Historisch Archief 1877-1940
f^^ly^"'''^'"''-^ y. p.^-..,.- ^..^V*^
QROENËAMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 25
D E V^R OU\^ENFIGUREN VAN JOHAN BRAAKENSIEK
Germania
Verpleegster
Eerste Kamer
Amstel's Stedemaagd
Marianne
in Italiaan^he kleedij
Nederlandsch
volkstype
Naar de
markt
EN eeresaluut voor den knappen teekenaar van
*-' de vrouwenfiguren op de platen van ons Weekblad!
't Is Dinsdagmiddag, Braakensiek treedt het
vergadervertrek binnen. De breed gerande flambard
wordt met een nobelen zwaai tot'groet, afgenomen.
Er is iets oud-Hollandsch in die hoffelijke begroeting,
welke in de eerste plaats de dames geldt, iets wat
prettig aandoet; wij vrouwen worden aan beleefldheid
in onzen tijd niet verwend. Wij gelooven dat 't
juist die aangeboren voorkomendheid is van den rn£n
tegenover de vrouw, die den jubilaris van heden
het goede spoor heeft doen kiezen bij de uitbeelding
van zijn vrouwen. Want hoe gevoelig-beschaafd
west hij dit te doen. 't Is waar, Braakensiek
typeert raak, vooral als de zoo decoratieve vrou
wenfiguur moet dienen om van zijn teekening een
aantrekkelijke plaat te maken. Maar toch, blijft
de vrouw bij hem altijd een zekere noblesse be
houden. Nooit slaat hij bij haar over in den grijnslach
van de karikatuur, die ons vrouwen zoo hinderlijk
kan aandoen. Zelfs zijn Germaniafiguur na den oorlog,
type van 't verarmde land, met 't trillende
vredesduifje op 't schamele kapotje als op den bruilofts
tulband van oudsher, blijft binnen de perken, wij
glimlachen om den zoo geestig gevonden truc, doch
de figuur zelf wekt onze deernis op.
Nu mag ik wel verklappen, niet waar Braakensiek,
dat er weieens als ge aan 't schetsen van uw vrouwen
zijt een stem van de Groene tafel klinkt: piano aan
Braak!" Maar neen, dat ligt niet aan uwe minach
ting voor de vrouw". Dan komt in de krachtige
potloodstreken op eens den jongen artist bij U boven,
dan waant ge U weder terug, jaren geleden op uw
atelier, waar de studies naar het naakt model werden
gemaakt, die den grondslag legden van uw rake,
juiste lijnen en vormen in het heden, en de kleine
wenk voor een niet te sterk geaccentueerd
decolletéis in het vuur van den arbeid dan wel eens niet
overbodig ,
Neen, de man, wiens teekenstift 40 jaren de platen
voor dit blad teekende, heeft in zijn scheppingen de
vrouw nooit misbruikt of verlaagd. Hij heeft haar
psyche steeds naar voren gebracht in haar beste
uiting: de fiere vrouw als Amstel's Stedemaagd,
zuchtend onder den belastingdruk; de liefdezuster,
in haar kraak-zindelijk pak
je, die den belastinglijder
den Coucketting reikt en
tot geduld aanmaant; de
Volendammer meid, type
uit het Nederlandsche volk,
vol actie en temperament
den werkemmer met water
leegkletsend op Colijn; het
eerlijke burgervrouwtje van
het Kabinet, dat de sleuteis
in bewaring heeft, (op en
top het oud-Hollandsche
water en vuurvrouwtje); de
chique vrouw van de wereld
als eerste Kamer trponend
in zake den zomertijd; de
bevallige Marianne, met
gratie haar révérence ma
kend voor Michel als wel
kom in den volkenbond,
of als Maria de Medicis, de
ernst van 't oogenblik be
grijpend, als haar keuze, die
van 't goede deel moet zijn.
Het was slechts een greep
uit de platen der laatste
jaren die wij deden. Wij
kozen deze figuren om
mede te doen uitkomen met hoeveel smaak door
Braakensiek ook de vrouwenkleeding wordt behar
tigd, hoe goed de plooienval en de soort stof is uit
gedrukt. Zie eens naar de zware Volendammer
streepstof, het schamele katoenen jak, de keizerlinnen
verpleegsters jurk, het brocaatzijden gewaad, het
teere voile jurkje van Marianne, de stoffen straat
japon met den nauwen moderok, de afgesleten
fluweelen hoed en wollen mantel van Oermania!
Een Jan Steen in den dop zouden wij kunnen zeggen,
als Braakensiek nog in den aanvang van zijn loop
baan stond.
Wij, vrouwen, brengen hem onze oprechte hulde!
ELIS. M. ROGGE
BRAAKENSIEK EN DE
MUZIEK
DOOR RICHARD HEUCKENRATH
JOHAN Braakensiek teekent veertig jaar voor de
Groene! Dat klopt, want mijn vader Martin,
die, gelijk het destijds ieder rechtgeaard Amster
dammer betaamde, van de oprichting af de Groene"
las, kreeg ongeveer gelijk met mij de eerste plaat van
Braakensiek thuis gestuurd. En nauwelijks konden
wij, mijn broer Jaap en ik, Nederlandsch verstaan of
't was, wanneer er op 'n plaat 'n muzikant stond af
gebeeld: jongens, die plaat van .meneer Braakensiek
moeten jelui goed bekijken. Later snapten we waarom.
Braakensiek's veelzijdig weten blijkt ook uit zijne
kennis van muziekinstrumenten-bouw en van de
houding der hand iets, dat men maar zelden bij
teekenaars en schilders aantreft. Indertijd zag ik zelf
bij Braakensiek thuis in de typische behuizing aan
den Amsterdamschen Overtoom een fijn getypeerde
Bruiloft in de Servetsteeg". De karakteristieke
houding der drie muzikantjes daarop, die fluit,
clarinet en violoncello bespelen, is treffend van juist
heid 1).
Een waardige pendant hierbij is de afbeelding van
DRINK WEINIG MELK
maar goede melk, van betrouwbaar
GEZOND VEE.
HOFSTEDE OUD-BUSSEM
KERKSTRAAT 187. TELEFOON 49344.
Gerard Hekking, cellospelend nog in privébezit .
Werkelijk, wanneer nog eens een school voor muziek
instrumenten" in Nederlandsche degelijkheid ver
schijnen zou, gelijk eertijds bij Joh. Enschedéte
Haarlem, de vioolschool van Leopold Mozart
Wolfgang's vader waarin de bekende platen: de
goede en de kwade maaier om de viool te bespelen",
zouden Braakensiek's hiergenoemde twee afbeeldingen
voortreffelijk picturale diensten daarbij kunnen be
wijzen.
1) Zie reproductie op pag. 5.
7806 EEN ZELDZAAM FEIT 1926
Marianne
Vrouw van het][kabinet
'l Is veertig jaar gelêen dat Johan Braakensiek,
Hier aan ,,de Groene" kwam, als ,,feekenaar politique '.
H'ij ga fzijn eerste plaat iets scfioons foen bleek alras
Dat hij een ware kracht, de ziel van het Weekblad was f
Wat is de uitkomst allerschitterendsi gebleken,
Wie kon gelijk als hij, zóó tot de massa spreken.
Wie trof een juister beeld, wiens werk was meer beslist,
Uitgevers van De Groene", gij hebt u niet vergist!"
Wat gaaft i?'ons, jubilaris, een onwaardeerb'ren schat
Van ware kunst, week-in, week-uit, zoo meesterlijk geval.
Zoo onweerlegbaar raak, zoo tintelend van gevoelen,
Zoo artistiek vertolkt, nooit kwetsend in 't bedoelen.
Ruim tweetal-duizend platen in
die mooie veertig jaar
Hebt gij gewrocht, een rijk
sluk werk, voorwaar.
Vol humor en satyre, door
waarheid steeds verhoogd.
De bron waar gij uit putte
scheen nimmer uitgedroogd f
Veel hulde ve/eraan, wij
wenschen het u gul.
Laat ons nog dikwijls zien
Marianne of John Buil.
Michel en Uncle Sam, de
Duce niet vergeten.
En alle anderen, hoe of zij
mogen heeten....
Ga. jubileerend kunstenaar,
nog jaren lang zoo door,
Hoe stelt wen zich ,,de Groene''
zonder Braakensiek wel
voor '?
Dat uwe naam nog lang als
medewerker prijkt. . . .
Gij hebt den hoogslen top met
Uwe kunsf bereik/.'
Amsterdam fH
LOUIS G.
Typograaf aan ,,De Groene".
Nederlandsch volkstype