in de taal van het neutrale, preciese apparaat
en het resultaat is alle orthodoxe formules
ten spijt van een barbaarsche, verbijsterende
schoonheid. Zoo moest uit den kosmos van den
RadioAether het epos der Mechanica geboren worden.
Manet heeft het reeds gezegd: Kunst is het directe
handschrift van het Leven".?? en niets is onzinniger
dan het heldendicht der Machine te willen neerschrij
ven met een ganzenveder.
Potemkin" heeft geen intrige, geen liefdeshistorie, ?
geen held en geen tendenz. Ook geen tendenz want
het muiterij-gegeven, dat buiten zijn locale sfeer
alle propagandistische beteekenis verliest, is slechts
een toevallige uiting van het eeuwenoude verschijnsel:
Der Mensch in seinem Wahn ! Het is deze
Schrecklichste von Allen," welke hier zijn dolzinnigen
vernietigings-drang uitviert, met behulp van de Machine,
het vreeselijk werk zijner handen. Hoeveel kunste
naars heeft het onderwerp in zijn huiveringwekkende
grootheid reeds aangetrokken op hoeveel wijzen
is het in kunst weergegeven hoeveel cultuurperi
oden heeft het bevrucht en tot baren gedrongen!
En thans is de beurt aan onzen tijd om op zijn wijze,
met zijn middelen, te getuigen van het smartelijk
mysterie: Liefde?Hartstocht?Haat.
Nu is het verwonderlijk moeilijk, de
hedendaagsche kunstzinnigheid aan het verstand te brengen,
dat een drama uit de wereld der motoren en der
electriciteit, een andere taal, een andere techniek
vraagt, dan een Dante of een Rembrandt gebruikten.
Het in schoone oude vormen versteende conservatisme
de'zoete, maar steriele liefde tot het verleden,
blijken machtiger dan het gezond verstand en normale
artistieke intuïtie. Wat noodig is, is de Daad de
simpele, sterke Daad, die onaandoenlijk voor forma
listische bezwaren en aesthetisch getheoretiseer, zal
bewijzen, dat de ontkenning en verachting van den
eigen tijd moet uitloopen op dood en zelfvernietiging.
Het is deze Daad, die den grooten ommekeer brengt....
hetzij als Contrat Social" hetzij als
Pelleas"muziek hetzij als ,,Potemkin"-film.
Het is zeer moeilijk, de ,,Potemkin"-fUm als artis
tiek verschijnsel te benaderen.Gelijk gezegd, mist zij
de picturale en compositaire kwaliteiten, die de
groote film-kunstwerken van den laatsten tijd voor
ons conventioneel schoonheidsgevoel aanvaardbaar
en vertrouwd maakten. Zij ontbeert zelfs de bizarrerie,
de excentriciteit, die van oudsher de snobs impo
neerden. Oppervlakkig beschouwd is het neutrale
fotografie?cinematografische reportage van een ge
fingeerd gebeuren. Maar het merkwaardige is, dat
deze fotografische bewegende beelden van empirische
gegevens, in hun onderling verband, de sterke
schoonheids-ontroering geven van het Kunstwerk. Dit is
de groote revolutionaire beteekenis van de Potem
kin" dat zij het apparaat geen geweld aandoet en
met volkomen erkenning van zijn objectief en mecha
nisch karakter tot schoonheid weet te geraken.
Wil dit alles zeggen, dat de fotografische opnamen
maar luk-raak zijn geschied, zuiver en alleen om hun
feitelijke beteekenis? Niets is minder waar! Voor
den cinegrafist gold de opgave, in de natuur,
in de realiteit het fotografisch sujet te kiezen, dat
in tonaliteit, rhythme en compositie, beantwoordt
aan het beeld, dat de kunstenaar bij de innerlijke
schouwing van het drama voor zich had. Het behoeft
hier niet de vraag te zijn, of het moeilijker of eenvou
diger is dan het weergeven eener vooraf geconstru
eerde werkelijkheid, gelijk bij de Nibelungen"
geschiedde vast staat, dat het zuiverder en daar
door artistiek-sterker is.
Het is de doorvoering van deze mechanische objec
tiviteit, in de reproductie, zoowel als in den scenischen
en dramatischen bouw, welke het werk zijn grandiosen
stijl verleent.
Wat de dramatische constructie aangaat, is het hier
het Gebeuren de kinetische roes, die ons meesleept.
De muiterij aan boord van een oorlogsschip een
gegeven, dat ons reeds in honderden
avonturenfilms" is opgedischt en dat ons kouder liet, naarmate
het mooier" was ontwikkelt thans in haar nuchtere
preciese waarneming een dramatische spanning, die
volkomen nieuw is. Hier geen pakkende scènes a
faire, geen psychologische verwikkelingen er is
geen tijd voor. Alles gaat snel, beknopt en direct in
zijn werk en het is een wonder, zoo diep als deze '
taal der uiterste zakelijkheid en rapiditeit in onze
zielen doordringt. Het drama is gezien en weerge
geven met den synthetischen, alomtegenwoordigen
blik van den modernen mensch, uit het tijdperk der
radiotelegrafie.
Volkomen in harmonie hiermee is de scenische
bouw. Met feilloo/e intuïtie heeft de filmdichter
Gegrepen, dat het epopée der Universaliteit en Uiter
ste Beweeglijkheid niet kon worden weergegeven in
de ver-beelding van het atelier- of studeerkamer
product. Wij aanschouwen het drama niet wij
belevn het! De evenwichtige, bezonken uitdrukkings
wijze van den verhaler heeft plaats gemaakt voor de
hartstochtelijk afgebeten taal van den reporter. Van
een oproer aan boord worden felle, pregnante flitsen
gegeven: een door woede en smart verwrongen gelaat,
dat voorbij de lens jaagt een in doodsstrijd
samengekrampte vuist trampelende voeten.... plotse
ling afgewisseld door n massa-gevecht, dat het
geheele voordek van het schip bestrijkt. Het is alsof
de operateur, temidden van de strijdenden heen en
weer geslingerd, zijn camera richt, waarheen hij kan
in haastige, heete begeerte om zooveel mogelijk
van het grootsche en verschrikkelijke gebeuren vast
te leggen. En alles is belangrijk alles verkrijgt een
tragisch-demonische beteekenis: de doodsstrijd van
een mensch, zoo goed als de stampende zuigers in de
machinekamer of het lorgnet van den in zee geworpen
scheepsdokter, dat als een armzalige trofee in het
want is blijven hangen. En het eeuwige liet groote
wonder der kunstschepping, voltrekt zich opnieuw
voor onze oogen: deze wreed-nuchtere, objectieve
notities groeien bij den toeschouwer tot diepe ont
roering tot machtige schoonheid tot kunst!
gevreesde fantoom-schip ontredderd en tot ondergang,
gedoemd met man 'en muis !
Het is geen Revolutie, die eenige regeering vermag
te'weren het is de cultuur-zelf, die zich omwentelt,
om het gelaat te keeren naar het licht van een nieuwea
dag!
Naar aller heeren landen wordt de alarm-kreet*
doorgegeven: Weest op uw hoede de Potemkin"
komt!" Benauwde burgemeesters angstige
paedagogen verontruste ministers alles, wat zich
voor de maatschappelijke orde en de juiste hand
having der politie-verordeningen verantwoordelijk
voelt, loopt te hoop, paraplu-zwaaiend en
vuistenballend en keert zich tegen het groote onbekende
gevaar, dat opdoemt aan den horizon, in de gedaante
van een modernen pantserkruiser. Ook ten onzent
heeft de komst van het Russische filmwerk een heftige
beroering te weeggebracht.
Onnoodige vrees.... ,.Lieb V'aterland, kannst
ruhig sein !"
De Potemkin" zal aan ons voorbijglijden sereen
en stil in haar stalen geweld. De nerveuze autoriteiten
kunnen zich de perels var. het voorhoofd wisschen:
geen haar zal aan het off ideële Gezag gekrenkt worden.
En toch zal met dit werk de Revolutie over ons zijn
heengegaan machtiger en vollediger, naarmate zij
zie h zwijgend en geruischloos volt rekt. Want de Knjas
Potemkin", die waarschijnlijk tegen de bedoeling
van haar Sovjet-exploitanten het politieke en
crimineele wetsbestel der Westersche landen onaangetast
laat, richt een hopeloozc verwoesting aan in de ge
schreven en ongeschreven code onzer conservatieve
aesthetiek. De brave en bedaagde fregatten
Officieele Kunst" en Schoon Verleden" worden door het
Fairbanks De drie musketiers". Tuschinsky
Deze Fairbanks is niet 7.00 voortreffelijk als ,,De
dief van Bagdad" of Robin Hood". Het gegeven is
te Fransen, om door anderen dan Franscherïaange
kund te worden. Eenige jaren geleden is hetzelfde
onderwerp behandeld door -- ik meen Pathé.
Het was te lang (vier of zes episoden!), het miste de
geweldige technische kwaliteiten der Fairbanks-film,.
het ontbeerde een filmspeler van Fairbanks kracht
maar het bezat n ding: ... .panache! Fairbanks'
D'Artagran" is sportief en geestig, maar niet
heroiek. De goddelijke Qasconsche bluf, met zijn
edelmoedigheid, grandezza en bravour is geen kwestie
van talent het is een kwestie van ras.
Met dit voorbehoud, is de film een genot om te
zien. Hoe kan het ook anders ! Doug is Doug d.w.z.
Mannelijkheid, Gezondheid, Eenvoud, Vaart. Dat
is het wat dezen acteur frisch en jong houdt, naast
den ziekelijken, vroeg verwelkten roem der
Amerikaansche society-spelers. Zijn aantrekkelijkheid
isdoor en door mannelijk en gezond, omdat hij er nimmer
mee coquetteert. Zijn vroolijkheid is aanstekelijk,.
omdat zij echt is. Zijn tempois meeslepend, omdat het
bij zijn temperament hoort. Zoo is iedere nieuwe
Fairbanks-film een verkwikking tusschen veel, dat valsch»
of voos of gekunsteld is.
Welkom Doug!
KAMEROPENING
Ten derden maal komt nu de Dinsdag in zicht,
in den lijdzamen loop van September:
de dageraad gloort en de kimmen zijn licht,
en de morgenlucht prikkelt als gember!
De gansche provincie, de steden incluis,
door 'f vooruitzicht verlangend en hopend,
fijgf op naar het Binnenhof, 'f Ridderlijk Huis,
waar de Kamer zal worden geopend!
Ministers bekijken die Kamer aan 'f Plein,
alsof 't wel de kamer van Blauwbaard kon zijn !
De herfst is nabij, want het loover vergeelt,
en al schraler verschrompelt hef lommer:
t Is uit met de zeeslang, zoomee met de teelt
van de journalistieke komkommer!
Nu komen de kijkers naar t hart van Den Haag,
en het werkeloos wachten zij sloopend,
de drommen getroosten t zich willig en graag,
want de Kamer zal worden geopend!
Het wezen dier Kamer is hoog/ijk mistiek:
ze leent zich voor toekomst- en Kamermuziek f
De duizenden stroomen nieuwsgierig bijeen,
hetzij rijdend of varend of loopend:
ze wachten geduldig, en wijken doet geen,
want de Kamer zal worden geopend.'
En a/s straks de Kamer geopend zal zi/'n,
schoon geen slot en geen sleutel fungeerde,
ver/aten de drommen voldaan het festijn,
dat den Wintertijd inaugureerde!
Slechts vraag je straks, als je de sprekerlijsf leest;
Hoe is ooit zoo n Kamer ,,gesloten geweest!"
KUMGKA 1\OSAL1S
CHAMPAGNE EXTRA
D UMIN Y
Agence: Comptoir des Pays-Bas
et de Paris, La Haye