De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 27 november pagina 19

27 november 1926 – pagina 19

Dit is een ingescande tekst.

No. 2582 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 19 NIEUWE DANSEN DOOR AMBER Inleiding NU de Charleston" de oorspron kelijke-, de X-beenen-?Charleston" wel te verstaan alweer op zijn laatste beenen loopt (of moet ik zeggen: danst"?), ben ik zoo gelukkig, n en ander te kunnen vertellen over wat ons binnenkort ter vervanging te wachten staat. Ik twijfel niet, of deze mededeelingen zullen in den wijdst mogelijken kring belangstelling wekken, want wie, die over twee gezonde en min of meer be weegbare beenen beschikt en tusschen de twaalf en de tachtig jaar oud is, doet tegenwoordig nu niet aan dansen? Voor ik met mijn profetische ont hullingen begin, wil ik er echter eerst nog even op wijzen, dat, wanneer het al van slechten smaak getuigt om ver ouderde dansen te dansen, het nog veel grooter zonde is tegen de gangbare dancing-etiquette, om passen en figuren uit te voeren, die nog niet officieel door de erkende hoogepriesters van Terpsichore zijn gesanctioneerd. Men oefene dus hoogstens vast wat in zijn eigen huis, maar beginne nog niet met de hieronder beschreven dan sen in het openbaar te demonstreeren. Wanneer wij het hierover eens zijn geworden en ik twijfel niet, of de intelligente lezers van dit blad zullen als n man, of n vrouw, of laat ik ineens maar zeggen: als n danspaar, met mijn opvatting accoord gaan?, kan ik beginnen met u als eerste der te ver wachten noviteiten aan te kondigen: De Bananenschil Deze dans is gebaseerd op de be wegingen en verdere gedragingen van iemand, die uitglijdt over de gele, het vruchtvleesch omvattende schil van de gewone West-Indische banaan of pisang (Fructo Bananos. L.). Hoewel vrijwel alle andere muziek eveneens kan dienst doen, zal deze dans toch het best tot zijn recht komen, wan neer het orkestje een nu al weer wat verouderd deuntje speelt, waarin werd meegedeeld, dat we geen bananen hadden en op de wijs waarvan thans als vanzelf de woorden zullen worden gezongen: De zaal ligt vol met bananen, Ik trap op een bdnanenschil. Dit kan aanzienlijk meehelpen, om de dansers te doen denken bij wat ze doen, hetgeen een misschien wat ver moeiende, maar toch niet onaangename afwisseling vormt op de eisenen, aan het uitvoeren van de meeste overige mo derne dansen gesteld. Veel kan hierbij aan de fantasie en het eigen initiatief der dansers worden overAAN DE INZENDERS Alle voor het redactioneele gedeelte bestemde inzendingen moeten worden geadresseerd AAN HET SECRETARIAAT DER REDACTIE VAN DE GROENE AMSTERDAMMER" KEIZERSGRACHT 333 AMSTERDAM, zonder vermelding van persoonsnamen. De geschiktste omvang van artikelen bedraagt ten hoogste 1800 woorden. Indien de bijdrage voor illustreering met foto's in aanmerking komt, gelieve de inzender, zoo mogelijk, de foto's . die niet reeds in andere week- of dag bladen mogen zijn gereproduceerd ? tegelijk met het artikel in te zenden. De copy moet in machineschrift zijn geschreven, terwijl slechts n zijde van het papier mag zijn gebruikt. gelaten, mits men maar de zoo karak teristieke bewegingen maakt van iemand, die op een verraderlijk gladde bananenschil getrapt heeft en nu hevig tracht om op de been te blijven. Het verdient aanbeveling, om zijn partner daarbij slechts met n hand losjes vast te houden. Komt dan de n ten val, dan kan de ander nog wat alleen doordansen. Daar vooral het rondzwaaien der armen, ter bewaring van het evenwicht, een cachet van net echt"-heid aan het geheel moet geven, zal men goed doen, er voor te zorgen, dat niet al te veel paren tegelijk den gladden en in dit geval door de verbeelding nog gladder gemaakten vloer betreden. Door de boven omschreven arm bewegingen en de eveneens voor een natuurgetrouwe weergave noodzake lijke achteroverhelling van het lichaam, zal deze figuur eenigszins gaan lijken op de destijds uit Amerika tot ons gekomen cake-walk". Niet onmogelijk is het dan ook, dat de bananenschil" al heel spoedig door de spraakmakende en graag Engelsen sprekende dansgemeente de banana-walk" zal worden genoemd. Heeft de eerste figuur, de glissando", lang genoeg geduurd, dan eindigt de dans met een harden slag op de groote trom, hetgeen voor ieder, die nog over^ eind gebleven is, het sein vormt, om zich zoo snel, sierlijk en pijnloos mogelijk achtover te laten vallen. Op onze nieuwste veerende dansvloeren kan dit als men maar voldoende geoefend is geschieden, zonder dat men daar veel van voelt. Beginnelingen zullen echter goed doen, met 'het oog op deze pakkende en abso luut onvermijdelijke slotfiguur, onder hun kleeren een kussentje aan te brengen, op het voor het breken van den schok bij achterover vallen meest geëigende lichaamsdeel. De opgejaagde voetganger ook wel Het oversteken van de straat" geheeten, is mede n der nieuwste snufjes, die binnenkort hun intrede zullen doen in onze openbare dansge legenheden. Het is een choregraphische uitbeelding van de gevaren, die den weerloozen wandelaar voortdurend bedreigen door het zich steeds uitbreidende snelverkeer op den publieken weg. De eerste passen zijn heel eenvoudig: De beide voetgangers verlaten schich tig links en rechts kijkend , het trottoir, waarop zij zich altijd nog min of meer veilig kunnen voelen. Dan nadert echter met vervaarlijke snelheid een auto, waarvan de bestuur der zeer duidelijk op hen mikt. Enkele stooten op de claxon, die in geen enkele waarlijk beschaafdejazz-band ontbreekt, illustreeren dit. . Haastig rukt nu de heer zijn dame op zij en daarna worden weer enkele gewone wandelpassen gemaakt. Nu komt een slagersjongen op een fiets aanracen, hetgeen het orkestje door hevig gebel en geschreeuw aan duidt. Is men ook dit gevaar door enkele snelle passen nog juist ontsprongen, dan kondigt getoeter een motorfiets aan. Tot slot geeft een langgerekte zucht van verademing door alle dansenden gelijktijdig te slaken te kennen, dat het tegenover gelegen tiottoir veilig bereikt is. //e/ boordenknoopjc Zooals iedere man weet, is dit het meest trouwelooze onderdeel van zijn toilet. Juist als men haast heeft, zal het u uit de jachtige vingers glippen en naar de onbereikbaarste plaatsen rollen, bij voorkeur onder het bed. Vaak ook zal het u 's avonds bij het uitkleeden ontsnappen en onvindbaar blijken. Ge besluit dan, om den vol genden ochtend, bij daglicht, te trachten den voortvluchtige te achterhalen. 's Morgens echter denkt' ge bij het uit uw bed stappen natuurlijk aan het heele boordenknoopje niet meer, tot ge er met uw blooten voet op trapt. Op dit contact - krijgen nu van de onbeschermde voetzool en het gedeser teerde knoopje, is deze alleraardigste dans geïnspireerd. Zoodra de voet het verraderlijk op d loer liggende boordenbedwingertje one moet, worden namelijk de passen inee. veel levendiger. De dansenden mogen dan hardop lucht geven aan hun gefin geerde gevoelens, mits zij daarbij binnen de grenzen van het betamelijke blijven. Als laatste figuur grijpen alle deel nemers met twee handen den voet, die het knoopje gevonden" heeft, en huppelen op n been rond. Gelijk veel van onze moderne dansen, is ook deze van de kannibalen af komstig. Uw tegenwerping, dat wilden toch geen boorden dragen, snijdt namelijk heelemaal geen hout. De voornaamste kleedingstukken van den met zijn tijd meegaanden anthropophaag, bestaan tegenwoordig afgezien van de traditioneele halsketting van zendelingenbeenderen uit een boord, een frontje bij wijze van lendenschort) en man chetten, die niet alleen om de armen, doch ook aan de beenen worden ge dragen. Plaats genoeg voor knoopjes dus. En bloote voeten zijn onder de menscheneters altijd mode geweest, wanneer men een eeuwenoude traditie tenminste mag noemen met dit woord der eeuwig durende verandering. De Andalusia Deze dans is even eenvoudig als sierlijk. De deelnemers worden geacht An-delussiërs" te zijn, zooals de volksmond ze noemt, dat wil zeggen: staande trampassagiers, die zich vastklampen aan de door een niet alleen vooruit-, maar ook omhoog-ziende directie boven hun hoofden aangebrachte lussen, waardoor gezegde passagiers komen van een toestand van labiel- in n van (min of meer) stabiel evenwicht. De dansers stellen zich op in een lange rij, vrij dicht opeen, en de partners gaan tegenover elkaar staan, met de rechter hand boven hun hoofd, alsof ze bengelen aan dg bewuste leeren lussen. De meest typische karaktertrek van dezen dans is het onderhouden van een eigenaardige, heen en weer zwaaiende beweging van het lichaam in alle rich tingen, zonder daarbij de voeten te ver plaatsen, niet ongelijk aan het stil" staan van olifanten. Slechts wanneer het geknars en gepiep der muziek erop wijst, dat de tram een bocht neemt, of bij plotseling remmen (aan te geven door een korten roffel op de kleine trom), worden enkele haastige passen gemaakt. Wie van een beetje extra realisme houdt, kan op die oogenblikken tegen zijn dame, of tegen de partner van zijn achtei buurman, aanbonzen. In dat geval zal men er echter goed aan doen met het oog op eventueele represailles, in den vorm van venijnige schoppen van puntige damesschoentjes zijn voeten te pantseren met gewone straatlaarzen, desgewenscht nog versterkt door slob kousen. Een bijzonder aardig effect kan ten slotte nog worden verkregen, wanneer een lid van het orkestje nu en dan luid keels plaatselijke straatnamen afroept. Slotbeschouwing Zooals de even kunstzinnige als schrandere lezer niet zal hebben nage laten op te merken, zijn de middelen, waarvan de muziek zich bij deze nieuwe dansen bedient, zuiver naturalistisch. Daartegenover staat, dat de gebaren en bewegingen der dansers hoe realistisch ook op zichzelf als expres sionisme pur-sang moeten worden aan gemerkt. Bovendien kan ieder, die meent aanleg te hebben om voor de film te spelen dat wil dus weinig minder zeggen dan: iedereen door passende gelaats expressie het levendig effect van deze dansen nog verhoogen. Ook het zoeken naar nieuwe vormen en de specifiek moderne onrust komen op treffende wijze tot uiting. Eén en ander tezamen vormt dan den chaos, die geacht mag worden op de volmaaktste wijze dezen tijd uit te drukken. Weliswaar is het feitelijk onzinnig om te spreken van volmaaktste", maar alle grenzen worden tegenwoordig toch overschreden en waarom dan ook niet die van het volmaakte? N. V. PAERELS AMSTERDAM C O MPLE TE JMÏeublleerlng Jo eiimmeringen Rokin 128, Tel. 44541 Complete Badkamer van af f 285. Prima drukautomaat, Bad, Kranen, Bidet, Waschtafel met marmer en spiegel. G. J. DE KONINGS ZOON Keizersgracht 447, A'dam ? Verlovings^ Ringen alle maten en modellen in massief 1 4, 18en22krts goud geheel uit n stuk gesmeed, zonder lasch, stukspringen dus uitgesloten. Gravure gratis Ook voorradig 18 krt. wit goud l V. Hoek St. Piet -Hein Zoutmanstr'. Den Haag Nic, Geschenken: briljant -ringen, brochettes, aanhangers, armbanden, colliers tafelzilver. Zaansch zilver, hor loges, tooneelkijkers, leesglazen, brillen, barometers, projectielantaarns enz. Reserveer NU reeds Wacht niet tot den laatsten dag. Vooruitbetaling wordt niet verlangd Clubfauteuils van prima Engelsch fabrikaat, in elke gewenschte bekleeding VANAFflO.-PER MAAND Vraagt nadere offerte onder motto Fauteuil", NIJGH & VAN DITMAR, Rotterdam. Agentessen» Groote Linnenfabriek stelt Dames uit den beteren stand aan tot agentessen. Prachtige collectie. Gunst, conditiën. Br.A429 Alg. Adv.Bur. ROUMA &Co., A'dam. NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP Uurwerk, Goud- en Zilverhandel v/h Gebr. BREEN NIEUWENDIJK 172 ROZENGRACHT 53 HAARLEMMERSTRAAT 64 Groote sorteering in Trouw-, Verloving». en Zegelringen. Zilveren Couvert» ea diverse Schepwerk tegen scherp concu rrerende prijzen ovo c\o ovs 8s» Uurwerken net Wntmlutar en RUIME KEUZE HORLOGES 1ste Klas reparatie-inrichting voor Goud. Zilver en Uurwerken eva os c«

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl