De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 18 september pagina 20

18 september 1926 – pagina 20

Dit is een ingescande tekst.

^5*?;«sfi? /Fri»"*!?:: ^w?' t H " " -l- ' " - ' l ' DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No. 2572 TELEFOONTJE DOOK CEL 2 Met het Nederlandsch Jeugdleiders Instituut? Met het Instituut dat bezig is met de Vereeniging voor Nationale Volks opvoeding te overleggen met welke middelen men den nationalen volksdans zou kunnen doen herleven? Ja, dank u, dan ben ik terecht. Ik wou alleen weten hoever het overleg al gevorderd is. Dus nog heelemaal niet ver? Maar vertelt u eens: u spreekt van het herleven van den nationalen volksdans. Hebben wij er dan ooit een gehad? De horlepiep? Hakke-teenen een twee drie? Of is het misschien de bevallige . dans die ze in Amsterdam onder hossen' Verstaan? Die dansen zij daar op onzen eenigen nationalen feestdag en zou u mij n Amsterdammer kunnen aanwijzen die van zijn leven niet gehost heeft? Maar waarom niet het hossen als beginsel, als de basis van onzen natio nalen volksdans aangenomen en getracht ,hem te veredelen? Inderdaad, het is nog zoo'n stom idee niet. In de eerste plaats kan ieder een, zelfs zij met ietwat gevoelige voeten, na enkele lessen al vrij gauw hossen, zij het dan nog een tikje onbeholpen. In het belang van de nobele zaak Nederland zijn nationalen dans terug te geven, wil ik mij zelfs gaarne beschik baar stellen voor het geven van een cursus. Een hos-diploma heb ik weliswaar niet, maar ik kan met getuigen staven dat ik sinds mijn zesde j^ar geen Ko ninginnedag overgeslagen heb en er is geen die zoo de Kalvèrstraat weet op en neer te hossen als ik, al zeg ik het zelf. Want vergeet u niet dat er hossen" en hossen" is. De volleerde hosser ik zal eerlang een handleiding bij van Holkema en Warendorf uitgeven is zoo iets als de/volleerde schaatsenrijder of tennisser. Het is een kwestie van stijl en evenwicht. De klassieke hosser heeft geen oogenblik zijn voeten van den grond. Dat is een van de geheimen van mijn succes. En daarbij moeten zijn knieën steeds gebogen zijn. Hij moet, als ik het zoo mag noemen, sloffen. En ' kent u een nationaler deugd dan het sloffen? Heeft u wel eens in het buiten land in een menigte geloopen die, bij voorbeeld, uit een schouwburg kwam? In Parijs trippelt men, in Londen hupt men en in Berlijn stapt men. In Neder land daarentegen sloft men. Het sloffen is niet anders dan een begin van hossen en het wordt nu maar een kwestie om op het sloffen voortbouwend het hossen te veredelen. Neen, wij rhoeten het niet zoeken in het veredelen van het schoone en opwekkende nationale lied: Hi-ha! Hi-ha-hi-ha! Een goed hosser verlangt geen ander lied. Is er een ander/waar hij zoo heel zijn nationale ziel kan inleggen? Een waarvan hij zoo uit het hoofd alle coupletten kent? Neen, ik voor mij geloof dat de oplossing veel meer ligt in de richting van de step. De hos moet tot een elegante step omgewerkt worden, tot de Dutch hosstep. Indien wij het zoover kunnen brengen, dan zal zij, naast onze nationale gin en onze kaas tot een der geliefdste artikelen worden op de wereldmarkt en overal waar gedanst wordt, en dat is overal, den naam van Holland met eere doen noemen. Dien weg moet het op en als u het dienstig oordeelt,^wil ik gaarne met eenige volbloed Amsterdammers in Frankendael een hos-demonstratie geven Niet te danken en geheel tot uw dienst. Dag Mevrouw en als u eens in privéeen hosje wil maken GRAPJES EN SERMOENEN T_T ET is, voor een niet meer te jeugdig A ?*? mensch, een overspannende tijd. lederen dag valt er een norm weg, om zoo te zeggen. De rust en de stilte zijn heen en wanneer ik zoo tusschen de groen-saaie wanden mijner bibliotheek zit, waaien de^ klanken van zes, zeven orkesten, uit Rome, Daventry, Parijs, Kopenhagen, Hilversum en Berlijn op den schoot van mijn kamerjapon. Ik spreek dan nog niet eens van wat men in den schoot van zijn gezin moet aanhooren, wanneer mijn neefje, dat aan de krant is hij schrijft over alles, maar voornamelijk over kunst eens even op komt loopen", zooals dat tegen woordig heet. Vroeger bezochten" wij onze verwanten en luisterden naar hunne inzichten, maar de ouderen van vandaag zijn tevens de eenige luisteraars van vandaag. Mijn neefje had heden avond wederom vrijwel uitsluitend het oor van den familiekring en wist een grappig verhaal te vertellen van wat hij een beeldenschennis noemde. Het bleek dat een beeldhouwer, in dienst der ge meente Amsterdam, aan een in aanbouw zijnde meisjesschool een beeldje had geplaatst, een geheel ontbloot jongentje voorstellend en dat men duidelijk kon zien enfin, dat er geen .twijfel mogelijk was, dat dit jongentje een jongentje verbeeldde en niet b.v. een kardinaal in ambtsgewaad of een inspec teur van politie in functie. Dit was ter oore gekomen van den wethouder van onderwijs, mijnheer Polak, en deze had zeer terecht bezwaren gehad tegen een dergelijke versiering. En had zich de moeite gegeven, te zorgen dat de beeld houwer het beeldje corrigeerde. Verstummelen" zei mijn neefje en Jeannet lachte. Ik wilde haar de kamer niet uit sturen om geen relief te geven aan dit incident, maar trachtte veeleer den aan wezigen duidelijk te maken dat mijnheer Polak, hoewel sociaal-democraat, weder om een loffelijk blijk gegeven had ook de meening van andersdenkenden te willen ontzien en dat hem dit zeker op de een of andere wijze ten goede zou komen. Een bloot jongentje aan een meisjes school is zeker niet paedagogisch. Had het dan een bloot meisje moeten wezen" vroeg Jeannet en hoewel ik naar haar blikte, was het toch te laat om de zich nu ontwikkelende discussie te stuiten. Mijn neefje meende, dat het naakt in de kunst een kuisch naakt was en lang zoo schade lijk niet voor de zinnen als de Charleston, maar ik zette hem mat door er op te wijzen dat men geen twee ongelijksoor tige dingen met elkander vergelijken kan, dat een beeld verstarring is en een dans beweging, en toen zeide hij, zeer te onpas, naar ik meen: juist daarorh. Hij kreeg steun bij Jeannet die een cursus volgt bij mevrouw Leistikow, waar ik zeer tegen ben, ik bedoel tegen het volgen van dien cursus, maar mijn vrouw stijft haar in deze dingen, omdat het physiek zoo gunstig werkt. Ik heb haar hooren vertellen, dat zij zonder muziek dansen en b.v. hun gemoeds aandoeningen in bewegingen moeten weergeven, wanneer mevrouw Leistikow zegt: Regentropfen rauschen". Ik heb gezien hoe Jeannet dat oefent voor den spiegel en ik moet zeggen dat het niet in het minste leek op het opsteken van een parapluie, het eerste waar men toch aan denkt wanneer men een spatje voelt. Ik zeide verder dat het zeer gelukkig was, dat mijnheer Polak Amsterdam voor een zoo treurige celebriteit als waaronder Brussel b.v. zucht, had ge vrijwaard, maar mijn neefje sprak van de groote Renaissance-pausen en Michel Angelo en de Sixtijnsche kapel, hoewel ik overtuigd ben dat hij evenmin de Six tijnsche kapel bezocht zal hebben als mijnheer Polak, die er ook geen bood schap heeft en de Romeinsche zedelijk heid rustig over laat aan de Romeinen. Jeannet werd stil, omdat ze in Juni, toen ze met mijn zwager en nog een klein gezelschap een reisje door Italiëmaakte, vanwege haar ongepermitteerde bloote armen uit een kerk is gezet. Men begrijpt thans gelukkig in Italiëdat Renaissance en naakt niets met elkander gemeen hebben en wanneer in Amsterdam wat meer van dezen geest aanwezig was, MODESHOW TE HAARLEM. t6 SEPTEMBER 1926. Zoodra September weder daar is komt de vraag in ons op: Wat hebben de toonaangevers der mode voor onze vrouwen bedacht". Van de uitnoodiging ons door de bekende speciale firma's op het gebied van bontmantels, Dameskleederen en Hoeden Weill-Muller" toegezonden, maakten wij dan ook gebruik en begaven ons naar het gebouw der Haarl. Kegelbond, Tem peliersstraat 35, om daar het allernieuwste te aanschouwen, wat bovengenoemde firma's ons op hun gebied, zouden toonen. Een achttal mannequins lieten, op de zachte tonen van goede muziek, deze creaties bewonderen. De mode brengt voor het bont verschillende nieuwe kleuren en meestal slanke lijnen. In die verschillende kleuren, zagen wij mantels van Nerzilla, imitatie zomerhermelijn, ook iets nieuws in grijs gestreept geschoren checrette, zeer mooi ontworpen modellen in pitzaniki en murmel. Er waren murmelmantels welke zoo mooi van kleur waren, dat een leek ze niet van echte Nerts kon onderscheiden. Verschillende veulen en perzianer mantels, waaronder een met linx gegarneerd trokken zeer de aandacht, alsook een mooie mol cape. Onder de nieuwste modellen en bontsoorten mogen wij niet vergeten een mantel van zilverbisam een licht beige mol mantel met groote dito tasch, een fraaie Nerts een petit gris en een naturel gerobte otter mantel. Om alle aparte en bijzondere stukken op te noemen zou teveel plaatsruimte vragen, alleen zou ik nog even uwe aandacht willen vragen, voor de elegante mantels met bont gevoerd: Verder moeten wij U noemen eenige aparte mantels costumes en complets van den heer Th. H. Weill. Wij zagen zeer veel chique tailleurs, die voor de a.s. herfst zeer modern zullen zijn. De lijn van deze tailleurs, is weder geheel nieuw. Doordat het bovenstuk tame lijk breed is, maakt dit de heup buitengewoon smal. Bij deze costumes werden groote beugeltasschen van gekleurde mol gedragen, wat op dit oogenblik het nieuwste in Parijs is. Zeer de aandacht trokken een lila mantel met petit gris garneering, een nijl-groen complet met mol in dezelfde kleur, een zwart zibiline mantel niet zeer smalle sjawl van Hudson, een zeer fraaie grijze sportmantel. De groote volimineuse kragen zagen wij niet meer. Ook vielen ons op eenige aardige namiddag japonnen. De modekleuren voor de aanstaande herfst zijn, alle kleuren rood, zachtgroen en eenige mooie tinten bruin. U zult ook gaarne wat vernemen over de hoeden der firma H. P. Muller en wil ik beginnen met de mededeeling dat de kleine hoeden nog steeds in meerder heid gedragen worden. De hooge bol is in de mode, doch thans komt hier de vakkennis zeer in aanmerking, daar de hoed op het hoofd gedrapeerd moet worden teneinde een elegant geheel te verkrijgen. Over het algemeen heeft de hoedenmode het stempel der eenvoud, de garneeringen uit sierlijke speld of lintgarneering. De meest 'op den voorgrond tredende kleur is Bordeaux en antinea(roseachtig beige). Wij zagen in deze tint eenige zeer chique modellen. De geheele show, droeg het stempel van de goede smaak en vakkennis der drie bekende firma's, die het geheel door samenwerking tot een groote hoogte weten op te voeren. (Advertentie). MARIE F. HOE VERHOOG IK MIJN SCHOONHEID? OP DEZE VRAAG, DAMES! IS SLECHTS N ANTWOORD door het gebruik van: VELOUTY de DIXOR" Paris Deze zachte welriekende crème geeft zonder te vlekken of vet te maken, schoonheid aan uw gelaat, armen en décolletéen ondervangt geheel het lastige poederen. VerkrUgbaar In wit Ivolrc naturel bU alle 1ste Klasse Parfumerie- en Kapperszaken, In tuben van f 0.40 af. BU toezending van f O.1O porto ond. lett. O. A. wordt compleet stel proeftnben gratis toegezonden. Filiaal voor Nederland en Koloniën: LEIDSCHEKADE 98 - Amsterdam - Tel. 36372. zou ook het beeldhouwwerk aan het Paleis geen gevaar loopen kou te vatten. Kunst is geen regeeringszaak" was de dooddoener van mijn neefje. Met zulke argumenten komt men ook aan wanneer het films geldt als de Patsjoemkin", een film die men waarlijk niet gezien behoeft te hebben, om te weten dat ze bedervend op den geest moet werken en ik vind het jammer, dat mijnheer Polak daar óók niet wat aan heeft kunnen doen, net als de burgemeester van Nijmegen. Jeannet draaide aan een spoeltje en de Savoyband ik zou in de verzoeking komen: bende te zeggen begon met zooveel kracht in de kamer te werken, dat ik mij maar weer terug trok in mijn studeerkamer. Maar wat is er nog te studeeren, nu de tijd op ons aan komt met zooveel daverend geweld, dat een plotseling invallende stilte, op straat of on huis, ons zoo vreemd overvalt dat wij niet weten zouden hoe haar te ge nieten. Om het onverwachte. BOUDEWIJNS De Problemen staan op het omslag CIG/JRETTE/ TURKI/H N?5 De dagelijks stijgende vraag naar deze sigaret is hel beste bewijs voor de prima kwaliteit. A.BATSCMARI CIGARETTES THE HAGUE TYP.: AMST. BOEK- EN STEENDRUKKERIJ V/H ELLERMAN, HARMS & CO.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl