Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2580
DRAMATISCHE KRONIEK
DOOR TOP NAEFF
Het nieuwe Nederlandsch Tooneel. D
Opstandigen, door Jo van Ammers
Kuiler en A. Defresne
T A vie de province... in het hartje van Amsterdam.
?*?' Een stampvolle schouwburg met glundere
volverwachting-klopt-ons-'t-hart-gezichten, verbeidend
de gebeurtenis, die voor alle vrienden en bewonderaars
van de gevierde schrijfster en haar beroemden roman
the topic of the season beloofde te zijn. Een gezellige
reclame-prent van Lizzy Ansingh had buiten aan den
schouwburg deze stemming almede ingeleid. En toen
daar dan het scherm rees en de familie Coornvelt
zich in levenden lijve vertoonde: de eigengerechtigde
Lodewijk (Tourniaire), zijn docile Aagje (Antoinette
Sohns), de dochters: Marie Meunier en Henriëtte van
Kuyk, de zonen, Oobau, Saalborn en van Praag, en
niet te vergeten de oude nicht Pietje, het lastdier
(Mevrouw van Beem), allen brandend vervuld van
het verwachte Fransche nichtje (Jacq. Royaards
Sandberg) toen was er al geen twijfel meer mogelijk
aan dit succes.
Mijnentwege had ik toen haast gewenscht, dat
de Vrouwen-Beweging nog in de windselen lag,
zulke hartstochtelijke salvo's van adhaesie volgden
op de argumenten, waarmede de diverse Opstan
digen" de thans, helaas, reeds open deuren intrapten.
De 6e November 1926 zou dan in de geschiedboeken
vermeld zijn gebleven, naast den datum, die de
première van Beaumarchais' Figaro" la r
volution en action" voor het nageslacht bewaart.
Dat deze wensen bij ons opkwam, bewijst intusschen
al, dat de dramatische bewerking, waarmede de
knappe tooneelschrijver A. Defresne zich heeft willen
belasten, uiteraard sterker op de tendenzen werd
gericht dan de roman, welke, wat de beide eenste
poques betreft, door de kroniekschrijfster koel was
gehouden; hetgeen mij een der verdiensten van het
boek toescheen. Niet alleen het gewijzigd arrange
ment der verschillende scènes bracht dit mee de
vlucht van Miebetje geschiedt op het tooneel in de
hitte des gevechts met oom Coornvelt de geheele
geest bleek in die richting aangezet; met gevolg
dat ook de pathetiek extra moest werken, en het
oorspronkelijk karakter, als van vergeelde, en nog
maar wat naritselende mémoires", verloren ging.
Mijn gemoedsbezwaren tegen het uit den roman
getrokken" tooneelspel in het algemeen, zou ik
bij deze feestelijke gelegenheid overigens niet willen
. ..herhalen. De Opstandigen" leende zich voor de
operatie tamelijk gunstig, en als men er plezier in
heeft Maar wel geloof ik, dat de bewerker zich
wat te veel moeite heeft gegeven om de schrijfster
niets te kort te doen, en dat hij met drie visioenen",
zedeprenten, die men op een afstand bekijkt, en die
wat te droomen laten, iets fijners en pittigers zou
hebben bereikt dan met zes, een beetje geforceerd
actie-volle en afgeronde tafereelen. Iets minder
pijnlijks nu en dan ook voor de religieuse, en andere
gevoelens van piëteit, die in de schouwburgzaal
zoo licht geraakt worden.
Maar op deze manier is het dan wellicht het
meest bevredigend geworden voor de roman-lezers,
welke geen dierbare passage zouden willen missen,
en voor de gespannen toeschouwers, die tot
op dezen dag aan Justus van Maurik trouw
bleven. De bewerking bood bovendien nog dit voor
deel, dat zij de stijl-eenheid der drie tijdperken be
vorderde. De roman mist deze eenheid, het derde
gedeelte is daar in een geheel anderen, niet langer
objectieven, en veel bewogener stijl geschreven dan
I en II, alsof de moderne tijd de schrijfster plotseling
warmer ter harte ging. Op het tooneel werden de
krasse feiten uit dit laatste deel: de boksende Papa
en de bar moderne kinderen aan wier onhebbelijk
heden de brave dokteres Elize Wijsman, terecht,
sterft wel zeer rauw.... Doch hoeveel erger zou
deze overgang nog zijn geweest, in geval de beide
eerste bedrijven en sourdine" waren gespeeld, met
de uiterlijke distinctie, die het reliquie voor ons
hebben kan.
Zoo werd het dan over de geheele linie een drama
in optima forma: Het echec van de Vrouwenbe
weging", waarbij we voor het geluk" van Hein
van Doeveren met een bobbed Puckje uit dit decadent
KONINKLIJKE BAZAR
82, ZEESTRAAT DEN HAAG
WAAR ELKE PET I T R I E N" IS
EEN GENOEGEN OM TE GEVEN EN
EEN VREUGDE OM TE ONTVANGEN.
Coornvelt-nest, in weerwil van de lieve slotphrase,
haar door de schrijfster in den mond gelegd, geen
duit gaven. Een drama, door het geheele gezelschap
Saalborn met veel animo gespeeld. Aan de decors,
de huiskamer, het echtelijk slaapsalet, en de
costuums, was alle zorg besteed; een revue der tijden,
waarin de queue de Paris", gedragen door Helene
Treep?Vink, onverhoopt bekoorde. Misschien zou
het voordeeliger voor het stuk zijn geweest de jongere
leden, die thans voor de laatste tafereelen bewaard
bleven, voor het eerste tijdvak (1842), met zijn
weinig ter bevordering van het jeugdig voorkomen
bijdragend costuum, te recruteeren. Saartje Coorn
velt is nog haast een kind in den roman, en onder
de pruiken der gewichtige Nuts-bestuurders zagen
we jeune premier-gezichten, die tot de illusie der
ontwakende gevoelens zouden hebben kunnen mede
werken. Maar de rolverdeeling zal wel zelden zooveel
problemen hebben opgeworpen als bij dit, over
bijna een eeuw heenloopend exposé, en ten slotte
kwam ieder wel tot zijn, of haar, gelukkig oogenblik,
hetzij in het eene, hetzij in het andere tijdperk.
Alle verdienstelijke namen noemen, zou te veel
worden. Het eerste bedrijf werd gedragen door
Tourniaire, een waren bullebak van een vader, op
een klucht-figuur af, en door Antoinette Sohns,
die beter den huiselijken toon trof; het tweede, dat
als clou de romance" bracht der verjaarde amourette
tusschen Miebetje Silvain en David Coornvelt, door
Mevrouw Royaards en Louis Saalborn; zij, een waar
dige, vergrijsde pionierster, wier maagdelijk hart
nog teeder klopte onder het schild, hij, imposant, als
de vertegenwoordiger der Leidsche Hooge School,
anno 1872. Het derde, waaraan Enny de Leeuwe
frischheid gaf, was het bedrijf van mevrouw
Sablairolles, de in haar praktijk wel zeer naiëf gebleven,
en in een haar weinig passend milieu stervende, eerste
Nederlandsche doctores. En het vierde bedrijf was
aan mevrouw van Ammers-Küller zelve, met haar
compagnon Defresne, te midden van een schat
van bloemen, hartelijk en geestdriftig toegejuicht.
Collega Nicolaas Beets, wiens caricatuur'ons zoo juist
had bijgebracht, wat de litteraire roem beteekent,
en waar hij toe leidt.... had zich toen gelukkig^al
in zijn kleedkamer teruggetrokken.
Gasfspiel des Düsse/dorfer Schauspielhauses.
Das Grabmal des unbekannten Soldalen,
von Paul Raynal
Voor ons is de oorlog nooit werkelijkheid ge
worden. Thans hebben wij er irf den alvermo
genden schouwburg een paar uren in geleefd.
Een Fransch schrijver, Paul Raynal, die een
gedenkteeken in woorden wilde oprichten om de menschheid
te herinneren, niet aan de onbekende helden, welke,
in de meeste gevallen, zonder roeping hebben ge
hoorzaamd, maar aan het bloed, dat niet vergeefs
kan zijn gevloeid, deed het ons aan. Eigenlijk nooit
heb ik in een schouwburgzaal een dergelijke ver
slagenheid bijgewoond als na het tweede bedrijf van
dit al te recente drama. Geen mensch verroerde, en
toen, tot onze verlichting, het brandscherm begon
te roffelen, bleef men, in een ijzeren wereld verloren,
er naar zitten kijken of het erbij behoorde.... Tot
eindelijk de eerste, dorstigste, opstond....
En wat toonde het stuk dan feitelijk nog van den
oorlog?
Veel minder dan eenig ander oorlogs-of vredeswerk,
veel minder dan de geïllustreerde bladen. Een elegant
interieur het landgoed van den poilu waar drie
menschen: zijn oude vader, zijn verloofde, en hij
met vier uren verlof thuis in lange gesprekken,
langs, en allengs met elkaar praten, zonder andere
schokkende interrupties dan een telegram, dat hem
naar het front terugroept, zonder andere herinnering
aan den tijd dan het uniform van den soldaat.
Het lijkt, of al die woorden uit de wonden van een
mensch, die het allemaal heeft doorgemaakt, zijn weg
gestroomd, of hij, eenmaal begonnen, niet op kon
houden, en of het meer geluk dan wijsheid was, dat
het toch ook een kunstwerk werd. Een kunstwerk,
dat we haast nog meer liefhebben om zijn zwakheden
dan om zijn kracht.
Dit oorlogsstuk is een louter liefde-poëem: ,,Romeo
en Julia", van een tijdperk, waarin niet de omstan
digheden beslisten, maar de gevoelens, waarmede
men ze onderging. Maeterlinck-romantiek, doch niet
meer uit de broeikas, uit de loopgraaf.
Het spreekt uit, wat zonder dat ze het zich
in den regel durven bekennen tal van elkander
liefhebbenden, o.a. in het zeemanshuwelijk. ervaren:
dat de afwezigheid, over een bepaalden termijn heen,
tot afstompende gewoonte^ wordt, de liefde, in het
bijzonder van de vrouw, uitput tot vertwijfelens,
en tot beangstigende vervreemding leidt. De goede
oude tijd, met zijn phrasen en goedkoopen troost,
mocht beweren, dat ,,1'absence" de banden ver
sterkt, de jonge generatie,door de Umwertung aller
Werten" tot een dieper bewustzijn gewekt, weet wel
beter. Zij telt de goede uren, de kostbare minuten,
en de scheiding, het niet bij-elkaar-zijn, voelt zij in
dit kortstondig en verraderlijk leven, hartverscheu
rend. En wanneer daar dan, wat op den jongen leeftijd
zeldzaam en onnatuurlijk is, nog het bewustzijn
van den dag en nacht dreigenden duod bij komt
Het twintigjarig me.'sje kan, na veertien maanden
in dien moordenden verbeeldingsstaat te hebben
Paviljoen Vondelpark"
Tel. 24190-27595
Groote en kleine Zalen voor Déjeuners,
Diners, Soupers, Bals en Recepties
Huize ZOMERDIJK BUSSINK.
geleefd, de werkelijkheid der liefde nauwelijks meer
aan. Zij weet niet, of het nog liefde is, die haar in de
lente radeloos maakt. Zij weet slechts, dat zij niet
meer blij kan zijn en niet meer bedroefd, dat zij niet
meer kan. Laat de oorlog ophouden ! Al was het
alleen voor mij!" De wanhoopskreet van het hart,
die in de millioenen harten der achterblijvenden"
weerklonken heeft. Met zeldzame subtiliteit is de moei
lijke hereeniging van die twee jonge menschen weer
gegeven, in de vier nachtelijke uren, hun vergund,
waarin zij, trots haar vertwijfeling, zijn vrouw wil
worden, om het wreed geluk te dwingen; terwijl hij, met
den dood voor oogen, dit geluk niet langer vreest
Als een reine ontroering siddert in dit werk de maag
delijke angst voor een feest", dat niet duren kan,
aangrijpend is de sterke man in zijn feestelijke
zekerheid-van-het-oogenblik, dat zijn eeuwigheid in
houdt. Vol waarachtigheid is, al spreken zij
dichtertaal, dit nachtelijk gesprek. En vol tragiek het ge
neesmiddel, waarmede hij haar ten slotte uit haar
vertwijfeling redt, zijn bekentenis: dat de scheiding,
die hen bij het aanbreken van den dag wacht, inder
daad de onherroepelijke zal zijn. Om deze uren te
veroveren, heeft hij, de eenige vrijwilliger die zich
aanbood, op zich genomen, een opdracht te vervullen,
waarvan naar menschelijke berekening niemand terug
keert.
De zekerheid van den dood bevestigt in haar de
zekerheid der liefde. Thans kan hij haar opvoeren tot
het plan, waarop zij samen den dood in de oogen
kunnen zien, niet als helden, maar als menschen.
Offerbereid, omdat het leven, omdat de machtige
tijdgeest het zoo wil, en een man niet verzaakt.
Het afscheid in den grauwen morgen is van een
wonderschoone melancholie, van een bijkans stra
lende heerlijkheid, trots het einde. Je t'aime."
Soyez heureux !"
De Duitsche regisseur heeft in dit werk, dat, on
verkort, zes uren zou vragen, met piëteit om deze
idylle heen gesnoeid. De verhouding van den vader
de zelfgenoegzame oude garde tot den reëelen,
uit noodzaak harden zoon, en tot het meisje, dat hij
met jaloersch egoïsme tot zijn oogappel" heeft ge
maakt, is daarbij niet tot zijn recht gekomen. Het is
mogelijk, dat een sterk karakterspeler we denken
aan Basserman met, en ondanks, deze schaarsche
gegevens, ook dit tweede conflict, dat den ouden
heer" het perspectief opent naar een jonge wereld,
waarin elke vrede" bloedig moet worden betaald,
had kunnen maken; de acteur, die de rol vervulde,
schoot tekort. De beide jonge spelers hebben de mo
derne romantiek van dit werk, op een basis van op
rechte gevoelens, daarentegen hoog opgevoerd. Zij is
meer voor den Franschen speelstijl geschreven dan
voor den Duitschen, doch daar wogen Duitsche
quaiiteiten van innige gevoelswaarde tegenop.
Ernst Ginsberg was de soldaat", jeugdig en manne
lijk, onwrikbaar en teeder, bovenal : warm!
Het brooze vrouwetiguurtje was van Ehni Bessel,
allerliefst.
MONSTERKAMERS
als: Huiskamers, Salons,
Slaapkamers, welke door
nieuwe worden vervan
gen, worden tegen sterk
verlaagde prijzen
UITVERKOCHT
evenzoo een zeer groote
partij
TAPIJTEN
in prachtige dessins