Historisch Archief 1877-1940
. No. 2374
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
DE DEMON VAN HET KWAAD
MEPHISTOPHELES EN FAUST
Nog eenmaal: Pofemkin"
K heb de Potemkin"-film teruggezien !
Nog dreunt het wilde, opzweepende rhythme
der muziek in mijn hoofd na, als het obsedeerende
bonken eener monsterachtige machine nog schieten
door mijn ontsteld brein de flarden van dit tragische
Visioen. Nog stokt mijn adem, als uit dien vlammenden
chaos van beelden de moeder, met haar doodgeschoten
kind in de armen, te voorschijn treedt, de
geweertrompen der kozakken tegemoet nog zou ik wille»
kreunen als het arme, belachelijke hoofd der po£
Sierlijke oude dame voor mij oprijst, met een schot
wond in den linkerslaap nog smeek ik om het einde
der ondragelijke spanning, die het sein: Broeders !"
?voorafgaat nog krimp ik ineen, wanneer ik den
machtigen voorsteven der Potemkin" zie groeien
... .grooter.... grooter.... grooter... .als wilde hij
ons allen verpletteren !
|ftlk ben moe, uitgeput, verbijsterd want ik heb
opnieuw den verbitterden strijd meegeleefd van den
kunstenaar?van den scheppenden geest met de doode,
inerte materie. Een strijd, ditmaal zwaarder dan ooit
ie voren, omdat het in wezen de kamp is van den
modernen mensen met de machine. Met de machine,
die zijn kracht verduizendvoudig-t, zoo dat hij met
ontzetting het werk zijner handen gadeslaat die
hem meesleurt in het razende tempo eener nieuwe
?wereldorde, waarin hij slee .ts ten koste van de
uiterste inspanning zichzelf kan her-vinden. En meer
dan iets ter wereld, is de film-kunst het terrein van
deze grootsche en tragische worsteling en meer
dan in eenig ander werk, snerpt in het
Potemkin"drama, boven het daverend crescendo der stam
pende, dreunende machines, de vertwijfelde gil
rauw verschrikkelijk.... menschelijk !
Naast de felle, primitieve kracht der
Potemkin"-film verbleekt voor het oogenblik alles, wat ik nog
gezien heb, want zij projecteert op eenige vierkante
meters linnen de nood en de glorie van onzen tijd.
Ik verneem met belangstelling, dat de Potemkin"
leugenachtige propaganda en bovendien stuitend"
is. Ach ja een partijtje tennis of een Charleston is
amusanter!
Murnau's Faust." Rembrandt-Theater
De ondervinding heeft nu wel voldoende geleerd,
dat een belangrijk filmwerk, waarover jaren gedacht
waaraan jaren gewerkt is, niet bij een eerste ken
nisneming te beoordeelen valt. Wat ik hier over een
interessante gebeurtenis, als de verfilming van Goethe's
,,Faust" heb te zeggen, is dan ook slechts een serie
?voorloopige indrukken, die ik nader hoop uit te werken.
Om te beginnen, wil ik constateeren, dat het gegeven
mij behandeld lijkt met al de piëteit, die het verdient.
Waar de cinegrafist gebruik maakt van de fantas
tische middelen, die de film ten dienste staan, doet hij
ditnimmer om derwille van het banale trucje.maar is het
steeds een eerlijke poging om te geraken tot de
middel«euwsche wónder-atmosfeer, die de Faust-legende
JOS. HARTOG
Hoofdsteeg 17 Nobelstraat 28
Rotterdam Utrecht.
VERREKIJKER speciale aanbieding f 1. 3.25
bij vooruitbetaling.
omgeeft. Ook het feit, dat de Walpurgis-nacht",
die prachtgelegenheid om eens met technische
hocuspocus en aantrekkelijke zondigheid voor den dag te
komen, is weggelaten, pleit in hooge mate voor den
ernst van den maker.
Nu hoor ik al aanstonds verontwaardigde protesten
van hen, die in deze film de pretentie zien om het
ethisch-filosofische dichtwerk vanGoethe te benaderen.
Het lijkt mij een onjuist standpunt. Gounod's Faust"
(men moge tegenover het genre staan zoo meft wil)
als volks-opera toch een meesterwerk heeft met
Goethe's drama weinig meer dan den naam gemeen.
Ook de prachtige en zooveel diepere Damnation"
van Berlioz, blijft mijlenver verwijderd van het genie
van Weimar. Hadden beide werken daarom niet
geschreven mogen worden? Geen mensch die het zal
willen beweren en het feit, dat de Faust-tragedie
ook een ernstig kunstenaar als Murnau inspireerde
tot de poging, om tot een gave eigen schepping te
geraken, kan opzichzelf beschouwd, niet anders dan
heugelijk genoemd worden. In hoeverre hij daarin
geslaagd is?
De kracht, zoowel als de zwakheid van het werk
lijken mij zijn picturaal karakter. De scenische com
positie, het clair-obscuur en het zwart-wit zijn van
een voorname, bijna geraffineerde schoonheid. Het
is een onvermengd genot de reeks voortreffelijk"
gecomponeerde beelden aan zich te zien
voorbijtrekGRETCHEN
ken. En toch vraag ik mij af: heeft de cinegrafist
zich niet te veel geconcentreerd op het picturale
element! Zeker een dergelijke arbeid daalt nimmer
tot het peil van het ordinaire verhaaltje maar hij
sluit evenmin een zekere beperking en eenzijdigheid
uit.Hetwonderlijk gecompliceerde karakter der cinema
tografie stelt aan den film-dichter nog andere midde
len ter beschikking, dan de zuiver picturale en ik
vrees, dat de schepper van de Faust-film deze midde
len niet of te weinig heeft gebruikt.
Wanneer ik het goed zie, dan beschouwt Murnau
zich te zeer als de metteur-en-scène dus als iemand
die slechts voor een deel van den creatieven arbeid,
waaruit de film ontstaat, verantwoordelijk is. Hij
bepaalt zich tot het scheppen van de scenische at
mosfeer en laat het kinetische element: de plastiek
het gebaar de expressie kortom het spel"
te veel aan de acteurs over. Dit heeft al dadelijk twee
funeste gevolgen: In de eerste plaats verstoort het de
onmisbare eenheid van het kunstwerk in de tweede
plaats, haalt het niet uit de acteurs, wat er in zit.
Men heeft het aan de groote cinematografische
kunstwerken gezien, dat de film-dichter in den meest
volstrekten zin de schepper behoort te zijn, die, evenals
de romanschrijver, zijn sujetten een schijnbaar zelf
standig leven laat, in werkelijkheid evenwel, alles
ook zijn personages onderwerpt aan zijn
souvereinen kunstenaarswil. Het feit nu, dat Murnau
zijn levend materiaal niet absoluut beheerscht, doet,
naar ik meen, afbreuk aan zijn creaties speciaal aan
de innerlijke waarde ervan.
Wie de Faust-tragedie wil herscheppen, kan niet
volstaan, met in de meest volmaakte scenische
atmosfeer drie voortreffelijke acteurs neer te zetten,
die vrijwel naar hun eigen opvatting de karakters
van Mephisto, Faust en Gretchen hebben te ver
tolken. De cinegrafist bepaalt hun hoe" en hun
hoeveel" terwille van de innerlijke diepte en den
stijl van zijn werk en het is even merkwaardig als
verklaarbaar, dat Murnau den grootsten, dus
onafhankelijksten acteur blijkbaar het minst in de hand
heeft, waardoor deze feitelijk het zwakst is. Het is
eigenaardig, datjannings, noch in Der letzte Mann",
noch in Faust" stijgt tot de hoogte, waarop
Dupont's straffe leiding hem in Variété" verhief.
Deze voorloopige opmerkingen nemen niet weg,
dat Murnau's Faust" een van de grootste en be
langrijkste gebeurtenissen van het seizoen is. Het
spreekt vanzelf dat een dergelijke zware taak, critiek
niet ontgaan kan en er blijft zooveel over, dat schoon
en geslaagd mag heeten, dat deze Faust"-film zon
der eenige restrictie gerekend kan worden tot de
reeks klassieke kunstwerken, die de U.F.A. produ
ceerde.
Niet allleen om de reeds genoemde compositaire
kwaliteiten. In Camilla Horn, een totnutoe onbe
kende actrice heeft Murnau een natuurtalent gevonden
dat tot groote dingen in staat blijkt. Haar
Gretchencreatie, de beste en gaafste in het werk, is voor
treffelijk en in het laatste deel van groote dramatische
kracht. De Faust van Gösta Ekmann is eveneens
een zeer gelukkige greep van Murnau geweest. Op
Jannings gemengde kwaliteiten kom ik bij een
nadere bespreking der hoofdrollen terug, wanneer ik
de film nog eens gezien heb.
Het opmerkelijkste blijft echter evenals in
Der letzte Mann" Murnau's beeldend vermogen.
De schildering van het heelal-f ragment met den
indrukwekkenden Demon van het Kwaad in den proloog
de bezwering en oproeping van Mephisto, de zeer
mooie scène in Gretchen's kamer en vooral het
prachtige laatste deel, zijn naast Lang's werk te
noemen als ongeëvenaarde staaltjes van artistiek
en technisch meesterschap.
Alles saamgenomen, is deze Faust" een zeer belang
rijke film, volkomen waard ze een tweede maal te
gaan zien en te bespreken.
Kunstzaal VAN LIER
naast het Postkantoor te I^aren (N.-U.)
ANTIQUITEITEN OOSTERSCHE KUNST
SCHILDERIJEN NEGERPLASTIEK