Historisch Archief 1877-1940
KRONIEK
DOOR TOP NABFF
A". -?Ein Friedenswe^ in 5 Akten, das
mjt dem Ende beginnf; tevens Ein
Theaterstöck von Paul Beer. die ongenoemd \venscht
fe blijven
f A, naar men zegt, vijf jaren van voorbereiding,
'heeft Nederland, in het bijzonder den Haag,
8, zijn vredesgebeurtenis gehad, en lijkt mij de
' dat wij in deze richting van A. tot Z. zouden
en gaan, vrijwel vervlogen. Hetgeen voor de
taalsche maagden, die op raad van den auteur,
it Beer, haar sieraden verkochten om deze
ge; eurtenis mogelijk te maken, een geluk mag heeten;
t$ houden dan misschien voor haar uiterlijken glans
tot haar innerl ijken héft het kunstwerk van den
lieer Beer, helaas, niet veel kunnen bijbrengen nog
een paar oorbelletjes over. De heer Beer, die dit werk
schiep, met de pen, met de verfkwast, met d2
lichtapparaten, met driehonderd onverstaanbare
dilet|anten, en met de contanten, die de Incasso-Bank
voor hem inde, leeft van den Vrede, gelijk in zijn
"* eaterstuk de heer Nimm, leverancier van
Kriegsnkmaiern", van den oorlog leeft. Met dit verschil:
Bt men van de Denkmaiern nog wel eens wat te zien
krijgt, terwijl men van het Menschheitsheim", het
, l^ichtkasteel, dat de heer Beer bouwt, niets meer heeft
" hopen, nadat het doek over het laatste der vijf
drijven gevallen, en de collecte-schaal geledigd is.
Daarom zou men het ook bouwen? Hen, die in de
" Tjïing van den Volkenbond een eerste schemering
van een, in de toekomst wellicht verdedigbaren
», wereldvrede een redelijk idealisme, dat op
ber wortijken grondslag aanhang vinden moet kan
"Ijet volmaakt onverschillig laten of naast dit
gep, vèstigd en levensvatbaar gebleken Instituut, de heer
/ Paul Beer in een mooi Menschheitsheim woont. En
* J$> die het met de Dramatische kunst goed meenen,
zouden in het voorbijgaan aan deze villa slechts
aansjEóot kunnen nemen, bedenkende hoe in den Haag
4e arme Thalia in haar hemd heeft moeten staan om
het bloedgeld voor de installatie te verdienen. Laten
we daarom bij de symboliek blijven, al is ze wat duur.
En gelooven, dat de auteur te goeder trouw was toen
hij zich onder den indruk der oorlogsellende er toe
zette daarvan een theaterstuk te maken; met de
dooden en verminkten als eerste acteurs en zichzelf
ajs A is Apostel" in het aureool van den titelrol; ten
einde dit stuk als zijn visitekaartje aan de deur der
Nederlandsche philanthropen te kunnen afgeven.
Wenn ich Dir ohne diesesStückgegenübergetreten
ware, woran solltestDu dann meine Kraft erkennen?"
vraagt hij in het naschrift van zijn royaal uitgegeven
kunstwerk aan den lieven medemensen, dien hij,
ZQoals een dichter zich dit veroorloven mag, terwille
van de aangename kennismaking tutoyeert: Dieses
Werk ist eine Legitimation meiner Kraft".
Wij zouden daar in deze rubriek, waar we visite
kaartjes terzijde plegen te leggen, niet veel aan toe
willen voegen, noch op af willen dingen, had niet
juist dit woord Kraft" tot ons, die voor de krachtige
na-den-oorlog-kunst van Duitsche of Oostenrijksche
zijde van nature beducht zijn, extra luid gesproken.
Want als verschijnsel is dit geval werkelijk een indruk
wekkend voorbeeld van die brutale, sensationeele en
valsche schrijf-maar-raakkunst, die uit de oorlogs
opwinding is voortgekomen, en op uit hun evenwicht
geslagen, brave zielen zooveel bruut effect uitoefent,
dat ze de verlangens afleidt van alles wat naar
zuivering, verdieping en waarachtige ontroering tast.
Een samenraapsel van altijd dezelfde grove, quasi
Krachtige motieven, in het onveranderlijk kader van
"kerkhoven, gevangenissen, gestichten en nacht-café's,
en onder de vlag van het allergoedkoopste idealisme.
Of een Vredesspel A of B de menigte, die met alle
winden waait, momenteel voor den vrede bezielt,
komt mij, voor wie zelfs dit doel deze middelen niet
heiligt, van heel wat minder belang voor dan het
feit, dat hier een schrijver, met nauwelijks noemens
waardige gaven, kans heeft gezien om louter door dit
krachtsvertpon, door een extaze", waarvan we hiei
staan te kijken.... een zoo groote gemeente, waar
onder namen, die klinken als een klok, heeft weten
te begoochelen, mee te sleepen in een vaart van niets
dan banale en bombastische woorden.
Van alle pseudo-meesterwerken, die de oorlog heeft
uitgebroed, moeten we dit Friedenswerk A" tot de,
voor de tooneelkunst gevaarlijkste rekenen. In het
bijzonder voor een land waar het volk, in den ruimsten
zin, ongeletterd is, en al gebluft staat tegenover een
product van vaardigheid-met-de-pen, dat elke middel
matig onderlegde Duïtscher, die zijn klassieken leest
en bij het theater is opgevoed, leveren kan. Ik zou het
niet minder dan een ramp gevonden hebben, wanneer
een opvoering onder talentvolle leiding en met be
gaafde spelers, de armoede en de voosheid van dit
theaterstuk had gecamoufleerd. Het bezat de gegevens
voor een visionnair regisseur om visioenen te schep
pen van een bepaalde werking: de
Grand-Quignol-gruwel van het krankzinnigen-gesticht, het klaaglied van
den doodenakker, kruis aan kruis...; de doodendans
van den stuiptrekkenden soldaat". Men kan op het
tooneel met alles en niets illusie scheppen. Met het
noodige elan en plastisch vermogen gezegd, zou ook
de taal een hutspot van groote-dichterstijlen,
waarboven men Goethe's Mephistofeles, kwaadaardig,
uit hoort het tot op zekere hoogte hebben gedaan.
En de gemeenplaatsen, die men in elk pacifistisch
blaadje lezen kan, zouden met de romantiek van den
Baron", die bout portant aan den heer A (B) zijn
vermogen afstaat ziehier een millioen, red u
voorloopig" onder de tooneelbelichting uit het graf
der brochures zijn opgeleefd.
Wanneer de heer Beer zoo naïef is als hij zich voor
doet, zou ik hem, als vredesapostel, dit succes gegund
hebben. Voor de dramatische kunst mogen we
ons slechts verheugen, dat het haar gespaard bleef,
omdat de schrijver zijn eigen regisseur, decorateur,
acteur, dansïur, wilde zijn, zonder in een dezer kunst
vakken het bewijs van iets meer dan wat artistieke
flair te leveren, en meende het aan de moderne
menschheid verplicht te zijn den dialoog in mooten te hakken,
met gillen en galmen doorregen, en het koor te laten
spreken, op de wijze van de lagere school:
Ziet-gij-dien-fie-ren haan,
Daar-op-den-mest-hoop-staan?"
Kantteekening bij het tooneel van den dag
Onrustbarend, zooals er in ons land over de
dramatische kunst wordt geredeneerd. Het is, alsof ze
nog ontdekt moest worden. Conferenties tot in het
holle van den nacht, door leeken en tooneelspelers, die,
werden ze voor een nachtrepetitie ten behoeve van
Sophocles, Vondel of Pirandello gerequireerd, den
Bond van Ned. Tooneelisten in het geweer zouden
moeten roepen.
En wanneer dan daarbij nog Herman Teirlinck over
den Moerdijk wipt, om op de hem eigen onverant
woordelijke wijze ons gedwee publiek voor te keuvelen:
dat het allemaal niets gedaan is, en de zaligmakende
theaterkunst weg met de litteratuur louter van
de nieuwe vormen en den mondain-universeelen geest
moet komen, dan.... Dan herinneren we ons, hoe juist
vijfentwintig jaar geleden de geniale Max Reinhardt
een woord van hulde mag bij dit bescheiden jubi
leum niet achterwege blijven het theater als thea
ter" in eer herstelde, en zich wat de nieuwe vormen
betreft, inspireerde op den litterair-universeelen geest.
En dat daar toen door de ontevredenen, waarmede het
tooneel ten allen tijde gezegend blijft, onder het
devies Ausstattung" heftig tegen geageerd werd.
En dat men nu eigenlijk in Europa niets anders doet
dan het tooneel ausstatten" met alle denkbare
vondsten en vondstjes van een, door het tijdslawaai
opgemonterde, fantasie, en hoe langer hoe beter
werkende technische apparaten. Met alleen dit
onderMakelaar J. D. R.Nwnabvr
scheid: dat de universeele geest thans geheel van den»
metteur-en-scène komt, en de dichterlijke inspiratie
daarbij in de boekenkast blijft.
Vinden we daarom zulke vertooningen, als bijv.
van Tijl", dat in zijn soort een geslaagd voorbeeld'
is, niet aardig? Ongetwijfeld. Het boeit, trots den
onsamenhangenden en onnoozelen tekst, dank zij
detheatrale begaafdheid van een jongen regisseur. Het
groote publiek, dat graag veel te zien krijgt, zonder
zich te moeten inspannen, is er mee content, het
kleine publiek verheugt zich in het, onder
dezebedrijven duidelijk aan het licht tredend theatraal
talent, en hoopt dat het na deze gevoelige vinger
oefeningen eenmaal van gelijke waarde zal blijken,
bij de uitvoering van een dichterlijke compositie, die
meer de moeite loont.
Behalve op de grooten, die voor alle tijden zijn».
blijft deze hoop, voor onzen tijd en voor ons land
dan vooral gevestigd op Herman Teirlinck, die
litterator geboren werd en dit met den besten wil.'
niet loochenen kan. Zoodat we ons van de praatjes,
door hem als regisseur parlant au public" gehouden^
niets behoeven aan te trekken en slechts belangstellend
uitzien naar wat zijn levend talent desondanks voort
brengt. Zijn werk, dat de houding heeft van groot
werk, doch in wezen.nog klein blijft, biedt eveneens
zeer geslaagde voorbeelden van den huidigen
revuegeest, waarin echter het bloed kruipt, waar het
niet gaan kan gelukkig ook iets van het hart ge
slopen is. In De vertraagde film" vinden we zulk een.
voorbeeld. De" man en de" vrouw, bedoeld als de
dragers van het begrip mannelijk en vrouwelijk, treden
in dit drama bovendien op als een man" en een
vrouw", als twee menschen, met wier lot wij mede
leven. n om dat meeleven men kan er lang of
kort over praten gaat het ons nu eenmaal. Om een
mensen vroeger noemden we hem een held"
wiens vreugden en smarten wij kunnen gevoelen, als
waren het onze eigene. Om het individueele, dat voor
het individu bevattelijk is, onmiddellijk contact en
verstandhouding schept, en langs dien weg geleidt
naar een algemeen levensgevoel. Een schrijver, die
diep met zijn held, met zijn menschen meeleeft, raakt
daarmede vanzelf aan de wortels van het bestaan, en
geeft het humanisme al wat het toekomt. Daar kan
dan het vindingrijk vernuft allerlei omheen borduren..
dat onder de handen van den metteur-en-scène
mede bezield raakt, daarvan zal weinig of niets be
klijven, als niet de toeschouwer aan den lijve mocht
mede-lijden, en in zijn hart is getroffen. De schrijvers,
die dit doen, en aldus van de diepte hunner ziel naar
de ruimte bouwen, zijn schaarsch. Herman Teirlinck
lijkt mij een gelukkig grensgeval. Wij kunnen van zijn
werk veel bewonderen, en ook een en ander lief
hebben. Maar laten we in het algemeen toen niet uit
het oog verliezen, of opzettelijk wegredeneeren, dat
de inhoud den vorm schept, en niet de vorm den
inhoud, en dat ontroering eerste eisen blijft, ook bij
het kaleidoscopisch experiment.
KONINKLIJKE BAZAR
8i, ZEESTRAAT DEN HAAG
WAAR U ZOEKT, WAT U WENSCHT,
EN WENSCHT WAT U VINDT.
CONDUITE INTÉRIEURE, «zitplaat
sen, Schokbrekers, Ballonbanden,
4-wielremmen, geheel compleet» f 2950*""
De, Importeur:
UEOIURD
LANG
Stadhuilirskade
114
AMSTERDAM.
VICTORIA-WATER
Reeds meer
40 jaren
OBERLAHNSTEIN
in Nederland
ingevoerd
PHOENIX-MEUBELEN"
Voor WONING en KANTOOR zijn GOED, GOED
KOOP en worden onder GARANTIE geleverd «*> ««
BEHANGEN - STOFFEEREN - BEDDENMAKERIJ
Magazijn Damrak 76 Tel. 48489 <^s c*) c\s CNO c\a GVO
Fabriek'Toonkamers Warmoesstraat 141 Tel. 42689