Historisch Archief 1877-1940
, w ,
Ko. 2576
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
29
CO M O E D I A
DOOR HENRIK SCHOLTE
D!
l EZE week is het Vlaamsen volkstooneel met v.d.
Veide's Tijl", zijn groote tournee door ons land
begonnen. Een enkel woord over het experimenteel
karakter, dat deze opvoering haar waarde verleent,
moge hier wellicht nog volgen.
Experimenteel tooneel kennen wij hier nauwelijks.
In Vlaanderen schijnt Joh. de Meester Jr. een weg
te zullen vinden. Deze TijHis althans een eerste stap.
Ongetwijfeld heeft hij hierbij buitenlandsche prin
cipes overgenomen, maar ook als theorie waren deze
principes voor ons tamelijk nieuw.
D£ nieuwe . Russische regie, waardoor deze
Tijl"«pvoering op het gevaarlijke af beïnvloed schijnt,
richt zich lijnrecht tegen het
acteurs-individualisme van het oude theater. Het propageert voor
<len acteur een evenwichtsherstel tusschen geest en
lichaam. Het eischt van den speler een ruimtelijk
besef, dat men voorheen slechts van den danser
mocht verwachten.
De tooneelruimte, die een vorige generatie in
hoofdzaak in twee-dimensionaal perspectief placht
te zien, wordt nu waarlijk een kubus, een inhoud,
die door steigers, constructies en oploopende
plankiers, zelfs diagonaal bespeelbaar wordt gemaakt.
Beweging wordt essentie: snelle, vaak simultane
beweging, rhythme, dat,aan het tooneel een bonte,
zenuwen- en aandachtvergende vitaliteit kan geven
als het leven zelf.
v Natuurlijk leidt dit tot een verguizing van den
?text en men heeft zelfs niet geaarzeld om de uiter
ste consequentie uit dit biomechanisch" tooneel te
trekken: téxt-improvisatie en zelfs enkel geluids
aanduiding.
Zoover is Joh. de Meester niet gegaan, maar de
gedachte, die aan dit tooneel ten grondslag ligt: het
theater als de onwerkelijk'ste waarheid" na'm hij
over. De tooneelzetting van het stuk was een
spektakel" in den schoenen zin van het woord.
De beteekenis van den text viel grootendeels weg
en het woord als klank werd, vaak ondersteund
JOH. BRAAKENSIEK
Beeldhouwwerk van Louise Beijerman
VAN NELLE'S TABAK
KWALITEIT
ALOM VERKRIJGBAAR
door synchronische muziek, in het
bewegingsrhythme opgenomen.
Sterk aan Meyerhold herinnerde de tooneelbouw:
schragen, platform en tremplins, terwijl ook het
gelijkvloersch proscenium gebruikt werd. In de
levendige slot-acte, die een bar voorstelt, beheerschen
de spelers daardoor ineenragtime-rhythme(er kwam
een sprong van minstens 3 meter in voor !) de ruimte
in lengte, breedte en diepte. Puur plastische effecten
bereikte men daarentegen toen TyI's galjoen afvoer
en achtereenvolgens aan de fok den Vlaamschen
leu en tegen de geweldige gordijnen op den achter
grond de groote, scharlakenroode vaan van Tijl
geheschen werd. De heroïsche primitiviteit van het ge
beuren had niet schooner uitgebeeld kunnen worden !
Een gedeeltelijke verlichting der speelruimte had alle
verrassingen en alle gevaren van het experiment, maar
was opvallend goed, wanneer b.v. in een witten
lichtkegel de markies duelleert tegen Tyl's vervloekingen,
uit het duister door een scheepsroeper(') hem
toegeworpen.
Van de Commedia delP Arte-uitbeelding dierfiguren
scheen Tairof de geestelijke vader te zijn.
De reeds genoemde textverguizing, die al deze
moderne regie-opvattingen met zich meebrengen,
heeft in deze voorstelling niet veel schade veroorzaakt,
hoewel de regie zich niet ontzien had om b.v. een
heele acte te supprimeeren! De Tijl" van A. van
de Velde is als lecstcxt zonder waarde. De vraag
echter, of theoretisch gesproken een dergelijke minach
ting voor het dichterwoord te aanvaarden is, kan
men niet beantwoorden zonder zich principieel vóór
of tegen deze regie-opvatting te verklaren.
AALTJE'S CROQUANTE CROQUETJES
DOOR ALIDA ZEVENBOOM
US je blijft bij
je besluit?
Ja.mevrouw.
Je gaat dus
met l November
weg?
Ja,mevrouw.
Je weet wel
wat je doet?
Ja,mevrouw.
Zeg toch niet altijd ,,ja, mevrouw".
Nee, mevrouw.
Het zal meneer erg spijten, Aal.
Het spijt mij voor meneer ook,
mevrouw.
Je was een familie-stuk, Alida!
Ik had dat gevoel ook, mevrouw.
Een beetje oud familiestuk, dat in een
moderne huishouding huishouding..
niet thuis hoorde.
Waarom zeg je dat huishouding"
zoo raar en tweemaal?
Nergens om, mevrouw.
? Weet je wel dat het je niet makke
lijk zal vallen een andere behoorlijke
betrekking te vinden?
Ik geloof van niet, mevrouw.
. Heb je dan al wat anders? Toch
niet aan een Krant?
Waarom zegt u dat Krant" zoo
raar als ik vragen mag?
Zoomaar, Aal. Dus je hebt wat
anders?
Ja, mevrouw. Door de krant, als
u het goed vindt. Bij een eenig heer als
huishoudster.
Aal!
Heelemaal niet Aal", mevrouw.
Ik weet wat ik doe. De getuigen omtrent
meneer zijn goed, zijn best.
Mannen zijn mannen, Aal.
. En vrouwen vrouwen, als ik het
zeggen mag. Ik weet niet wat erger is.
Ik vind je onhebbelijk maar als
er niets aan te doen is meneer had
gedacht als je eens wat meer vacantie
nam en je salaris
Het spijt me, mevrouw, maar ik
heb me goospenning. En dat is mijn eer.
Het is zoo wat het ,eenige wat je in
je leven over houdt. Zal ik maar aan
mijn werk gaan?
Ik ben aan mijn werk gegaan. U
begrijpt dat het er van moest komen.
Altijd die complimenten af te wachten
en dan al dat moderne gedoe in die
rommel hier.üveral sigaretten-eindjes tot
op den rand van het bad en van het
bed. Nee! En mijn aangetrouwde
zuster is al vier en twintig jaar in
betrekking bij een alleenloopend heer
en nooit niet dat! En het eerste
onvertogen woord moet hij nog zeggen. Ze
heeft het best. Waarom zou ik dus ook
niet Meneer is vier en zestig. Een
mooie leeftijd voor een man. En zoo
eenvoudig als hij is. Heelemaal geen
pretenties. Meneer van Dam, van de
redactie had me een briefje voor hem
meegegeven.?Het komt in orde, juffrouw
Zevenboom", had hij gezegd. En het
kwam in orde. Huishoudster. Geen
meid-huishoudster, 'k heb twee booien
onder me. En alles naar den aard. En
meneer was direct eigen met me, maar
op een afstand natuurlijk, zoo als het
pas geeft.
Juffrouw Zevenboom, zei hij, er
komt hier van alles over den vloer maar
dat is niet vreemd voor u en ik mag er
op rekenen dat u iedereen het zijne zal
geven als ik er eens niet zijn mocht.
En als de positie in mijn huis u bevalt
en u mij, dan geloof ik, dat het lang niet
uitgesloten is als ik van tijd tot tijd een
beroep doe op uw helder oordeel en
juist inzicht. Weet u dat u een vrouw
van gewicht in stad en land is geworden?
Wat schreef u veertien dagen geleden
over het comitéBurgerdeugd" van
meneer Sam van Eeghen? Dat u niet
begreep, dat hij en een paar van de
jongens" niet even een chekje van
00 miei op tafel legde en het huis van
meneer van Aalst was gemeubeld. En
wat is er gebeurd? Het chekje met de
handteekeningen van drie jongens"
ligt op tafel !
Gut, meneer, zei ik, maar ik had
een kwartje gegeven als mevrouw aan
de deur had staan luisteren. Misschien
was zij wel van nijd uit ....
Maar men mag zijn medemensch niets
slechts toewenschen, al heeft hij het
nog zoo verdiend.
Het ameublement is nu in orde,
zei meneer, maar er is een moeilijkheid
gerezen. Moet elk inventarisstuk voor
zien worden van de Amsterdamsche
drie kruisjes, ja of neen. U lacht,
juffrouw Zevenboom, maar het is ge
woonte dat ieder gemeente-eigendom
als zoodanig gestempeld wordt en nu
rijst de vraag, om maar eens iets te
noemen ? moet het hoofdkussen waarop
de Burgemeester zijn moede hoofd te
rusten zal leggen in perceel Heeren
gracht 502, het stadswapen dragen?
Staat het er niet in, hoe licht raakt
zoo'n kussensloop dan niet weg in de
wasch en staat het er wel in, dan is er
geen morgen of de Burgervader zal
opstaan met in zijn rechterwang hij
slaapt op zijn rechterzij, zooals u weet
de drie kruisjes gedrukt. En u weet dat
het bij sommige gestellen urenlang kan
duren voor zoo'n moet verdwenen is.
Het zal gemakkelijk zijn voor den
Burgemeester als hij in het gedrang zit,
zei ik, dan herkent iedereen hem direct
aan het stadswapen op zijn wang.
Dat zou hem Zaterdag in het
Koloniaal Museum van pas zijn gekomen
zei meneer. Het was heel erg, juffrouw
Zevenboom, zooals de fine fleur van
Nederland daar behandeld is geworden
door een paar jonge orde-commissarissen.
BOOTZ' ORANGEADE TRIPLE SEC
^^^ ^*^^ ^^^^ ?*? ^^^* /o^»^n /-/ZA^ <Lt~jjr\ -A^/J-P >v*i/-»^r/vw-./^»^r> /~^ö>~
.j
1?T7
Een oude reputatie
Modirne Midelen.
Ons Hcercnschoeisel
munt uit door
volmaakte passing]
Gevestigd 1883
Als schapen in een hok ! Weet u wat
het zeggen wil als daar voor eenige
milliarden aan vermogen en inkomen
opgesloten wordt, om nog niet eens te
spreken van de som van intellect en
energie en ondernemerszin en burger
deugd die daar op enkele vierkante
meters verzameld waren ! En terwijl
ik zoo voor een gesloten deur
stom stond te dringen vloog het
in eens door mijn hoofd: stelt u
zich eens voor dat er nu brand kwam
en meneer Gordijn persoonlijk aan het
blusschen ging! Zou het vaderland
zulk een ramp in staat zijn te overleven?
Maar als u toen tevens gehoord had
wat er in kernachtig Hollandsen gezegd
werd, dan zou u, met mij, tot dankbaar
heid gestemd zijn dat de taal onzer
vaderen nog zoo leeft in den mond van
ons huidige geslacht. En dat geeft moed
voor de toekomst! Tot Zondagavond,
den een en dertigste, juffrouw Zeven
boom. Uw koffer kunt u Zaterdagavond
wel sturen, als u wilt. Ik ben er van
overtuigd dat wij het goed samen zullen
kunnen vinden. En de groeten aan de
familie !