Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DE REDEVOERING VAN P O I N C A R
Teekening. voor de Groene Amsterdammer" door Joh. Braakensiek
STBESEMANN
POINCAR
DE SNEEUWPOP BEGINT TE SMELTEN!
EEN VOLKENBONDS
ROMAN
DOOR DR. U. HUBER NOODT
Marcel Rouff, Sur Ie Quai Wilson. Paris,
Emile-Paul, 1926
IC* DMOND Jaloux, Wiens uitnemende critische
op*-' stellen er in zoo ruime mate toe bijdragen, de
moderne Fransche litteratuur in haar merkwaardigste
"Uitingen te doen waardeeren, Edmond Jaloux
lieeft het noodig geoordeeld, dezen, naar ik meen
eersten, roman over het onmiddellijk aspect van het
Volkenbondssecretariaat te Qenève een plaats te
geven in de door hem geleide reeks werken.
Ver?wonderlijk is dit Wel. Evenals We ons verbazen, dat
Marcel Rouff, de vlotte schrijver van zoo menig
knap boek, zich heeft kunnen verlagen tot de publi
catie van het onverstandige en beklemmende
pam-flet, dat, nota bene, als Ie livre du jour wordt
uitgeklaroend. Ieder, die het pure L'Homme et la Montagne
stilgenietend las, kan slechts weerzin bekruipen, als
hij zich door deze driehonderd bladzijden heen moet
worstelen.
Het is mijn taak niet, dit geschrift te onderwerpen
raan een aesthetische beoordeeling. Maar zooals bij
iederen tendenz-roman" is het te bezwaarlijk, intrige
van strekking te scheiden, dan dat ik daar zonder
.meer aan zou kunnen voorbijgaan. Nu is het ver
haaltje al zeer simpel van compositie. De jonge en
niet onbegaafde Fransche radicaal Morchaud heeft
ie Parijs, dank zij 's mans relaties, een belangrijken
post weten te veroveren aan het secretariaat van den
Volkenbond te Genève. In een soort naief-mystieke
«xtase (naief is eigenlijk het woord niet; is een baby
naief ?) maakt hij zich op, naar Oenève te tijgen, en
,neemt afscheid van zijn sceptischen vriend Duvillier,
?dien'.zijn nationalisme niet verhindert de noodige
dollars in Amerika te gaan verdienen, en van zijn
vriendin, Arlette. Morchaud is veel te fatsoenlijk,
om. als aspirant-apostel (de stakker !) dergelijke rela
ties aan te houden, en laat daarom ook dit charmante
me'iske op het perron in Parijs achter, hoewel hij
vr;oeger zijn idealistische neigingen had botgevierd,
<kbor het kind uit het slijk op te rapen". En ziet,
aü-s onze held in Genève aankomt, is het juist de
o/chtend van den eersten September 1924, de
openingsdj.ag van de beroemde vijfde Assemblee, waarin op
Instigatie van Herriot en MacDonald het Protocol
van Genève Werd tot stand gebracht, niet, naar het
. argeloos publiek suffend meende, door Benesj en
Politis, maar mir nichts, dir nichts door Morchaud,
die, ternauwernood door Sir Eric Drummond ont
vangen, al achter zijn bureau gaat zitten, om alvast
de basis dezer overeenkomst even op te schrijven.
Werk genoeg, denkt u. Maar u rekent buiten de
vitaliteit des heeren Morchaud. In het volgens den
auteur volslagen verdorven Volkenbondsmilieu vindt
de nieuwe ambtenaar vrouwen te over. Hij kiest
echter met veel zorg. Eerst treedt hij in relatie met
?de geheimzinnige avonturierster, madame
RoccoMontès, die al even hard konkelt als haar man.
Volgens f ilmclichézijn er radiumconcessies en het toe
treden van een niet-Europeesch land in het spel.
Na een zeer gepassionneerde verhouding van Mor
chaud tot deze dame (Rouff's roman is geen
jongemeisjes-lectuur!) probeert het echtpaar het doel te
bereiken, door zijn bemiddeling in te loepen.
Morchaud's idealisme, al danig gedoofd op het liederlijk
(er is geen ander woord voor) secretariaat, flikkert
weer op. Hij weigert. Monsieur Rocco-Montès schiet
zich dadelijk dood en zijn vrouw verdwijnt voorgoed
in haar Hispano-Suiza. Ondertusschen is een vroegere
Parijsche liefde van Morchaud, van Marine, die hij
in de hoedanigheid van typiste ook al in het Palais
des Nations terugvond, schandelijk verleid door een
Geneefsch bankier. Haar rest niets meer dan te
sterven, te Lausanne, onder omstandigheden, die een
concentratie zijn van alle gruwelen uit Zola's Fécondité,
op vier bladzijden (maar die ten minste tot de meest
oprechte van het boek behooren). Ten einde raad ver
looft Morchaud zich met een jong meisje van Duitschen
oorsprong. Maar als hij opeen familiefeest (een meester
stuk van karikatuur, schoon ongewild misschien)
opmerkt, hoe geen van de aanwezigen zij'n
germaanschen oorsprong kan verloochenen, vlucht hij vol
afkeer, erkent, niet in staat te zij'n, de Europeesche
synthese in practijk te brengen, en neemt ontslag.
Niet na nog in een nachtcaféArlette te hebben
weergezien, teruggezonken in haar vroegeren toestand.
Al dit moois wordt ons aangeprezen in deze be
woordingen : Dans les coulisses de la Sociétédes Nations.
Les moeurs de ce monde particulier et cosmopolite,
Ie drame de la déception européenne. Hetgeen bewijst,
dat niet de roman hoofdzaak is, doch wel de strek
king. Het zielsconflict van Morchaud symboliseert
de ontgoocheling van de naar verzoening hunkerende
wereld, die zich vastklampt aan den Volkenbond,
doch er de ontijdige verwording en de vruchteloosheid
van inziet. De verwording: want met dezelfde
perversiteit, die ook aan Louis Dumur eigen is (hem is
't boek trouwens opgedragen) dwaalt Morchaud, alias
Rouff, door de wandelgangen der Assemblee en van
het secretariaat. Hij doet net alsof hij philosopheert,
ongeveer als de Durtal van J. K- Huysmans in de
cathedraal van Chartres, maar dan in omgekeerden
zin. En soms weet men niet, of hij een zendeling beoogt
te zij'n, dan we! een pornograaf. Voyons, meneer
Rouff, gaat het daar zóó ongezouten toe?! Zoo ja,
dan stel ik mijn eigen ervaring en die van tientallen
anderen rechtstreeks tegenover de uwe !
En dan, valt men een instelling aan door het parti
culiere leven van haar personeel te hekelen ?Want al
die verhalen van Viviani, die gezegd zou moeten
hebben: La S. d. N.? Une holte anglaise \,en van die
Fransch-Engelsche conflicten, en van de Angel
saksische begeerte naar de petroleum-velden van
Mossoe! met 't Haagsche Hof als instrument, en van
het onvermijdelijke conflict tusschen de Vereenigde
Staten en Japan, ,,en dan kan die Volkenbond immers
toch niks" dat zijn allemaal onderwerpen van ge
sprek voor de handelsreizigers in den ochtendtrein
uit het Noorden; met zulke argumenten bezwalkt
KAL VER STRAAT
AMSTERDAM
GEOPEND
NIEUWE ETAGE VOOR GORDIJNSTOFFEN
DEKENS, KLEEDEN, TAPIJTEN, KARPETTEN
PRIJZEN SCHERP
ICONCURREEREND
SCHILDERKUNST
DOOR A. PLASSCHAERT
Joh. Tielens; Rotterdamsche Kunstkring
Bij Tielens vindt ge verscheidenheid; naast
een aantal werken met religieuze figuren, ziet ge
landschap, stadsgezicht. Het laatste is op twee ma
nieren gegeven, maar steeds is de stemming gezocht.
Ge zoudt moeten zeggen, dat bij het eene Werk de
stemming ondergeschikt blijft aan de voorstelling,
bij ander Werk van dergelijken wensch schikte
alles zich meer naar de stemming. In twee stadsge
zichten, waar sterk de rechte lijnen der huizen zijn
gevoeld, en als een vastheid zijn uitgedrukt, bleef de
stemming ondergeschikt aan de voorstelling. Veel
grooter is de kracht van die stemming in 36 (Orion),
waar onder op het werk, en ternauwernood, een stad
zich profileert tegen een lucht vol sterren. Dit werk
heeft iets teeders en geeft zeer juist de zachte innig
heid van een door sterren weemlend verlichten nacht,
en het is eenvoudiger, dan het groene landschap met
den heuvel (No. 71) waar toch een zekere indruk
van een innerlijken romantischen aard werd bereikt.
Meer abstract is op schroomvolle wijs het schilderij
(No. 70), dat ge een sneeuwen van witte vlokken zoudt
kunnen noemen tegen een lichtpaarsen achtergrond.
Daar is inderdaad een fijnheid, zooals in sommige
nummers van den Dierenriem (67/3 en 67/7) is.
En nu, wat de figuur van religieuzen aard aangaat.
Wanneer wij Tielens willen erkennen en moeten
erkennen, als het best in een stemming" en in de
innigheid, door die stemming en in die stemming
uitgedrukt, dan is het eveneens zeker, dat hij zoo iets
in de figuur niet bereikt (is er daar te veel toeleg?)
en dat ook daardoor misschien zijn kleur van haar
charme verspeelt.
men den Volkenbond in den geest van duizenden
lezers; maar men helpt allerminst de wereld van de
oorlogsobsessie te verlossen. Het schrijven van een
boek als dit is voor dezen auteur met zijn mooi talent
(dat hier overigens maar al te zelden blijkt) een onver
antwoordelijke daad. ledere geest, die zich afwendt
van het Volkenbondsideaal, omdat dit nog slechts
zér onvolkomen verwezenlijkt is, draagt er toe bij,
dat wij verder afglijden naar staatkundige en
individueele bandeloosheid.
De menschen hebben slechts van woorden geleefd,
zegt de Wijsgeerige Chinees aan het slot tegen Mor
chaud. Godsdienst.... koning.... revolutie....
vaderland, alles woorden. In beide kampen zijn
millioenen gevallen voor een woord (vaderland), dat
na achttien eeuwen de Christelijke ideologie in Europa
heeft weten te verdringen. Eerst moet de Idee gerijpt
zijn en het dagelijksch brood zijn geworden van
millioenen verwachtingen. Alors les temps auront
sonnéde la Sociétéhumaine....
La Sociétéhumaine ! répéta Morchaud iüunüné....
Et non pas une Sociétécosmopolite!.... Je viens de
comprendre.
Genoeg geciteerd reeds. Het opbouwend element
in Rouff's politieken roman is al even zwak als de
meer plaats innemende verguizing. Rest de vraag:
wat zijn eigenlijk de redenen, die den auteur tot deze
uitingen hebben genoopt? Ik weiger aan te nemen,
dat de uitwerking van Calvijn en Rousseau kan leiden
tot zoo'n droevig resultaat.
QQKTFPEDjROESKE
ZAND B L A D - SIGAREN 8 «nlO ets!