Historisch Archief 1877-1940
?Sr
12
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2582
MUZIEK IN DE
HOOFDSTAD
, ' DOOR CONSTANT VAN WESSEM
Richard Strauss en de film
RICHARD Strauss' opera Der Rosenkavaiier" is
tot film omgewerkt. Zij gaat als zoodanig met de
muziek van Strauss. D.w.z. de opera diende als
grondslag voor een film en muziek-fragmenten uit
de opera van Richard Strauss dienden als muziek
bij dien film.
Zij, die zich hadden voorgesteld de opera, die bij
?een uitvoering van de Wagner-vereeniging om de
hooge entrees niet te bereiken is, nu voor 75 cent
parterre te kunnen hooren, met het tooneel vervangen
door het film-doek en deze noodhulp" scheen
dan inderdaad eenige raison d'être te hebben
zijn bedrogen uitgekomen. Cinematographisch werd
de tekst van de opera voldoende omgewerkt om
daaruit een film te kunnen laten vertponen, de film
verwerkte het gegeven nu in twee bedrijven, waarvoor
?de opera er drie noodig heeft, men vermeed het
gephotografeerd tooneel en bracht zooveel mogelijk
buitenshuis". Maar muzikaal werd deze muziek
illustratief nu zoo uit haar verband gerukt, dat zij
-alle stemming" mist en doordat de sfeer der gelijk
tijdigheid tusschen handeling en muziek er niet meer
is zelfs een vermeende gelijktijdigheid kon het
versterkte orkestje van Corso" niet handhaven,
"wanneer de film brak" of de muziek nog niet klaar"
was blijft alles muzikaal onbegrijpelijk, even
-onbegrijpelijk als het feit, dat Richard Strauss daar
voor indertijd zich als dirigent heeft willen leenen.
De ondoelmatigheid van een muzikale partituur bij
-een film, die niet voor de film geschreven is, heb ik
reeds eerder, bij de Potemkin-film, ter sprake ge
bracht. Deze muziek, die de muziek is, die Strauss
als opera schreef, bewijst het nogmaals. De opera
zelf is psychologisch niet bestaanbaar zonder de
muziek en is er mee verbonden. Waar het tooneel
in de opera geen tooneel is, eischt het oog er ook niet
-van wat het oor van de muziek eischt. Maar bij den
D G. SANTEE LAHDWEIR
Heerengracht 396 Amsterdam
TENTOONST. FRANSCHE GRAPHISCHE KUNST:
iH. FANTIN LATOUR, O. REDON, H. DETOULOUSE LAUTREC
film eischt het oog juist alles terwijl het oor geneigd
is maar half toe te luisteren. Bovendien het oor kan
bij den film maar half toeluisteren, d.w.z. ondergaat
de muziek slechts als zintuigelijke sensatie van het
vertoonde. Onze geheele aandacht wordt in zoo sterke
mate door het oog als opnemingsfactor op het ver
toonde geconcentreerd, met zijn grootere bewegings
mogelijkheden en zijn diepere perspectieven en absor
beert ons geheele innerlijke meeleven zoodanig, dat
er voor ons oog geen tijd overblijft ook nog muzikale
schoonheden in de begeleidende muziek te ontdekken
en het oor wil het ook niet anders. Ik voor mij acht
hiermede zulk een bewerking van opera's of operettes
met de oorspronkelijke muziek voor de film af
doende ten doode opgeschreven. Meyssel's muziek bij
Potemkin werd een verhooging der sensatie, Strauss'
muziek uit zijn opera werd bij de
Rosenkavalier"film muzikaal een onverstaanbaarheid. Het is thans
duidelijk genoeg gebleken, dat de film haar eigen
muziek wil, indien men haar ook een muzikale bege
leiding wil geven.
Arthur Rubinstein
Deze pianist, die reeds verleden jaar voor ons
een verrassing was, liet zich wederom hooren,
nuvop een concert van den Kunstkring voor Allen.
In de Groote Zaal van het Concertgebouw dit
is niet de eerste keer gezegd is het voor een solist
alleen moeilijk stemming" te wekken, doch Rubin
stein gelukte het, nadat zijn eerste stukken het
contact met ons niet bereikten, ons weldra onder zijn
ban te brengen, en zijn gemakkelijke, doch slechts
schijnbaar nonchalante virtuositeit groeide aan tot
een geweldige dynamische onthulling (bij de Falla!)
en tot een rijk geschakeerde phantastische vaardig
heid bij Chopin, waarin de ziel opleefde als^ onder
een geïnspireerde improvisatie.
BOEKEN OVER MUZIEK
en Mol, sprokkels uit hef rijk der
tonen, verzameld door W. J, Roelfsema Hzn.,
P. Noordhoff, Groningen 1926
De liefhebbers van anecdoten en dat zijn er
velen kunnen hun hart ophalen aan dit boekje
dat de heer Roelfsema samenstelde uit zijn feuille
tons voor een Groningsen blad. De verzamelaar heeft
een aardige keuze gedaan uit het vele wat verspreid
Makelaar J. D. R.Nienaber
aand: WON/NGGID5.
in biographieën aanwezig is, en dit goed oververteld
of vertaald of bewerkt (vermoedelijk alle drie). Men
treft er bekenden en onbekenden bij en de meeste
anecdoten zijn ook voor een leek verstaanbaar.
Minder duidelijk is het mij wat de heer Roelfsema
met Dur en Mol", den titel van zijn boekje bedoelt:
Dur" en Moll" waarschijnlijk; maar dat is Duitsch.
Vooral om de aardige samenstelling (dit geschiedt
soms heel wat slechter!) is deze uitgave aan te be
velen.
Addenda, Over geluidsleer, anatomie en
physiologie, toegepast bij het onderricht in
vioolspel. J. A. Wagenaar. Utrecht
Een boekje, dat geen aanbeveling bij het publiek
meer behoeft sinds een autoriteit als Dr. Johan
Wagenaar er een aanbevelende inleiding voor schreef
en het onder de paedagogische leergangen van het
Kon. Conservatorium in den Haag liet opnemen. In
het bijzonder prijst Dr. Wagenaar de beschouwing
over het practisch vioolspel als voortreffelijk en de
kwestie over de Geluidsleer" noemt hij helder en
bevattelijk omschreven". Wat kan de schrijver van
dit werkje nog meer wenschen?
C. V. W.
DIT
MERK
IS EEN WAARBORG VOOR
ONOVERTROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTERD. VEERKADE 22* DEN HAAG.
N. F. VAN GELDER & Co., AMSTERDAM.
Hoofdkantoor: PRINS HENDRIKKADE 25-27
Telefoon 42997 en 34062.
Filiaal VAN BAERLESTRAAT 40
Telefoon 20668.
D SERVIES BLAUW FRANKENTHAL
Tafelservies 65 deelig ? 152,75 Theeservies 16 deelig ? 24,50
Ontbijtservies 19 deelig ? 37,50
Theekop en Schotel per stuk ? 1,30 Ontbijtkop en Schotel per stuk .... ? l,62i
AANGEWEZEN ADRES VOOR AANVULLINGSSTUKKEN, ook al zijn de serviezen NIET door onze bemiddeling geleverd.