Historisch Archief 1877-1940
«o. 2580
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
TOEGEPASTE
KUNST
Willem C- Brouwer's Jubileum
"ÏN de architectuur of beeldende
kun-* sten hoort men er zelden van dat
iemand het feit eener veeljarige
vakuit?oefening herdenkt.
Maar indien dit, evenals bij
tooneelrspelers h.v., tot gewoonte werd, zou men
?ongetwijfeld in dezen tijd van heel veel
jubilea onder de z.g. ambachtskunste
naars hooren.
Immers, juist omstreeks negentien
honderd hebben zoovelen van ons zich
?aangetrokken gevoeld tot die ambachten
welke voordien zoo schromelijk waren
verwaarloosd en ineengezakt. .
Met weemoed kan men aan die dagen
?terugdenken, toen die eerste zuivere
architectuur, de meubels, metaalwerken
??en aardevrerken voor den dag kwamen,
-door jonge bezielde mannen met enthou
siasme geschapen. Met weemoed zeg ik,
?omdat reeds nu, na nauwelijks 25 jaren,
-.zooveel veranderd is en zooveel van
i-het zuiverende werk is vergeten. Zeker,
*de ambachtskunsten, de moderne
^kunstnijverheid" is in de mode! De
?strijd van toen tegen de wanbegrippen
«eener vorige generatie behoeft nu niet
.meer gestreden, 't Is of ieder het kan.
_Maar wel zou er opnieuw gestreden moe
den worden tegen veel wat nu aanvaard
<\vordt. '
En de mannen die voor 25 en 30 jaar
*de betere toekomst van het ambacht
hebben voorbereid, vinden maar een
.?schrale troost in de wetenschap, dat zij
,het voor de jongeren van nu zoo gemak
kelijk hebben gemaakt. En hoewel,
?:gelijk gezegd, het geen gewoonte is onder
^de vakgenooten om te jubileeren, kan ik
(begrijpen dat enkelen even stil willen
rstaan bij de bereikte mijlpaal" en dit
-feit niet onopgemerkt" laten passeeren.
Dat deed verleden jaar Chris Lanooy,
mu Willem Brouwer.
En gelijk voor alle werkers is het voor
Brouwer ook moeilijk om vast te stellen
-van wanneer af of hij eigenlijk potten
bakker is; gemakshalve wordt dan maar
?een vooruitspringend feit aangenomen,
n dit geval de stichting van zijn
werktplaatsen Vredelust" te Leiderdorp.
Vooraanstaande architecten en
anderren hebben hem daar kort geleden ge
huldigd en herdacht het vele, dat in die
:25 jaar door hem is tot stand gebracht.
Wie ook maar bij benadering weet
?tioe wisselvallig het aardewerkbedrijf is,
-wie maar eenigszins kent de vele misluk
kingen en teleurstellingen en overwin
ningen door harden strijd tegen het
AARDEWERK VAN WILLEM BROUWER
PAPEGAAI, TUINPLASTIEK
DOOR WILLEM BROUWER
vuur (bondgenoot en vijand tevens)
moet tot de erkenning komen dat de
levensjaren van een pottenbakker dub
bel tellen. Want dit beroep, dit leven in
voortdurende spanning is een gevecht,
een voortdurende afmattende zenuw
achtige strijd.
Laten vooral zij dit bedenken die
slechts teekenen, ontwerpen" zooals
men dat noemt, zij, die buiten het am
bacht staan en het ook niet benaderen.
Want Brouwer heeft het vak doorleefd,
het vak heeft aan hem gevreten en een
deel van zijn gezondheid meegenomen,
en we kunnen gerust zeggen, dat elk
werkstuk uit zijn ovens een deel van zijn
leven heeft meegekregen.
Daarom past ons, na deze 25 jaar een
woord van erkentelijkheid en waar
deering, wij willen hem de hand drukken
uit dankbaarheid, als aan ieder die ge
durende een groot deel van zijn beste
levensjaren het "edele ambacht trouw
heeft gediend, zijn oprechte toewijding
heeft gegeven aan die voorwerpen, be
stemd het daaglijksch leven van ieder
te verfraaien.
Want van meet af aan heeft het werk
van Willem C. Brouwer, den pottenbak
ker te Leiderdorp gestaan op den bodem
der wordende maatschappij, doordat het
niet was vitrinekunst", maar voor ieder
bereikbaar.
Wij [hopen dat deze werker met hart
en ziel,'waaraan zoovelen verplichting
hebben nog vele jaren zijn prachtig hand
werk zal mogen voortzetten.
CORN. VAN DER SLUYS.
£en Nieuw Schimmenspel
Binnenkort zal te Haarlem de eerste
opvoering plaats vinden van een
nieuw Schimmenspel door den jon
gen kunstenaar Pieter van Gelder: Don
Quichote", waarvoor de tekst door
Charivarius werd geschreven. Men kan
dus verwachten dat aan den speelschen
geest van den bekenden
schimmenschuiver (het woord is van Ko Doncker !)
en den befaamden satyrist ten volle
recht zal worden gedaan. Beiden hebben
dan ook in den besten zin van het woord
elkander ontmoet en, wat meer zegt,
ook gevonden ! Zij vormen een twee
nheid van welke men zeer zeker veel
goeds verwachten kan.
Op de schimmen zelf en het spel ko
men wij nader terug ter gelegenheid van
de eerste vertooning in het openbaar,
doch wij kunnen thans reeds melden
(na een bezoek aan de werkplaats van
den snijder der schaduw-figuren), dat
deze naar nieuwe mogelijkheden zoe
kend, verlangend naar een omvangrijker
beeld en ruimer verhoudingen dan voor
heen, ertoe is gekomen door middel van
een krachtig geprojecteerd licht een zeer
vergroot schaduwbeeld te verkrijgen.
Tegen een raam van spiegelglas worden
de kartonnen figuren bewogen, juist
zooals vroeger dit tegen het witte doek
geschiedde, doch de lichtbundel welke
door het glas geworpen wordt teekent
een vergroot, fluweelig-zwart schaduw
beeld op een daarachter gespannen
scherm, dat aldus, in doorzicht, dit naar
willekeur vergroot of verkleind, opvangt.
Tal van gehee.1 nieuwe en oorspronke
lijke, verrassende vondsten worden
hierbij toegepast en aldus is ook de
moeilijkheid ondervangen dat voor
groote zalen een gewoon schimmenspel te
klein is. Ook werkt van Gelder met wat
wij zouden kunnen noemen: negatieve
beelden, waarbij de figuren in plaats van
donker, sterk lichtend op een zwarten
achtergrond verschijnen.
Met een sterk oog voor karakteristieke
teekening, met een aangeboren zin voor
de karikatuur en met een voortreffelijk
inzicht in de technische eisenen, waarbij
tevens in alle vormen de typeerende om
trekken door het snijden verkregen
krachtig naar voren worden gebracht,
heeft van Gelder, die een jaar lang aan
de voorbereiding van het nieuwe spel
werkte, opnieuw zijn zoo prettig, frisch,
jong en eerlijk aandoend talent benut
tot komende vreugde van anderen.
Charivarius, critisch aangelegd, kan
tevreden zijn !....
De Fransche reclame-teekenaar Cassandre
Sinds den bloeitijd der Fransche affiche
kunst, toen de brave Jules Chéret (die
thans, naar de bladen melden, op de
lijst staat om te worden benoemd tot
Groot-Officier in het Legioen van Eer!)
het moderne aanplakbiljet ten doop
droeg; sinds de zoozeer betreurde en
ook in ons land gewaardeerde Steinlen
zich aan de reclamekunst wijdde, is er
wel heel wat veranderd en van het
fleurige, zwierige, vluchtige van Chéret's
vrouwenfiguren (zooals in het biljet van
den Cirque d'Hiver") en het illustratief
kranige en krachtige van Steinlen's
prachtige kattengestalren (zooals in het
biljet voor de Farine Lactée") is men
langzamerhand tot meer strakheid ge
komen, waarbij vooral ook de teeke
ning der letters meewerkt als onverbre
kelijk onderdeel van het geheel.
Onder de jongeren, laat ik liever zeg
gen: onder de allerjongsten, valt mo
menteel de teekenaar A. M. Casssandre
op, die met zijne inzending op de ver
leden jaar te Parijs gehouden Tentoon
stelling van Moderne Decoratieve en
Industrieele Kunsten den Grand Prix
verwierf. Zijn werk toont, zonder over
de schreef te gaan, ultra-moderne
tendenzen en.... wat in de kunst steeds
weer als het hoogst bereikbare kan
gelden, eene sterke persoonlijkheid en
eene opmerkelijke originaliteit.
Deze laatst-genoemde eigenschappen
zijn des te meer te waardeeren omdat
Cassandre in den aanvang langs gebaan
de en vertrouwde wegen is gegaan.
Onder directen invloed der beginselen
in de nieuwe schilderkunst, met als on
dergrond eene zekere mathematische
verdeeling van het vlak en eene even
wichtige afwisseling van strakke en ge
bogen lijnen, vond" hij zichzelf in
een eigen stijl waarin eene voorliefde
merkbaar is tot het geestig tegen elkan
der stellen van een sterk cobalt-blauw,
fel citroen-geel, warm okerbruin en een
tikje vurig vermiljoen met, als zwaarste
en donkerste noot, het doffe
fluweelzwart, getemperd door een teeder
muisgrijs op ivoor-witten grond.
Waneer het er bij het
hedendaagsche aanplakbiljet om te doen is daaraan,
te midden van het straatrumoer, eene
zekere, snel-inwerkende, suggestieve
kracht te schenken door bijzondere,
zoowel door beschaafde vormenspraak
als door levendige kleur opvallende
eigenschappen, dan kan er voorzeker
van Cassandre's werk getuigd worden
dat het aan deze eischen volkomen be
antwoordt. Aldus is het hem om het
even of hij zijn talent dienstbaar stelt
aan de afficheering van een
zak-reukwaterverstuiver,eenvóórmaaltijds-drank
of wel een sport-pet, omdat deze dingen
hem immers, telkens wér opnieuw'
welkome aanleiding zijn tot het vinden
van nieuwe oplossingen, waarbij niet al
leen aan het handels-artikel als zoo
danig, maar vooral ook, en dit laatste
niet het allerminst, aan den kunstzin
volkomen recht wordt gedaan.
OTTO VAN TUSSENBROEK
PIETER VAN GELDER,
DON QUICHOTE