Historisch Archief 1877-1940
?Wo. 2579
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
VROUWEN OVER
?MANNEN
(Teekening voor de Groene Amsterdammer" door
V. E. van Uytvanck)
J. W. F. WEKUMEUS BUNING
DOOK EMMY VAN LOKHORST
Dezer dagen i's de letterkundige prijs van hel
Thieme-fonds toegekend aan J. W. F. Werumeus
Buning voor de verzenbundels: In Memoriam, Dood
en Leven, Enkele Verzen ; voor De Wereld van den
Dans, Dansen en Danseressen, Tooneel en Dans.
De prijs werd vroeger verleend aan C. Vosmeer,
P. Louwerse, Dr. Burgersdijk, Louis Couperus,
Willen, Kloos, Dr. A. Pil. C. S. Adama van
Schellema en Prof. Huizinga.
HEBT gij met Paschen van een ei wel eens Ko
ningin Eüzabeth van Engeland met een
hct?:iioofd-omhuivende kanten kraag en een diadeem van
'bloempjes zien maken? En van een ander ei een clown
.met een roodgelakte puntmuts, wit-omkringde oogen
?en een scheeven rooden mond?
Dat kan Buning. Hij maakt van Faascheieren een
familie clowns, een Shakespeare-drama of een
mario-nettentheater. Het laatste het liefst, want hij is dol
-op marionetten. Hij houdt van honden- en apenspelen,
hij maakt in een vloek en een zucht van drie oude
:lappen, een the. lepeltje en twee lucifers een prachtige
;pup, die kan zitten en staan, liggen en hangen.
Kunt gij, alleengelaten in een keuken met zestien
pannen, groente, melk en eieren, Russische soep
?maken?..
Dat kan Buning. Hij blijft geruimen tijd onzichtbaar
?«n als hij verschijnt, doet de Bortsch met hem zijn
;intrede. Wat in de keuken met de zestien pannen
.is gebeurd, zal tot op den oordeelsdag mysterie
blijven, maar niemand heeft tijd om erover na te
?denken, want de Russische soep overstelpt ieders
. aandacht.
Hebt gij wel eens Turksche koffie gezien? Geroken?
??Geproefd?! Neen, neen, niet eenvoudig maar zwarte
koffie of koffie die in e.en koffiepot is gezet; maar
«echte Turksche koffie die het kopje tot op een derde
vult met drab, maar die gedurende twee derde kopje
-alle aardsche verrukkingen op uw gelaat doet weer
spiegelen. Kunt gij zulke koffie, Turksche koffie
maken? Kunt.gij Chaslik bereiden? Hebt ge van uw
,leven Italiaansche risotto gemaakt?
Dat kan Buning, dat kan Buning. Buning is een
toovenaar.
Beter dan de beste barman weet hij een onnoemelijk
.aantal fantastische cocktails te bereiden, waarvan het
recept zijn persoonlijk geheim blijft. En het kookboek
? dat Conrad's weduwe de wereld schonk werd in zijn
bekwame hand een gevaarlijk wapen voor de club der
Cent Kilos.
Hij heeft eenige vrienden die ook culinair ont
wikkeld zijn en skilled labouror op dit gebied. Niets
is leerzamer voor hunne echtgenooten en onder
scheiden vriendinnen dan een gedachtenwisseling
mee te maken tusschen Buning en zijn vriend n over
het stoven van konijn in rooden wijn en het aan het
braadspit roosteren van kalfsniertjes.
Buning houdt van honden- en apenspelen, van
marionetten, van poppen en clowns; hij houdt op
kinderlijke wijze van de speelsche kanten van het
leven. Hij kan, heelemaal alleen, een volledige boer
derij nadoen: de haan, de kippen, de biggen, de
duiven, de koeien en de heele mikmak.
Buning, specialist par excellence in de Wereld van
den Dans, is de man die niet danst". Maar niemand
heeft zooveel plezier in dansen als hij en de vaart en
lenigheid die hij zichzelve verbiedt per voet te uiten,
komt (als er een goede opwindende jazz aan het
spelen is), naar buiten in het castagnetten-klikken van
zijn vingers. Met heidensch genoegen blikt hij rond,
vuurt de dansers aan met kreten en is bezeten van
den dans.
Herinnert gij u de Metro in Parijs? De treintjes rijden
onder den grond, zelfs onder de Seine door. Maar
er zijn enkele punten in de stad, waar de wagentjes
plotseling uit den grond naar boven komen rijden
en glanzend-tevreden in snelle vaart over een brug
boven de Seine glijden, flonkerend in het daglicht,
om een eind verder weer onder den grond te duiken.
Zoo'n Metro is Buning. Hij blijft lang onder den
grond, maar als hij even zichtbaar wordt, is hij glan
zend en stralend. In de wagentjes liggen schatten,
meegebracht van onder den grond: In Memoriam,
Paradijsverzen, Dood en Leven.
Bij andere dichters is hun dichterschap samen
gesteld uit elementen die in hun dagelijksch leven
niet optreden hun dichterschap vormt een inge
kapselde kern ofwel het verlengstuk van hun wezen.
Maar bij Buning vallen de componenten van zijn
dichterschap samen met die van zijn reëele dagelijksche
verschijning. Wie hem ziet glimlachen, begrijpt den
glans van zijn verzen; het argeloos-edele, de tinte
lende zachtheid van zijn gedichten hebben hem in
het jagende alledagsleven niet verlaten.
Vergelijken is altijd hachelijk, maar wanneer wij
na het voortvarend rhythme van Marsman, of de
Baudelaire-aansche allure van Slauerhoff, de bundels
van Buning openen, komt er een merkwaardige stilte.
Wij zijn weerloos tegen dit blind gestamel uit een
glanzende onbewustheid, dat ons hart aanraakt en
dat wij onvoorwaardelijk liefhebben.
En nog eens vergelijken wij:
De mond heeft, roodgeverfd en volgezogen
Verachtend wat er in hef hart omgaat
Den doodstrijd lachend tot een spel gelogen.
Dit is Nijhoff's wereld: fantazie, intellect,
overbewustheid en ontgoocheling. Het rumoer van dit
stormachtig bewegen wijkt plotseling heel ver weg
(zooals wij in een film soms het levensgroote beeld op
den voorgrond opeens achteruit zien wijken, snel
naar den versten achtergrond) als wij in Buning's
atmosfeer komen.
Wij lijken ons wel een beetje beschaamd te voelen
over al die opstandige wanhoop, die scherpe bitterheid,
die luide emoties, wanneer wij dezen toon hooren:
Zoo (eedere schade als de bloemen vreezen
Van zochten regen in de maand van Mei
Zoo koel en (eeder heeft uw sterven mij
Schade gedaan, die nimmer zal genezen.
De wereld waarin dit wiegen als van planten onder
water gebeurt, is doorschijnend-groen en lenteachtig.
Wij zijn te midden van aandachtige teederheid die
argeloos en ongewapend zich geeft.
Nog hebben wij de herinnering aan den dichter"
zooals wij ons dien voorstelden in de jaren van ons
eerste bewustworden: een bloesemzachte stralende
gedaante, uit liefde gematerialiseerd. En wellicht
blijf ons immer uit die jonge jaren een heimwee bij
naar deze gelijkenis der poëzie.
Heimwee is een kleine klimmende plant, die doet
hunkeren naar zaligheid verweg en bijna nimmer te
bezitten. Heimwee is het materiaal der dichters en
ook bij Buning leert het en uit zich in een welhaast
Bijbelschen toon, die in zijn eenvoud, als een bege
leidend gonzen, zich aanhoudend doet hooren onder
de klanken van een zacht getint gamma.
MARIE METZ-KONING f
DOOR JOHAN KONING
D
E vorige week is in Ascona, in het Zwitsersche
kanton Tessin, aan het onvergelijkelijk schoone
Lago Maggiore, Marie Metz-Koning op
vier-enzestigjarigen leeftijd gestorven. Een geniale en won
derlijke vrouw, een waarlijk unieke figuur in het
literaire leven der laatste kwarteeuw, nam afscheid
van de wereld.
Zij had, zonder twijfel, de trekken van het genie.
Ook haar miskenning in het laatste tiental jaren,
waarin het middelmatige het veel gevierde object
der samenleving werd, pleit daarvoor. In haar beide
eerste verzenbundels staan gedichten die voor onze
letterkunde van blijvende waarde zijn. Onder haar
vertellingen en sprookjes treft men brokken proza
aan, die tot het schoonste mogen worden gerekend
wat in onze taal geschreven werd en in haar later
werk, dat helaas al te sterk kwam onder den invloed
der anthroposofische leer en van occulte stroomingen,
komen ideeën voor die alleen van het waarachtige
MARIE METZ?KONING f
genie kunnen uitgaan, geestesuitingen, schoon, diep
en verheven, die behooren tot wat mr. Ritter eens
kernachtig moedergedachten der menschheid" heeft
genoemd. Als schrijfster stond zij volmaakt apart, haar
werk kan met dat van de schrijvende vrouwen van
dezen tijd in geen enkel opzicht vergeleken worden.
Haar laatste, boeken, Ragnus' Gang en De Troubadour,
kleven groote compositorische en hier en daar ook
literair-stylistische fouten aan, maar toch staan er
gedachten en ideeën in.schooner en rijker dan die
onzer drukst besproken succes-boeken. De erkenning
daarvan is nog verre van algemeen, maar de tijd zal
toch komen dat een stuk als Prins Ideio klassieke
waarde verkrijgt. Van Marie Metz-Koning mag worden
getuigd, dat zij in alles de schoonheid heeft willen
dienen.
Bij de vervulling van dien eeredienst kwam zij
in het aldagschleven voortdurend in conflict met
menschen en omstandigheden. Haar leven was zeer
moeilijk; haar hoog opgevoerd idealisme was voor
deze wereld onmatig Zij heeft daarin nooit
kunnen berusten; zij stond eenzaam in de wereld,
groot was het getal harer vrienden niet. Zij was
in haar stralend idealisme een priesteres der waar
achtige schoonheid, een dienares der kunst die niet
van transigeeren weet eri voor zulke figuren heeft de
wereld waarin we leven geen wegen om te gaan noch
oorden om te toeven. Zij had ook nergens rust, zocht
overal naar de groote Bron van het licht waarin haar
kunst en idealisme leefden. Tot op het laatste
oogenblik hield zij haar idealen hoog en voedde zij haar
geloof in de liefde der menschen voor alles wat schoon is.
Het aantal harer werken is legio. Uit den eersten
tijd dagteekent het bekende Van het Viooltje, dat
weten wilde", dat tot op heden herdruk op herdruk
beleeft en dat destijds vijf van onze grootste letter
kundige periodieken geweigerd hebben op te nemen..
Ze kon het maar niet geplaatst krijgen., ach, ook
tegenover later werk van haar heeft men vaak een
ongemotiveerd gereserveerde houding aangenomen
in de wereld der officieele letterkunde". Zeker, er
was veel in haar laatste boeken dat den indruk
maakte van anthroposofische geaffecteerdheid, maar
er was toch nog altijd wel een voldoend sterke kern
van universeele schoonheid in, welke deze boeken
verhief boven het gros der moderne succesverschij
ningen.
Dat alle schoonheid uit leed ontstaat, was bij haar
geen bombastische phrase of veel gehanteerde en
misbruikte literaire formule. Zij heeft veel geleden,
veel van wat ze schreef, was diep-doorleefd en met
hartebloed betaald. Haar hooge geestelijke houding
heeft haar vaak het dagelijksche leven tot een zwaren
last gemaakt. Zij kon de ideaallooze gezichten niet
verdragen van dit in vele opzichten hartelooze tijd
perk.
Een mensch moet nu eenmaal lijden", schreef
ze in haar laatsten brief uit Ascona , en als zijn
lijdensmogelijkheid ophoudt, is hij dood voor verdere
ontwikkeling".
De dood heeft aan haar lijdensmogelijkheid een
einde gemaakt. Zij, die zich los van 't leven waande
en een vreemde op aarde, heeft, zwervensmoe, de
eeuwige rust gevonden. Het zal nog eenige jaren
duren vóór men ten volle beseft welk een bijzondere
figuur, welk een geniale en wonderlijke vrouw van
deze wereld heeft afscheid genomen.
Wie YOGHURT van
OUD-BUSSEM
eet, wordt oud, maar blijft jong,
KERKSTRAAT 187. - TELEFOON 49344.