Historisch Archief 1877-1940
^5*?;«sfi? /Fri»"*!?:: ^w?'
t H " " -l- ' " - ' l '
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2572
TELEFOONTJE
DOOK CEL 2
Met het Nederlandsch Jeugdleiders
Instituut?
Met het Instituut dat bezig is met
de Vereeniging voor Nationale Volks
opvoeding te overleggen met welke
middelen men den nationalen volksdans
zou kunnen doen herleven?
Ja, dank u, dan ben ik terecht. Ik
wou alleen weten hoever het overleg al
gevorderd is.
Dus nog heelemaal niet ver? Maar
vertelt u eens: u spreekt van het herleven
van den nationalen volksdans. Hebben
wij er dan ooit een gehad?
De horlepiep?
Hakke-teenen een twee drie?
Of is het misschien de bevallige
. dans die ze in Amsterdam onder hossen'
Verstaan?
Die dansen zij daar op onzen
eenigen nationalen feestdag en zou u mij
n Amsterdammer kunnen aanwijzen
die van zijn leven niet gehost heeft?
Maar waarom niet het hossen als
beginsel, als de basis van onzen natio
nalen volksdans aangenomen en getracht
,hem te veredelen?
Inderdaad, het is nog zoo'n stom
idee niet. In de eerste plaats kan ieder
een, zelfs zij met ietwat gevoelige voeten,
na enkele lessen al vrij gauw hossen, zij
het dan nog een tikje onbeholpen.
In het belang van de nobele zaak
Nederland zijn nationalen dans terug te
geven, wil ik mij zelfs gaarne beschik
baar stellen voor het geven van een
cursus.
Een hos-diploma heb ik weliswaar
niet, maar ik kan met getuigen staven
dat ik sinds mijn zesde j^ar geen Ko
ninginnedag overgeslagen heb en er is
geen die zoo de Kalvèrstraat weet op en
neer te hossen als ik, al zeg ik het zelf.
Want vergeet u niet dat er hossen" en
hossen" is. De volleerde hosser ik
zal eerlang een handleiding bij van
Holkema en Warendorf uitgeven is
zoo iets als de/volleerde schaatsenrijder
of tennisser. Het is een kwestie van stijl
en evenwicht. De klassieke hosser heeft
geen oogenblik zijn voeten van den
grond. Dat is een van de geheimen van
mijn succes. En daarbij moeten zijn
knieën steeds gebogen zijn. Hij moet,
als ik het zoo mag noemen, sloffen. En '
kent u een nationaler deugd dan het
sloffen? Heeft u wel eens in het buiten
land in een menigte geloopen die, bij
voorbeeld, uit een schouwburg kwam?
In Parijs trippelt men, in Londen hupt
men en in Berlijn stapt men. In Neder
land daarentegen sloft men. Het sloffen
is niet anders dan een begin van hossen
en het wordt nu maar een kwestie om
op het sloffen voortbouwend het hossen
te veredelen.
Neen, wij rhoeten het niet zoeken
in het veredelen van het schoone en
opwekkende nationale lied: Hi-ha!
Hi-ha-hi-ha! Een goed hosser verlangt
geen ander lied. Is er een ander/waar hij
zoo heel zijn nationale ziel kan inleggen?
Een waarvan hij zoo uit het hoofd alle
coupletten kent? Neen, ik voor mij
geloof dat de oplossing veel meer ligt in
de richting van de step. De hos moet
tot een elegante step omgewerkt worden,
tot de Dutch hosstep. Indien wij het
zoover kunnen brengen, dan zal zij,
naast onze nationale gin en onze kaas
tot een der geliefdste artikelen worden
op de wereldmarkt en overal waar
gedanst wordt, en dat is overal, den naam
van Holland met eere doen noemen.
Dien weg moet het op en als u het
dienstig oordeelt,^wil ik gaarne met
eenige volbloed Amsterdammers in
Frankendael een hos-demonstratie geven
Niet te danken en geheel tot uw
dienst. Dag Mevrouw en als u eens in
privéeen hosje wil maken
GRAPJES EN
SERMOENEN
T_T ET is, voor een niet meer te jeugdig
A ?*? mensch, een overspannende tijd.
lederen dag valt er een norm weg, om
zoo te zeggen. De rust en de stilte zijn
heen en wanneer ik zoo tusschen de
groen-saaie wanden mijner bibliotheek
zit, waaien de^ klanken van zes, zeven
orkesten, uit Rome, Daventry, Parijs,
Kopenhagen, Hilversum en Berlijn op
den schoot van mijn kamerjapon. Ik
spreek dan nog niet eens van wat men
in den schoot van zijn gezin moet
aanhooren, wanneer mijn neefje, dat aan de
krant is hij schrijft over alles, maar
voornamelijk over kunst eens even
op komt loopen", zooals dat tegen
woordig heet. Vroeger bezochten" wij
onze verwanten en luisterden naar
hunne inzichten, maar de ouderen van
vandaag zijn tevens de eenige luisteraars
van vandaag. Mijn neefje had heden
avond wederom vrijwel uitsluitend het
oor van den familiekring en wist een
grappig verhaal te vertellen van wat hij
een beeldenschennis noemde. Het bleek
dat een beeldhouwer, in dienst der ge
meente Amsterdam, aan een in aanbouw
zijnde meisjesschool een beeldje had
geplaatst, een geheel ontbloot jongentje
voorstellend en dat men duidelijk kon
zien enfin, dat er geen .twijfel
mogelijk was, dat dit jongentje een
jongentje verbeeldde en niet b.v. een
kardinaal in ambtsgewaad of een inspec
teur van politie in functie. Dit was ter
oore gekomen van den wethouder van
onderwijs, mijnheer Polak, en deze had
zeer terecht bezwaren gehad tegen een
dergelijke versiering. En had zich de
moeite gegeven, te zorgen dat de beeld
houwer het beeldje corrigeerde.
Verstummelen" zei mijn neefje en Jeannet
lachte. Ik wilde haar de kamer niet uit
sturen om geen relief te geven aan dit
incident, maar trachtte veeleer den aan
wezigen duidelijk te maken dat mijnheer
Polak, hoewel sociaal-democraat, weder
om een loffelijk blijk gegeven had ook de
meening van andersdenkenden te willen
ontzien en dat hem dit zeker op de een
of andere wijze ten goede zou komen.
Een bloot jongentje aan een meisjes
school is zeker niet paedagogisch. Had
het dan een bloot meisje moeten wezen"
vroeg Jeannet en hoewel ik naar haar
blikte, was het toch te laat om de zich nu
ontwikkelende discussie te stuiten. Mijn
neefje meende, dat het naakt in de kunst
een kuisch naakt was en lang zoo schade
lijk niet voor de zinnen als de Charleston,
maar ik zette hem mat door er op te
wijzen dat men geen twee ongelijksoor
tige dingen met elkander vergelijken kan,
dat een beeld verstarring is en een dans
beweging, en toen zeide hij, zeer te
onpas, naar ik meen: juist daarorh. Hij
kreeg steun bij Jeannet die een cursus
volgt bij mevrouw Leistikow, waar ik
zeer tegen ben, ik bedoel tegen het
volgen van dien cursus, maar mijn
vrouw stijft haar in deze dingen, omdat
het physiek zoo gunstig werkt. Ik heb
haar hooren vertellen, dat zij zonder
muziek dansen en b.v. hun gemoeds
aandoeningen in bewegingen moeten
weergeven, wanneer mevrouw Leistikow
zegt: Regentropfen rauschen". Ik heb
gezien hoe Jeannet dat oefent voor den
spiegel en ik moet zeggen dat het niet
in het minste leek op het opsteken van
een parapluie, het eerste waar men toch
aan denkt wanneer men een spatje voelt.
Ik zeide verder dat het zeer gelukkig
was, dat mijnheer Polak Amsterdam
voor een zoo treurige celebriteit als
waaronder Brussel b.v. zucht, had ge
vrijwaard, maar mijn neefje sprak van
de groote Renaissance-pausen en Michel
Angelo en de Sixtijnsche kapel, hoewel ik
overtuigd ben dat hij evenmin de Six
tijnsche kapel bezocht zal hebben als
mijnheer Polak, die er ook geen bood
schap heeft en de Romeinsche zedelijk
heid rustig over laat aan de Romeinen.
Jeannet werd stil, omdat ze in Juni, toen
ze met mijn zwager en nog een klein
gezelschap een reisje door Italiëmaakte,
vanwege haar ongepermitteerde bloote
armen uit een kerk is gezet. Men begrijpt
thans gelukkig in Italiëdat Renaissance
en naakt niets met elkander gemeen
hebben en wanneer in Amsterdam wat
meer van dezen geest aanwezig was,
MODESHOW TE HAARLEM.
t6 SEPTEMBER 1926.
Zoodra September weder daar is komt de vraag in ons op: Wat hebben
de toonaangevers der mode voor onze vrouwen bedacht".
Van de uitnoodiging ons door de bekende speciale firma's op het gebied
van bontmantels, Dameskleederen en Hoeden Weill-Muller" toegezonden, maakten
wij dan ook gebruik en begaven ons naar het gebouw der Haarl. Kegelbond, Tem
peliersstraat 35, om daar het allernieuwste te aanschouwen, wat bovengenoemde
firma's ons op hun gebied, zouden toonen.
Een achttal mannequins lieten, op de zachte tonen van goede muziek, deze
creaties bewonderen.
De mode brengt voor het bont verschillende nieuwe kleuren en meestal
slanke lijnen. In die verschillende kleuren, zagen wij mantels van Nerzilla, imitatie
zomerhermelijn, ook iets nieuws in grijs gestreept geschoren checrette, zeer mooi
ontworpen modellen in pitzaniki en murmel. Er waren murmelmantels welke zoo
mooi van kleur waren, dat een leek ze niet van echte Nerts kon onderscheiden.
Verschillende veulen en perzianer mantels, waaronder een met linx gegarneerd
trokken zeer de aandacht, alsook een mooie mol cape. Onder de nieuwste modellen
en bontsoorten mogen wij niet vergeten een mantel van zilverbisam een licht beige
mol mantel met groote dito tasch, een fraaie Nerts een petit gris en een naturel
gerobte otter mantel.
Om alle aparte en bijzondere stukken op te noemen zou teveel plaatsruimte
vragen, alleen zou ik nog even uwe aandacht willen vragen, voor de elegante mantels
met bont gevoerd:
Verder moeten wij U noemen eenige aparte mantels costumes en complets
van den heer Th. H. Weill.
Wij zagen zeer veel chique tailleurs, die voor de a.s. herfst zeer modern zullen
zijn. De lijn van deze tailleurs, is weder geheel nieuw. Doordat het bovenstuk tame
lijk breed is, maakt dit de heup buitengewoon smal.
Bij deze costumes werden groote beugeltasschen van gekleurde mol gedragen,
wat op dit oogenblik het nieuwste in Parijs is. Zeer de aandacht trokken een lila
mantel met petit gris garneering, een nijl-groen complet met mol in dezelfde kleur,
een zwart zibiline mantel niet zeer smalle sjawl van Hudson, een zeer fraaie grijze
sportmantel. De groote volimineuse kragen zagen wij niet meer.
Ook vielen ons op eenige aardige namiddag japonnen. De modekleuren
voor de aanstaande herfst zijn, alle kleuren rood, zachtgroen en eenige mooie tinten
bruin.
U zult ook gaarne wat vernemen over de hoeden der firma H. P. Muller
en wil ik beginnen met de mededeeling dat de kleine hoeden nog steeds in meerder
heid gedragen worden. De hooge bol is in de mode, doch thans komt hier de vakkennis
zeer in aanmerking, daar de hoed op het hoofd gedrapeerd moet worden teneinde
een elegant geheel te verkrijgen.
Over het algemeen heeft de hoedenmode het stempel der eenvoud, de
garneeringen uit sierlijke speld of lintgarneering.
De meest 'op den voorgrond tredende kleur is Bordeaux en antinea(roseachtig
beige). Wij zagen in deze tint eenige zeer chique modellen.
De geheele show, droeg het stempel van de goede smaak en vakkennis der
drie bekende firma's, die het geheel door samenwerking tot een groote hoogte
weten op te voeren.
(Advertentie). MARIE F.
HOE VERHOOG IK MIJN SCHOONHEID?
OP DEZE VRAAG, DAMES!
IS SLECHTS N ANTWOORD
door het gebruik van:
VELOUTY de DIXOR" Paris
Deze zachte welriekende crème geeft zonder te
vlekken of vet te maken, schoonheid aan uw
gelaat, armen en décolletéen ondervangt geheel
het lastige poederen.
VerkrUgbaar In wit Ivolrc naturel bU alle
1ste Klasse Parfumerie- en Kapperszaken, In tuben
van f 0.40 af.
BU toezending van f O.1O porto ond. lett. O. A.
wordt compleet stel proeftnben gratis toegezonden.
Filiaal voor Nederland en Koloniën:
LEIDSCHEKADE 98 - Amsterdam - Tel. 36372.
zou ook het beeldhouwwerk aan het
Paleis geen gevaar loopen kou te vatten.
Kunst is geen regeeringszaak" was de
dooddoener van mijn neefje. Met zulke
argumenten komt men ook aan wanneer
het films geldt als de Patsjoemkin",
een film die men waarlijk niet gezien
behoeft te hebben, om te weten dat ze
bedervend op den geest moet werken en
ik vind het jammer, dat mijnheer Polak
daar óók niet wat aan heeft kunnen doen,
net als de burgemeester van Nijmegen.
Jeannet draaide aan een spoeltje en
de Savoyband ik zou in de verzoeking
komen: bende te zeggen begon met
zooveel kracht in de kamer te werken,
dat ik mij maar weer terug trok in mijn
studeerkamer. Maar wat is er nog te
studeeren, nu de tijd op ons aan komt
met zooveel daverend geweld, dat een
plotseling invallende stilte, op straat of
on huis, ons zoo vreemd overvalt dat
wij niet weten zouden hoe haar te ge
nieten. Om het onverwachte.
BOUDEWIJNS
De Problemen staan op het omslag
CIG/JRETTE/
TURKI/H N?5
De dagelijks stijgende
vraag naar deze sigaret
is hel beste bewijs voor
de prima kwaliteit.
A.BATSCMARI CIGARETTES THE HAGUE
TYP.: AMST. BOEK- EN STEENDRUKKERIJ V/H ELLERMAN, HARMS & CO.