Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2581
WELLS CATHEDRAL
ENGELSCHE
KATHEDRALEN
DOOR DR. E. SLIJPER
T etje's voortreffelijke Oma heeft, wanneer zij
inder?*-' daad een zoo uitnemende vertegenwoordigster van
haar geslacht geweest is, behalve het album met
Domine Piek, in den koepel nog andere stoffage
gehad om haar kleinkind bezig te houden.
Alle grootouders van toen dat had Top Naeff
kunnen bedenken beschikten over een stereoskoop
en de oude mevrouw heeft die zonder twijfel ook
gehad op een etagèrekastje met een lade, waarin dan de
platen geborgen werden, die de doos niet bevatten
kon.
Hoeveel druilige middagen zijn We de neefjes en de
nichtjes, nu naar alle windstreken verspreid met
die stadsgezichten niet zoet gehouden. De Are de
Triomphe, de Notre-Dame, de Sint Paul, het Escorial,
ik heb op de canapébij Grootmoeder voor het eerst
kennis met ze gemaakt. Een heele serie bergen bracht
ons op zoo een middag heel Zwitserland door!
Misschien hierom, misschien ook niet hierom
maar de liefde voor plaatjes kijken uit verre landen
is mij ook nu nog bijgebleven. En nog een zwak! Ik
reis graag met het spoorboekje, verbeeld me, dat ik
morgen of in de vacantie op reis ga, hierheen, daarheen,
zoek eens naar hotels, sla den Baedeker op het
behoeft niet eens de nieuwste te zijn -?en droom van
al het moois, dat er te zien is. Kinderachtig wel nu,
dan maar, zoo ge wilt. Maar als ik op een plaatje naast
elkaar den Dom van Freiburg en dien van Ulm zie,
dan geniet ik van de vergelijking wat ik niet
bereik, wanneer ik of in Ulm of in Freiburg op het
Domplein ook heel aandachtig ieder bouwwerk op
zichzelf bekijk. Ik mag daarom zoo een boek met
photo's wel sterker, ik vind het een genoeglijken
middag, wanneer ik dien besteden mag aan plaatjes
kijken.
Zeker de plaatjes moeten goed zijn. Dat zijn de
moderne, dank zij de techniek, bijna altijd. Meer dan
goed, voortreffelijk, zonder eenige restrictie, zijn de
afbeeldingen die ons nu uit Engeland geboden worden,
door de Directie van de Qreat Western Railway,
Felix J. C. Pole, General Manager, Paddington
Station, Londen.
De heer Pole wil ons naar Engeland lokken; ons
niet iedereen misschien vooral diegenen, die het
nuttige aan het aangename willen verbinden en die
hun kennis of hun inzicht vermeerderen of verdiepen
willen. Hij heeft de Kathedralen van Engeland laten
afbeelden door photographen van zijn Maatschappij
en daarbij opstellen laten schrijven, die den lezer
inlichten omtrent de geschiedenis van het gebouw
en den bouwstijl, ook omtrent andere bijzonderheden.
Mooi uitgevoerde wapens in kleuren geven het boek
een vroolijk uiterlijk. Ten slotte vindt ge een korte
verhandeling over de Architectuur der Kathedralen
en een landkaart van de provincies, die de Great
Western bedient met aanduiding, waar de Kathedralen,
die beschreven zijn, liggen; de verwachte bezoeker
kan kiezen, wat hij wil gaan zien en thuis zijn reisplan
opstellen met behulp van de reisgidsen, die de heer
Pole hem op verzoek per ommegaande zendt; daar
vindt hij ook de tarieven en de hotels, die hem logies
zullen bieden vele eigendom van de Mij'.
Wie voor getallen eerbied heeft, kan zich erover
verbazen, dat dit boekin Maart 1924 een oplaag gehad
heeft van 30.000 exemplaren, Juli 1925 een herdruk
van 10,000, in Febr. 1926 een tweede oplaag van 20,000.
Dat dit boek niet eerder bij onze boekverkoopers schijnt
ter inzage geweest te zijn, bewijst dat de boekhandel
op Engeland ons publiek wat eenzijdig bedient; met
detectieve-verhalen en goedkoope dingen van niets
worden wij overstroomd misschien zit er aan dit
boek niet genoeg winst; het is een reclameuitgave,
vijf shilling kost het, maar ? en dit is geen geringe
lof aan niets bespeurt men de reclame; heel
bescheiden op de laatste pagina een woord aan den
lezer, meer niet niet n regel advertentie, zelfs
geen naam van een hotel! Het boek is een en al
voornaamheid, Engelsch.
Westminster opent de rij der afbeeldingen, dan
volgen Sint Paul en Southwark, omdat voor den
reiziger Londen als uitgangspunt verondersteld wordt.
De kerk van Liveipool, die nog niet voltooid is
eerste steenlegging in 1904, wijding van het koor
ST. DAVID'S CATHEDRAL
1924?maar die dubbel zoo groot zal worden als de
Westminster en door den bouwmeester Scott ont
worpen is om te bewijzen, dat de Gothiek nog leett,
is de laatste der prachtige photographiëen.
Sint Paul te zien, wanneer men eerst rustig de
bijzonderheden gelezen heeft, die hier van deze schep
ping van Wren medegedeeld worden, geeft dubbel
genot: want dit Renaissance?monument uit het
einde der XVlIe eeuw (1675?1710), dat het beeld
van Londen beheerscht, met zijn Korinthische zuilen
wil begrepen worden als het product van de geestelijke
stroomingen, die toen de bevolking van de hoofdstad
leidden. Hoe geheel anders de Westminster, waarvan
het koor een staal is van den oud-Engelschen stiil
(1245?1260).
Wil men in een kerk de opvolgende stijlen achter
eenvolgens leeren kennen, dan moet men de Kathe
draal van Hereford bezichtigen; de Ladye Chapel is
van 1260 ongeveer,een eeuw ouder nog de doopvont
SALISBURY CATHEDRAL
in oud-Engelschen trant, de XlVe eeuw met haar
drukke versieringen, de XVe met haar rechte, hooge
lijnen, die beïnvloed zijn door de eischcn der
gekleurdglas-schilders, die hooge vensters wenschten voor hun
kunst en aan wier verlangens de architekten tegemoet
kwamen om der wille van de verlichting en de ver
siering.
Winchester 1079?1093 en Oxford 1154?1180
bewaren de sporen van de Noormannen, hun kunst
bracht massieve pilaren, betrekkelijk kleine vensters,
zwaargewelfd metselwerk, geometrische versieringen
met een voorliefde voor zig-zag-randen.
In Hereford vraagt de Bibliotheek uw aandacht,
zooal niet om de zeldzame boeken daar heeft ook
de meest oplettende reiziger niet voldoende rijd voor
dan toch om de eigenaardigheid dat hier nog een
tweeduizend exemplaren, naar oud gebruik en als
maatregel tegen eerlijke maar verstrooide belang
stellende lezers, aan den ketting liggen. Zoo wordt be
zoekers met een kort geheugen maar met lange vingers
de gelegenheid tot oneeriijkheid bij vergissing be
nomen.
Men moet inderdaad de kerken en haar geschiedenis
en de geschiedenis van haar bouw bestudeeren om het
volk te begrijpen, en zonder dit begrip komt de
reiziger wel met een leegen buidel thuis, maar niet
niet meer ondervinding. En er is een leeftijd, waarop
reizen moet worden een vermeerdering van inzicht
en kennis; die leeftijd valt samen met de jaren,
waarin de jonge reiziger zich van dure weelde spenen
kan en ook al mochten de prijzen in dit land wat hoog
zijn trouwens allicht niet hooger dan in een ons
zeer bekend land dit bezwaar wordt opgeheven
doordat men zich met wat minder confort zou kunnen
tevreden stellen. Bath-Abbey in het Westen, in dat
stadje, waar de eenige warme bronnen van Britanni
den bezoekers genezing brengen van hun kwalen,
weet te verhalen van de Middeneeuwen en van oude
Koningen Edgar werd er in 973 gekroond en van
oude veeten tusschen Bisschoppen, vooral die van
Wells, het Engeische Brugge, in het hartie van
Somerset. Wie het ook al niet brengt tot Turo of
St. Davids, bakens voor eenzame schippers, hij kan
hier de photo's, waarschijnlijk zeldzama, vinden en de
omgeving erbij denken; hier niet de weelde van
Bristo! of Manchester.
De Great-Western heeft ook een boek gepubliceerd
geheel aan dit gelijk over de Abbeys; men kan het
eene niet gezien hebben, zonder het andere te
begeeren; de tijd der geschenken nadert weer, die der
lange avonden is er al.
Men leert hier een stuk van Engeland kennen,
dat voor de meesten, ook voor de reizigers, een ge
sloten boek is en misschien wel blijft. Toch kan ik
mij voorstellen, dat een afbeelding als die van de
Salisbury Kathedraal nieuwsgierigheid prikkelt,
zoodat men er toe komt om van een verblijf in Londen
al is het maar n dag af te zonderen voor een bezoek
aan zooveel trots en schoonheid; dit heet zuivere
Engeische Gothiek in de bouwkunst; zelfbewustzijn,
in steen opgetrokken, noemt het de leek.
J. S. MEUWSBN, HofL A'dam-R'dam-Den Hu»
DB BRSTB HOEDEN IN HOLLAND