Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
DRAMATISCHE KRONIEK
DOOR TOP NAEFF
Der bleue Vogel
/^FFICIEEL yerheug ik mij natuurlijk op eiken
^-^ schouwburggang, maar op de komst van, den
blauwen vogel verheug ik mij bovendien nog
pa^ticulier. Ik kan het me levendig begrijpen, dat zelfs een
zoo bezadigd criticus als Oeorg Brandes, na een
avond in dien kunstenaars-familiekring te hebben
doorgebracht, in superlatieven is uitgebarsten, dat
Alf red Kern spontaan-dichtte:
Von allen selfnen Vögeln
Die mich ie/m Welfumsegeln
Begleifeif haken unentwegt
Hast Du, sie berragend,
Mif blauen Flügeln schlagend
Dein Ei direkt ins Herz gelegl."
En dat.voorts een stoet van de beste Europeesche
kunstenaars het lieve dier fiir dessen Heil-'
kraft man gar nicht dankbar genug sein kann"
schreef Siegfriedjacotisohn?hun zegen op zijn reis
hebben meegegeven. '
In Spel en Dans" (af 1. l Sept.) heeft jushny,
die van dit aardig beest de meester is geweest",
op aantrekkelijke wijze verteld, hoe het Russisch
Cabaret . LaChauve-Souris" heeft^flèoudste
brieven inderdaad is ontstaan door kunste
naars voor kunstenaars, 's avonds na de
ernstige voorstellingen van Stanislawsky's,AK
nstlertheater". Uit ov^maat vahJfantasle:*eSF'iM,TJt5éai
téiff«rtixï%kert"I rnag men wel zeggen? Te hadden
geen andere bedoeling dan onderling iets grappigs
of moois te scheppen, en de gedachte, dat deze vogels
van'den dag en den nacht eenmaal zoo wijd over
de wereld zouden uitvliegen, lag toen nog ver.
Het moeten met dit al kranige kunstenaars zijn
geweest, die zich vrijwillig aan die schoone tucht
onderwierpen, en spelenderwijs de grondslagen legden
voor een, in haar soort, zoo voortreffelijke kunst
uiting. En een regisseur van hooge begaafdheid en
gezag, die, reizend en trekkend, het werk wist op te
voeren tot het peil, waarop wij het leerden kennen.
De intensiteit van deze samenwerking, waarbij
naar Qoethe's woord:
Ein jeder slolz gehorchl,
Wo jeder sich nur selbsf zu dienen glaubl
Weil ihm das Rechte nur. befohlen wird"
treft ons, bij de overmacht van het dilettantisme
allerwegen, schier weldadig. Meer nog dan aan het
persoonlijk talent, mogen we daar, in den strijd om
het volkomene, de overwinning aan toeschrijven.
En dat is het, wat ons bij deze demonstratie van het
ware kunstenaarschap ten slotte zoo gelukkig maakt:
het voorbeeld. Hier zien we de beeldende kunstenaars
als in een orchest samenspelen, met kleur en klank,
met alles en niets, totdat het al staat in n kuischen
gloed, die het geheele tooneel verlicht, en zinnen weelde
toovert voor hart en geest.
Verleden jaar waren de namen dezer kunstenaars
zelfs niet vermeld. Ditmaal vinden wij de voornaamste
leden genoemd en tevens den tekst van enkele chara
des en balladen in het Nederlandsch een niet zeer
dichterlijk Nederlandsch vertaald. Ik zou zeggen,
hoe meer geheim er aan blijft, hoe beter. Het
fascineerende is juist, dat het maar zoo uit de lucht lijkt
te vallen, achter Jushny's eeuwigen, zoeten glimlach
en zijn onverstoorbaar correcten rug.
HETBOEK
Blank en Bruin
door
PAMELA WYNNE
Schrijfster van Ank is 'n Malle"
en De Held harer Droomen"
Uit hetEngelsch vertaald door
CHR. MORESCO-BRANTS
SOC IETY-REEKS DEEL 7
Prijs gebonden . . . f2.50
Uitgave van VAN HOLKEMA &
WARENDORF's U.-M., A'dam.
Het programma gaat in het algemeen ook minder
diep dan verleden jaar, zoekt het overwegend in het
fleurige, en doet ons veronderstellen, dat de leider,
die zijn, hier boven genoemd, opstel eerlijk en bondig
opent met de stelling: Niveau en karakter van een
cabaret richten zich naar zijn publiek", de bewoners
van ons tulpenland voor lachlustiger aanziet dan de
meerderheid in dit beschaafd milieu naar mijn
meening is. Het zijn ontegenzeggelijk de diepste en
fijnste nummers" geweest, die den roem van den
blauwen vogel ook hier gevestigd hebben: Die
ewige Frage, Der Leierkasten, Die Wolgaschlepper"
e.a. Een grapje als van de jonge dames, welke met
een zeker lichaamsdeel naar het publiek gekeerd,
onze nationale bloem in het veld uitbeelden",
kan er best tusschendóor, maar men moet niet
meenen, dat ons patriotten hart daar nu extra mee
gevleid is. Ik dacht bij dit raar revuetje aan onze
bekoorlijke boerendansen, aan Coers' Liederenboek,
aan Valerius, aan al die mooie Middelnederlandsche
gedichten en balladen, die onze taal als het ware
voor Jushny's fantasie pasklaar heeft liggen, en vroeg
me af: zou er onder onze jonge kunstenaars, die werk
zoeken, geen zijn, begaafd en toegewijd genoeg, om
in samenwerking met deze Russen eens een of meer
Molenarinnekes, of Looze visschertjes", of Jezu
en St. Janneken", De Koningskinderen," Heer
Halewijn" of Het Klooster van St. Arjan" als
Nederlandsche entremets en scène" te zetten? Als
de heer Jushny onze taal kende het ne woord
dat hij bij zijn inleiding ten beste gaf, doet ons op de
toekomst hopen zou hij watertanden van de materie
en de melodieën, en verrast staan hoejvele verborgen
bronnen nog in Holland en Vlaanderen voor hem te
ontdekken vallen.
??? N'*- f ?
De pet s ttïag bij deze moment-opnamen, die aan
n kant een verrassing moeten blijven, die men
aan den anderen kant verscheidene malen zou moeten
zien om tot het bewustzijn der vele, geheime waarden
te geraken, niet te veel uit de school klappen. Het
geluk lijkt bij deze kunst soms ook maar in een klein
hoekje te zitten, en het is alles zoo fijn verweven,
dat men zich moeilijk rekenschap geeft vanwaar
de ontroering, de charme ons eensklaps overvalt.
Is 't het melodietje van dien allertriesten Liereman"
dat het ons aandoet, of is 't het pijnlijk lichaampje
van het kind, haar verscheurd stemmetje, haar
saltomortale, het smeekend gebaar met het hoedje,
dat uit de rampzalige groep ontstellend naar voren
schiet? Of is het onze eigen menschelijke schaamte,
die aan het bestaan van zooiets herinnerd wordt?
Uit het nieuwe programma, waarop ook dit van
het oude voorkomt, zou ik er twee onder de bijzondere
aandacht willen brengen: de groep, die Eine
Kompagnie Soldaten" heet, en in drie stille staties: eenjzestal
kameraden op een voetstuk van sneeuw, den lijdens
weg suggereerd van den monteren, moedigen
opmarsch, tot den gehavenden, troosteloozen terug
tocht: de lijdensweg, dien millioenen in den langen
oorlogsnacht voor ons geestesoog hebben afgelegd....
En voorts op het meesterstuk van den avond, dat
op zichzelf den gang naar den blauwen vogel rijkelijk
loonen zou, en dat op het programma geen naam
draagt. Volgens den inleider is dit dan ook een num
mer hors-concours". Het toeval, zoo zei hij, bracht
hem te Parijs met eenige zijner vele berooide
landgenooten in aanraking, die, hun verschillende geleerde
graden ten spijt, hem om een positie als zanger"
bij zijn gezelschap smeekten. Dit, aldus van de
straat geraapt koortje, een dubbel mannenkwartet,
plus den kapelmeester, die een schuchtere schim van
Richard Strausz gelijkt, stelt hij ons voor. Eén voor
n komen ze binnen, zijn werkloozen", in hun uit
de catastrophe geredden gekleeden jas, hoog dicht
geknoopt en kaal op alle naden. Een professor, een
rechtsgeleerde, een apotheker, een gewezen mili
tair enz. Een ieder gedraagt zich in zijn nieuwe functie,
gelijk hij zich in zijn vorigen staat gedroeg. Dat wil
zegren: de facade is gebleven, alleen de mensen er
achür werd geknauwd. Schutterig werd hij van
onderdanigheid jegens de meerderen, het nieuwe
publiek, om wiens gunst hij met zijn gansche geslagen
welwillende wezen bedelt. En dan beginnen ze te
zingen. Ze zingen prachtig, zooals alle leden van Der
blaue Vogel" wat ze doen, steeds voortreffelijk doen,
en hun sobere mimiek is meesterlijk. In weerwil
van de grap, wordt het iets dood melancholieks.
Der Untergang des Abendlandes Met al hun
kracht doen ze hun best, deze intellectueelen",
overlevenden van het oude tijdperk, om zich in het
nieuwe te schikken, te plooien, nuttig te maken. Deze
arbeiders in de nieuwe gemeenschap kennen het
lijntrekken nog niet, ze produceeren meer dan van
hen gevraagd wordt, hondsch dankbaar als ze zijn
jegens den werkgever, die hun te eten geeft. Eenmaal
begonnen, weten'ze niet meer van uitscheiden, het
heilige vuur van den beschaafden geest geraakt in
lichte-laaie bij dit succes, waaraan hun leven hangt!
Herr Jushny moet de heeren ten slotte bij de kraag
grijpen, om dien lieven ijver te beteugelen. En als
ze verdwenen zijn, bekruipt ons het gevoel, dat wij
verzuimden dezen broeders de hand te drukken, die
ons den zin van het leven: opbouwen uit de
puinhoopen, zoo nederig en dapper hebben bijgebracht.
Een vondst, dit nummer, een kleine schepping.
Onverbeterlijk uitgevoerd. Gesublimeerd realisme,
hier hebben we het dan weer. De school van
Stanislawsky. Het begin en het einde van alle theaterkunst.
BOUWT IN mr
OOSTERPARK
BILTMÖVEN
INLICHTINGEN VERSTREKT DE DIRECTIE
TELEF.INT Nf
TOEGEPASTE KUNST
DOOR JAN D. VOSKUIL
Tentoonstelling in den kunsthandel
Willem Brok te Hilversum
In den kunsthandel Willem Brok te Hilversum,
wordt een tentoonstelling gehouden van toegepaste
kunst. Naast de werken, die reeds eerder in deze
rubriek besproken werden, vindt men deze expositie
nog met veel anderen arbeid aangevuld. De mooie
ceramiek van de fabriek De Rijn" uit Leiderdorp,
trekt niet alleen de aandacht door zijn flinke vorm
geving, maar ook door de fijne lichtgroene, paarse
en grijze tinten. Een gropte blanke vaas' moet men
waardeeren om de zuiv.erheid van opvatting, terwijt
van de gebatikte sigarettendoosjes, door Verbeek
vervaardigd, vooral n in hel oranje, bijzondere
vermelding verdient. De beeldhouwer Jules Vermeire
exposeert hier twee steenen koppen, die een teedere
uitdrukking hebben en een, door hem uitgevoerde
wandelstok met een spitsen knop, is aantrekkelijk
om zijn nobelen zwier.
Het affiche voor de 3 October-herdenking
Voor het feest te Leiden heeft Jan de Quack een
affiche ontworpen, waarvan met den besten wil, niet
veel goeds te zeggen is. Het mist niet alleen de
aesthetische- maar ook de practische eigenschappen, die
men van een eenvoudig biljet verwachten mag. Noch de
voorstelling, noch de opschriften trekken de aandacht,
men loopt er voorbij, zonder er notitie van te nemen.
Ook staat er te veel op deze plaat vermeld, waardoor
de hoofdzaak niet duidelijk genoeg uitkomt. De letters
zijn moeilijk te lezen, terwijl de afbeelding van den
ridder te paard, waarlijk te kinderachtig gebleven is
om den voorbijganger te boeien. Tenslotte dragen de
weeke blauwe- en fletse bruine tinten weinig tot de
frischheid van het geheel bij.
Het biljet werd bij P. J. Mulder en Zoon te Leiden
gelithographeerd.
Het affiche voor Potcmkin
Het woord Potemkin, dat als eenig opschrift op
deze plaat vermeld staat, zegt in zijn eenvoud
genoeg. Immers lang voordat deze film draaide,
kende ieder reeds haar inhoud van de
buitenlandsche correspondenties in de couranten,
zoodat alleen het noemen van dezen naam voldoende
is om heel het lijden, heel het vechten van het Rus
sische volk voor de vrijheid, in een fantoom voor ons
te zien oprijzen.
Op dit biljet verschijnt tusschen vlammend rood
en geel de schrik d§r bevolking, de kozak". Zijn
onverschillig gelaat, na den volbrachten massa
moord, karakteriseert scherp de koele wreedheid
van den tyran, die alleen met den kogel weet te
regeeren. Doch schrijnend is de wijze, waarop hij met
zijn glimmende laarzen laaghartig het naakte lichaam
vertreedt van zijn, met gebalde vuisten gestorven,
slachtoffer. Deze hoekig geteekende soldatengestalte
waardeert men het meest om zijn mooie decoratieve
eigenschappen. De afbeelding van den gedooden
burger daarentegen is wat rauw van conceptie
gebleven. Het propagandistische element heeft hier,
door te veel overdrijving, het aesthetische geschaad.
Bovendien is deze bebloede figuur naturalistischer
van opvatting dan het overige gedeelte der voorstel
ling, zoodat zij in de compositie storend werkt.
Het geheel maakt echter, als aankondiging voor
deze ontroerende en massale film, een sterken indruk.