De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 16 oktober pagina 7

16 oktober 1926 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

DE ,OROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND KRONIEKVAN DEN DANS DOOR J. W. F. WERUMEUS BUNÏNG XXXII Clothilde en Alexander Sakharoff DE gouden twiststppel zal zelden door slanker en bevalliger handen n het parket geworpen worden dan door ?die van Clothilde Sakharoff: waar zij en haar patner verschijnen raakt de mon daine chroniqueur in verrukking en maakt de danscriticus zich kwaad. Beiden met recht: de mondaine komt, met driekwart van de toeschouwers onder de bekoring van Clothildes gratie ?en Alexanders bizarre en fantastische smaak en de critisch aangelegden, die nu eenmaal in den dans geen goudbro kaat of zilver-lainéerkennen, of er moet in gedanst worden, tellen duizend kleine en groote gebreken op die er achter -verscholen gaan toegevende dat er hier dat zeldzame en kostelijke in een danseres leeft-dat persoonlijke charme heet. Maar het is verdrietelijk, dat men deze ?danskunst groot en bijzonder noemt: er ALEXANDER SAKHAROFF is geen beter eind examen-opgave voor toeschouwers te bedenken dan een opstel over de enkele verdiensten en de vele feilen der Sakharoff s; er zou m o e i l ij k vruchtbaarder middag aan den dans gewijd kun nen worden dan door hen beurte lings te laten dansen met een goede balletdan seres die correct alle figuren zien liet welke zij haas tig en incorrect geven. Schoolmeesterachtige illusie, he laas, die men vervangen moet door enkele critische aanteekeningen en aan vullingen van vroeger oordeel. De Sakharoffs bezitten als men al hun aantrekkelijkheid dan erkent een uiterst beperkte en lang niet zorg vuldig afgewerkte techniek. Hij betaalt zijn tol aan Terpsichore vooral met het kleingeld der ballettechniek, de petit battements", de sierlijke en brillante kleine figuren der voeten. Of het nu een Pavane Royale", een Qoya" een Guitare" of een Visione" is, hij werkt er die twinkling toes" in. Zijn plotse linge wendingen haperen, groote bewe ging onderneemt hij niet, de standen zijn in de meeste dansen dezelfde. Dat is, zegt een aandachtig lezer, de rijke een voud van middelen van eiken klassie ken dans. Hier niet: het is armoede, een instrument met te weinig Manken, be speeld door een uiterst handig musicus, die men' op den duur te veel op de vin gers gaat zien. In zijn Pavane Royale" levert dat nog een pralende, statige dans op, elders schiet het te kort, elegant en schitterend gemaskeerd door een rijkdom van glinsterende zijde en glan zend fluweel: een kostbaar juweelen kistje met drie bijna echte paarls in een hoekje.... * * * En Clothilde o miserabele oude en knorrige ballet meesters, die ons leerden Eva's verrnkkelijkeglimlach te genieten en dan te kijken of zij haar voeten wel recht zet Clothilde is een van de liefe lijkste verschijnin gen uit het aardsche Paradijs van den dans, maar zij zet haar voeten niet altijd recht! Zie haar Poème Printanier". Drie maal in dien dans gaat zij met groote draaisp ro ngen rond: elke sprong is minder dan de vorige en de eerste is wel vol vaart, maar niet vol volmaking. Zij durft ten minste een groot developpè" aan: maar elke balletmeester zou haar charme bewon deren en haar dan aan de barre zetten om de beweging beter af te werken. Zij krijgt een verborgen helpende hand van den partner om snel rond te komen in de Valse Rouge", zij danst haar Valse du Chevalier a la Rose", nagenoeg ballet dans en nagenoeg altijd juist er naast, zij begint haar Poème" met een grooten inzet en er. volgt geen ontwikkeling, maar inzinking * * * Dat is de halfsleetsche voering van zooveel schitterende costumes, helaas. Want hier is een belangrijke danseres verloren gegaan, men ziet het telkens weer, in die teere, doordringende beko ring, die uit de Danse" aanwaait als een allereerste vroege vleug van lentelucht, in de danslust van het Poème", in de prachtige standen uit de Danseuse de Delphes", in de speelsche, zinnelijke humor en vaart van het chanson Nègre" * * * En zoo zullen, vrees ik, over honderd jaar in het historisch museum der dans kunst, de Sakharoffs in de afdeeling bibelots komen te staan: sierpoppen, curiositeiten. Laten wij niet vergeten, dat er dan in de vitrine een tekst bij be hoort, vermeldende dat zij in een ongunstigen tijd dansten, waarin de dan sen snel verouderden, omdat de dans snel jonger werd en dat tenminste Alexander Sacharoff rot de allereersten behoorde die de ballettechniek weer erkende , al werd hij achterhaald door de snelle ontwikkeling. En dat de critiek op het laatst van zijn loopbaan vaak te scherp tegen hem was, omdat de oncritischen geen fouten in hem zien konden.... (Teekeningen voor de Groene Amster dammer,, door W. Heskes.) NIEUWE UITGA VEN Joseph in Dothan, door JOOST VAN DEN VONDEL. Treurspel met aantee keningen van dr. F. A. Stoett. Tweede druk. Zutphen W. J. Thieme. F. VAN RYSENS' Algemeene Geschie denis, bewerkt door M. TI N BOUWHUIS, leeraar te Utrecht. Dertiende herziene druk. Groningen?Den Haag, J. B. Wolters. CLOTHILDE SAKHAROFF M IJ N F I L M ^ Veertig maal twee en vijftig steenen neeft hij geteekend, maar ze werden nooit door de ruiten of over de schut tingen gegooid, doch altijd netjes ver pakt aan de voordeur afgegeven. Daar om is hij bij uitstek een Nederlandsch ?caricaturist gebleven, een voornaam heer, die eenmaal per week zoo wel even met ons schertsen wilde over d eigen"lijk volkomen onhartstochtelijke dingen Jn binnen- en buitenland, een Mijnheer Setjanszoon in de caricatuur, met af gemeten sierlijke zinswendingen, zich nooit te buiten gaand aan feilen hoon ?of kwetsenden spot. De anderen konden :zich vreeselijk opwinden; dat vinden we natuurlijk óók wel prettig om naar te kijken en uit die grimmige kwaadaardig heid, dien haat van Raemaekers en Hahn, konden prenten ontstaan die ver -over hun . tijdelijke beteekenis heen komen, maar mij dunkt dat Braakensiek rustig de verbeeldingen van veertig Jaren aan zijn jubileumszetel voorbij kan laten trekken, zonder kleurtjes te krijgen van gêne over een ietwat over?dreven boosheid of een vlammenden toorn, voor de eeuwigheid bedoeld, maar na tien jaren eigenlijk volkomen rgesust. Mér dan twee duizend steenen heeft hij geteekend en ze vormen, aan elkan der gevoegd een monument waarop Braakensiek en de Groene wel fier kun nen zijn. Voor een jubileum is hij niet zeer geschikt, want nooit heeft iemand in Nederland de belangrijke dingen geweten die het van allen die van zich doen spreken" of het zich verbeelden, ten allen tijde heeft gekend. Hij schijnt ons zorgvuldig te vermijden en dat is ?ook niet te verwonderen, wanneer men veertig jaren op de loer heeft gelegen .naar menschelijke zwakheidjes en poli.tieke belachelijkheid JOH. L. Teekening voor ,,de Groene Amsterdammer' door B. van Vlijmen NAP DE LA MAR IN DE ZWERVER CHAR1VARIUM Jan ten Hove dicht in de Telegraaf: Terpsichore, die uw fripp len Smijdig ommezet in hipp len .... Terpsichore, die in schoone Deiningen al op de tonen .... Terpsichore, voortgedreven Door hel dartelende leven .... Terpsichore, laat u bidden. En vertoon u in ons midden.... Ik in de Groene: O, Socrafes, Demosfhénes. Telemóchus. Diogénes, Aéneas, Aphródilé, Eteócles, Kal/iópe, Euripides, Pene/ópe, Me/poméne, Ismené, O, Eudipus, Antigóne, Cleopatra, Persephóne, Pythagóras, Thalia, Darius, Alcibiades, Démeter, Cató, Pylades, Zé-us, Iphigénia, O, Aeólus, Odyssé-us, Amphitryon, Promefhé-us. Andromeda, Philemon, Augias, Arislophanes, Mefeager, Telephanes, Hippolytus, Orion, Goden, helden, dichters, wijzen. Laat mij u gelukkig prijzen. Dat gij sluimert, kalm van geest, Dat gij zonder schrik of zorgen In het Niet ligt opgeborgen. En de Te Ie g raaf niet leest. CHARftARIUS

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl