Historisch Archief 1877-1940
DE ,OROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
KRONIEKVAN DEN DANS
DOOR J. W. F. WERUMEUS BUNÏNG
XXXII
Clothilde en Alexander Sakharoff
DE gouden twiststppel zal zelden
door slanker en bevalliger handen
n het parket geworpen worden dan door
?die van Clothilde Sakharoff: waar zij en
haar patner verschijnen raakt de mon
daine chroniqueur in verrukking en
maakt de danscriticus zich kwaad.
Beiden met recht: de mondaine komt,
met driekwart van de toeschouwers
onder de bekoring van Clothildes gratie
?en Alexanders bizarre en fantastische
smaak en de critisch aangelegden, die
nu eenmaal in den dans geen goudbro
kaat of zilver-lainéerkennen, of er moet
in gedanst worden, tellen duizend
kleine en groote gebreken op die er achter
-verscholen gaan toegevende dat er
hier dat zeldzame en kostelijke in een
danseres leeft-dat persoonlijke charme
heet.
Maar het is verdrietelijk, dat men deze
?danskunst groot en bijzonder noemt: er
ALEXANDER SAKHAROFF
is geen beter eind
examen-opgave
voor toeschouwers
te bedenken dan
een opstel over de
enkele verdiensten
en de vele feilen
der Sakharoff s; er
zou m o e i l ij k
vruchtbaarder
middag aan den
dans gewijd kun
nen worden dan
door hen beurte
lings te laten
dansen met een
goede balletdan
seres die correct
alle figuren zien
liet welke zij haas
tig en incorrect
geven. Schoolmeesterachtige illusie, he
laas, die men vervangen moet door
enkele critische aanteekeningen en aan
vullingen van vroeger oordeel.
De Sakharoffs bezitten als men al
hun aantrekkelijkheid dan erkent
een uiterst beperkte en lang niet zorg
vuldig afgewerkte techniek. Hij betaalt
zijn tol aan Terpsichore vooral met het
kleingeld der ballettechniek, de petit
battements", de sierlijke en brillante
kleine figuren der voeten. Of het nu
een Pavane Royale", een Qoya" een
Guitare" of een Visione" is, hij werkt
er die twinkling toes" in. Zijn plotse
linge wendingen haperen, groote bewe
ging onderneemt hij niet, de standen zijn
in de meeste dansen dezelfde. Dat is,
zegt een aandachtig lezer, de rijke een
voud van middelen van eiken klassie
ken dans. Hier niet: het is armoede, een
instrument met te weinig Manken, be
speeld door een uiterst handig musicus,
die men' op den duur te veel op de vin
gers gaat zien. In zijn Pavane Royale"
levert dat nog een pralende, statige
dans op, elders schiet het te kort, elegant
en schitterend gemaskeerd door een
rijkdom van glinsterende zijde en glan
zend fluweel: een kostbaar juweelen
kistje met drie bijna echte paarls in een
hoekje....
* *
*
En Clothilde o miserabele oude en
knorrige ballet
meesters, die ons
leerden Eva's
verrnkkelijkeglimlach
te genieten en dan
te kijken of zij haar
voeten wel recht
zet Clothilde is
een van de liefe
lijkste verschijnin
gen uit het
aardsche Paradijs van
den dans, maar zij
zet haar voeten
niet altijd recht!
Zie haar Poème
Printanier". Drie
maal in dien dans
gaat zij met groote
draaisp ro ngen
rond: elke sprong
is minder dan de vorige en de
eerste is wel vol vaart, maar niet
vol volmaking. Zij durft ten minste
een groot developpè" aan: maar elke
balletmeester zou haar charme bewon
deren en haar dan aan de barre zetten
om de beweging beter af te werken. Zij
krijgt een verborgen helpende hand van
den partner om snel rond te komen in
de Valse Rouge", zij danst haar Valse
du Chevalier a la Rose", nagenoeg ballet
dans en nagenoeg altijd juist er naast,
zij begint haar Poème" met een grooten
inzet en er. volgt geen ontwikkeling,
maar inzinking
* *
*
Dat is de halfsleetsche voering van
zooveel schitterende costumes, helaas.
Want hier is een belangrijke danseres
verloren gegaan, men ziet het telkens
weer, in die teere, doordringende beko
ring, die uit de Danse" aanwaait als een
allereerste vroege vleug van lentelucht,
in de danslust van het Poème", in de
prachtige standen uit de Danseuse de
Delphes", in de speelsche, zinnelijke
humor en vaart van het chanson
Nègre"
* *
*
En zoo zullen, vrees ik, over honderd
jaar in het historisch museum der dans
kunst, de Sakharoffs in de afdeeling
bibelots komen te staan: sierpoppen,
curiositeiten. Laten wij niet vergeten,
dat er dan in de vitrine een tekst bij be
hoort, vermeldende dat zij in een
ongunstigen tijd dansten, waarin de dan
sen snel verouderden, omdat de dans
snel jonger werd en dat tenminste
Alexander Sacharoff rot de allereersten
behoorde die de ballettechniek weer
erkende , al werd hij achterhaald door
de snelle ontwikkeling.
En dat de critiek op het laatst van
zijn loopbaan vaak te scherp tegen hem
was, omdat de oncritischen geen fouten
in hem zien konden....
(Teekeningen voor de Groene Amster
dammer,, door W. Heskes.)
NIEUWE
UITGA VEN
Joseph in Dothan, door JOOST VAN
DEN VONDEL. Treurspel met aantee
keningen van dr. F. A. Stoett. Tweede
druk. Zutphen W. J. Thieme.
F. VAN RYSENS' Algemeene Geschie
denis, bewerkt door M. TI N BOUWHUIS,
leeraar te Utrecht. Dertiende herziene
druk. Groningen?Den Haag, J. B.
Wolters.
CLOTHILDE SAKHAROFF
M IJ N F I L M ^
Veertig maal twee en vijftig steenen
neeft hij geteekend, maar ze werden
nooit door de ruiten of over de schut
tingen gegooid, doch altijd netjes ver
pakt aan de voordeur afgegeven. Daar
om is hij bij uitstek een Nederlandsch
?caricaturist gebleven, een voornaam
heer, die eenmaal per week zoo wel even
met ons schertsen wilde over d
eigen"lijk volkomen onhartstochtelijke dingen
Jn binnen- en buitenland, een Mijnheer
Setjanszoon in de caricatuur, met af
gemeten sierlijke zinswendingen, zich
nooit te buiten gaand aan feilen hoon
?of kwetsenden spot. De anderen konden
:zich vreeselijk opwinden; dat vinden we
natuurlijk óók wel prettig om naar te
kijken en uit die grimmige kwaadaardig
heid, dien haat van Raemaekers en
Hahn, konden prenten ontstaan die ver
-over hun . tijdelijke beteekenis heen
komen, maar mij dunkt dat Braakensiek
rustig de verbeeldingen van veertig
Jaren aan zijn jubileumszetel voorbij
kan laten trekken, zonder kleurtjes te
krijgen van gêne over een ietwat
over?dreven boosheid of een vlammenden
toorn, voor de eeuwigheid bedoeld,
maar na tien jaren eigenlijk volkomen
rgesust.
Mér dan twee duizend steenen heeft
hij geteekend en ze vormen, aan elkan
der gevoegd een monument waarop
Braakensiek en de Groene wel fier kun
nen zijn. Voor een jubileum is hij niet
zeer geschikt, want nooit heeft iemand
in Nederland de belangrijke dingen
geweten die het van allen die van zich
doen spreken" of het zich verbeelden,
ten allen tijde heeft gekend. Hij schijnt
ons zorgvuldig te vermijden en dat is
?ook niet te verwonderen, wanneer men
veertig jaren op de loer heeft gelegen
.naar menschelijke zwakheidjes en
poli.tieke belachelijkheid
JOH. L.
Teekening voor ,,de Groene Amsterdammer' door B. van Vlijmen
NAP DE LA MAR IN DE ZWERVER
CHAR1VARIUM
Jan ten Hove dicht in de Telegraaf:
Terpsichore, die uw fripp len
Smijdig ommezet in hipp len ....
Terpsichore, die in schoone
Deiningen al op de tonen ....
Terpsichore, voortgedreven
Door hel dartelende leven ....
Terpsichore, laat u bidden.
En vertoon u in ons midden....
Ik in de Groene:
O, Socrafes, Demosfhénes.
Telemóchus. Diogénes,
Aéneas, Aphródilé,
Eteócles, Kal/iópe,
Euripides, Pene/ópe,
Me/poméne, Ismené,
O, Eudipus, Antigóne,
Cleopatra, Persephóne,
Pythagóras, Thalia,
Darius, Alcibiades,
Démeter, Cató, Pylades,
Zé-us, Iphigénia,
O, Aeólus, Odyssé-us,
Amphitryon, Promefhé-us.
Andromeda, Philemon,
Augias, Arislophanes,
Mefeager, Telephanes,
Hippolytus, Orion,
Goden, helden, dichters, wijzen.
Laat mij u gelukkig prijzen.
Dat gij sluimert, kalm van geest,
Dat gij zonder schrik of zorgen
In het Niet ligt opgeborgen.
En de Te Ie g raaf niet leest.
CHARftARIUS